Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan samil13 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 31
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 22,176
veya dost tavsiyesi isterseniz
sistemininizi sıralı sisteme geçirin
ki ileride oluşacak arızalara mahal vermeyin
 

Etiketler
İLHAN BEY YARDIMCI OLMAYA ÇALIŞTIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.SİSTEMİ SIRALIYA ÇEVİRMEK OLDUKÇA MALİYETLİ OLUR ŞU ANDA.AMA Bİ ANDA LPG YE YOĞUNLAŞTIK.ARAÇ BENZİNE ALDIĞIMDA DA AYNI ŞEKİLDE ÇALIŞIYOR.BU LPGDEN KAYNAKLANMADIĞINI GÖSTERMEZ Mİ
 


İLHAN BEY BUGÜN ARACIMI SUZUKİ USTASINA GÖTÜRDÜM.AMA MALESEF O PROBLEMİ USTANIN YANINDA YAPMAMIŞTI.USTA MOTORU DİNLEDİ VE GAYET GÜZEL ÇALIŞTIĞINI SÖYLEDİ.TAM YANINDAN AYRILACAĞIM ZAMAN DEVİRİ YÜKSELTTİ ARAÇ VE USTA BUNU GÖRÜNCE Bİ YERDEN AYAR YAPIP ARACIN RÖLANTİSİNİ DÜŞÜRDÜ.VE ARAÇ PARK POZİSYONUNDA 1000-1100 DEVİRDE VİTESE TAKTIĞIMDA İSE 800-900 DEVİRDE ÇALIŞIYORDU.TÜM GÜN GEZDİM.AZ ÖNCE DE YAKLAŞIK 90 KM YOL GELDİM.AZ ÖNCE ARACI PARK POZİSYONUNA GETİRDİĞİMDE ARAÇ YİNE 1500 DEVİRE ÇIKTI.BU SEFER SİZİN DÜN SÖYLEDİĞİNİZİ YAPTIM BENZİNE ALIP AKIŞMETRENİN ORDAKİ SOKETİ ÇEKTİM.ARAÇ STOP EDECEK GİBİ ÖNCE DEVİRİ DÜŞÜRDÜ SONRA TOPARLADI BİR MÜDDET 800-900 DEVİRDE ÇALIŞTI VE SONRASINDA YİNE 1300 DEVİRLERE ÇIKTI BU ARADA EGZOZDAN ÇİĞ YAKIT KOKUSU ALDIM YİNE.LPG SİSTEMİNDEN KAYNAKLI SANIRIM .OLMADI BİR DE LPG CİYE GÖSTERİCEM.
 

98 model 16V, 1.6 motorun kodu G16B mi bilmiyorum ama bizim 95 vitara 1.6, 16V AT da benzer sorun ara sıra tekrarlanıyor.

Enjektör kütüğünün arkasında TPS (throttle position sensor = boğaz kelebeği pozisyon ayarlayıcı) var. 2 no'lu parça

4 no'lu hava emiş borusunun tam altında oksijen sensörü var. TPS, oradan aldığı sinyalle kelebek pozisyonunu değiştirir, yani hava yakıt oranını otomatik olarak ayarlar. Oksijen sensörü veya TPS'nin kendisi arızalıysa değişik devirlerde saçmalıyor. Bunu genellikle sorunlu benzin alındığında yapıyor. Yaklaşık 8 aydır aynı istasyondan 97+ benzin alıyoruz, sorun şimdilik tekrarlamadı.

3 no'lu TPS soketini sök. Motor arıza ışığı yanar ama sorun değil. 1 no'lu delikten yıldız tornavida ile motor ısındığında rölantiyi 850-900 devir olarak ayarla ve çık dolaş. Rölanti devrinin sabit kalması ve aracın çekişinde sorun kalmaması lazım.

Geçtiğimiz temmuz ayında bu sorunları yaşamış ve aşağıdaki konu başlığı ile yazmıştım.

http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=88896.msg1160583

Sanırım benzer bir sorun yaşıyorsun.

Kolay gelsin.

Image1.jpg
 



teşekkür ederim yardımınız için güzel ve açıklayıcı bir resim olmuş.ancak şöyle bir durum var.sizin anlattığınız konudaki gibi benim aracımda bir silkeleme yok.sadece motor soğukken rölanti 1500 deviri görüyor.şimdi son ayarlamalardan sonra rölanti biraz düştü.ancak egzozdan çiğ yakıt kokusu geliyor.sanırım lpg ile bir sorun var bir de hava akışmetre değişmesi gerekebilir
 

samil13' Alıntı:
teşekkür ederim yardımınız için güzel ve açıklayıcı bir resim olmuş.ancak şöyle bir durum var.sizin anlattığınız konudaki gibi benim aracımda bir silkeleme yok.sadece motor soğukken rölanti 1500 deviri görüyor.şimdi son ayarlamalardan sonra rölanti biraz düştü.ancak egzozdan çiğ yakıt kokusu geliyor.sanırım lpg ile bir sorun var bir de hava akışmetre değişmesi gerekebilir

Kelebeğin oynaması duran araçta rölanti devrini değiştirir, hareket halindeyken de giren hava debisini sürekli değiştirdiği için silkeleme yapar. Silkelemeden kastım aracın zıplaması değil, gaz pedalında ayağınızı hareket ettiriyormuş gibi hızda azalma ve çoğalma.

Egzosdan çiğ gaz gelişi ancak giren hava az, giren benzin fazlaysa olur, bunu ayarlayan da kelebek. Gaza bastığınızda gaz teli, artan benzin miktarını yakacak yeteri havayı sağlamak için kelebeği açıyor. TPS arızalıysa kelebek pozisyonunu kendi kafasına göre değiştiriyor ve giren hava azaldığında çiğ yakıt yanmadan dışarı atılıyor.

Eski otomatik jikleli araçları bilirsiniz. Motor soğukken çalıştığında kelebek nerdeyse kapalıdır ve araç fazla benzin/az hava ile çalışarak ısınır. Isındıkça jikle, kelebeği yavaş yavaş açar ve hava/yakıt oranı normal değerlerine geldiğinde devreden çıkar.

TPS'yi otomatik jikle olarak düşünün. Rölantide motor devri yüksekse kelebek kapalıdır ve giren hava az, benzin fazla olduğu için hem devir yükselir, hem de yanmamış yakıt egzosdan atılır. Üstelik TPS, otomatik jikle gibi sadece ilk çalıştırmada değil, sürekli devrede. Bunu sürüş sırasında da yaparsa aracın çekişi de, yakıt tüketimi de değişir. Üstelik bunu salınım şeklinde yaparsa bizdeki araç gibi mehteran bölüğü gibi yol alır.

Aracınızı çalışırken görmediğim için benimki varsayım ama denemekte fayda var derim.
 

anladım peki ne yapmamı önerirsiniz?yani ustaya aracın neresini kontrol ettirmem gerekiyor?şu anda devirde pek problem yok gibi ama çiğ yakıt kokusu azalmakla beraber hala geliyor.
 

samil13' Alıntı:
anladım peki ne yapmamı önerirsiniz?yani ustaya aracın neresini kontrol ettirmem gerekiyor?şu anda devirde pek problem yok gibi ama çiğ yakıt kokusu azalmakla beraber hala geliyor.

Yukarıda bahsettiğim işlem on dakikanızı alır. Yapamam derseniz resimdeki yerleri ve işlem sırasını ustanıza söyleyin, bir denesin.
(Motor ve parçalar aynı ise)

Not. Bu soğuk havalarda motor soğukken bizim araçta da rölanti devri 2000'den başlıyor ve egzostan çiğ benzin atıyor ama dakikalar içinde motor ısınıp devir 800'e düşüyor, egzos da normale dönüyor. Bu gayet normal. Benim bahsettiğim, olayın sıcak motorda oluşması.
 

Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

sorunum düzelmiş gibiydi ama yine başladı. P ve N pozisyonundayken devir 2000 ve 1500 arasında dalgalanıyor.bazen 1200 de sabit kalıyo ama bazen dalgalanıyor.ne yapmam lazım anlamadım olmadı hava akışmetreyi göstericem
 



Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

Samil bey
akışmetre yi gösterirken egr yi kontrol ettirin kurum bağlamış olabilir.
Birde tüm yaptırdıklarınız dan sonra aracınızın adapte süreci vardır panik olamayın.
Egr emme manifoltundan önce olaması lazım.
(çoğu tamirci bunu atlar.)
 

Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

arac sahibi arkadaşımız > Erzurumda yaşıyor.. ;) > - 20 dende soguk havalarda arac kullanıyor.. ;)

aşırı soğuk havalarda lpg nin normal çalışmasını beklemek anormal olur.. ;)

sıralı sistem lpg de sistem motorla beraber aynı ahenkte çalışır yani motor 1000 devirde dönerken enjektörleri 1000 kere acılıp kapanma yapar..5000 devirde dönerken 5000 kez .. acılıp kapanma yapar..! bu sistem yok aracta..!

karbiratörlü araclara takılan regülatörlerden var..bu da içindeki körükle gazı motora elinden geldiğinçe dengeli vermeye calışır..içindeki gaz motor tarafından emişle cekildikce yenisini yollar..yani motor 1000.mi..? 5000..? devir dönüyor ..hiç bir bilği ona gitmez o kafasına göre takılır... ;)
gaz ısıtıcısına regülatör kelle ,beyin ,kafa vs önene gelen bir ad takmış.. ;) sıralıda bu zımbırtı portakal büyüklüğünde olur genelinde ,ve iş görür..ama karbiratörlüde en büyüğü her zaman gazı iyi ısıtabilmesi rahat beslemesi açısından iyi olur..yani nerede ise diyarbakır karpuzu gibi koçaman olmalıdır..
kalorifer hortumlara en yakın yere montaj olup en kısa hotumla baglantı saglanmalıdır..hortum mesafesi uzarsa verim düşer.. ;) + azıcıkta yamuk ve açılı takılmalıdır..düz 90 derece degil..! çalışma prensibi ,vede pislik ayırma özelliği diyebiliriz.. ;)
tartarini bayilerinin taktığı hollanda malı. koltec olandan tavsiye ederim..illa bu sistem kullanılacak ise.. ;)

illa bu sistem kullanılacak ise..>> olmazsa olmazı da var..! arasıra motorda bomba gibi patlama duyabilirsiniz..! kaputu acıp baktığınızda ise hava filiteresinin olduğu kutuyu paramparca bulursunuz.. ;) ani gaz yüklenildiğinde ya arac gider..yada gitmez geri tepen gaz patlar..hava filitresinin olduğu plastik kutuyu deldirip cek valft türü yaylı bir klape takılması gereklidir.. ;)
> ngk bkr 6 e buji alın ve degiştirin normalde lpg li araclara buji dayanmaz mum gibi eritir..20bin gideni zor..10 bin gibi degişmesi çekişi arttırıp yakıtı düşürüp kara gecmeniz saglar.. ;) aracın kilometresi yüksek.. kalite + markalı..buji kablosuda verimi arttırır..
> hava filitrenizi yenileyin..
> radyatörünüzün yarısı nı kapayacak gibi 50x 20-25 cm lik koli kartonunu klima radyatörü ile motor radyatörü arasına koyun mutlaka..
> 2. el lpg sistemi normalde alınmaz satılmaz takılamaz ..yasaktır..
> yaşadığınız yerde servisi bayisi olan bir markanın ... ;) kazalı bir aractan sökülüp sizinkine takılması durumunda ..hiç problem olmaz..
hurdacı çıkmacı zaten para etmeyen sistemi kaca satsa karda 100-300 gibi bir rakama razı edip sökün ..o paralarada montaj işçiliği verip paşalar gibi binersiniz..ruhsatta arac lpg lidir yazıyor ise ..bir tanesini begenmedi söktü 2.yi taktı yazcak halleri yok..!..yada bu arac 2 kere lpglidir de yazmaz.. ;) :smiley:
 

Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

Oğuz beyin söylediklerine kesinlikle katılıyorum.
önceki aracımda bu sorunları yaşamış biri olarak
diğer şeylere harcayacağınız bütçe ile sisteminizi sıralı sistem yapmanızı tavsiye ederim.
sonradan yaşayacağınız problemleri gözünüz de canlandırın..
Oğuz bey bu araçlar ile ilgili çok tecrübelidir.
 

Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

ARKADAŞLAER SİSTEMİMİN SIRALI OLMADIĞI YÖNÜNDEKİ YORUMLAR YANLIŞ.BENİM ARACIM KARBÜRATÖRLÜ DEĞİL.BUGÜN LPG FİLTRESİ DEĞİŞTİ VE GAZ AYARI YAPILDI.SİSTEM SIRALIYMIŞ.
 

Ynt: Rölantide Devir Sorunu ve Yakıt Sorunsalı

>>BU ARADA EVET HAVA FİLTRESİNİN YAN TARAFINDA O SOKETİN BULUNDUĞU YERDE ÖYLE BİR SİYAH KUTU VAR.<<

>> ARACIM KARBÜRATÖRLÜ DEĞİL >> karbiratörlü demedik.. ;) ;)

karbiratörlü araca da takılan eski sistem vardır .. sıralının atası,, ilk çıkanı ..dandik olanı..da diyebiliriz.. ;)

neden dedik..? >>SİYAH KUTU VAR ..>> dediniz.. ;) bu kutudan cıkan kabloları takip edin enjektörlere fişlerle baglanıyormu.. ;)

o kutu yaklaşık siğara paketi kadarsa olay o dur.. :smiley:

gaz ayarı eksoza cubuk sokulup yapıldı ise eski sistem..bilğisayarla baglanıp yapıldı işe sıralıdır sistem..dir..
 




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,012
Mesajlar
1,527,253
Kayıtlı Üye Sayımız
166,760
Kaydolan Son Üyemiz
Stronger

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst