Neden BMS'siz, ayrı ayrı hücreler satılır? İstediğiniz kadar paralel bağlayıp tek bir BMS'le bunları seri bağlamak için.
Örneğin 4 tane 50Ah'lik hücreyi seri bağlarsanız 50Ah'lik bir akü elde edersiniz. Bunun için 1 adet BMS gerekir. Eğer 2 tane böyle aküyü paralel bağlarsanız 100Ah elde edersiniz, fakat doğal olarak 2 tane BMS kullanmış olursunuz. Halbuki her hücreyi önce paralel bağlayıp 100Ah'lik hücre elde ettikten sonra bunları seri bağlarsanız yine 1 adet BMS'le paketinizi hazırlamış olursunuz.
Bu hücreler "kendin yap"çılara satılıyor. Herhangi bir "biz son kullanıcıya akü satıyoruz" diyen marka mutlaka BMS kullanır.
Keşke değiştirebilseydim ama öğrenmek istediğim sadece kablolama değil araya konulan on/off cihazları, sigorta kutular ve sonrasındaki 12v soketler vb de olduğu için konu sadece kabloya yönelmesin diye ''gereçleri'' olarak vurgulamak istedim. Ama bu saydıklarım kablolamaya dahil ise özür....
Ancak kısadevre yapması durumunda kısadevre olan yerden yangın bile çıkabilir fakat buna yapacağınız bir şey yok, yani sigorta takıp bu durumdan kurtulamazsınız.
Arasına bir açma kapama anahtarı koyarak mppt'ye giden enerjiyi kesmek için konması gerektiği yönünde bilgiler edindim. Doğru bilgiye ulaşmak adına sormaya ve teyid etmeye mecburum.. Sizlerden aldıklarım çok değerli bilgiler.
Bu arada mppt ve akü arasına bir on/off anahtar yada başka birey koymamıza gerek var mı ? Kablo için 6mm2 dediniz ama bu panel ile mmpt arası için mi yoksa mppt ile akü arasın için mi ? Aküden sigorta kutusuna giden kablo kaç mm2 olmalı ?
Bana nokta atışı malzeme listesi verirseniz çok sevinirim nedenleri ile birlikte. Biliyorsunuz sadece buzdolabı telefon belki ileride dalgıç pompası dedikleri pompa.
Sizden bu önemli bilgiler geldikçe ben kime yaptıracağımı düşünmeye başladım !!!
Sayın Doğrucu Davut. Maalesef yeni gelen orbus LPE akülerde 60 amper olmayacakmış. Cem beyde 2x50 alın dedi ve neden almam gerektiği konusunda bilgilerini paylaştı. Bende konuyu açarken 1x100 veya 2 x50 diye belirttim. 100A ile Cem beyin tecrübeleri arasında gidip gelmekteyim.
.
Meslek dışı bir kişi olarak bir elektrik/elektronik mühendisinin bilgisini doğrulamam tuhaf kaçacak ama, Cem beyin 2 x12V LFP akünün parelel bağlanabilmesi bilgisi doğru.
Sanırım yaş icabı bendeki bağlantılar karışmaya başlamış olduğundan, akülerdeki bağlantıları da karıştırmış olmalıyım ?
Beni bu yanılgıya kanalize eden diğer noktalar da galiba, farklı karakterdeki Pb/asit akülerin parelel bağlantısının pürüzsüz olmadığı ile LFP hücrelerinin eşitlenme yapılmadan bağlanmaması oldu. Tabi bunların durumla alakası yok.
Ayrıca.
* İşinizi kolaylaştırması açısından bence, yapılacakların sözlüden çok şemalı açıklamasına gereksiniminiz olmalı ? Yani forumdan gelen açıklamalar şemalı olmalı.. En azından düşündüğünüz kadarını çizin ve doğruluğunu sorun derim.
* 36V bandında çalışan bir solar panelin MPPT regülatörüyle bile olsa bir karavancıya satılmasını ise anlayamadım. Bunların asıl üretim amaçları farklı.
.
MPPT'ye giden enerjiyi kesmek... tam olarak neden gerekli? Ben MPPT'ye giden enerjiyi kesmenin bir gereğini düşünemedim. Kaldı ki güneş paneliyle bağlantıyı sağlayan soketler var zaten, önemli bir tadilat yapılacağı zaman sistem oradan basitçe ayrılabilir.
Belirtmemiş olmayım, "ben sistemimi daha güçlü yapmak isteyeceğim zaman kabloları da ona göre değiştiririm, şu an minimum hangi kabloyu kullanmam lazım" derseniz "4mm² de olur" derim. Altını çizerek belirteyim.
4 ya da 6mm² kablo MPPT ile akü arasında (çünkü bu noktadan 20A'e kadar akım geçecek). Panelden her ne kadar maksimum 10A gelebilirse de MPPT bunu sınırlayacağı için MPPT panelden 250W gibi bir şey çekecek, bu da 36V altında 250W/36V=6.9A yapar. Yani MPPT'niz panelden maksimum 7A akım çekmeye çalışacak. Fakat kısadevre akımını dahi taşıması gerekeceğinden 10A'e göre hesap yapmak gerekir, dolayısıyla MPPT ile panel arasında minimum 2.5mm² kablo kullanmanız gerekir.
Doğrusu budur. Hatta altına imza attırdığınız projeyi "ben bunu yaparım" diyenin eline verip "ben bu projede görüneni yaptım" diye imza alması ve bu iki belgeyi kenarda saklaması kişinin kendi faydasına olur. Yarın bir problem çıktığında "sistem yanlış tasarlanmış" ya da "proje yanlış icra edilmiş" ikileminde yol gösterir.
Bunda bir problem yok, ben de aracımın üzerine platform hazırladığımda ben de tam olarak aynı paneli alacağım. Neden 36V olmasına takıldınız? İsterse 173V olsun, neyin problem olacağını düşünüyorsunuz?
.
Problem olduğunu söylediğimi hangi ifademden çıkardınız ki ?
Ben sadece (tüm sistemi 12V olanlar için) alışılmış olmadığına vurgu yaptım.
Örneğin Almanya’da karavancılara (keşif araçları dışında) 12V bazlı solar panellerden başkası sunulmaz. Örn. Reimo
Bu panellerin aslen karavan ve marin kullanım için üretilmediklerini biliyoruz.
Tabi karavanlarda MPPT regülatörlerle kullanılabilirler.
Cümleyi de böyle anlaşılır diye kurduğumu sanıyordum.
Aslında Çin’den gelen aluminyum çerçeveli hiçbir panelin karavanlar için özel üretilmediğini tahmin ediyorum. Marin ve karavan panellerinin çerçevelerinin tuza dayanıklı aluminyum bir alaşımla ve çoğu kez çift kat olması yanında, hücre bağlantı lehimlerinin de titreşime daha dayanıklı olması için çoğunlukla çinlilerin yaptığı gibi manuel değil robotlarla uygulanması beklenmekte. Fakat bunların fiyatları en az iki buçuk misli.
Bu paragrafta ekstra yazdıklarım konuyla doğrudan alakalı değil.
Lütfen yanlış anlaşılmasın..
Şema önerim ise bu işi yapacak bir kişiye verilecek olanı değil, forumdan yapılacak önerilerin şemalı olmasının faydasını kast ediyordu. Yani siz yazdıklarınızı kablolama şeması ile desteklerseniz, bizler gibi bu işi ilk kere yapacak olanların işlerini daha kolaylaştırırsınız demek istemiştim. Yukarıdaki cümleme bu şekilde ilave yaptım..
.
Enerji pazarının verdiği bilgiyi ilettim. Kendi söylemleri daha önce söylediğim üzere 20-50-100 gelecek şeklinde idi. Dün itibariyle sitelerine baktigimda 50-100 stokta ma 60 stokta degil. Eğer ithalatçı firmadan 60A temin edebilirsek süper olur. Bu konuda sizinle DM'de görüşmüştük. Sizden haber bekliyorum.
Size şu şekilde bilgi vereyim. Aldığım Victron 100/20 solar şarj cihazını kullanan bir arkadasım daha var. Kendisi 6mm2 kabloyu takamadığını girişleri küçük yaptıklarını 4mm2 kablonun sorunsuz takıldığını söylemişti. Victron zaten belli bir akımdan daha fazlası gecemeyeceğini hesap ederek 4mm2'ye uygun yapmış olmalı diye düşünüyorum kablo portlarını. Sizce ?
Şema önerim ise bu işi yapacak bir kişiye verilecek olanı değil, forumdan yapılacak önerilerin şemalı olmasının faydasını kast ediyordu. Yani siz yazdıklarınızı kablolama şeması ile desteklerseniz, bizler gibi bu işi ilk kere yapacak olanların işlerini daha kolaylaştırırsınız demek istemiştim.
.
Sizi şemalandıracaklardan biri olmamı ben de isterdim.
Fakat elektrikte sadece internetten mezun ( daha doğrusu internete mezun) biri olarak haddimi bilmeme müsaade edersiniz sanırım ?
Burada ahkam kesmeme bakıp beni matahi bir yere konumlandıran ilk kişi siz değilsiniz. İnanın elime voltmetre alıp tek kere ölçüm yapmışlığım bile yok.
Birkaç sene evvel karavanımda iki akü arasındaki sigortayı ellerim titreyerek değiştirirken kontak olmasın diye eldiven giyip bezlerle etrafı nasıl izole ettiğimi görseydiniz, sanırım ricanıza mutlaka beni de eklemezdiniz..
Bir tek maske takmadığım kalmıştı..
* Solar kablosu için tavanı delmenize gerek olmamalı.
Yassı kablo ile arka kapı aralığından geçirenleri biliyorum.
* Şebeke dolum cihazı almayacak mısınız ?
.
Birkaç sene evvel karavanımda iki akü arasındaki sigortayı ellerim titreyerek değiştirirken kontak olmasın diye eldiven giyip bezlerle etrafı nasıl izole ettiğimi görseydiniz, sanırım ricanıza mutlaka beni de eklemezdiniz..
Bir tek maske takmadığım kalmıştı..
Şu an için değil. İhtiyaç hisseder miyim bilemiyorum. Akü küçük panel büyük ve Cem bey ile yaptığımız daha doğrusu kendisinin yaptığı hesaplara göre harici bir enerji kaynağına ihtiyacım kalmayacak. Ama listemde tabiki, son sırada.
Aynen öyle, doğrudur. Ben hani daha sonra MPPT'yi yükseltirseniz diye düşündüm ama onu o zaman düşünmek de mümkün, 4mm² ile devam edin, gayet uygundur.
Gayet güzel görünüyor. Anlayabildiğim kadarıyla panelle aracın tavanının arasında uygun bir mesafe de var (ki hayati bir konudur, çoğu karavancı o mesafeyi dikkate almaz, panelleri güneşin altında ateş gibi olur, %30 güç kaybıyla çalışır).
Kalan güneş panelinin seviyesinde boş kalan yerleri yağmura dayanıklı tahta gibi bir şeyle tamamlarsanız bence mükemmel bir çatı elde edersiniz, güneşin altında aracın serin kalması için hayati önemi var.
Gerçekten bunu prensip gereği yapamam. Tabi ki hatırınız var, o yüzden gayet açıkça tarif ederim, o olabilir. Fakat diğer türlüsü ticari iştir, ücret almadan yapmak doğru olmaz.
Olursa gol olacağı durumlar olacak, çok eminim. Bir arkadaşınızın evinin önüne park edip komşu olduğunuzda mesela, elektrik kablosu çekemeyeceksiniz ve muhtemelen güneşlenme süresi aküleri doldurmaya yetmeyecek, o durumda şarj etme olayı süper olacak.
İnanın bu araçta daha fazlası mümkün değil gibi + son 3 senedir de minimal yaşam için yaşam tarzımızı değiştirdiğimiz ve çokta huzurlu olduğumuzdan dolayı fazlasınada ihtiyac duyacağımızı zannetmiyorum.
Minimum 5 cm olması gerektiğini bildiğim için mesafe tavan eğiminden dolayı kenarlardan 7 cm ile başlayıp tavan ortasında 5 cm yükseklikle sonlanmakta. Ayrıca alüminyum en iyi soğutuculardan bir tanesi olduğunu için ki- gördüğüm kadarıyla herkes demirden yapmakta ve paneli dahada ısıtmakta - platformun tamamını alüminyum sigma profilden yaptım. Bu sayede panel ısısı ciddi derecede platforma yayılmakta ve kayda değer bir soğuma gerçekleşmekte. ( Nasıl yapacağım nereden nasıl malzeme temin edeceğim derken @ProntoBasso'nun YouTube kanalındaki videosuna rastladım. Sigma profil ile tanıştım. Ortaya çıkan ürün neredeyse planladığım gibiydi. )
Kalan güneş panelinin seviyesinde boş kalan yerleri yağmura dayanıklı tahta gibi bir şeyle tamamlarsanız bence mükemmel bir çatı elde edersiniz, güneşin altında aracın serin kalması için hayati önemi var.
Olursa gol olacağı durumlar olacak, çok eminim. Bir arkadaşınızın evinin önüne park edip komşu olduğunuzda mesela, elektrik kablosu çekemeyeceksiniz ve muhtemelen güneşlenme süresi aküleri doldurmaya yetmeyecek, o durumda şarj etme olayı süper olacak.