• Forum için bir güncelleme beklemektedir,bu güncellemeyi yapmanızı tavsiye ederiz.Bu foruma sadece yöneticiler hata ayıklama (debug) modu etkin ise erişebilir!
    Güncellemeyi tamamla

Motokaravana Ek Yaprak Yay Nezaman Atılmalıdır?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan UtkuBAYRAM Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 13
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 1,243

UtkuBAYRAM

Özgürlüğün iki tekeri vardır
Mesajlar
66
Tepkime Puanı
22
Yer
Çanakkale
2022 Ducatomun karavan dönüşümü neredeyse bitmek üzere. Aracın toplam ağırlığı şu an 3200kg civarında ve su ve motosikleti de eklediğimizde 3500kg sınırlarına dayanacak. Ek makas atmam önerenler olduğu gibi mevcut tekli makasın dayanacağı ve konforu elden bırakmamam gerektiğini söyleyenler de oldu. Yay makaslarıyla ilgili teknik dökümanlar okumayı denesem de anlayabileceğim şekilde açık ve net bir dökümana denk gelemedim. Mevcut yaya komple paralel yay koymak yerine kısa yay atarak mevcut yayın eğimini koruyup aracı çok zıplatmadan konfordan da çok fazla ödün verilmeyeceği ne de rastladım. Yetkili bir abimiz den deneyim ve teknik bilgi edinebilirsek, bu paylaşım platformunda bilgilerin kalıcı olmasını sağlayabiliriz. Şimdiden çok teşekkür ederim.
 

Ankara'da çokça gidilen Ducato/Boxer ustası (Tuğ Fiat) ekstra atılan makasların gereksiz olduğu, varolan makasların gayet yeterli olacağı, arabaya eziyete gerek olmadığından bahsetmişti.

Benimde niyetim vardı ama arada kaldım, gerek var mı yok mu diye. Tecrübe edenler, deneyimlerini paylaşırsa bir fikir edinelebilinir.
 

2022 Ducatomun karavan dönüşümü neredeyse bitmek üzere. Aracın toplam ağırlığı şu an 3200kg civarında ve su ve motosikleti de eklediğimizde 3500kg sınırlarına dayanacak. Ek makas atmam önerenler olduğu gibi mevcut tekli makasın dayanacağı ve konforu elden bırakmamam gerektiğini söyleyenler de oldu. Yay makaslarıyla ilgili teknik dökümanlar okumayı denesem de anlayabileceğim şekilde açık ve net bir dökümana denk gelemedim. Mevcut yaya komple paralel yay koymak yerine kısa yay atarak mevcut yayın eğimini koruyup aracı çok zıplatmadan konfordan da çok fazla ödün verilmeyeceği ne de rastladım. Yetkili bir abimiz den deneyim ve teknik bilgi edinebilirsek, bu paylaşım platformunda bilgilerin kalıcı olmasını sağlayabiliriz. Şimdiden çok teşekkür ederim.

Kendi Karavanını Yapanlar; Peugeot Boxer - Bekir Kemal Ataman (TA2RX)

Bu sayfadaki ilk mesajda şöyle demiştim:

Çukur ve tümseklerden geçerken arka teker tarafından bir süredir metalik bir ses geliyordu. Takozlar gitmiş. Servisteki ustanın tavsiyesi üzerine ilave makas attırdım. Takozları da değiştirttim. Yaklaşık 15 cm yüksekliği olan takozların biri 7-8 cm civarına düşmüş, biri ise tamamen sıfırlanmıştı. Metalik ses ondan geliyormuş.

Daha önce forumda birisi tavsiye etmişti. O vakit pek kaale almamıştım. Haklıymış. Yatak altı dolap nedeniyle arka tarafta ağırlık fazla olduğu için ilave makas attırmakta fayda varmış.

Karar sizin.
 

Ankara'da çokça gidilen Ducato/Boxer ustası (Tuğ Fiat) ekstra atılan makasların gereksiz olduğu, varolan makasların gayet yeterli olacağı, arabaya eziyete gerek olmadığından bahsetmişti.

Benimde niyetim vardı ama arada kaldım, gerek var mı yok mu diye. Tecrübe edenler, deneyimlerini paylaşırsa bir fikir edinelebilinir.
Aracın üreticisinin mailini bulamadım. O yüzden instegramdan yürüdüm Fiat camper a. Sorumu oraya yazdım. Cevap verirlerse hemen buradan paylaşacağım. Aracı en iyi, üreten mühendisler bilir. Ama alıp kullanan, deneyimleyen yine bizleriz. Herkesten tüm verileri alıp buradan paylaştıktan sonra hepbirlikte karar veririz diye düşünüyorum.
 

Aracın üreticisinin mailini bulamadım. O yüzden instegramdan yürüdüm Fiat camper a. Sorumu oraya yazdım. Cevap verirlerse hemen buradan paylaşacağım. Aracı en iyi, üreten mühendisler bilir. Ama alıp kullanan, deneyimleyen yine bizleriz. Herkesten tüm verileri alıp buradan paylaştıktan sonra hepbirlikte karar veririz diye düşünüyorum.

Gelecek cevap muhtemelen sizin soruyu nasıl sorduğunuza göre değişecektir. Soruyu nasıl ifade ettiğinizi bilmiyorum. Ama tahminim aracın tasarımı yapılırken yükün kasaya dengeli bir şekilde dağılacağı varsayımı ile yapıldığıdır. Oysa bir motokaravanda arkaya konan yatağın altı depo olarak kullanıldığı için arka tekerler (dolayısıyla makaslar) üzerine binen yük daha fazla. Buna bir de motosiklet eklerseniz durum daha da kötüleşir.

Bence en basit gösterge aracın nerelerde patinaja düştüğü olacaktır. Ben daha ilk zamanlarda Ankara'da ufacık eğimli bir yokuştaki toprak zemin üzerinde patinaja düştüğümde hayret etmiştim. İlk iş olarak, bütün elektrik sistemi tasarımını mahvetmek pahasına yatak altındaki akülerimi aracın ön tarafına taşıdım. O gün bugündür yatak altına fazla yük bindirmemeye çalışıyorum. Ama yaşadığım takoz erimesi bir gösterge olarak kabul edilirse sorunun tam olarak çözülmediğini düşünüyorum. En azından ilave makaslarla bazı muhtemel sorunların çözüldüğü kanısındayım.
 



Ama yaşadığım takoz erimesi bir gösterge olarak kabul edilirse sorunun tam olarak çözülmediğini düşünüyorum. En azından ilave makaslarla bazı muhtemel sorunların çözüldüğü kanısındayım.

Bence takoz erimesi yanlış seçimden , dengesiz yükleme den , malzeme hatasından, kasıntıdan veya sık sık rezonans aralığında çalışan motorlarda oluyor.
Orijinal takoz kısa zamanda eridiyse eğer malzeme hatası değilse aşırı ve dengesiz yük olabilir.
İmalatci size kullanım kılavuzunu okuyun, doğru yükleme yapın der sanırım cevap verirse. Yabancı kaynaklarda ilave makas kullandım diyen var mı acaba, gogullamak gerek.
 

Şöyle düşünün, üretici istiap haddi max 3500 kg aracı imal ederken bu 3500kg ağırlığı devamlı taşıyacağını hesap etmiyor, yükü alır bir ve ya iki gün sonra boşaltır der. Üzerine koyacağı extra malzemeden maliyet nedeniyle kaçınır.
Siz karavan yaptığınızda araç, bu 3500 kiloyu devamlı taşıyacak hale gelir, üzerindeki yaylar bir müddet sonra kavisini kaybetmeye başlar, araç amartisör takozlarına oturana kadar düşmeye başlar. Şimdi bile eğilip baksanız takozlarla dingil arasındaki mesafe, ya bir parmak yada iki parmak olduğunu görürsünüz, bazende tam oturmuş olabiliyor. Tam oturmuş takozlarda seyahat ettiğiniz zaman araç sadece ön amartisörlerde yaylanma yapacaktır.
Yeterli salınım boşluğu olmayınca, araç burulmayı kupada yapmaya başlar, kupayı da eğemezse bir teker boşluğa düşer, boşluğa düşen teker çekiş tekerleğine denk gelirse patinaj kaçınılmazdır.

En azından bir müddet böyle devam edip sonradan ilave yapabilirsiniz, basit bir işlem.

Kısaca ben ilave makas attırdım ve memnunum
 

Bence takoz erimesi yanlış seçimden , dengesiz yükleme den , malzeme hatasından, kasıntıdan veya sık sık rezonans aralığında çalışan motorlarda oluyor.
Orijinal takoz kısa zamanda eridiyse eğer malzeme hatası değilse aşırı ve dengesiz yük olabilir.

Sağ ve sol takozların farklı miktarlarda erimiş olması, dediğiniz gibi sağ ve sol yüklerin tam olarak eşit olmamasından. Bunu düzeltme şansım yok maalesef. Ama erime kısa zamanda değil, 10 seneden uzun bir sürenin ürünü. Yani sözkonusu dengesizlik de aşırı bir miktar olmasa gerek.
 

Karavanlarda önemli olan arkadan çekişli olması toprak ve yokuşlarda zorlanan çok karavan gördüm hepsi önden çekişli olmasındandır.
 

Açtığım konu başlığını, verilen cevaplar doğrultusunda değerlendirerek aracıma yaprak yay attırdım. Aracımın boş ağırlığı 2ton, şu anki mobilyalı hali 3 ton, su+motosiklet+eşyalar ve biz de bindiğimizde 3,5tonu bulmasını bekliyorum. Mevcut yaprak yayın verdiği konforu kaybetmemesi ama bu kadar yük le de güvenli bir biçimde seyahat etmek istiyordum. Çözüm şu şekilde oldu. Makasçı usta bana 3 alternatif sundu. İlk ikisi ince ve kalın olmak üzere mevcut yaprak yaya paralel yay atmaktı. Ama kamyonlar için kullanılır, karavanda gerek yok dedi ve eklediğim fotoğrafta da göründüğü gibi yere paralel yay attı. Uçları boşta ve takoz var. Mevcut yay şu haliyle neredeyse bu takozlara değmek üzere. Yani şu an mevcut yayı kullanıp konfora devam edebiliyoruz. Araç full yüklendiğinde mevcut yay esnediğinde bu sonradan eklenen yaya binecek ve mevcut yaya destek vererek deforme olmasını engelleyecek. Bugün itibariyle bunun Çanakkaledeki maliyeti 6500tl oldu. Henüz aracı kullanmaya başladığım için performansla ilgili deneyim yazamıyorum.

IMG-20231118-WA0014.jpeg
 



Açtığım konu başlığını, verilen cevaplar doğrultusunda değerlendirerek aracıma yaprak yay attırdım. Aracımın boş ağırlığı 2ton, şu anki mobilyalı hali 3 ton, su+motosiklet+eşyalar ve biz de bindiğimizde 3,5tonu bulmasını bekliyorum. Mevcut yaprak yayın verdiği konforu kaybetmemesi ama bu kadar yük le de güvenli bir biçimde seyahat etmek istiyordum. Çözüm şu şekilde oldu. Makasçı usta bana 3 alternatif sundu. İlk ikisi ince ve kalın olmak üzere mevcut yaprak yaya paralel yay atmaktı. Ama kamyonlar için kullanılır, karavanda gerek yok dedi ve eklediğim fotoğrafta da göründüğü gibi yere paralel yay attı. Uçları boşta ve takoz var. Mevcut yay şu haliyle neredeyse bu takozlara değmek üzere. Yani şu an mevcut yayı kullanıp konfora devam edebiliyoruz. Araç full yüklendiğinde mevcut yay esnediğinde bu sonradan eklenen yaya binecek ve mevcut yaya destek vererek deforme olmasını engelleyecek. Bugün itibariyle bunun Çanakkaledeki maliyeti 6500tl oldu. Henüz aracı kullanmaya başladığım için performansla ilgili deneyim yazamıyorum.

Ekli dosyayı görüntüle 643800
Hayırlı olsun. İlla ki daha sağlam olmuştur.
 

Aracınızın süspansiyonuna ekstra destek veya takviye eklemek, özellikle ağır yükler taşıyorsanız veya süspansiyon sistemine ekstra yüke maruz kalıyor ise faydalı olabilir. Ekstra yaprak yay veya yardımcı ilave havalı süspansiyon sistemi arasındaki tercih, özel ihtiyaçlarınıza ve tercihlerinize bağlıdır.

  1. Ekstra Yaprak Yay:
    • Ekstra yaprak yaylar, aracınızın mevcut yaprak yay süspansiyon sistemine eklenen metal bileşenlerdir.
    • Daha fazla destek ve yük taşıma kapasitesi sağlarlar, bu nedenle ağır hizmet uygulamaları için uygundur.
    • Ekstra yaprak yaylar, süspansiyon gücünü artırmak için daha geleneksel ve mekanik bir çözümdür.
    • Yük taşıma kapasitesini artırmak için maliyet etkin bir seçenek olabilir.
    • Konfor beklentisini karşılamakta başarısız olabilir.
  2. Yardımcı İlave Havalı Süspansiyon Sistemi:
    • Yardımcı ilave hava süspansiyon sistemleri, mevcut süspansiyona ek destek sağlamak için havalı süspansiyon körükleri kullanır.
    • Bu sistemler ayarlanabilir olduğundan, ihtiyaca göre araç seviyesini ve sürüş yüksekliğini değiştirebilirsiniz.
    • Karavanlarda sağ ve sol seviyeleri bağımsız olarak kontrol edilebildiğinden kamp alanlarında dengelemeye olanak sağlar
    • Havalı süspansiyon sistemleri daha pürüzsüz konforlu bir sürüş ve farklı yüklerle daha iyi uyum sağlar.
    • Manuel olarak körük basınçları kontrol edilebilirler, bu da daha fazla kolaylık ve esneklik sunar.
Bu seçenekler arasındaki tercih, genellikle sıklıkla taşıdığınız ağırlık, istediğiniz sürüş kalitesi ve bütçeniz gibi özel gereksinimlerinize dayanmalıdır. İlave havalı süspansiyonunun ek yaprak yaydan sağladığı ayarlanabilirlik ve potansiyel olarak daha iyi sürüş kalitesi gibi avantajlar içerdiği muhtemeldir.

İlave Havalı süspansiyon kitleri hakkında detaylı bilgi için https://www.onairsuspension.com

20220814_150244 1 (1)(3)(2)(1)-1500x840.jpg
 

@vanosfer 'in Youtube'daki videolarında montajı da mevcut ilgili süspansiyonların.

Ancak yıllık muyanelerde tüvTÜRK istasyonlarının farklı tepkiler verdiklerini söylüyorlar-yazıyorlar-.
 


Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,636
Mesajlar
1,521,335
Kayıtlı Üye Sayımız
172,272
Kaydolan Son Üyemiz
Damat_M

Çevrimiçi üyeler



Geri
Üst