Ynt: 4X4 Araçlarda Akü Seçimi
flying surfer' Alıntı:
CJ'm varken vinç almıştım, 60 amper akünün yeterli olmayacağı söylendiğinden (veya bir yerde okumuşumdur) 90 Amper akü almıştım.
Şimdi 97 ZJ var, tekrar vinç taktırmayı ve 4 tane de en büyüğünden hella sis lambası takmayı planlıyorum. Amperin önemi nedir, saydığım malzemelerle kaç amper aküye ihtiyacım olacaktır?
Arkadaşım sana örnekleme yaparak konuyu daha net anlamanı sağlamaya çalışayım.
Akünün voltajı 12 volt, gücü ise 60 amper. Şöyle düşün ; voltaj iri bir adam, amper ise o adamın kas gücü. Arabanın şarj dinamosu ise adamı besleyen güç veren yemek.
Şimdi bu durumda senin vinç, lamba, teyp, far gibi malzemelerin bu adamın kaldırması gereken yük oluyor. 12 volt var mı var, ama gücü 60 amper. Şarj dinamosu aküye yeterince güç verir ama, akü belli bir miktardan fazla güç almak için müsait değil. Yani en fazla 60 amper güç yükleyebilirsin.
Lamba ya da vinç gibi malzemeler, daimi olarak çalıştıklarında, her 1 saatte bir belirli bir amper güç harcarlar. Atıyorum; farlar saatte 10 amper harcıyor olsun. Senin akün 60 amper. Yani senin akün o lambayı 6 saat yakabilir.
İşte bu sebeple ne kadar amper, o kadar güç demektir. Vinç ve buna benzer ağır güç gerektiren ekipmanlar için yüksek amperajlı akü kullanımı ve ya yedekli akü kullanımı şarttır. Tabi sadece akü takmakla da olmuyor. O aküyü şarj edebilecek bir şarj dinamosu da sistemde sağlıklı çalışıyor olmalı. Bir akü 90 amperse, 1 saatte 90 amperlik kullanım sağlayabilir demektir. Ama o akünün şarj olması için, saatte en az 90 amperlik bir besleme yapabilen şarj dinamosunun devrede olması gerekir.
Aksi takdirde akü ömrü kesinlikle uzun olmaz.
Kısacası ne kadar ekipman, o kadar yüksek amperli akü ve o aküyü besleyebilecek sistem...
Yazarken benim de kafam karıştı ama umarım biraz bir şeyler verebilmişimdir.
Saygılar.. Furkan..