Ynt: Bodrum' un Süngercileri Yeniden Akdeniz' i Fethedecek
Ege'nin Mancornaları
Kaptan Mehmet Baş (namı diğer Aksona Mehmet) kaleminden;
Projenin konusu : Bu gün Tekne yapımı ve Mavi Yolculukta dünyaca ünlü Bodrum bu ününü eski süngercilerine borçludur. Yakın tarihte, yani bundan 45-50 sene öncesine kadar Bodrumlu süngerciler, Çanakkale Boğazından İskenderun’a, İskenderun’dan Kıbrıs’a, Kıbrıs’tan Kuzey Afrika kıyılarına kadar uzun seferler düzenleyip, canları pahasına denizin dibinden çıkarmış oldukları süngerleri ihraç ederek, ülkemiz ekonomisine karınca kararınca katkıda bulunmuşlardır. “Mancorna” derin su çalışan sünger avcılarına verilmiş isimdir.
[attachment=1]
Bu seferler esnasında vurgun yiyerek ölen arkadaşlarını sahillerde defnederek yollarına devam etmiş ve arkalarında onlarca isimsiz kahraman bırakmışlardır.
Bugünkü modern Türkiye’mizde, birazda turizmin getirdiği rahatlıkla, Akdeniz’den hak ettiğimiz payı almaktan vazgeçen genç denizcilerimize rehberlik etmek ve geçmişten gelen kültürümüzü onlara aktarmak üzere öncülük etmek bu projenin konusudur. Projenin 15.09.201 tarihine kadar mesi planlanmıştır.
Projenin amacı :
a)Bodrum’un dünyaca ünlü klasik teknelerinden olan, kökü antik çağlara dayanan , bir zamanlar denizci özellikleri ve yapısı nedeniyle süngercilerin tercihi tırhandil tipi teknemizin Akdeniz sularında tanıtımı.
b) Bodrum dan Kuzey Afrika kıyılarına kadar olan yolculuğun ve proje süresince yapılan sünger avcılığının yazılı ve görsel olarak kayıt altına alarak kültürümüzü ülkemiz ve dünya insanlarıyla paylaşmak.
c)Proje süresince çeşitli zamanlarda ekibe katılarak bilimsel çalışmalar yapacak bilim adamlarına ve araştırmacılara ev sahipliği yaparak araştırmalara katkıda bulunmak.
d) Sünger çıkararak ve ihraç ederek ülke ekonomisine katkıda bulunmak ve Akdeniz çanağından hak ettiğimiz payı süngercilik yoluyla alabileceğimizi ekonomik ve kültürel olarak genç denizcilerimize ispat etmek.
Projenin Rotası :Bodrum-Kalimynos-Naxos-Korent-Kefolonya-Malta-Mazara de Vallo-Marsala-Trapani-Panteleria-Lampedusa-Tunus-Bizerte-Klibia-Bodrum
Bodrum'dan palamarı çözüyoruz...
[attachment=2]
Ege’nin Mancornaları projesine son anda dahil olarak; 02.06.2010 tarihi saat 20.15 de, Bodrum Denziciler Kahvesi önünden uğurlandık. İlk durak giriş işlemlerini yapacağımız Kos.
İşlemler sonrasında palamarımızı çözüp, bir kaç dost ziyareti yapacağımız ve malzeme alacağımız Kalimnos’a doğru tutturduk rotamızı. Yolda bir deniz molası, ardından Kalimnos girişindeki deniz kızı heykeli karşıladı bizleri.
İki gün boyunca, Aksona Mehmet’in dostlarını ziyaret ediyor, eksiklerimiz tamamlıyor ve dalış yapacağımız önemli sünger bölgeleri hakkında bilgi alıyoruz.
4 Haziran günü, öğle saatlerinde demir aldığımız Kalimnos çıkışının hemen sonrasında, Aksona ile harita ve pilot kitapların başına çöküp; 7 gün içerisinde almamız gereken yaklaşık 750 milin hesabını yapıyoruz. Ayın 11 inde Sicilya’nın güneyinde Siracusa’da Fahri Başkonsolosumuz Domenico Romeo tarafından karşılanacağız, zamanında orada olmalıyız.
Aynı akşam Dhenoussa adasında demirleyip, ertesi sabah gün doğmadan demir alıyoruz. Bir sonraki demir yerimiz Aigina. Yine sabah erkenden yola koyuluyoruz ve adalar arasında devam ediyor seyrimiz; kuzeyimizde Mikonos güneyde Naxos, Kea feneri sancak bordamızda kalıyor. Adalar arasında yaptığımız seyirde 2 büyük sirtimizi balıkların ağzında bırakıyoruz. Kalimnosdan aldığımız 25 sntim boyundaki yapma balığı yutan kılıç, son bir hamle ile kesiyor misinayı ve maviliklerde kayboluyor. Ardından bakarken; ‘umarım ağzından o koca şeyi çıkartmayı başarır’ diye düşünmekten başka bir şey yapamıyoruz. Sonrasında Korinth kanalından geçip, Patras Körfezi’ne ulaşıyoruz.
[attachment=3]
7 Haziran günü, Rion-Andirrion arasında bulunan harika bir köprünün altından geçiyoruz. Yaklaşık 1 mil uzunluğundaki köprü, yapım tekniği ve görsel güzelliği ile hayranlık uyandırıyor. Ardından Yunanistan’ın güneybatısından yükselmeye başlıyoruz ve Levkas adası kanalından geçiyoruz. İlginç kanal yine ilginç bir köprü ile sonlanıyor. Üzerinden kara taşıtlarının geçtiği köprü, saat başı deniz trafiğine açılıyor. Aynı gün Preveza’da atıyoruz demiri ve sabah erkenden alıyoruz. Yorucu günler...
[attachment=4]
Korfu merkezinde mazot alamayınca, batısında Gouvia Marina’ya yanaşıyoruz. Ülkemizdeki marina müdürlerine duyurulur; yaklaşık 2 saat durduğumuz, çıkış işlemlerini yaptırıp mazot aldığımız marina bizden herhangi bir ücret talep etmiyor. Üstelik çıkış işlemleri sırasında görevlinin harika Girit uzosunun tadına bakıyorum. Yeri gelmişken, gelecek sünger dalışları nedeniyle teknede içki yok. Çıkış işlemleri sonrasında Korfu, Ayios Stefanos koyunda demir atıp, yağmur altında denize girmenin keyfini yaşıyoruz.
09 Haziran 04.00 motorumuzun çalışma saati, önümüzde 150 millik Adriyatik Denizi geçişi var. Geçişin en heyecanlı tarafı bizimle yarışan yunuslar ve uzaktan gördüğümüz balina. İtalyan karasularında ise İtalyan Coast Guard’ı karşılıyor bizi ve yaklaşık bir saat etrafımızda dolanarak her türlü soruyu soruyor. Yaklaşık 20 saat sonra 00.15 de Rizzuto’ya demirliyoruz.
Siracusa öncesi bir 140 milimiz daha var ve onu da yaklaşık 20 saatte alarak, sabaha karşı liman içinde demirliyoruz.
[attachment=5]
Aksona Mancorna
Yapım: İçmeler 1998
Motor: Caterpillar 208 hp
Kütük boyu: 18 m
Kütük eni: 6.06 m
Derinlik 1.85 m
Groston 37.53
Yakıt: 850 ton + 550 ton (buzluklar yerine konulan mazot tankları ile)
Su: 2 ton (Labranda içme suyu)
Teknede tabii ki kompresör, şişme bot (9.9 hp motor), life raft, inverter, chartplotter mevcut; otopilot, buzdolabı ve jeneratör yok.
Ege’nin Mancornaları yazı dizisi, Motor Boat & Yachting dergisinde tüm detayları ile yer alacaktır.
Kaynak: Sailfoto