Dacia Duster Muhabbet Köşesi

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan ümiterkan Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 2,268
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 519,883
Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

merhaba arkadaslar dun 2011 dacıa duster 1.5 dcı 4x2 aldım en dolusuymus kapı alt ve camurluk agzı guydırmesıne kadar var ...fakat kafama takılan bısey var araba turboyu actıktan sonra yanı 2-2,5 devırı gectıkten sonra vıtes buyuttugumde sankı westgate sesı gıbı turbo bosaltma sesı verıyor...normalmıdır? yanı dusterlarda olan bıseymıdır benım aracımmı anormal?
 

Etiketler
Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

yeni nesil tubodizel araçlarda westgate-benzeri sistemler mevcut, koruma amaçlı, ondan olabilir... yada gaz-debrıyaj pedala basma-çekme ayarı alışıncaya kadar oluşan devir-boşluk sonucu turbo-motor tepkisi olabilir... teknik mevzuu... çok bilenler olayın ayrıntısını anlatır zaten... arada benim 4x4 Dusterde de oluyor... pedallara alışaçaz ondan diyom...rodaj/max.25devir-korkusu 2000.km. dolsa biliyom yapcamı... bu ara debrıyajı yemesek bari... ;D
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

AYRINTILI ALINTI BİLGİ...
Öncelikle turboşarj sisteminin nasıl çalıştığına bakalım;

Egsoz gazından alınan güçle emme manifolduna temiz hava basılır.

Sadece dizellerde değil, tüm turbocharger sistemlerde egsoz gazının itici gücü ile dönen turbo pervanesi, bir mil sayesinde başka bir pervaneyi döndürür ki bu pervane de emme manifolduna temiz hava basar.

Bu iki pervane tek gibi çalışır ve doğrudan birbirine bağlıdır.

Intercooler olan araçlarda emme manifoldundan önce basınçlı hava intercoolerdan geçer ve soğutulur...

Alttaki fotoda iki türbinin birbirine nasıl bağlandığını görüyoruz.



Alttaki fotoda ise kırmızı ok egsoz gazının takip ettiği yolu, mavi ok ise temiz havanın takip ettiği yolu gösteriyor...

Silindirden çıkan egsoz gazı kırmızı yolu takip ederek turbo pervanesini döndürüyor. Egsoz türbinini çeviren bu atık egsoz gazı türbinden çıkarak egsoz manifoldundan atılıyor. Egsoz gazının itiş gücüyle dönen egsoz türbini de diğer pervaneyi yani komprasör türbinini döndürüyor. Bu pervane bir tarafından hava filtresinden temiz havayı alıp, basınçla intercollera ordan da emme manifolduna gönderiyor... Bu da mavi yolla gösteriliyor...



Yani söylenti olarak dolaşan "turbo motora egsoz gazını basıyor" gibi ifadeler yanlıştır. Turboşarj sisteminde iki türbin bulunur. Bunlardan biri egsoz gazının itişiyle döner. Bir mil sayesinde birlikte dönen diğer türbin de manifolda hava filtresinden gelen temiz havayı basar.

Motor yeterli devirde olsa bile eğer gaz pedalına yeteri kadar basmıyorsanız turbo yeterli basınca ulaşmaz. Yani 4000 devirde giderken ayağınızı gazdan çekmenizle turbo basıncı düşer. Hatta rolanti seviyesine kadar iner.

Bunu sağlayan parçanın ismi "actuator" dur. (türkçesini bilmiyorum ve bulamadım)
Alttaki resimde görülen, turbo yataklarının üstündeki milli parça gaz pedalının konumuna göre turbonun egsoz pervanesinde oluşan yüksek basıncı komprasör pervanesine verir ve komprasör pervanesi de motora bu havayı basar veya bu yaprak(actuator) diğer konuma gelir ve egsoz pervanesinde oluşan yüksek basınç, komprasör pervanesine gitmeden "wastegate" e verilir. Yani atmosfere salınır. Buradaki mantığın temelinde motora ne kadar yakıt gönderiliyorsa o kadar hava basmak yatar. Gaza ne kadar basarsanız motora o kadar yakıt gönderilir. Gönderilen yakıtın da verimli yanması için motora yeterli miktarda hava basılması gerekir. Fazla basılan hava fakir, az basılan hava da zengin karışıma sebep olur. Komprasör türbiniyle oluşturulan hava basıncının ne kadarının emme manifolduna basılacağını ayarlayan bu parçadır.



Bu yaprağın veya kapakçığın veya actuator ün konumlarını, gaz pedalının açısı ve manifolda giden turbo borusunun üzerinde bulunan sensör belirler.

Yani motor yüksek devirde olsa bile gaz pedalından ayağınızı çekerseniz veya az basarsanız bu "actuator" wastegate e giden yolu açacak ve gazı boşa salacaktır. Çünkü gaza az bastığınızda aynı zamanda motora da az yakıt gönderiyorsunuz demektir. Az yakıtın yanında yüksek basınçla hava girerse yine fakir karışım oluşacaktır.

Burdan da anlaşılmaktadır ki turbo basıncını, motora basılan havanın miktarını belirleyen temel faktör motor devri değil, gaz pedalının açısıdır.

Actuator ün wastegate e giden yolu açmasının bir diğer sebebi ise komprasör pervanesinden manifolda giden turbo hortumunun üzerinde bulunan basınç sensörünün motor için tehlikeli seviyede basınç algılamasıdır. Motor bu durumda halk tabiriyle "kendini emniyete alır" ve actuator wastegate e giden yolu açarak tehlikeli seviyedeki basıncı tahliye eder.

Wastegate ve actuator'un çalışma mantığına daha yakından bakalım;


Wastegate bir tahliyedir. Egsoz gazının egsoz türbinine girmeden doğrudan manifolddan atılmasını sağlayan çıkıştır. Zaten gate(kapı) demektir. Actuator ise wastegate'in önündeki bir çeşit kapakçık, valftir. Actuator basınç ihtiyacına veya basıncın durumuna göre egsoz gazını wastegate'e veya egsoz türbinine yönlendirir.

Aşağıdaki resme dikkatlice bakın;




Exhaust gaz inlet diye işaretlenen yer egsoz gazının motordan çıkıp, turbo içindeki egsoz türbinine girdiği yerdir. Basınç oluşturulmak isteniyorsa egsoz gazının tamamı egsoz türbininden geçirilir. Böylelikle egsoz türbini hızlanır, ve yüksek basınç üretir. Basınç atılmak isteniyorsa, örneğin gaz kesilmişse egsoz gazı egsoz türbininden geçirilmez, egsoz türbini bypass edilerek doğrudan egsoz çıkışına, egsoz manifolduna verilir.

Resimde "wastegate controller" diye işaretlenen yer actuatordür. İçinde diyafram gibi bir sistem vardır. Basıncın wastegate'den salınacağı durumlarda, parlak yuvarlak metal "wastegate controller" diye işaretlenen yerin içinden çıkan mil, mavi ok yönünde ileri doğru itilir. Ve bağlı olduğu kolu kırmızı ok yönünde çevirir. Bu kol da wastegate'i açar. Yeşil okun altında görülen kapakçık wastegate'dir. Wastegate'den salınacak hava yeşil ok yönünde egsoz manifolduna yönlendirilir. Ve egsoz türbini böylelikle bypass edilmiş olur. Bu sistemde wastegate doğrudan egsoz manifolduna bağlıdır. Bazı sistemlerde de egsoz gazını doğrudan açığa salar. Dizellerde sistem genelde şekildeki gibidir.

Turbo basıncının tam istendiği durumlarda, örneğin tam gaz durumlarında işlem tam tersine döner. Mavi ok ters yönde mili çeker. Kırmızı ok ters yönde kolu çevirir. Kol da wastegate'i kapatır. Ve egsoz gazının tamamı egsoz türbininden geçer. Yani, wastegate turbo araçların doğal ve önemli fonksiyonel bir parçası oluyormuş...


Ayrıca, Turbolu araçlarda, fabrika tork talimatına göre (1700-2700.dd.aralığı) devir-gaz/pedal basma-vites değişim kullanımı olmalıdır... Aksi halde, turbo, pompa, enjektör rıske girer, kurumlama artar, arızalar başlar... ayrıca hatalı kullanımda yakıt artar, performans düşer... yani sıkça düşük veya yüksek devir kullanım turbo dizelde sakıncalıdır/masraflıdır/verimsizdir.... turbo-motor soğukken zorlanmamalı, stop etmeden enaz 20-30.sn.beklemeli... filtreler, yağ, su periyodık kontrol olmalı... bu şekilde verimli-uzun ömürlü turbo-dizel motor kullanımı sağlanır... vesselam.... ;D


 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

Ayrıca BlowOff uygulaması, turboda wastetgate olduğu için çok da lazım değil... ancak basınçlı havayı boşaltma sesi(cuflama) ve ters basıncı dengeleme özelliği kısmen de olsa artısı oluyor...fakat montaj uygun iyi yapılmalı (interkol-turbo arası).... masrafa orji bozmaya değer mi bilmem yani... bence çok da lazım değil yani...
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

cok tesekkur ederım hocam kac gundur aklımı yedım gercekten ...turbo sorunu olarak dusunmekten canım cıktı aracıma bınemıyorum korkudan servıse gıtmek ıcın zaman kolluyordum...umarım dedıgınız gıbıdır ve bende rahatlarım...tekrar tesekkur ederım saygılar
 



Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

reca ederiz... maksat yardım ve bigilendirme olsun... arada geyikçilere kapılıyosak da... ;D
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

Merhaba aracı 2.el adıysanız belki de ilk sahibi tarafından blow off takılmıştır onun sesidir ?
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

pek sanmıyorum hocam ama yaklasımınız dogru olabılır yarın kontrol ederım...tsk
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

ümit kardeşim merhabalar, uzun zamandır yazamıyorum malum bebek bekliyorduk ve çok şükür benim kızımda sağlıklı şekilde dünyaya geldi
Yeni iç dizayanlı Duster'lar seneye gelirmi ne düşünüyorsun?
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

Allah analı babalı büyütsün Yeni iç dizayn hakkında yeni bir bilgim yok maalesef
 



Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

allah analı babalı büyütsün ben de kız babasıyım , dünyaya bedel

ghost rider filminde , logan , sandero ve duster görünce hoşuma gitti
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi



Allah analı babalı büyütsün dostum güzel bir haber.
 

Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

Allah razı olsun arkadaşlar, Daha önce bir oğlum vardı(duster), şimdi bide kızım oldu
 


Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

Her ne kadar Türkiyede çılgın bir kar varsada, bahar yaklaşmakta... Dönemsel olarak dünyada yapılan tip araç toplantıları (Ferrari sahipleri buluşması, VW Kaplumbağacılar bahar toplantısı gibi) bizde Duster için yapsak ya... Misal : "1. Duster sahipleri buluşması - İç Anadolu Nisan 2012" . Tüm Türkiyedeki Duster sahipleri davetli olsa ev sahipliğini Ankaralı Dustercılar yapsa mesela. Araclarımızla bir yerde bulusup güzel muhabbet dolu bir gün geçirsek, hafif geziler yapsak diğer dustercıların neler yaptıklarına baksak v.s 8) Sonra diğer bölgeler ve diğerleri... 2-3-5 araç ile başlayan bur tür toplantılar uzasa gitse..... :-\ Fikri geliştirmeye değer bulurmusunuz?

 



Ynt: Dacia Duster Muhabbet Köşesi

gayet güzel bir etkinlik olur,yalnız geniş bir park alanı olan yer lazım..düşünür buluruz..