Aslında mekanizma tekniği açısından iki paralel koldaki mesafeler eşit şekilde hareket edip direksiyonun her iki yönünde de ya değer, ya da değmez olması gerekir ki; gözümüzden kaçan tekerleklerin 5 dereceyi aşan caster açısını unutuyoruz. Bizim paralel sitemimizi bozan şey bu açı.
Tabi Ruslar arabayı bizim yaptığımız gibi olduğu şekilde kullanmamışlar. Bu probleme bir çözüm bulmuşlar. Hem de çok basit. Rot milinin diferansiyel karpuzunun tepesine değen kısmını eğerek değmez yapmışlar. Aynen şöyle.
Resimde üstteki rot mili Azerbaycandan gelen 68 sonrası ve UAZ469 a ait rot mili, alttaki de 68 yılı öncesine ait bizim emektar.
Çarpma işine halletmişler de yalnız bu sefer de başka bir problem çıkmış. Şöyle ki alttaki eski sistemde milin bir tarafındaki rot başı sağ diş, diğer tarafı ise sol diş olarak yapılmıştır, araçtaki toplam 4 adet rot başının 2 tanesi sağ diş, diğer 2 tanesi de sol diştir. Aracın rot ayarı yapılırken rot başlarını sıkan kelepçeler gevşetilip rot mili boru anahtarı ile çevirilerek rot başlarının birbirine yaklaşıp - uzaklaşması sağlanır , istenen ölçüye gelince ( tekerin ön tarafı arka tarafında 1,5-3 mm daha dar olacak) kelepçeler tekrar sıkılarak rot başları sabitlenerek rot ayarı yapılmış olur.
Şimde 68 sonrasında ki çıkıntılı modelde de aynı şeyi yapacak olursak mili döndürürken eksantrik gidip dif karpuzunun tepesine çarpacak, orada kalacak ve dönmez olacaktır. Bu problemin çözümü içinde şöyle bir yöntem geliştirmişler. Bu sitemde araç üzerindeki 4 rot başından 1 tane sol diş, 3 tane sağ diş rot başı vardır.
Burda bir anımı anlatayım size. Bu mili alırken yedek rot başı da istemiştim.Katalogda 2 sağ 2 sol diş gösteriyor .Cefer parçayı aldığı Azeri usta ile beni telden görüştürdü. Adam 3 sağ ,1 sol olur diyor ben yok 2 sağ 2 sol olur diyorum. (Sanki 2 resimli katalog görünce hemen bir bok olmuşuz gibi hava yapıyorum). Tabi biraz dil problemi de olunca biz tam anlaşamadık, adam benim istediğim gibi 2-2 gönderdi. Tabii parçalar gelip de biz sistemi görünce şapkayı indirip önümüze almak zorunda kaldık.
Neyse konuya tekrar gelelim.Bu milin her iki tarafındaki rot başı sağ diş yapılmış yalnız sağ tarafta,rot milin sağ ucuna sol diş açılmış ve sağ rot başı ile mil arasına altıgen bir ara parça yerleştirilmiş.Bu parçanın erkek dişli kısmı sol diş açılarak rot milinin sağ ucuna sabitlenir, parçanın dişi dişl kısmına ise sağ diş açılarak rot rot başı sabitlenmiştir.
Rot ayarı yaparken bu altıgen parçayı açık anahtarla döndürüp rot mili ile (tabi onunla beraber sol taraftaki rot başının) sağ rot rot başının mesafesini değiştiriyoruz. Tabi ölçümüz yine aynı değişmiyor. Böylece rot ayarımızı yapıyoruz. Ayarı sabitlemek için burada kelepçeler yerine dişler zerine kontra somunlar konulmuştur. Bu somunlar ayar öncesi gevşetiliyor, ayr sonrası sıkılarak sistem sabitleniyor. Haaa, bu arada altıgen parçanın sol tarafındaki somun sol diş, sağ tarafındaki somun sağ diştir. Somunları gevşetirken bunu bilerek yapın, yoksa sökeyim derken sıkarsınız, bir tarafa zarar vermeyin.
Bu şartlar dahilinde eski rot milimizi söküp yerine yeni gelen rot milimizi taktığımız zaman, tam sağ döndürsek de, tam sola döndürsek de milimiz her iki taraftaki dönüş ayar civataları destek parçasına varıp dayanıyor ama artık rot milimiz dif karpuzunun tepesine çarpmıyor.
İnşallah mekanik işlerini bitirdik, bundan sonra boya cila işine başlıyoruz. Boyacıda görüşmek üzere, kalın sağlıcakla.