Arif Hüküm
Zirve
93 model 5.2 ZJ arabam var.Üzerindede 90 amperlik bir şarj dinamosu.Eski arabamdan söktüğüm vinci takınca 72 Ah mevcut aküsünün kapasitesinin sıkıntı yaratacağını düşündüm.Kaputun altında yer olmadığı için tesisat çekerek arka bagaja 90 Ah ikinci bir akü bağladım.Tesisat üzerinede yurt dışından getirttiğim bir röleyi ve bu röleyi by pass yaparak birde anahtar koydum.Araba çalıştığında şarj dinamosu hem arabanın kendi aküsünü(72 Ah) hemde yaşam aküsünü (90 Ah) şarj ediyor.Ancak röle marifetiyle araba yaşam aküsünü kullanamıyor.Ben manuel olarak anahtarı kapattığımda yaşam aküsüde arabaya bağlanmış oluyorum.Sistem böyle sorunsuz çalıştı.Uzun süredirde kullanıyorum.
Bir zaman sonra birde çekme karavan gündeme geldi.Nerden baksanız karavandada 100-150 Ah lik bir akünün de arabadan şarj edilmesi söz konusu.Elektrikçi arkadaşla arabanın 90 amperlik şarj dinomosunun yeterli olmayacağına,biraz sorun yaratıcağına karar verdik.İnternetten araştırdım. ZJ için Crown marka 150 Ah lik bir şarj dinamosu buldum, getirtik, arabayada taktık.(Bu arada dinamocu dinamonun toplama olduğu, kalitesini fena olmadığını ve 120 amper verdiğini söyledi.)İlk anda şarj ediyordu, kısa bir süre sonra şarjı kesti, “Check Engine” ışığı yandı.Ne olduğunu anlamak için epeyce uğraştıktan sonra arabanın şarj kontrolunun ECU üzerinden elektronik olarak yapıldığını,150 amperlik dinamonu yüksek amperden devredeki bir elemanı(entegre yada transistör) yaktığını anladık.”Cehck Engine” ışığını söndürmek mümkün gözükmüyor. ECU ye müdahale yapmak imkansız,tamamen kapalı ve tamiri yok.
Şarj kontrolünü sağlamak için ise çarenin sisteme konjektör (Lamba diyot) ilave etmek olduğunu söylediler.Dinamocu dinamonun üzerine konjektörü taktı,arabaya monte ettik.Bir süre şarj yaptıktan sonra şarj gene kesildi. Bu seferde konjektörün patladığı söylendi.Bir tane daha takıldı, kısa bir süre sonra oda patladı. Dinamocu aküler fazla deşarj olursa konjektörün dayanmıyacağı ve patlayacağını söyledi.Esas çözümün dışardan konjektör takılması olduğu, eski model arabalarda ayrı bir kutu şeklinde, hatta ayarlı elektromekanik çalışan konjektörler olduğu söylendi.Şu an piyasada böyle bir şey yok.
Uzun bir süre patinaj çektik,pek bir çözümde bulamadık.ECU de birşeyler yandığı için eski dinamoyu takdığımızda da şarj etmediğini gördük.Sonunda elektrikçi arkadaş konjektörü üzerinde güçlü bir dinamo önerdi.Peugeot 406 da(150 amper olduğu söylenen) böyle bir dinamo vardı ve bizde bunu arabaya taktık.Üç tane ayağı var, bir tanesi kesildi, araya başka parça gerekmeden iki ayağı yerine sığdı.Şarjı sağladı,bir iki haftadır sorunsuz arabayı kullanıyorum.Karavanı bağlamadım, 72 Ah + 90 Ah aküyü şarj ediyor,ama “Check Engine” hala yanıyor.
Bu arada dinamonun üzerindeki numaralarla Peugeot bayisine sorduk, bayi 406 3000 cc de bu dinamonun gözüktüğünü ancak 120 amperlik olduğunu söyledi.
Şarj dinamosunu değiştirmek isteyenlere duyrulur.
Biraz uzun bir anlatım oldu ama inşallah anlaşılr olmuştur.
Selamlar
Arif Hüküm
Bir zaman sonra birde çekme karavan gündeme geldi.Nerden baksanız karavandada 100-150 Ah lik bir akünün de arabadan şarj edilmesi söz konusu.Elektrikçi arkadaşla arabanın 90 amperlik şarj dinomosunun yeterli olmayacağına,biraz sorun yaratıcağına karar verdik.İnternetten araştırdım. ZJ için Crown marka 150 Ah lik bir şarj dinamosu buldum, getirtik, arabayada taktık.(Bu arada dinamocu dinamonun toplama olduğu, kalitesini fena olmadığını ve 120 amper verdiğini söyledi.)İlk anda şarj ediyordu, kısa bir süre sonra şarjı kesti, “Check Engine” ışığı yandı.Ne olduğunu anlamak için epeyce uğraştıktan sonra arabanın şarj kontrolunun ECU üzerinden elektronik olarak yapıldığını,150 amperlik dinamonu yüksek amperden devredeki bir elemanı(entegre yada transistör) yaktığını anladık.”Cehck Engine” ışığını söndürmek mümkün gözükmüyor. ECU ye müdahale yapmak imkansız,tamamen kapalı ve tamiri yok.
Şarj kontrolünü sağlamak için ise çarenin sisteme konjektör (Lamba diyot) ilave etmek olduğunu söylediler.Dinamocu dinamonun üzerine konjektörü taktı,arabaya monte ettik.Bir süre şarj yaptıktan sonra şarj gene kesildi. Bu seferde konjektörün patladığı söylendi.Bir tane daha takıldı, kısa bir süre sonra oda patladı. Dinamocu aküler fazla deşarj olursa konjektörün dayanmıyacağı ve patlayacağını söyledi.Esas çözümün dışardan konjektör takılması olduğu, eski model arabalarda ayrı bir kutu şeklinde, hatta ayarlı elektromekanik çalışan konjektörler olduğu söylendi.Şu an piyasada böyle bir şey yok.
Uzun bir süre patinaj çektik,pek bir çözümde bulamadık.ECU de birşeyler yandığı için eski dinamoyu takdığımızda da şarj etmediğini gördük.Sonunda elektrikçi arkadaş konjektörü üzerinde güçlü bir dinamo önerdi.Peugeot 406 da(150 amper olduğu söylenen) böyle bir dinamo vardı ve bizde bunu arabaya taktık.Üç tane ayağı var, bir tanesi kesildi, araya başka parça gerekmeden iki ayağı yerine sığdı.Şarjı sağladı,bir iki haftadır sorunsuz arabayı kullanıyorum.Karavanı bağlamadım, 72 Ah + 90 Ah aküyü şarj ediyor,ama “Check Engine” hala yanıyor.
Bu arada dinamonun üzerindeki numaralarla Peugeot bayisine sorduk, bayi 406 3000 cc de bu dinamonun gözüktüğünü ancak 120 amperlik olduğunu söyledi.
Şarj dinamosunu değiştirmek isteyenlere duyrulur.
Biraz uzun bir anlatım oldu ama inşallah anlaşılr olmuştur.
Selamlar
Arif Hüküm