Çekme Karavan Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler? İyi Karavan Firmaları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan fatih855 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 10
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 1,998

fatih855

Ana Kamp
Mesajlar
24
Tepkime Puanı
9
Hangi karavan alinmaz? Hangi karavan alınır?

Bir şey alacaksam dibine kadar araştırırım. Bunlar 1 yıllık araştırmalarım sonucu edindiğim kişisel fikirlerimdir. Yanılabilirim de. İnsanım sonuçta. Siz de kendiniz araştırın tekrar.

Çok araştırdım, çok karavan kullanıcısı ve üreticisi ile konuştum, 3 fuar gezdim, çok 2.el karavan gezdim, ama yine de gözümüzden kaçan çok şeyler olmuştur, kusurumuz oldu ise buyrun sizler de katkıda bulunun, bilgi ve tecrübelerinizi paylaşın.

Sadece araştırdığım bilgileri derleyip sizlerle paylaşmak istedim. Türkiye'deki her bir firmayı araştırmadım. Mutlaka unuttuklarımız vardır.




Hangi size uzun vadede tatmin etmeyebilir?

-Boş hali(sadece ocak ve buzdalabı içinde) 10-12 bin doların altında ise.(Muhtemelen karavana hiç uygun olmayan bazı malzemeler kullanmış olacaktır)

-Sunta veya mdf mobilya varsa

-Plastik lambiri varsa

-Yerli şase kullanıldı ise (bir istisna var aşağıda açıkladım)

-Tasarımda büyük ve sabit ön/tavan camları olanlar(pleksi çift kat olmayan)

-Profil karkas ise(monoblokların nerdeyse hepsi profil karkastır)

Bunlar eğer varsa, bu karavan sizi üzebilir. Yerinizde olsam o üreticiden çıkar, daha kaliteli üretim yapan yerleri de gezerdim. Farkı siz de görürsünüz.




Şase çok önemli arkadaşlar, buradan taviz vermeyin sakın. TR'de yerli şaseler testten geçmiyor. Öyle bir test merkezi de bildiğim kadarı ile Türkiye'de yok. Sağolsun TSE'den onay almak da zor değil. Hal böyle olunca neredeyse herkes kendi şasesini üretebilir. Eğer yerli olacaksa da, en az 3-4 yıldır kullanılan bir yerli şase olmalı, sonra o şaseler tekrar ölçülmeli ve eğilmediği görülürse o zaman alınabilir. Dürüst üreticileri tenzih ediyorum, ama çok detay var şasede, o yüzden direk avrupa şase almanızı tavsiye ederim. Satıcılar, İthal dingil kaplin diye ilk cümlede yazarlar, şase hakkında bir şey yazmıyorlarsa, bilin ki o karavanda yerli şase kullanıldı. Alko veya Knott gibi ithal ürünler tercih edilmeli.




Monoblok gövdeler içlerinde bir karkas barındırmak zorundalar, aksi takdirde bombe yapma ve yamulma oluyor, çünkü fiber malzemenin taşıma kapasitesi yeterli değil. Bir süre sonra kapı tam kapanmayabilir mesela, ya da gözle görülür bombeler oluşabilir.




750 kg altında diye satılanlarin çoğu 750 kg altında değil. Donanımsız 390cm ye kadar 750 altında yapılabiliyor. CTP paneller için konuşuyorum. Güneş enerji sistemi 80-120 KG, diğer ısınma donanımlar derken 900kg oluyorlar. Sizi kişisel eşyalar ile arkanızda genelde 1 ton çekiyor olursunuz. 330-340 cm ctp panel karavan, küçük bir güneş enerji sistemi ile 750 altında kalabilir.



Bu firmalar benim 1 yıllık araştırmam sonu derlediğim firmalar, mutlaka görüşmediklerim vardır.

Giriş seviyesi yerli karavan firmaları - Donanıma göre 300-400 bin TL(10-13 bin dolar) bandında(fiyatlar 3.50-4.00 boyları icindir)

-capella
-inka
-cubic
-tosbiq
-luxer


Orta seviye yerli karavan firmaları 450-700 bin TL (15-24 bin dolar) bandında

-Gencer
-Swan
-Monde
-Serm barr

Orta seviye yerli firmaları yerine 2.el ya da sıfır Avrupa karavan almak daha mantıklı geliyor bana. Eğer satıp daha üste geçersem sanırım bunu yapacağım. Gaz/elektrik 2 sistem kombi, avrupa ocak, avrupa orjinal bir buzdolabı, kaliteli kontrol paneli derken 250 bin lira donanım eklemek gerekiyor yerliye. Bunu eklediğinizde zaten avrupa karavan daha avantajlı kalıyor. Bir de gözle görünmeyen ama uzun vadede sizi rahatlatan şeyler var. Malzeme sağlamlığı, hafifliği, gözle görünen veya görünmeyen kullanılan her bir metalin paslanmaz olması, EU standartlarına uygun malzeme kullanımı, bundan ötürü kullanılan malzeme ömrü ve sağlığa zararlı olmaması gibi vs.



Karavanda vazgeçilmezler

- ithal şase (dingil ve kaplın ithal olması yeterli değil)

- Karavan dengesinin iyi olması

- Marin kavak kontra mobilya (normal kavak kontra da olur ama Marin çok daha iyi - Vienne marka iyi diye biliyorum)

- Birleşim yerlerinde avrupa karavanlardaki gibi çamur bant, butil bant vs gibi yıllar boyunca yumuşak kalacak malzeme kullanılması. (silikon malzemenin kıralı 3-4 sene sonra çatlıyor ve su alabiliyor)

- Ahşap karkas

- Pleksi çift kat cam

- Gaz ve elektrikte kaliteli malzeme(Kaçak akım sigortası, Gaz için bakır boru ve yanında dedantörü standard verenler 1 puan ileride örneğin)

- 6 cephe izolasyon (Taban dahil, grupta yazım var bunla ilgili, aratıp okuyabilirsiniz. Bei Facebook anmelden)

- Tavanın ön cephe + tavan ve arka dahil eksiz olması. Bu da 9-10 metre vakum tezgahı demek, her üreticide olmuyor, bu nedenden dolayı koşelerde veya tavanda 1-2 yerde ek var.

- Düzgün işçilik
 

Eklenmesi ve değerlendirilmesi gereken birçok madde olsa da bence çok yerinde tespitler yapmışsınız. Yerli karavan düşünenlere faydalı olacak çokça bilgi var.
Benim ilk karavanım pino markaydı, malzeme ve işçilik olarak gayet memnundum ancak fırsat bulunca ithale geçtim. İyi ki geçmişim, gerçekten çok ciddi farklar varmış ithal ve yerli arasında. Şimdi saymakla bitmez. Ağırlık konusu biraz hafife alınıyor ancak 4.50 cm boyundaki pino karavanım su deposu boşken 1600 kg gelmişti. Ayne eşyalar ile 5.25 cm boyundaki karavanım 1200 kg geliyor. 400 kg sürüşte çok ciddi fark yaratıyor.

unknown cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Güzel, yerinde tespitler.
Ancak her şey maddi imkanların elverdiği ölçüdedir.
Ben yıllardır suntalam iç mobilyalı bir karavan kullanıyorum.
Bunun kullanıcı olarak bana hiçbir etkisi yok.
Uygun fiyatlı karavanım sayesinde aslında yapamayacakken
Karavan dünyasına girme ve karavan zevkini yaşama şansını yakaladım.
Bunu Ender Güney'in ürettiği Güney Karavanıma borçluyum.
 

Güzel, yerinde tespitler.
Ancak her şey maddi imkanların elverdiği ölçüdedir.
Ben yıllardır suntalam iç mobilyalı bir karavan kullanıyorum.
Bunun kullanıcı olarak bana hiçbir etkisi yok.
Uygun fiyatlı karavanım sayesinde aslında yapamayacakken
Karavan dünyasına girme ve karavan zevkini yaşama şansını yakaladım.
Bunu Ender Güney'in ürettiği Güney Karavanıma borçluyum.
çok haklısınız Yücel bey. Ben elindeki 300.000 bini gidip ne idüğü belirsiz firmalara kaptırmasın diye yazdım aslında. Para limitli ise bari May karavan gibi, Güney karavan gibi uzun süredir bu işi yapanlardan alsınlar. Facebook da dah bugün biri daha yazdı bana, şase eğilmiş, kapı kapanmıyor, karavan eğilmiş vs. 390.000 bin para vermiş. Bu paraya saydığım firmalardan zaten iyi bir karavan alabiliyordu.
 
Son düzenleme:

Eklenmesi ve değerlendirilmesi gereken birçok madde olsa da bence çok yerinde tespitler yapmışsınız. Yerli karavan düşünenlere faydalı olacak çokça bilgi var.
Benim ilk karavanım pino markaydı, malzeme ve işçilik olarak gayet memnundum ancak fırsat bulunca ithale geçtim. İyi ki geçmişim, gerçekten çok ciddi farklar varmış ithal ve yerli arasında. Şimdi saymakla bitmez. Ağırlık konusu biraz hafife alınıyor ancak 4.50 cm boyundaki pino karavanım su deposu boşken 1600 kg gelmişti. Ayne eşyalar ile 5.25 cm boyundaki karavanım 1200 kg geliyor. 400 kg sürüşte çok ciddi fark yaratıyor.

unknown cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Bu nedenle hep üreticilere standart donanım(sadece buzdolabı ve ocak dahil) ağırlık soruyorum. Yuvarlak hesap söyleyenleri eledim, kaç kg karavan yaptığını bilmesi lazım üreticinin. İthal altyapıi CTP panel, pleksi cam, marin kontra 3.50 - 3.90 arası 700-750 kg karavan yapmak zor değil aslında. Bu şekilde 750 altında rahatlıkla tutulabiliyor. Sizin ki çok fazla imiş, boydan 50 kg fazla gelir, 800 olması lazım, bir yerlerde bir yanlış varmış sizin, acaba profil demir mi vardı? mobilya ve taban komple sunta da olabilir.
 



Bu nedenle hep üreticilere standart donanım(sadece buzdolabı ve ocak dahil) ağırlık soruyorum. Yuvarlak hesap söyleyenleri eledim, kaç kg karavan yaptığını bilmesi lazım üreticinin. İthal altyapıi CTP panel, pleksi cam, marin kontra 3.50 - 3.90 arası 700-750 kg karavan yapmak zor değil aslında. Bu şekilde 750 altında rahatlıkla tutulabiliyor. Sizin ki çok fazla imiş, boydan 50 kg fazla gelir, 800 olması lazım, bir yerlerde bir yanlış varmış sizin, acaba profil demir mi vardı? mobilya ve taban komple sunta da olabilir.
İskelet tamamen ahşap, mobilya kavak kontra, dış kaplama kompozit, camlar pleksi idi. Şase ise yerliydi. Sanırım şase fazla ağırdı. İskelette oldukça fazla parça vardı. Teslim alırken güneş paneli, akü ve şahsi eşya hariç 1350 kg ağırlık geldi demişlerdi.

unknown cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

İthal karavanlar bildiğim kadarıyla yan parçalar preslenerek üretilip daha sonra tabanın üzerinde birleştiriliyor. Dolayısıyla iskelet yok aslında. Dolayısıyla boyutına göre oldukça hafif oluyor, yerli üretimde ise çok büyük bölümü kutu profilden iskelet imal edip sonra kaplıyor. Dolayısıyla ağırlık çok daha fazla oluyor.

unknown cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Konu aslında biraz normal hayatta nasıl bir evde yaşadığınızda da alakalı.. bende sızın gıbı yıllarca araştırdım. 1 yıldır monde 3.75 kullanıyorum. Çokta memnunum. Sorun olduğunda müdahale ıcın hızlıca aksıyon alıyor fırma
 


yazdıklarınızı okudum. şu ilan dikkatimi çekti, malzemeleri özellikler belirtmesi satıcının bilgili ve özenli olduğunu gösteriyor bence.

fiyat konusunda ne dersiniz ?

Ağırlık olarak 750 kg altı demesi soru işareti? İç dizaynını da ben beğenmedim. Bu beğeni göreceli olduğu için kişiye göre değişir tabii.
 



çok haklısınız Yücel bey. Ben elindeki 300.000 bini gidip ne idüğü belirsiz firmalara kaptırmasın diye yazdım aslında. Para limitli ise bari May karavan gibi, Güney karavan gibi uzun süredir bu işi yapanlardan alsınlar. Facebook da dah bugün biri daha yazdı bana, şase eğilmiş, kapı kapanmıyor, karavan eğilmiş vs. 390.000 bin para vermiş. Bu paraya saydığım firmalardan zaten iyi bir karavan alabiliyordu.
Biz aldık May dan, 3 yıldır kullanıyoruz.

Aldığımız gün eve gelince eşim koltuk örtülerini yıkamak için kılıfları söktü, içinden çıkan sungerlerin parça parça olduğunu görünce haber verdik acilen yenilerini kargoylq yolladılar, parça parça sungerleri kılıfları içine takarak fermuarini kapatıp teslim etmeyi uygun görmüşler.
Kapıyı sonuna kadar açınca sabitlemeye yarayan bir fiber parça var, karavanin dışında, hem bunu tutan 2 vida, hem mutfak penceresinin sabit kilit demiri aldığımız gün paslı paslıydı. Bir karavani teslim ederken son kontrol diye bisey bilmiyorlar herhal
De ki bu şekilde teslim edebiliyorlar,,,bunlar gibi pek çok detayl8 aksaklık eksiklik var,,,,banyo duş tesisatı hemen su damlatmaya ve hidroforun sürekli devreye girmesine sebep oldu,

burasi onemli
karavanin kapısı alt kısmından aralik teslim edildi. İcerde ayakta durup ta kapının alt kenarına bakınca basamağı görüyoruz, toz da girer su da girebilir buradan yollarda veya dururken de.
Tabi ki uğradık bunları duzeltsinler diye, yaptık dediler, kapıdaki aralik yere 2 3 çekiç vurdular, hala aralik dediğimde, BU KADARI NORMALDİR gibi anlamsız bir cevapla karşılaştık, lanet olsun dedik, yola gidiyorduk, 3 aylık bir geziye, aldık yürüdük gittik, bir gün dolap kapaklarından birinin amortisöru, bir başka gün mutfak muslugunun aç kapa kolu koptu, kırıldı.

Aşağıda o günlerde kendilerine yazarak belirttiğim maddeler yaralıyor,,,



May 3600 un arızaları
Motorlu ve pervaneli tavan havalandırmasinin sürtünme sesi ile gürültülü calismasi, doğru takilmamiş,, uğradık söktüler taktilar yaptık tamam dediler ama duzelmedi

Banyoda duş hortumunun dibinden su kaçağı var, bu yüzden hidrofor sürekli devreye giriyor, vanasindan kapatmak zorunda kaldık, kullanamıyoruz uğradık yapıldı ertesi gün baktık gene akıtıyor, , yıkanırken bile su kaçırmaya devam ediyor. Halen de kaçak devam ediyor. Aradan 3 gün daha geçti artık vana kapaliyken de su kaçırıyor.

İki kişilik yatağın ve koltuk minderlerinin kılıflarıni yıkamak için kılıfları cikardik. Çamaşır makinesine atacak, yıkayıp takacaktik temiz temiz kullanacaktik. İçinden çıkan sünger falcatayla parçalanmış veya bıçaklanmış gibi parça parca çıktı, seyahate çıkacaktık, haber verdik ertesi gün yenisini gönderdiler. Yenisi daha iyiydi, parça parça çıkmadı ama yeni gelen sungerde de ufak kesikler vardı. Yikayayim diye sokmesek farkına varmadan öyle mışıl mışıl üstünde uyuyacaktik parçalanmış süngerin.
Arayıp haber verdiğimde bana "Sünger biz verdiğimizde sağlamdı, senin kedi mi çırmaladi" acaba diye cevap verdi firma sahibi Orhan Yılmaz bey 😡

Sozlesmede yatak ve koltuklar için 10 mm sünger kullanılacağı belirtilmişti, sonradan emrivaki olarak 8 mm yani daha ince sungerle teslim edildi

Kaplin sözleşmede Alko markalı olarak yazıldığı halde Knott, marka olarak verildi, bu değişikliklerden haber verilmiyor ve bahsedilmiyor, karavan bitti gelin diye cagirdiklarinda söyleyerek emri vaki yapiliyor

Banyoda duş teknesi yok, fiyat farkını ödeyelim dediysek te yapmadılar , şimdiden kenar silikonlari sararmaya başladı banyo tabanının.

138 litre buyuk buzdolabı aldık, fiyat farkını ödedik taktirdik, garanti belgesini, faturasını vermiyorlar, garantisi var mı yok mu belli değil, kaç defa istedik hatırlattık, bir gün bozulsa buzdolabı, firmasına ispat edemeyiz, ödediğimiz fiyat farkına rağmen teslimat zamanı ayrica fark istendi bir kere daha ödemek zorunda kaldık,

Bir karavanin 2 tane tekeri vardir diye yük lastigi takılsın istedik, eski karavanimiz da da C tipi yük tipi lastik kullanmistik. Yük tipi lastik C sınıfı olur ve kamyon, kamyonet ve minibüs gibi ağır vasitalarda kullanılır. Bize T tipi lastik takmışlar. Fiyat farkını almışlardı Başlangıçta yani pazarlık aşamasında.

Arka lambalar cok sonuk özellikle güneşli havada gündüzleri yandığı hiç belli degil görünmüyor. Ne kadar ısrar ettiysek te ampullerini degistirtemedik, yapmadılar.

Kapıyı kapatıp içeriden bakınca sol alt kenarda tam da tekerleğin arkasında açıklık var, yer gorunuyor yani sokak, toz da girer su da girer yağmurda, teker atar. 17 Temmuzda tamire goturdugumuzde çekiçle tamir ettiler vura vura, hala açıklık var bunu da düzelt dedikse de yaptirtamadik bir türlü. Tamam bu kadar olur, o kadar aralik olması normaldir dediler. Kapıda hala küçük bir aralık var yer gorunuyor yani dışarısı. Onu biz araya karton sıkıştırarak geçici olarak kapattık.

Sonuç itibarıyla bu kadar şeyden sonra bir defa dahi KUSURA BAKMAYIN GÖZÜMÜZDEN KACMIS demediler, daima üste cikan zihniyetleri var. Bu kadar fazla hata da gözden mi kaçar,,,

Duş musluğu kırıldı, su kaçırmasın diye ısrarla kapat tavsiyesinde bulunduğu mandal şeklindeki musluk

Mutfak evyesine taktığı aç kapa musluğun sapı kırıldı, yeni batarya almadan hallolmaz

İnsanlar mecbur mu sifir karavan aldıktan sonra 3 gün sonra ya da 1 ay içinde tamire götürmeye. Hiçbir şekilde yaptıkları işi teslimden once kontrol etmemişler. Yazdığım her konunun elimde videoları ve fotograflari mevcuttur. Firma sahibinin bana yolladığı alaycı video da dahil.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=Xq-DthhLveI&list=PL-n_PfEl4Wy_vqTlJ-yys63LC-Zx1n0MV


Siz isterseniz May Karavan Orhan Yılmaz beyden karavan alın, ben aldım pişmanlıklarım yukarda, başka bir karavancı bulup aksaklıkları parayla tamir ettireceğim mecburen. Bana seyahatteyken konum at gelelim düzeltelim dedi, zaten götürdük yaptıkları daha doğrusu yapamadıkları ortada, daha ne konum yollayacağım, yüzünü görmek istemem... 2021 temmuz.

İlave
Bu yazıyı yazdıktan daha sonra herseyi son derece itinalı ve dikkatli kullanmaya çalıştığımız halde mutfak musluğun aç kapa kolu kırılarak koptu
Daha önce banyo yaparken duş musluğun suyu açan kapatan mandalı yalama olmuştu zaten,,, bunların ikisini de yeniledik ki sadece 3 yıl olmuştu, takılan malzemelerin kalitesizliginin belirtisidir bunlar.

Sonra dolap kapaklarından birisinin amortisöru bozulunca kullanırken kapak açık durmamaya başladı, yine 3 sene sonra olmuştu,,,,,,

Evet, herkes piyasada iyi isim yapmış bu firmayı beğeniyor ama ben 3 yıl öncesindeki tecrübeden bahsetmekteyim, müşteriye karavaniniz bitti gelin alın demeden önce hiç kontrol yapmadan veriyorlar.
Aldık getirdik eve sonra içine girdik, banyo kapısını bir açtım, korkunç bir gacirdama ile açılıp kapanıyor, korku filmi gibi,,,,insan bunu bir yağlar da verir,,,,,,,vs vs vs

Dolap olabilecek yerlere kapaksiz raflar yapmışlar, eşim uyardı akıl verdi de o raflara kapak takmaya başladılar sonradan.

Bu eleştirileri yazınca GETIRIN KARAVANI VERELIM PARANIZI diye çözüm önerdiler. Söylemesi kolay,,,,parayı ödemisiz almışız sonra cebimizden ödeyerek dışarıda güneş enerji sistemi panel akü, kontrol cihazı vs almisiz, taktirmisiz, bynlari bizim cocuk kendisi yapti,,sonra yeniden bir karavan daha almak kolay mı verecegi para bizim odedigimiz para, arada fiyatlar surekli zamlamakta vs,,,,istemedik geri ver paranı al yöntemini, kabul etmedik, öyle idare ediyoruz, oğlumuz baska firmada karavan sektorunde oldu sonradan, kırılan bozulan yerleri ona soyluyoruz oglumuz hallediyor.

Sonuçta memnun kalmadık May Karavandan, hirsimizdan öndeki ve arkadaki May karavan yazılarını bile sildirdik, bir de reklamını mi yapalım bu kadar şeyden sonra....

Kimin aklına gelir yatakların ve koltuk dosemelerinin içindeki sungerlerin kesik kesik ve parça parça olacağı. Yukarda yazdığım gibi eşim atölyede kirlenmistir yikayayim da öyle kullanalım temiz temiz diye sokmeseydi, parça parça sungerlerden oluşan yatağın, koltukların üzerinde uyuyup, oturacaktik. Bunları takan hiç mi görmedi kesik ve parça parça olduğunu, şaşılacak şey,

Bir tek iyi tarafı varsa giderken yolda arkadan geliyor, o da olmalı herhalde artık.

Bu arada bilmiyorum öteki firmalar belki daha kalitesiz ürünler yapabiliyorlardir, ondan bu firma öne çıkmış ta olabilir. Bu firma için genellikle malinin arkasında duruyor diyorlar. Malının arkasında durmak kalitesiz malzeme kullanıp fire verdiğinde tamir etmek olmamalı bence sadece..Doğru dürüst malzeme kullanilmali, herseyin en kalitesizi değil.

Benim deneyimim bu şekilde oldu, bilgilendirelim istedim, başlığı görünce,

herkese esenlikler dilerim, yaz sezonunuz keyifli geçsin insallah...

Tamer İçel
İzmir
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,478
Mesajlar
1,518,532
Kayıtlı Üye Sayımız
172,133
Kaydolan Son Üyemiz
sereze

SON KONULAR



Geri
Üst