Bu arada geçen bu süre zarfında araç aldınız mı bilmiyorum, ama yinede kılavuz olması açısından bahsetmiş olduğunuz ve benim tecrübe ettiğim araçlar hakkında görüş belirtmek isterim;
4x4 olmak üzere Duster, Ssangyong Kyron/Actyon Sports ve son olarakta 2007 model Suzuki Grand Vitara sahibiyim. Bu araçların tümü sizin isteklerinize rahatlıkla cevap verir. Bu araçlardan kısaca bahsetmek gerekirse;
-DUSTER; Monoblok şasedir (Merdiven tipi şase yoktur) Yakıt ve yedek parça ekonomisi sunar, ama uzun yolda trim ve yol sesinden rahatsız eder, arka koltuk diz mesafesi yetersizdir. Güvenlik olayına girmiyorum zaten son çıkan kasası bile EuroNcap testinden 3 yıldız alabilmiştir. Diğer taraftan Nissan üretimi 4x4 sistemi kullanmaktadır "Low-L" seçeneği yoktur, ama yaklaşım ve uzaklaşma açılarının iyi ayarlanması, yerden yüksek olması iyi bir arazi aracı yapar kendisini, zayıf yanı üretim kalitesinin ucuz olması sebebi şase parçalarının birleştiği yerler engebeli arazide çok esner, gıcırdama yapar ve insanı şimdi kırılacak diye ürpertir. İstanbul'da Lada Kaner Usta ve Subigarage gibi firmalarda 4-5 bin karşılığında profesyonel ses izalosyonu yaptırıp uzun yolda daha keyif alabilirsiniz.
-KYRON; Merdiven tipi şaseye sahiptir, hatta şöyle söyleyeyim tamamen Mercedes tasarımı olan ML 270 serisinin alt yapısını kullanır, şanzumanda aynıdır (5 Tronic) ama maalesef bu şanzuman çok eski tiptir ve aracın 2.0 dizel motorunu törpülemektedir. Keşke Actyon Sportslarda kullanılan 6 ileri şanzumanı kullansalardı. Aracın şaseli olması sebebiyle süspansiyonları serttir ve çukurlardan pat pat diye vurur (benim araç en full model ve 18" lastik vardı, bu yüzden de vuruntu yapıyor olabilir) siz siz olun bu aracı konforlu binmek istiyorsanız 16" jant ve lastikle kullanın. Onun haricinde kronik olarak enjektör ve kızdırma bujisinin erime sorunu vardır ve çözümü hayli masraflı ve zordur. Arazide başarılıdır, yakıt konusunda biraz bonkördür, ortalama 11 lt/100 km yakıt tüketimi vardır. Bagajı devasa boyuttadır. Yedek parçasını sadece servislerden temin edebilirsiniz ama gözünüz korkmasın servis fiyatları çok yüksek değildir ve servis personeli cana yakındır.
-ACTYON SPORTS; motor ve şase özellikleri Kyron ile aynıdır, Pick-Up segmentinde olduğundan hız sınırları, köprü geçişleri ve her yıl muayene gibi sorunları vardır. Onun haricinde başarılı ve konforlu bir araçtır, diğer pikaplar gibi arkada yaprak yaylı takoz değil helezon vardır arka koltukta yolculuk edenler yorulmazlar. Pikap olması sebebiyle müthiş bir yükleme alanına sahiptir.
**SSangyong araçların genel sorunu olarak maalesef markanın çok bilinilirliğinin olmaması sebebiyle ikinci eli ağır gitmektedir
-Grand Vitara; Birbuçuk haftadır kullanıyorum. Size yeni kasaların arazi vitesi yok diye yanıltmışlar, evet arazi vitesi var. Ama eski kasalardaki gibi part-time çalışan değil sürekli 4 çeker, ve ağır takviyeli 4 çeker modları mevcut. Bu işlemler göğüste bulunan bir düğme ile yapılmaktadır. Eğer ağır offroad yapmayı düşünüyorsanız bu kasa size gelmez, zira eski kasaya göre daha elektroniktir ve de Merdiven tipi şaseye sahip değildir. Ama burada bir durup detaylı anlatmak isterim; tamam araç tam şaseye sahip değil ama normal bildiğimiz Duster veya diğer binek araçlardaki gibi araziye girdinizmi sağı solu gıcırdamaz ve esnemez, sert bir monoblok şase diyebiliriz, ayrıca aracın altına girdiğinizde kalın ve sağlam profilden mamul iskeleti görebilirsiniz ki karavan çekmek için bu iskelet çok önemlidir. Gelelim otomatik vites ve 2.0 motor seçeneğine; Bu motordan çok bir performans beklemeyin derim, zira atmosferik bir motor ve klasik tork konvektörlü bir şanzumana sahiptir. Ama zor şartlar altında (kar, yağmur, çamur, engebeler vs.) görevini layıkıyla yapar, sizi üzmez. Kolay sorun çıkartmaz, hele ki servis bakımları zamanında yapılmış bulabilirseniz evladiyelik olur sizin için. Yakıt olarak kış şartları ve kar lastiği ile LPG'de ortalama 16 lt/100 km yakıt tüketir. İçi ferah ve geniştir, uzun yolda çok sarsmaz ve rahattır. Size önerim 2007 ve üzeri ESP'li versiyonlarını tercih edin, ESP ile beraber arkada LSD diye tabir edilen sınırlı kaydırmalı diferansiyel kilede sahiptir. Ayrıca çekiş kontrol sistemi de mevcuttur. Çoğu SUV araçta LSD bulunmaz (Toyota RAV4, Kyron, Sorento, X-Trail, Duster vb) LSD ile ilgili bir çok bilgiye forumdan ve youtube 'den ulaşabilirsiniz. Ayrıca araç arazi modifikasyonuna da uygundur. Gerçi orijinal hali ile de zorlu olmayan şartlarda sizi gitmek istediğiniz noktaya taşıyacaktır. Eski kasalarda part-time çalışan yani istediğiniz zaman 4x2 kullanabileceğiniz bir şanzumana sahiptir. Dediğim gibi ağır offroad yapacaksanız bu önemli bir detaydır.
Neyse konuyu daha fazla uzatmayayım, zaten yeterince uzun bir yazı oldu. Şimdiden hayırlı olsun yeni aracınız, umarım faydalı olabilmişimdir.