Elektrik şemaları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan kenan4012 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 81
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 39,369
Ynt: Elektrik şemaları

Güneş regülatör bağlantısı doğru. Sadece çizimde karışık yerleştirilmiş. Bence güneş regülatörünün giriş ve çıkışındaki sigortalar gereksiz belki sadece akımları kontrol etmek için işe yarayabilir.


Burada daha önemli bir nokta görülüyor. Güneş regülatörü ve yaşam aküsü şalterinden aküye giden hatlar potansiyel tehlike oluşturuyor. Bu hatlarda şaseye karşı oluşacak kısa devreler tehlike oluşturur bu nedenle akü kutup başına bağlamak yerine sigortadan geçirilmeli. En kolayı ana aküden gelen 50A sigortaya bağlamak. İsterseniz ayrı sigortalar da kullanabilirsiniz. 50A sigorta ve aküden çıkan bütün hatların sigortaları arada kısa devre yapamayacak kadar aküye yakın olmalıdır.

IMG 3311s
 

Etiketler
Ynt: Elektrik şemaları

fsirin' Alıntı:
Güneş regülatör bağlantısı doğru. Sadece çizimde karışık yerleştirilmiş. Bence güneş regülatörünün giriş ve çıkışındaki sigortalar gereksiz belki sadece akımları kontrol etmek için işe yarayabilir.


Burada daha önemli bir nokta görülüyor. Güneş regülatörü ve yaşam aküsü şalterinden aküye giden hatlar potansiyel tehlike oluşturuyor. Bu hatlarda şaseye karşı oluşacak kısa devreler tehlike oluşturur bu nedenle akü kutup başına bağlamak yerine sigortadan geçirilmeli. En kolayı ana aküden gelen 50A sigortaya bağlamak. İsterseniz ayrı sigortalar da kullanabilirsiniz. 50A sigorta ve aküden çıkan bütün hatların sigortaları arada kısa devre yapamayacak kadar aküye yakın olmalıdır.
Düşünceleriniz doğrultusunda, şemayı yeniden düzenledim.
Ayrıca 220 girişi olarak "SAHİBİNDEN.COM" da kapaklı bir terminal gördüm. Yalnız girişi bilgisayarlarda kullanılan power supply tarzında. Fakat iyi tarafı erkek uçlu olması. Benim gibi ihtiyacı olanlar veya fikir beyan edecek arkadaşlar incelesinler. Ben telefon ile görüştüm, adamın elinde çok sayıda varmış. Tavsiye ederseniz alacağım. linkini veriyorum.
http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-yedek-parca-karavan-elektrik-girisi-aluminyum-sigortali-69084010/detay/

12 ELEKTRIK EMASI 01
 

Ynt: Elektrik şemaları

kenan4012' Alıntı:
Düşünceleriniz doğrultusunda, şemayı yeniden düzenledim.
Ayrıca 220 girişi olarak "SAHİBİNDEN.COM" da kapaklı bir terminal gördüm. Yalnız girişi bilgisayarlarda kullanılan power supply tarzında. Fakat iyi tarafı erkek uçlu olması. Benim gibi ihtiyacı olanlar veya fikir beyan edecek arkadaşlar incelesinler. Ben telefon ile görüştüm, adamın elinde çok sayıda varmış. Tavsiye ederseniz alacağım. linkini veriyorum.
http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-yedek-parca-karavan-elektrik-girisi-aluminyum-sigortali-69084010/detay/

Şimdi çok daha şık. Elektrik giriş nesnesi linki için teşekkürler.

Bir kaç kozmetik değişiklik önerisi:
- 220 V sigortaları tek tek kabloların üzerine bindirmek yerine ayrı bir sigorta panosu konabilir ya da mevcut panolardan birisine ekleme yapılabilir.
- Alçak akım panosunun hattını yüksek akım panosundaki sigortadan geçirmek bence gereksiz.
- 220V girişteki 2 ayrı pako şalter bence gereksiz. Ben kendi sistemim için (bütün hatlarda) bir tane giriş, bir tane çıkışa şalter düşünüyorum. Giriş şalteri sistemin güneş paneli, 220V ya da şarj dinamosunun hangisinden besleneceğini belirleyecek. Çıkış şalteri ise 12V, 220V, 12V+220V seçeneklerini içerecek.
 

Ynt: Elektrik şemaları

TA2RX' Alıntı:
Şimdi çok daha şık. Elektrik giriş nesnesi linki için teşekkürler.

Bir kaç kozmetik değişiklik önerisi:
- 220 V sigortaları tek tek kabloların üzerine bindirmek yerine ayrı bir sigorta panosu konabilir ya da mevcut panolardan birisine ekleme yapılabilir.
- Alçak akım panosunun hattını yüksek akım panosundaki sigortadan geçirmek bence gereksiz.
- 220V girişteki 2 ayrı pako şalter bence gereksiz. Ben kendi sistemim için (bütün hatlarda) bir tane giriş, bir tane çıkışa şalter düşünüyorum. Giriş şalteri sistemin güneş paneli, 220V ya da şarj dinamosunun hangisinden besleneceğini belirleyecek. Çıkış şalteri ise 12V, 220V, 12V+220V seçeneklerini içerecek.
220V hatları için otomatik sigortalar koymayı düşünüyorum ve hepsi bir arada olacaklar.
Inverter hattı üzerindeki şalter (1 0 2) faz değitirici bir şalter. 1 pozisyonunda harici hattan 220V alacak. 2 pozisyonunda bu kez Inverterden 220V alacak.
 

Ynt: Elektrik şemaları

kenan4012' Alıntı:
220V hatları için otomatik sigortalar koymayı düşünüyorum ve hepsi bir arada olacaklar.
Inverter hattı üzerindeki şalter (1 0 2) faz değitirici bir şalter. 1 pozisyonunda harici hattan 220V alacak. 2 pozisyonunda bu kez Inverterden 220V alacak.

OK. Onu değil, redresörün önündekini fazla gördüm zaten :smiley: Şarj devresini açma kapama için basit bir anahtar yeter diye düşünüyorum. Pako şalter pahalı bir seçim olur bence ;D
 



Ynt: Elektrik şemaları

Kaçak akım sigortası 220V ilk girişe neden koymuyorsunuz? 220 V öldürür, 12 V yangın çıkartır. 12 V yangın çıkartmasın diye sigorta koyuyorsunuz. 220V öldürmesin diye de kaçak akım sigortası koymanız lazım. Sizin koyduğunuz AC sigortalar kısa devrelere önlem sadece.


12V için kullandığınız sigortaların konumu da önemli. Cihazın hemen başına koyduğunuz sigortalar geride olan hatları koruyamaz.


Bir de yaşam aküsünün şarjını manuel olarak istediğiniz zaman kesebilmelisiniz. Resimden anladığım kadarı ile motor çalıştıkça, araç dışarıda kaldıkça aküler şarj edecek. Aşırı şarj da biliyorsunuz problem.
 

Ynt: Elektrik şemaları

kenan4012' Alıntı:
Düşünceleriniz doğrultusunda, şemayı yeniden düzenledim.
Ayrıca 220 girişi olarak "SAHİBİNDEN.COM" da kapaklı bir terminal gördüm. Yalnız girişi bilgisayarlarda kullanılan power supply tarzında. Fakat iyi tarafı erkek uçlu olması. Benim gibi ihtiyacı olanlar veya fikir beyan edecek arkadaşlar incelesinler. Ben telefon ile görüştüm, adamın elinde çok sayıda varmış. Tavsiye ederseniz alacağım. linkini veriyorum.
http://www.sahibinden.com/ilan/vasita-yedek-parca-karavan-elektrik-girisi-aluminyum-sigortali-69084010/detay/
Bence teknik bir problem görülmüyor. Kablonuzu bilgisayar kablosu tipinde düzenlemeniz gerekecek. Diğer türlü giriş türleri de bizim ülkemizde de kullandığımız topraklı tarz girişler, bir de avrupada yaygın kullanılan CEE tipi yuvarlak üç uçlu fişler var.


Bu 220V girişten alırsanız, bir bilgisayar kablosu kullanacaksınız. Uzatma kablonuzu, standart topraklı fişle yapabilirsiniz. Bir de standart topraklı fişle 3 uclu CEE için dönüşüm yapacak bir adaptör kullanacaksınız. Bunlar oldumu her yerden elektrik alırsınız. :smiley:
 

Ynt: Elektrik şemaları

bartek' Alıntı:
Kaçak akım sigortası 220V ilk girişe neden koymuyorsunuz? 220 V öldürür, 12 V yangın çıkartır. 12 V yangın çıkartmasın diye sigorta koyuyorsunuz. 220V öldürmesin diye de kaçak akım sigortası koymanız lazım. Sizin koyduğunuz AC sigortalar kısa devrelere önlem sadece.


12V için kullandığınız sigortaların konumu da önemli. Cihazın hemen başına koyduğunuz sigortalar geride olan hatları koruyamaz.


Bir de yaşam aküsünün şarjını manuel olarak istediğiniz zaman kesebilmelisiniz. Resimden anladığım kadarı ile motor çalıştıkça, araç dışarıda kaldıkça aküler şarj edecek. Aşırı şarj da biliyorsunuz problem.
Uyarınız için teşekkür ederim. Kaçak akım rölesi koyacağım. Konuyu inceledim, açıklamalarında "mutlaka toprak hattı ile kullanılmalı" diyor. Karavanda toprak hattı nasıl olur, anlatabilir misiniz?
İki akü arasına konulan otomatik şarj kesme rölesine ilave olarak bir de manuel kesme şalteri koymak iyi olacaktır sanırım.
 

Ynt: Elektrik şemaları

Otomatik şarj rölesi dediğiniz rölenin kontrol ucuna akım da az olduğu için basit bir anahtar koymuştum. Çoğu zaman kontrol ucu ile şarjı kapatıyorum.


Ben topraklamasını araç şasesi ile yapmıştım ama doğrusu toprağa bakır çubuk saplayıp oraya yapmak. Uzun süre kalmalarda yapılabilir ancak.Ferhat Bey daha doğrusunu söyler.
 

Ynt: Elektrik şemaları

Kaçak akım rölesi ya da sigortası olarak anılan koruma elemanı doğrudan insanı korumaya yöneliktir. Nedeni ne olursa olsun elektrikten çarpılma durumunda insan üzerinden toprağa geçiş olur. Bu kaçak akım algılandığında akımı keserek koruma sağlar. Karavan için toprak, karavanın gövdesidir. Bir de gerçek toprak var o da elektrik aldığımız hat üzerindeki toprak iletkeninden gelir ve devre tamamlanır. Biraz karışık oldu galiba ama durum böyle.
Şimdi gelelim tehlikelere, eğer gelen hatta nötr hattı toprak hattı ile birleştirilmiş bir şekilde geliyorsa birleştirme öncesindeki nötr hattının kopması durumunda her yer karavanın gövdesi dahil elektrik hattı haline gelir. Bu nedenle sıfırlama işlemi asla yapılmamış olmalıdır. Böyle durumda toprak hattının karavan gövdesine bağlı olmaması bizi kurtarır. :-\ [SIZE=78%] [/SIZE]
Eğer karavanınıza kaçak akım rölesi taktıysanız, ve elektrik aldığınız yerde topraklama hattı yok ya da varsa da güvenilir değilse, bu durumda yere bir metal kazık çakarak kendi toprağımızı yapabiliriz. Tercihan bakır bir çubuk olmalıdır ama toprağa bağlı iletken her türlü metal iş görebilir. Karavanın gövdesi zaten bizim toprak hattımıza bağlı olduğuna göre, karavan gövdesini dışarıdaki toprağımıza bağlarız. Herhangi bir çarpılma durumunda koruma rölesi toprağa kaçan akımı algılayacak ve sigorta atacaktır.
Ancak bunun uygulanabilirliği çok kolay değil.
 



Ynt: Elektrik şemaları

Ferhat Bey, o zaman şöyle diyebilirmiyiz;


Kısa süreli konaklamarda:


1- Elektrik aldığımız yerde güvenli topraklama varsa araç içindeki kaçak akım sigortası toprak hattını elektrik aldığımız panoya direk bağlamak. İdeal durum. Tam koruma var.
2- Elektrik aldığımız yerde güvenli topraklama yoksa, veya hiç yoksa yine araç içindeki kaçak akım sigortası toprak hattını elektrik aldığımız panoya direk bağlamak. Bu durumda rölemiz işe yaramaz ama en azından tehlike yaratmaz.


Uzun süre konaklamarda:


Araç içerisindeki kaçak akım sigortası toprak hattını araç şasesine bağlamak , araç şasesini de bir metal kalın çubukla - tercihen bakır- toprağa çakmak.
 

Ynt: Elektrik şemaları

bartek' Alıntı:
Ferhat Bey, o zaman şöyle diyebilirmiyiz;


Kısa süreli konaklamarda:


1- Elektrik aldığımız yerde güvenli topraklama varsa araç içindeki kaçak akım sigortası toprak hattını elektrik aldığımız panoya direk bağlamak. İdeal durum. Tam koruma var.
2- Elektrik aldığımız yerde güvenli topraklama yoksa, veya hiç yoksa yine araç içindeki kaçak akım sigortası toprak hattını elektrik aldığımız panoya direk bağlamak. Bu durumda rölemiz işe yaramaz ama en azından tehlike yaratmaz.


Uzun süre konaklamarda:


Araç içerisindeki kaçak akım sigortası toprak hattını araç şasesine bağlamak , araç şasesini de bir metal kalın çubukla - tercihen bakır- toprağa çakmak.
İkinci maddeye katılmıyorum. Topraklama olmayan bir yerde toprak hattımızı panoya bağlamak panodaki tehlikeyi araca taşımak olur. Bu durumda bence toprak hattını hiç bağlamamak daha iyi. Bu durumda güvenliği sadece cihazlarımızın izolasyonu sağlar. en doğrusu üşenmeyip kendi toprağımızı kurmak.
 

Ynt: Elektrik şemaları

Araç inverterden beslediği zaman topraklama yapmanız mantıksız olur. Çünkü inverterinizin çıkışı bir fazlıdır ve topraklamanız gereken nötr(yıldız) noktası bulunmaz.
Kaçak akım rölesi ise karavan şebekeden beslendiği takdirde kesinlikle gereklidir.
 

Ynt: Elektrik şemaları

Şema bir adım daha ileri gitti.
Bilgisi olan arkadaşlar lütfen görüşlerini paylaşsınlar. En doğruyu bulalım, yeni başlayanlara örnek bir şema sunalım.

12 ELEKTRIK EMASI 01
 

Ynt: Elektrik şemaları

Benim aklım hala şurada: Redresörün sigortası açıkken inverter'in sigortasını kapatacak bir mekanizma olsa... (ki böylece redresör sisteme doğru akım beslerken inverter, kullanılmadığı halde boş yere akım çekmese.) Bu işin ideali herhalde 0-1-2 pako şalter.

Bu zaten bu cihazların diğer tarafında var. Ama oradaki şalterler ayrı ayrı. Benim takıldığım yer de burası. Cihazların hem önünde hem arkasında anahtar / şalter var. Cihazların anahtar / şalterleri ayrı. Burada bir şeyler bana fazla geliyor. Aklıma gelen ihtimal de bunların açık ya da kapalı unutulmaları. (Hangisinin açık ya da kapalı unutulduğuna göre farklı farklı sorunlar yaşanabilir.)

Fazla mı titizleniyorum?
 



Ynt: Elektrik şemaları

Bilmem doğrumu ama ben şu şekilde kullanıyorum,
Benim karavanımda 3'lü giriş 45 Amper 0.1.2 pako şalter var, invertöre yol verdiğinde 12V gidiş + ucuda şalterden geçiyor.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,489
Mesajlar
1,518,745
Kayıtlı Üye Sayımız
172,148
Kaydolan Son Üyemiz
perdeci71

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst