Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan JantarMantar Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 410
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 135,290

15V DC de bahsettiğiniz gibi şarja başladınız, akü doldu 14.6V seviyesine geldi ve 14.7volt oldu, 14.8V oldu 14.9Volt oldu adaptör halen gerilim uygulamaya devam ediyor? Halbuki şarjın kesilmesi gerek...
Alternatör şarjı için de aynı durum geçerli, Şarj kesme ve Alternatörden aşırı akım çekilmesi durumu ortaya çıkıyor.

BMS'in kapatması aslında bir özellik değil. Birşeylerin yolunda gitmediğinin göstergesi olarak korumaya geçiyor. Normal kullanımda BMS hiç kapatmamalı.

Sizde sorunları yazmışsınız. Bu kadar karmaşa ile uğraşmaktansa Lityum Pile verilen ücretin bir miktarını Lityum uyumlu şarj cihazına ayırmak faydalı olacaktır.
 

BMS üzerinden dediğiniz 14.6, 14.7.. şeklinde yükselmesi mümkün değil. BMS şarjı kesiyor. Aksi halde BMS'nin bir anlamı olmazdı. Ayrıca kutu içindeki kağıtta yazılmış olan dc15v adaptör şarj esnasında muhtemelen 15 volt'un altında bir voltaj verecektir. BMS şarjı kesmezse aşırı şarj sonucu akü zarar görecektir.
Doğrusu dediğiniz gibi LFP uyumlu bir şarj cihazı ile şarj etmek. Olmayınca eldeki imkanlar bu şekilde.
 

BMS kartların voltaj aralıkları bulunuyor.
Örnek;
Şarj koruma gerilimi: 3.75V
Deşarj koruma gerilimi: 2.1V
Şarj bırakma gerilimi: 3.6V
Deşarj bırakma gerilimi: 2.5V

LiFEPO4 için 3.65V tepe şarj gerilimi iken BMS 3.75Voltta kesiyor(4 seri pil için 3.75x4=15V) sebebi ise şarj değeri ile eşit seviyede olursa sürekli şarj esnasında açma kapatma yaparlar. Bizde şarj ederken hücre başına 3.6-3.65V(4Seri içi 14.4-14.6V) gibi bir gerilim uygularız ki BMS ile çakışma olmasın ve sağlıklı şarj işlemi yapılabilsin.

Bu arada sizin piliniz için 3.75V(4 seri için 15V) BMS tam sınırda kesim yaptığı için kısa vade de (üretici bu şekilde şarj edin dediğine göre) pile zarar vermeyecektir. Yine de önemli olan BMS'i kesime götürecek duruma sokmamak.

Saygı ve selamlar.
 

Kullanılan şarj gerilimi 14.4V gibi bir gerilimde sonlandırılırsa BMS devresi kesme yapmayacaktır. Panel şarjı da alternatör şarjı da bende 14.4V veriyor. Dolayısıyla akü tam dolup BMS tarafından korumaya alınmıyor. Dediğiniz gibi akü tam dolarsa BMS ayıracak ve panel regülatörü boşta kaldığından aşırı gerilim üretebilir. Bu da hassas birtakım 12V cihazların arızalanması demek olacaktır. Gerilim önemli.
 

....... panel regülatörü boşta kaldığından aşırı gerilim üretebilir. Bu da hassas birtakım 12V cihazların arızalanması demek olacaktır.

Ferhat bey, sanmıyorum ama kastınız solar regülatörün ikinci çıkışına bağlı cihazlar için miydi ?
Yoksa artık kapandığı için aküyü teğet geçen bir durumdan mı bahsediyorsunuz ?

Karavanımda Westfalia, değil bütün tüketicileri, ne hikmetse radyo ve kapı otomatiklerini bile jel yaşam aküme bağlamış durumda.. Bu güne kadar olduğu gibi sanırım ileride de bir sorun beklemem lazım ama benim (BMS olmayan) durumumu, bahsettiğiniz durumdan ayıran noktayı açıklayabilir miydiniz ?

VRLA OCV < 12,8 V ?
 
Son düzenleme:



BMS aküyü ayırdığında, sistem aküsüz kalıyor. Bu nedenle regülatör PWM çıkış gerilimi darbeli şekilde açık devre panel gerilimine ulaşır. Karavanlarımızda panel regülatörünün yük çıkışını genelde kullanmıyoruz zaten. BMS olmayan, kurşun asit akülerde böyle bir sorun oluşamaz. BMS devresi aküyü korumak için, aküyü devre dışına çıkartması durumunda doğal olarak herhangi bir yük yoksa, panel regülatör gerilimi aşırı değerlere ulaşabilir. Bu sorundan korunmak için gerilim değeri 14.2-14.4 gibi aralıkta olması hem aküyü yeterince şarjlı tutacak hem de BMS'nin devreye girmememesini sağlayacaktır.
 
Son düzenleme:

@fsirin, Ferhat beyin önerisi mantıklı fakat bu değeri ara ara takip etmek gerekecek. Çünkü piller eskidikçe beklenen gerilimi veremeyecektir. Ben bu yöntemi hem aşırı deşarjda hem aşırı şarjda, akü bağlantısı kesilmesin diye kullanmaya çalışıyorum. Fakat voltajı düşük tuttuğumda sanki akünün yeterince şarj olmadığını hissettim. Tabi solar şarj cihazının gösterdiği voltaj değeri ne kadar doğru o da ayrı mesele. Sıradan multimetre ile kontrol ettiğimde bir miktar fark gözlemliyorum. Bu ara 12V 12Ah bir kurşun aküyü bir diyot üzerinden (0.7V düşürüp) sisteme paralel bağlayıp solar bağlantısının devam etmesini sağlamaya çalışıyorum. Yaklaşık bir aydır mekandan uzaktayım, son durum hakkında bilgim yok. İnşallah yasak sonrası gidebilirim.
 

Sağolun Ferhat bey.

...piller eskidikçe beklenen gerilimi veremeyecektir.



LFP aküler boşaldıkça VRLA cinslerine göre daha dar bir arada gerilimlerini kaybediyorlar. Yani bu aralık gayet hassas bir tespit gerektiriyor.
Fakat bu akülerde voltmetreden görülen gerilimin VRLA akülere ama özellikle elektrolitlerin fiziksel yapısı yüzünden sulu cinslerine göre daha güvenilir olabileceğini tahmin ediyorum ?
 
Son düzenleme:

Yorumlar için çok teşekkürler. @Havensis in de katlılarıyla havensis dc-dc şarj aleti ve 100 amper lityum akü bana yeterli olacğına karar verdim.

100 amper lityum akü hesaplamalarıma göre bana 3 gün yetecek. 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.

lityum akü için de orbus, outdo ve ctechi arasında bir fark var mıdır? yoksa istediğimi alabilir miyim?
 

100 amper lityum akü hesaplamalarıma göre bana 3 gün yetecek. 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.
Günlük 30Ah tüketim biraz az gibi başarabilirseniz oldukça yeterli olur. 30Ah şarj akımı ile süreler uyumlu.

Yazmış olduğunuz 3 marka içinde Havensis DC DC Akü Şarj cihazı ile kullanan müşterilerimiz var. Şikayetleri olmadı. Ancak şu marka iyidir diyebilecek bir gözlemimiz yeteri kadar olmadı.
 



.... 3 günde 1 kere, 3 saat arabayı çalıştırmam yeterli olacak. Yanlışım var ise düzeltebilirsiniz.

Elektrik açısından doğru olabilir, tamam ama karavancılık açısından aracınızı başka amaçla çalıştırmanın sahada inanın karşılığı yok. Uygulayanı da yok.
Kamp durumunda komşularınızı, onlar olmadığında da hayvanları ve çevreyi düşünün derim. Çalışan bir aracın yanında dinlenebileceğinizi de sanmıyorum. Bence Harley olsa bile çekilmez..

Tabi bir de alçak devirde LFP akünüzü DC/DC çeviriciyle dolduracağınız alternatörünüzün en azından ısı konnektörlü ve yeterli kapasitede olmazsa yaşamının tehlikeye bile girebileceğini küçümsemeyin derim..
(Gerçi yolda olmadığınızdan çoğu tüketiciniz bağlı olmayacak ve belki de çeviriciyi yüksek kapasitede çalıştırmayacaksınız )
Üstelik LFP akü bence mutlak zorunlu de değil.

Aslında @bartek sizin için ayakları gayet yere basan bir öneride bulunmuştu..

Yanlışım varsa şimdi siz beni düzeltebilirsiniz ?..
 
Son düzenleme:

Son cümleye bir doğrucu davutluk yapayım. YAZAR, Kalın kablo derken bükülmesi zor tek parça bakırdan bahsetmiyor.
Resimdekinden bahsediyor.
 

Benim ilk karavan deneyimim olacak deneyimleyip göreceğim

Planım şu şekilde;

Dc-dc şarjlar elinde sonunda alınacak. Ben de ilk deneyimlerimi kampinglerde yapacağım. Belki arada 1-2 gün kamping dışında deneyimim olacak. Bu durumda da yollarda olacağım için zaten dc dc şarjım akümü bana 2-3 gün yetecek kadar şarj etmiş olacak. Kamping dışındaki sürecim artmaya başlarsa o zaman gereklilik durumuna göre güneş enerjisi sistemine geçiş yapabilirim. Yapmasam bile kamping dışında aracımın yanında başkalarının olmayacağını yada 1-2 saat rolantide çalışan aracın beni çok rahatsız etmeyeceğini düşünüyorum.

Ama bu 1-2 saat çalışmaların aracın alternatörünü bir zararı olur mu inanın bilmiyorum. Ama yakutistan gibi -40 derecelik memleketlerde araçları hiç kapatmadan çalışır vaziyette bıraktıklarını biliyorum. Sorun olmaz gibi geldi.
 

Çok teşekkürler. İçlerinden fiyat olarak en uygununu seçiyorum o zaman.
 

Son cümleye bir doğrucu davutluk yapayım. YAZAR, Kalın kablo derken bükülmesi zor tek parça bakırdan bahsetmiyor.
Resimdekinden bahsediyor.
Kastım #350 iletiye ulaşan bu başlıkta, taaa #17 ve #21 numaralı iletilerde kullanılan kablolarla ilgiliydi.
Forumda arkeolojik kazılara başladınız sanırım ?..


Ama bu 1-2 saat çalışmaların aracın alternatörünü bir zararı olur mu inanın bilmiyorum

Yazdıklarım sisteminizdeki “C” değeri yüksek LFP akülerle, daha doğrusu bu aküleri yüksek kapasiteli dolum güçlendiricilerle beraber kullanmakla ilgiliydi. Diğer aküler ise alternatörleri kan ter içinde bırakacak kadar aç gözlü değiller biliyorsunuz. İç dirençleri yüksek olduğundan hızlı doluma direnç göstermekteler.

Sanırım bu durum sizde sadece teorik bir olasılık olarak kalmalı..
Belki @Havensis hangi durum ve değerler için dikkatli olmamızı söylerdi ?

Biz de adamcağızı devamlı sorularla işinden gücünden alıkoyuyoruz..
Fakat yine de bilgide açgözlülüğün hoş görüleceğini sanıyorum...
 
Son düzenleme:



Konu ilgimi çekti,
Her nekadar konu gereği Kimya Mühendisi olarak pek salça olamasamda ,
Üniversitede aldığım elektroteknik dersinin mühendis için gerekli ama yetersiz bir ders olduğunu 20 sene sonra anlamış olduk.
Doğrudur. Elimden geldiği kadar salça olmaya devam.