Ynt: Dacia Duster
Bir şey demek için henüz erken, ama ağır off-road haricinde yeterlidir bence. Min. yerden yüksekliği 20 cm ile gayet iyi. Mesela standart Jimny'de 19 cm. Sonra aracın altı homojen görünüyor, öyle sürtecek, takılacak bir çıkıntı yok. Low-gear bulunmuyordur sanırım, ama 1. vites normalden biraz yavaşsa, dizelin torkuyla birlikte bunu pek aratmaz. Zaten merkezi diff-lock da varmış. Yan basamaklar sökülür ve A/T lastik de takılırsa modifikasyona gerek kalmaz, epey iş görür herhalde.
Tabii araziden araziye fark var. Mesela çoğu traktör izinden geçebilmeliı. Yok, benim için üst düzey performans gerekli; nehirden, batak çamurdan geçeyim, dağa da çıkayım diyen arkadaşlar için pek uygun değil gibi Duster; çünkü bu amaca uygun, alışı hesaplı ama çok yakıt harcayan eski modelli bir ton seçenek var. Zaten modifiye görmeden ağır arazi şartlarına, yarışlara filan gidecek araç var mı?
Duster'ın en önemli özelliği küçük hacimli dizel motorla birlikte vergi ve alış fiyatı avantajına sahip Türkiye'de satılacak ilk 4x4 olması. Bu düşük bütçeli, tek aracı olacak off-road severler için çok önemli. Hem ucuz olsun, hem vergisi az olsun, hem de az yaksın denilince Samurai, Jimny veya eski kasa Vitara'ya LPG taktırmaktan başka seçenek kalmıyordu. Yurtdışında bu sınıfta Kangoo 4x4 1.9 dci, Chevrolet Niva 1.8 D ve Jimny 1.5 dci var, ama Türkiye distribütörleri getirmekte isteksiz. Oysa Sorento, Captiva gibi pahalı ama arazi yeteneği düşük gösteriş modelleri, bir de binek arabadan pek farkı olmayan, ne amaca hizmet ettiği belirsiz Swift, Sedici tarzı ucubeler dünya ile aynı zamanda ülkemizin güzide caddelerinde boy gösterir. Bazı 4x2 (önden çekişli) kamyonetlerin bile bazı 4x4'lerden daha iyi olduğunu tecrübe ettim. Örneğin yükseltilmiş bir Citroen C15 1.8 D dişli lastiklerle arazi aracını pek de aratmaz. Yaklaşma açısı, yerden yükseklik, lastik, motor, aktarma organları, süspansiyon, ağırlık dağılımı gibi birçok etken var işin içinde.
Önemli bir talep açığını kapatma yolundaki davranışıyla Dacia Türkiye'yi tebrik etmek gerekir. Umarım fiyatlar hayal kırıklığına uğratmaz. Mesela 1.5 dci 85 hp 4x4 baz model 30-32 bin TL aralığında satışa sunulursa çok popüler bir arazi aracı olmaya, kırsal kesimde Lada Niva ve çift kabinli pikapları unutturmaya aday.