Ynt: Arazide Otomatik Vites Sorunu?
Aradaki farklar bu kadarla kalsa iyi, otomatik vites (klasik tork çevrimcili olan), tamamen farklı bir alet. Motor ile tekerlekler arasında katı bir bağlantı yok, bir tür hidrolik sistemle tork çevrimci denen aletin içindeki sıvının (şanzıman yağı) debisi ile güç iletiliyor. Nasıl çalıştığını tam olarak anlayıp anlatmak beni aşar ama dişli olanlarına gelinceye kadar çok daha önemli farklar var arada. Hidrolik aktarım sebebi ile zaten kırmızı ışıklarda frene bastığınızda vitesi boşa almanız gerekmiyor. Alet kendisi de boşa almıyor tamamen devrede olduğu halde frene bastığınız sürece hareket etmiyorsunuz. Yani aslında belli bir miktar enerjinin boşa harcanmasına izin veren bir alet. Hal böyle iken o boşa harcanmasına izin verilen enerji arazi şartlarında önemli olabilir, duruma göre olmaya bilirde... Ama bugüne kadar benim anladığım otomatik şanzımanlı bir araç azaride iyi değilse, otomatik vites arazide iyi değildir demek yerine önce o şanzımanı bir servise götürüp kontrol ettirmek gerektiği. Bazılarının tasarımından kaynaklanan problemler de olabilir. Mesela A540H (eski kasa toyota camry/rav4 otomatik şanzımanı) geri viteste biraz zayıf olduğu yazıyor wikipedia da "Toyota A transmission" başlıklı konu altında. Bunu bilip te arazide çukura girip geri vitesle çıkamadım, otomatik vites araziye uygun değildir diyemem. Diyebileceğim tek şey A540H'ın geri vitesinin zayıf olduğundur. Gerisi gereksiz spekülasyon olur. Benim aracın geri vitesi yeni iken daha mı iyiydi, kullanıldıkça mı zayıfladı o ise hala bir muamma. Riskli bir iş olduğu için de açtırmıyorum. Şehir içinde sorun çıkarttığını hiç görmedim, arazi şartlarında da çok büyük sorun olmadı, geri çıkamadığın çukurdan ileri giderek çıkmak ta bir seçenek...