Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 115
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 100,900

EvliyaCelebi2

Söz insanın aynasıdır..
Mesajlar
2,218
Tepkime Puanı
2,198
Ricam; yazımı didaktik bulsanızda sistematik bir toparlama geregi yazıldıgını göz önünde bulundurmanız.

NEDEN IZOLASYON? diye sordugumuzda, bildigimiz gibi assagıdaki cevapları alıyoruz.

A) Daha az ısınma ve
B) daha az sogutma enerjisi sarfiyatı.
C) Kondensasyonu yok edip yada azaltmak suretiyle, pas ve küf olusumunu durdurabilmek.
D) Ses yalıtımını saglamak,
E) dolayısıyla her yönde maddi tasarruf imkanı ve daha sakin bir yasam alanı sahibi olmak.

Yeterli izolasyonun bir sınıf düsük kalorili kalorifer aleti alınmasına yol acacagını sanıyorum, yada 3 yönlü buzdolaplarında akedemikde olsa yapacagi tasarrufda göz önünde bulundurulabilir. Cok geceler klima acılmayabilir veya daha az kapasite yeterli olabilir. Daha rahat bir yasam ortamı olusturulabilir.

Ama bence en önemli olan; dogru yapılmıs izolasyonun, kondensasyon suyunu azaltıp yahut olusmasını önlemesi faktörü. Bu noktada bilinmesi zorunlu olan:
KONDENSASYONDA ÖNEMLI OLANIN ISI YÜKSEKLIGI DEGIL ISI FARKI OLMASI !
Dısarısının 10° C ,arac icinin 20° C ve %50 nemde ki; 2-3 kisi nin yasadıgı araclarda (hele yemek psiriliyorsa nem daha fazla olabilir) kondensasyon hemen baslıyor . Hatta yeterli faktörlerde ısı farkının 3°-5° C olmasi bile yeterli . Herhalükarda gün icersinde yeterli olanak olusdugu kabul edilmeli.
Yada assagidaki tabeladan okunacagı üzere 23°C ic sıcaklik ve %70 nemlilikte, kondensasyon yüzeyi sıcaklılıgının 17,29°C olmasi yeterli. Fark yalnızca 5,71°C !

[attachment=1]


Peki IZOLASYON NASIL YAPILMALI ? diye soruluncada en azından herkezin teorik alanda hemfikir oldugu sekilde dıs soguk alanların ic sıcak alanlarla ısı iletkenliginin sızıntısız olarak kesilmesi seklinde formüle ediliyor. Bu arada ses yalıtımıda olusuyor.

UYGULAMAda ilk asamada ; izolasyon malzemesinin buhar gecirgenligi olmayan , ses ve ısı iletisimi cok düsük, saglam vede mutlak olarak sac üzerine yapıstırılabilir bir maddeden secilmesi gerekli. Burada buhar gecirgenligini durdurmak icin sacın ic tarafa bakan her cm² sinin izolasyon malzemesi ile yapıstırılarak kaplanması böylelikle ic alanla kaporta temasının tamamen kesilmesi anlasılıyor. (Kirislerin ic yan ve dıs kısımlari zor olsada)

Uygulamanin ikinci asamasında evlerde catı yapılırken kullanılan buhar kesici naylonun acık vermeden izolasyon malzemesi üzerine ic duvar, taban ve tavanin nihai kaplaması yapılmadan saglamca yapıstırılmasi saglanıyor.

[attachment=2]

Panelvan kasalarının izolasyonunda kullanılan malzemeler icin forumlarda sayfalar dolusu yazı okumak mümkün. Sonucta sizlerinde bildiginize emin oldugum cokca kullanılan strafor, camyünü, kapali gözenekli polietilen gibi bazi malzemelerin özelliklerini toplama acısından assagıda veriyorum. Bilimsel veriler icin internete basvurulabilir.


STRAFOR

Eksileri:

A) Cok az esnek olusu.
B) Catlama ve
C) parcalanma özelligi var.
D) Cözücü maddelere dayanıksız.
E) Pahalı yapıstırıcılarla yapıstırılması gerekiyor.
F) Cok kücük parcacıklar halinde kullanımında, sarsıntı ile olusan sıkısma yüzünden olusan hacım kaybını tekrar doldurma zorunlulugu var.
G) Basınc altında kalici boyut degistirmesi
H) ve hareket halinde gıcırtı sesi verme ihtimali.
K) Atese dayaniksiz olusu.

Artıları:
A) -30°C ile +120° C arasında kullanlabilmesi
B) ucuzlugu ve kolay temin edilmesi
C) su almaması

CAMYÜNÜ

Eksileri:
A) Su ve nem tutabilmesi ve dolayısıyla
1) Pas ,
2) küf (mantar) - koku sebebi oldugu kadar saglık bakımındanda tehlike icermekte - ve
3) bakteri olusumlari icin zemin hazırlaması.
B) Parcacıklarının tahris dolayisiyla kasıntı yapması.
C) Solunmasının sorunlu olusu.
D) Basinc altinda kismi boyut degistirmesi.

Artıları:
A) -50°C ile +250ºC de kullanılabilinmesi.
B) Ucuzlugu ve kolay temin edilmesi.
C) Bosluklari rahat doldurabilmesi ve sekil alma kaabiliyeti.


KAPALI GÖZENEKLI POLIETİLEN

Eksileri:
A) Pahali ve türkiyede temininin arastırma ve zaman gerektirmesi.

Artıları:
A) Ses ve
B) ısı iletkenliği düsük.
C) Su buharı difüzyon direnci ve
D) 15mm den sonra yangına dayanımı yüksek.
E) Basinc altinda boyut degistirmemesi ile
F) esnekliginin yüksek olusu.


Almanyada panelvandan motorkaravan yapan sirketler ve karavanını kendi yapanlar temel olarak bu malzemeyi kullaniyorlar . Malzemenin marka adı X-TREM ISOLATOR.
REIMO nun internetteki katologundan bilgi alinabilir . Kalitesi cok uygun olmakla beraber izafi olarak pahali sayılır . Patex ile yapıstırılabilsede kendinden yapısan cinsleri var.

Kapalı gözenekli polietilen'den ISOMATTE adli uyku silteleri yapılıyor, hatta dagcıların 15mm kalınlıgındaki cinslerini kar üzerinde bile kullandıkları belirtiliyor.

Kolay gelsin

Kondensasyon


Izolasyon
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Reimo katoloğuna baktım , isim farklı olsada bahsettiğiniz izolator bence bu , satıldıgı yer zeytinburnu ambarlar.

Baba resim 002
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Konu izolasyon, ama karavan yapılacak araç, saç kasalı panelvan olunca, insan ister istemez bir gün sürtme veya çarpma yolu ile yaşayacağı kazalar geliyor aklına, aracın kaportasında oluşabilecek büyük veya küçük bu kaza izlerinin tamir edilebilmesi için iki yöntem bulunmakda ya oksijen kaynağı ile saç ısıtılması ve tel ile kaynatılması gerekmekde, veya punta kaynaklı çektirme ile çektirilmesi gerekir, sacın arka yüzeyi bilimsel yöntemlerle izolasyonu yapılmış olsa bile tamirat işlemlerinin yapılabilmesi için sacın arkasının boşaltılması gerekir, kim karavanın içini tekrardan söküp böyle bir tamiratı yapar düşünemiyorum bile..Sonuç olarak karavan yapımında izolasyon melzemesi tercih edilirken, bu hususun göz önünde bulundurularak ısıya dayanıklı malzeme tercih edilmesini öneririm, yani CAM YÜNÜ....

Oto tamir 337
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

atiladi' Alıntı:
Konu izolasyon, ama karavan yapılacak araç, saç kasalı panelvan olunca, insan ister istemez bir gün sürtme veya çarpma yolu ile yaşayacağı kazalar geliyor aklına, aracın kaportasında oluşabilecek büyük veya küçük bu kaza izlerinin tamir edilebilmesi için iki yöntem bulunmakda ya oksijen kaynağı ile saç ısıtılması ve tel ile kaynatılması gerekmekde, veya punta kaynaklı çektirme ile çektirilmesi gerekir, sacın arka yüzeyi bilimsel yöntemlerle izolasyonu yapılmış olsa bile tamirat işlemlerinin yapılabilmesi için sacın arkasının boşaltılması gerekir, kim karavanın içini tekrardan söküp böyle bir tamiratı yapar düşünemiyorum bile..Sonuç olarak karavan yapımında izolasyon melzemesi tercih edilirken, bu hususun göz önünde bulundurularak ısıya dayanıklı malzeme tercih edilmesini öneririm, yani CAM YÜNÜ....

Atilla,
Tüm tespitlerine katılıyorum ancak malzeme konusunda yanlışlık olabilirmi? CAM YÜNÜ 250 derece ısıya dayanabilir.
Benim bildiğim ısı için 650 dereceye dayanabilen malzeme TAŞ YÜNÜ...
Levent
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

***cam yünü camın 1250 derece C da eritilerek liflendirilmesi ile elde edilir,
***taş yünü bazalt taşının 1400 derece C da eritilmesi ile elde edilir.
son ısı değerleri bir birine çok yakın olduğundan kullanım amacına kolaylık olarak ikiside tercih edilebilir, panelvanların girift iç yapısından dolayı benim tercihim, cam yünü...Karavanda partikül uçuşması handikap olarak kabul edilirse, cam yününün bir yüzü alüminyum folyo kaplı olanı, montaj sonrası dört bir yanındanda gri bantla yapıştırılırsa bu handikapda çözülmüş olur, extradan bu işlemlerin ardından yüzeye tabanca ile sellozik vernik atılırsa yüzeysel toz izolasyonuda en yüksek derecede halledilmiş olur yapılmış olur..İzolasyonun üzerine takılacak kontra plaklarında dört tarafı mastiklenerek montajlanırsa en mükemmel sonucun elde edilebileceğini umuyorum...
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Cam yünü ile Taş yünü elde ediliş değerlerinden ziyade kullanımdaki ısı değerleri önemli olduğundan
Taş Yünü'nü belirttim. Araca kaza sonrası dıştan uygulanacak kaynak benzeri tamiratlarda ısı değeri
dahada önem arzediyor.
Ayrıca Taş Yünü yoğunluk olarak daha yoğun ve partikül bırakma açısından daha sağlam bir malzeme
uygulama tercihlerine göre tek yüzeyi folyolu olanlarda bulunmakta.
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Taş yününü araca uygulamak meşakkatli, taş yünü 100x50 cm'lik bloklar halinde, araçların saç yüzeyleri ise 50 cm'de 2 cm lik iç bükey eğri yapıyor, yaşıtırsanız bile malzeme düzelmek eğiliminde olduğu için göbek yaparak kendini bırakıyor, taş yünü ile kontra arasına ayrıca destek dolgusu yapmak gerekiyor, araçların dikey kirişleri tavana yakın yerlerde 5 cm, tabana yakın yerlerde 8 cm, olduğu için taş yününün arkasını straforlada destekleyemiyorsunuz, eğim işi bozuyor, izolasyonla kontra arsında boşluk kalırda taş yünü kendini bırakırsa belki ses bile yapabilir diye düşünüyorum, çünkü taş yünü sert bir malzeme..Aracın yapısı pamuksu esnek, sıkışabilir bir malzeme istiyor, bu yine cam yünü oluyor...Cam yünü benim şahsi tercihim....
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

atiladi' Alıntı:
Cam yünü benim şahsi tercihim....

Atilla, herkesin şahsi tercihlerine son derece saygılıyız.
Ancak ilk yazında tamirat gerektirecek durumlar için öneride bulunman nedeniyle üretici firma
referans değerlerini bölüme aktardım. Karavan yapmayı yada yaptırmayı düşünenlere doğru
bilgi aktarmak şahsi tercihlerimizi aktarmaktan daha önemlidir düşüncesindeyim.
Levent
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Üretici referanslarını bende okuyorum, ama uygulama kolaylığıda önemli, aracın duvarları bir odanın duvarları gibi geometrik düzlükde olsaydı bende taş yününü tercih ederdim, sonuçda ikisinide aynı firma üretiyor, hangisini tercih edersen onu veriyor....

Üretici firma broşüründen alıntı verileri
Taş yünü; Ürün tipine bağlı olarak kullanım -50/+650 C, Erime Sıcaklığı 1000 C ’dir...

Cam yünü; Ürün tipine bağlı olarak kullanım sıcaklığı -50/+250 arasındadır, Erime sıcaklığı 1000 C ’dir.
Ayrıca -200/+450 arasında kullanılan camyünü ürünler de üretilmektedir. Erime sıcaklığı 1000 C ’dir.

Benim fabrika verilerinden anlıyabildiğim; cam yününde (+250C +450C) ve taş yününde (+650C), dış yüzeyden gelen bu derecelerdeki ısılara kadar, iç mekanın önceden sahip olduğu ısıyı korumaya çalıştığı dayanma noktaları, bu iki malzemeninde erime ısıları aynı ikiside 1000 C..
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Bu konu bir çok kere forumda yazılmış olsa da bu kadar detaylı bir şekilde hiç ele alınmamıştı. Gerçekten faydalı bir topik olduğunu ve farklı katılımcıların katkısıyla daha da gelişerek hepimizin hizmetine sunulacağını ümit ediyorum. Paylaşımda katkıları bulunan tüm arkadaşlara teşekkür ederim. :smiley: :smiley: :smiley:
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Sorun kaportanın icten terlemesini önlemek.

Dikkatinizi cekmeme müsaade ederseniz ;yapıstırılmadan yapılan izolasyon ısı ve ses izolasyonunu saglıyabiliyor ama terlemeyi önlemiyor.
Kaportanın terlemesini önleyen yapıstırıcı izolasyon ise otomatikman ısı ve ses izolasyonunuda saglıyor !

Buhar kesici naylonun yapıstırılması icin ise sıcaga dayanıklı her iki yüze uygun yapıstırıcı seciliyor.

Kaza ve tamir durumunda panelvanların; cekme karavan, alkovan ve yarı integre karavanlardan daha avantajlı oldugu sanırım tartısmasız.
Yapıstırılmıs yada yapıstırılmamıs izolasyonlu panelvanların kaporta tamirinde ic taraftan yapılan mobilya, alet,su elektrik, hava iletim yolları ve kaplama söküm islemleri ayni, yalnızca fazladan yapısık izolasyon malzemesi kesici, spatül ve metal fırca ile yukarıdaki diger islemlere göre daha az zaman sarfiyle temizleniyor.
Bence tecrübeyle sabit olmak üzere almanyadaki kampervan sirketlerinin ve kampervanlarını kendi yapanların uyguladigi son sistem pahalida olsa en uygunu.

Sanırım yanlıslıkla kimsenin ayagına basmadım. ;) Ben sadece aktuel duruma tercüman oluyorum.
Tabii ki tercih; ihtiyaca , kesenin durumuna vede harcanan zamana göre , tartısmaya acık.
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

EvliyaCelebi2; konuya katkınız için çok teşekkür ederim, burada dile getirmek istediğim, bu şundan iyidir anlamında deyil, ülkemiz şartlarına göre, temin, montaj ve sonradan yapılacak müdehaleler konusunu gündeme getirmekti..Avrupada ülkelerin gelişmişlikleri göz önüne alınınca tabiki en doğrusunu kullanıyorlar, ama başlarına birşey geldiğindede, aracı hemen hurdalığa atıp, sigortadan paralarını alıp, yenisini alabiliyorlar, biz aracı kasko yaptırırken bile sadece aracı kasko yapıyorlar, aracın sahip olduğu karavan ekipmanı kasko harici kalıyor, almanyada hafta sonu karavan bakmak veya almak için gidip gezebileceği yüzlerce karavan park ve galerisi var, biz kendi emeğimizle ancak sahip olabiliyoruz, durum böyle olunca konuya çok yönlü bakmak gerekiyor...
Bahsettiğiniz izomatte'yi çok iyi tanıyorum, yıllardırda kullanıyorum, dağcılık yaparken tulum altına kullandım, spor dünyasında adı MAT olarak isimlendiriliyor, 90'lı yıllarda araç bağajları sac olarak fabrikadan çıkardı kullandığım araçların bir çoğunun bagajını komple bu malzeme ile kapladım, ses, ısı izolasyonu ve göze hoş bir görüntü vermesi anlamında çok güzel..ayrıca aynı zamanda elektrik izolasyonunada yarıyor, fabrikalarda elektrik panolarının önüne bu tip bir malzeme döşemek zaten mecburi, bahsettiğiniz malzemeyi bu amaçlıda kullandım, TEK türkiye elektrik idarasi bu malzemeyi pano önünde kullanmaya onay veriyor....Malzemeyi çok iyi tanıyorum dedim, çünkü bahsettiğim malzemenin adı ülkemizde EVA olarak geçiyor, üretiminide bir arkadaşımın mühendisliğini yaptığı bir fabrika üretiyor, onlar bu malzemeyi, klima borularının üzerine sarmakda, terlik, tokya spor ayakabı sektöründede kullanılıyor, tabiki ürünün amaçlarına göre bir çok çeşidi var, uygun alanda uygun tipi kullanılıyor....
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

https://docs.google.com/viewer?url=http://www.letakimya.com.tr/HTML/documents/20.pdf&pli=1

Bu sayfadan ,ses izalasyonu SP 100,SP 200,SP 300 ürünlerini incelerseniz aradığınız bir kısım ürünleri görebilirsiniz.Ayrıca burada olmayan ama Henkel yurt dışında olan ürünlerde var,tanklar için deneme amaçlı getirttiğimiz 2,5 cm kalınlığında bir tarafı yapışkanlı yanmaz sünger gibi ürünlerde mevcut.
Bu yukarda saydığım ürünler orjinal mercedes,audi,vw ürünleridir.Dolayısıyla pahalıdır.
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

Bülent, melzemelerin hepsi mükemmel ama "Görünmez eldiven" süper bir ürün...
 
Ynt: Panelvan Kasası Izolasyonu ve Kondensasyon Üzerine

DIKKAT !!!
Yaptığım bir hatayı düzeltmek istiyorum. :-\

Girişteki yazıda yanlışlıkla 3 kere "POLİÜRETAN" yazmışım.

Dogrusu " P O L İ E T İ L E N "

Af ola. :smiley:

Not Ben degiştiremiyorum ama sanırım cem bey düzeltebilir.
 
Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.

GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,636
Mesajlar
1,521,335
Kayıtlı Üye Sayımız
172,272
Kaydolan Son Üyemiz
Damat_M

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.
Geri
Üst