Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan SERKANEFE Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 62
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 30,311
Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Aydınlattığınız için teşekkürler.
 

Etiketler
Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Sn. D. Aydın ,
Mesaj sayınızın az olması aramıza yeni katıldığınızı gösteriyor. Açıklamalarınız bizler için gerçekten çok yararlı oldu.
Bu konuda derin bir bilgiye sahip olduğunuz belli. Paylaşımlarınızın ve bilgilendirmenizin devamı dileğiyle emeğiniz
için teşekkür ederim.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Devrim bey
Çok güzel açıklayıcı bilgiler en önemlisi akıcı ve basit anlatımla herkesin anlayabileceği dili kullanmışsınız.

Teşekkürler.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Askerlikte emir tekrarı diye birşey vardır, benim gibi mekanikten fazla anlamayan ama arabasını yapısına uygun kullanmaya niyetli kişiler için gereklli sanırım. 20 yıllık benzinli motor kullanıcısı iken dizele geçen bir kişi için emir tekrarını yapayım, hatam varsa bilgili arkadaşlar düzeltsin :

1-Kontağı açıp, bütün ışıkların sönmesini bekleyeceğiz. Isıtma bujileri çalışsın ve motorini ısıtsın.
2-Dizel motoru , benzinli gibi kışın biraz ısıtıp kalkmakta yarar var. Yağlamanın iyileşmesi için.
3-Arabamızı her vitesin istediği devirde kullanacağız. Takometrede yeşil aralık Duster'larda yok. Yüksek devri kulağımızla arabanın bağırmasından anlayıp vites büyüteceğiz. Düşük devirdeysek, duster'lar titreşim yapıyor ve gaz yemiyor. Bütün benzinli ve diğer dizeller gibi. Vites küçülteceğiz. Her vitesin istediği devri, kulak, el ve arabanın hal ve gidişinden hissetmeyi öğreneceğiz.
4-Motoru durdurmadan en az 1 dakika rölantide çalıştıracağız. Turbo mili yağlansın.
5-Aşırı düşük ısılarda motorine motorin antifrizi koyacağız ki extrem soğuklarda aracımız çalışsın.
6-Periyodik bakımlarda motorin filtresi değişecek. Aldığımız motornlerin kalitesi farklı olabilir.
Fazla mekanikten anlamayan kullanıcı piyade er dizelciler ve arabasını hanımına kaptıranlar için yeterli mi bu bilgilier?
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Devrim kardeş çok açık yazmışsınız tebrikler bizim kalın kafa tamirci bile anlar yazdıklarınızı
 



Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Rica ederim, benim işim aslında motor değil, akaryakıt. Motorlar hakkında çok derin sayılabilecek bir bilgim yok, oradan şuradan okuduklarım vs. Çoğu ansiklopedik bilgi, dolayısıyla birgün konunun pratiğini bilen biri çıkıp daha da ayrıntılı ve doğrusunu anlatır umarım. Şimdilik yardımcı olabildiysem ne mutlu...
Öte yandan mimar_ankara rumuzlu arkadaş dizel yakıta antifriz koymaktan bahsetmiş. Böyle birşeyi ilk defa duyuyorum. Kışa girdiğimiz şu günlerde dizelci arkadaşlara da yararı olabileceğini düşündüğüm bazı bilgileri sizinle paylaşmak isterim. Dizelin soğukta yakıt filtresini tıkaması belki de tek zayıf noktasıdır. Motorinin parlama noktası yüksektir, uçucu değildir, dolayısıyla kaza anında yangın çıkarma riski yoktur. Kaynama noktası çok yüksektir, en sıcak havada bile deponuzdan buharlaşıp gitme şansı yoktur. Kg başına verdiği kalori değeri benzinle neredeyse eşittir, buna karşın yoğunluğu daha yüksektir. Dolayısıyla bir depo benzinde (depo 50 L olursa) ortalama 50*0,74=37 kg yakıt alırken, motorinde 50*0,84=42 kg yakıt (dolayısıyla kalori, dolayısıyla km) almış olursunuz. Ayrıca dizelin sıkıştırma oranı daha yüksek olduğundan, çalışma verimi benzinli motorlara göre daha yüksektir. Bu iki nedenden ötürü dizel motor, muadili benzinliye göre her zaman daha ekonomiktir. (Tabi yakıt açısından) Üstelik düşük devri biraz son sürati düşürse bile, yüksek torku sayesinde yokuşları daha kolay çıkar. Aynı yokuşta benzinli rakibiniz vites küçültüp devirli kullanırken (böylece daha da fazla yakıt harcarken) siz aynı viteste rampayı aşarsınız.
Tüm bu saydıklarımıza karşı dizelin önemli bir zayıf noktası vardır: Soğukta kristallenmesi (kısaca donması) Dizel yapısı itibarı ile benzine göre çok daha uzun zincirli ve oldukça doymuş yapıda hidrokarbonlardan oluştuğu için, soğukta akışkanlığını kaybetmeye başlar.(Tıpkı doymamış yapıdaki ayçiçek yağının kışın dışarıda kalınca donmayıp, daha doymuş yapılı zeytinyağının taş kesilmesi gibi) Son noktada ise tamamen donar. Motorunuzun çalışmaması için yakıtın mutlaka tamamen donması gerekmez; sadece en donmaya meyilli küçük bir yüzdesi kristallenip filtreyi tıkayarak aslında çoğu akışkan vaziyette olan kalan kısmın geçişini de engelleyebilir, kolayca yolda kalırsınız. Bunun olmaması için kış mevsiminin motorini ayrıdır, hem yapısı yaz motorinine göre biraz farklıdır, hem de soğukta tıkanmayı engelleyici katkılar içerir. Bu yakıtlarda tamamen doymuş büyük moleküllü hidrokarbon türevleri bulunmaz.(Tıkanmaya sebep olması en muhtemel grup)Ayrıca katkılar da donma sonucu oluşan kristallerin boyutunu küçülterek filtreden geçebilmesini sağlar. Bu katkılar (bildiğim kadarıyla) piyasada satılmaz, sadece rafinerilerde bulununr. Kullanımları çok kolay değildir, motorinde zor çözünür, çözünmezse yakıt filtrelerini tıkayabilir. Ayrıca bunların etkisi de bir yere kadardır. Kış motorinlerinde az miktarda katkı ile iyi sonuçlar elde edilebilirken, yaz motorinlerinde bu katkılar neredeyse hiç yarar sağlamaz. Motorinin üretiminde kullanılan ham petrolün nereden geldiği bile önemlidir, örneğin (bildiğim kadarıyla) libya ham petrolünün yapısı çok parafiniktir (yani doymuş), elde edilecek motorinin de kış kullanımı çok zordur. Motorinlerin ait olduğu TS EN 590 standardında bu özelliğin test yöntemi de mevcuttur: Soğuk filtre tıkanma noktası-kısaca SFTN. TSE'ye göre kış dönemi 1 kasım-31 mart aralığıdır ve bu aralıkta satılan tüm dizel yakıtlar sftn değeri olarak -15'i garanti etmek zorundadır. Bir çok akaryakıt markası ise bu değerin çok altında testi geçebilen ürünler sunmaktadır. (Yapılan testlerde -20,-23 gibi değerler görülmektedir) Tabi bu testin sonuçlarının günümüzde hangi marka aracın yakıt filtresiyle ne kadar paralel olduğunu bilemeyiz, ancak doğuda Erzurum ve Kars'ta bile dizel kullanılabiliyorsa bir yöntemi var demektir. Sanırım oradakilere sorup onlar ne kullanıyorsa onu kullanmak en doğrusu. Satıldığı söylenen katkıların ise hiç bir işe yarayacağını sanmıyorum. Bu konuda önemli bir kaç noktayı vurgularsak:

1- Yakıtlara katılan bazyağ kolaylıkla donabilir, kışın nereden yakıt aldığınıza dikkat etmenizi öneririm.

2- Biyodizelin de (üretildiği yağın cinsine bağlı olarak çok değişmekle birlikte) donma noktası genellikle pek düşük olmayabilir, kışın tavsiye etmem.

3- Kamyoncuların yıllardır kışın yakıta ekledikleri white spirit, gazyağı, kerosen ve jet yakıtının(yapısı büyük oranda kerosendir) donma noktaları çok düşüktür, yardımcı olabilir.(Hiçkimseye yasadışı birşey önermiyorum.) Öte yandan bu maddelerin yağlama özellikleri motorinden zayıftır, yakıt pompası ve enjektörlerin uzun vadede sürekli kullanımda ömürleri kısalabilir.

Kışın bol karlı yollarda sıcak aracınızda kazasız belasız keyifli sürüşler dilerim...
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

semaver beyin foruma katkısı için teşekkürler. Ben de dizelaraçlarda kışın çok soğuklarda yakıtın kristalleşip, aracın çalışmamamsı konusunda bir miktar tereddütlerim olduğu için konuyu araştırdım. Piyasada motorinin donmasını önleyici bir çok katkı maddesi var. Sabah çalışmasını kolaylaştırıcı ürünler olduklarını özelliklerinde belirtmişler. Örneğin goggleda aradığımda ilk çıkan ürünü örnek olarak koyayım. Piyasada çeşitli markaların ürünleri var. Katkı veya motorin antifirizi diye satılıyorlar.[attachment=1]

Ürün Açıklaması
* Yakıt sistemleri ve mazot pompaları için etkili dizel güç arttırıcıdır.Enjektörleri temizler daha iyi yanma ve düşük yakıt tüketimi sağlar
- Ürün Özellikleri -
*soğuk havalarda yakıtın donmasını önler ve akışkanlık sağlar.
* Nemi dağıtarak donmayı önler.
* Enjektörleri temiz tutar ve mevcut atıkları temizler.
* Soğuk havalarda ilk çalışmayı hızlandırır.
* Tıkanmayı engelleyip motorun teklemesini ve ters çalışmasını önler.
* Yakıt sistemini pas ve korozyona karşı korur.
* Yakıt enjektör memelerini,süzgeçlerini,filtrelerini,yakıt borularını ve subaplarını temizler.
* Peltelenme ve yapışkanlığı önler.
* Pompa ayarı için idealdir.
* Daha iyi yanma,düşük yakıt tüketimi ve azalan bakım masrafları nedeniyle "dizel" ısıtma sistemleri için idealdir.
Kullanma Talimatları: Şişenin tamamı yakıt tankına dökülerek kullanılır.Düzenli olark kullanıldığı zaman en iyi sonuç elde edilir.
Önemli Uyarı: Yutulması ve buharı zararlıdır.Gözle temasında bol su ile yıkayınız.Yutulduğu taktirde derhal doktora başvurunuz.Çocuklardan uzak tutunuz.Serin yerde muhafaza ediniz.Çok yanıcıdır.Ateş,kıvılcımlı ve ısı olan ortamlardan uzak tutunuz.

 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Sivas ta 4 yıl kaldım benim orada olduğum yıllarda kışın 5 ay yerden kar kalkmazdı .Ford transit minibüsün gece çalışırken mazotunun donduğunu ve stop ettiğini çok gördüm hatta şehirlerarası çalışan otobüslerin seyir halinde iken mazot donduğu için stop sedip yolda kaldıklarına şahit oldum.yaklaşık 20 yıl önce mazot kalitesinin de ne kadar düşük olduğunu tahmin edersiniz o yıllarda mazotta bugün kullanılan katkılar olmadığı gibi kaliteside düşüktü.Biz mazot donmasın diye -10 C kadar 1/50 ,-10 dan daha düşük sıcaklıklarda 1,5/50 oranında mazota benzin katardık ve donma problemini çözerdik o yıllarda en kolay yöntem buydu.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Dizel aracın deposuna Benzin atılma konusu açılmışken bir anım aklıma geldi,
iyi deneyim olmuştu bana Paylaşayım istedim.

3 sene önce idi, Dizel ford focus 145 hp (110 hp + chip ) binek aracıma sakarya dan ankara ya dönüşüm daha da hızlı gitsin diye ( Otobanda döneceğim için) bir depo 48 lt ye 2 lt benzin attım gece yarısı 24:00 civarı
Uyku gözlerimden akıyor tabi.
En sonunda 180 gibi hızla bolu tüneline girdim araba cekişten düştü.
5 inci vitesten 4 e cektiğimi hatırlıyom......
Sonra aracın motor ikaz lambası ile kendime geldim.

Aracın cekiş düştü gaz yemiyor hale geldi. Ama stopta etmiyor.
Aynaya baktım arkam sis makinasındaymışcasına duman.
Motor normal gibi sesle çalıştığı için Durmadım. Araç düzde 110Km/h inişte 140 Km/ h surat yapıyo ve 2900 devri de geçmiyor Nolduğunuda bilmiyom tabi ...
Bolu dağında Cankurtaran mevkiimde depo bitmeye başladı. Dolu depo ile çıkmıştım ve daha 200 km gelmiştim halbuki. İstasyona girdim. Pompacı kapağı açtırdı. Gaz ver dedi verdim. bidaha bidaha Motor enjektörlerinden mazot fışkırdığını söyledi.
Yakıt aldım. Sis makinamla eve geldim o hızlarla . Ama baya uykum açılmıştı.

Ertesi gün araç o şekilde ustaya gitti. 2 ve 3 nolu enjektörleri yarmışım. değiştirdiler.
Encok durunca araba tutuşacak diye korkmuştum..
Ne gece idi ama ;D ;D ;D
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

Gerçi konu başlığında yeri değil ama, mazot katkısı konusu açılmışken ve tecrübeli arkadaşlar deneyimlerini anlatıyorken; kıssadan hisse çıkartalım diye düşündüm. Sanırım motorine tanınmış markaların donma önleyici katkıları dışında, gaz, benzin, yağ vs. katmak riskli. Bu nedenle, soğuk bölgelerde dizel kullanıcılarının, tanınmış petrol firmalarının ürünlerinden başkasını kullanmamaları daha iyi olur sanırım. İnternette çeşitli donma önleyici+enjektör temizleyici ürünler var.
 



Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

"uyku gözlerimden akıyordu ve en son bolu tüneline 180le girdim..."

allah sizin gibi cahillerle aynı yollarda olmaktan korusun bizi...

o hızla yapacağınız bir kazada zarar vereceğiniz insanların vebalini nasıl taşırsınız boynunuzda ? bu ne sorumsuzluktur , bu ne büyük vicdansızlıktır ?
siz şimdi hata yaptım , bir daha allah öyle bir yanılgıya düşürmesin beni , diğer insanlara da saygılı olmam lazım der misiniz acaba ?
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

mimar_ankara bey'in gösterdiği ürünle ilgili olarak şunları söyleyebilirim; insanların parasını cebinden çekme konusunda firmaların yapmayacağı şey yok. Ortalık bol iddialarla satılan çeşit çeşit ürünlerle dolu. Ürün üzerinde yazılanlara bakılırsa tek başına çok sayıda işlevi varmış gibi duruyor. Ben ise suyu temizleme haricinde hiç bir işlevi olduğuna inanmıyorum. Su motorinde çözünmeyen, ancak pompalardan geçerken vs. hareketlilik sonucu motorinin içerisinde çok küçük tanecikler şeklinde dağılan bir kirliliktir. Zamanla hareketsiz ortamda su depo dibinde çökerek birikir. Uzun yıllar kullanım sonucu biriken su miktarı artarak yakıt borusunun seviyesine kadar ulaşırsa motorunuza yakıtla beraber su da ulaşır, yolda kalmanız haricinde enjektörlerin ve yakıt pompasının tahrip olmasına da yol açar. (Bizzat yaşadığım olaydır.) Çünkü suyun yağlama özelliği yoktur. Alkol türevi katkılar hem motorinle hem de suyla karışabildiği için birikmiş suyu bünyesinde çözerek yavaş yavaş motorinle taşır. Suyun ayrı faz oluşturmadan bu şekilde yakıt sisteminden yavaş yavaş zarar vermeden (en azından kısa vadede-uzun vadede ne olur ben de bilmiyorum) geçerek egsozdan atılabilir. Sulu yakıt almamanın yolu gayet basittir: Su motorinde çözünmediği için ya altta birikir, ya da pompadan geçişte yakıt içerisinde dağılarak bulanıklık oluşturur. Eğer alacağınız yakıt saydam bir litrelik şişeye konulduğunda örneğin şişenin öbür tarafındaki kağıttaki yazılar okunmayacak kadar bulanıksa yada şişenin altında ayrı faz halinde su görülüyorsa uzak durunuz.
Suyu giderme haricinde soğuk havada çalışma kolaylığı da bir dereceye kadar geçerli olabilir. Çünkü kattığınız katkı çok yanıcı olduğu için (benzin gibi) motorinin parlama (tutuşma) sıcaklığını düşürür. Ancak motordaki ısıtma bujisi de bu işi görebileceği için gereksizdir. Isıtma bujisinin icadından önceki dizellerde kışın çalıştırmak gerçekten sorunmuş, benzin vs. motorine ilave edilerek kolaylaştırmaya çalışırlarmış. Ancak katkının bu işlevi yakıt donmadığı sürece yapabileceğini düşünüyorum. Kışın yakıt donmasından ötürü filtre tıkanmasına çare olabileceğini sanmıyorum, olsa bile etkisi çok minimal olacaktır. Tabi bu arada katkının dizel yakıtın tutuşma noktasını (TSE'ye göre en az 55°C olmalıdır) düşürmesi, güvenliği tehdit edici bir durumdur. Aracınız kolay tutuşmayan bir yakıta göre yapılmıştır. İçerisinde parlayabilecek bir madde bulunması mesela bir statik elektrik kıvılcımıyla alevlenmesine yol açabilir. (Sahte-kaçak yakıt kullanan otobüslerin yanması gibi)Yakıtın performansı arttırma, enjektör temizliği gibi konular ise tamamen asılsızdır, bu işler o kadar basit değildir. Akaryakıt üretimi ve satışı yapan uluslararası firmalar bu araştırmalara milyonlarca dolar bütçe ayırmaktadır. Onların beceremediği işi bilmemne firmasının ürettiği küçük bir şişe katkının yapabileceğine inanmıyorum. Zaten iddia ettikleri şeylerin çoğu kolay kolay ispatlanabilecek türden de değil. Amaç tamamen ticaridir. Tabi bir katkı sonucunda aracınızda oluşabilecek hasarın da garanti kapsamı dışında tutulabileceğini unutmayın. Bence ne olduğu belirsiz ürünleri kullanarak kendi paranızla riske girmeyin. Zaten ihtiyacınız da yok, standarda uygun yakıt kullandığınız sürece motorunuz size yıllarca hizmet edecektir.
Motorine benzin katılmasıyla ilgili olarak ise, yanlışlıkla söylenen miktardan daha fazla benzin koyulan dizel araçların sorunsuz çalıştığını gördüm. Tabi olaya chip işi girince makinanın tahammül sınırları zorlanmış olabilir. Ama fikir gerçekten orijinal... Motorine katılan benzin performansı artırmaz, tam tersine düşürmesi muhtemeldir. Benzinde nasıl oktan sayısı varsa, dizelde de setan sayısı denilen bir kavram var. TSE'ye göre en az 51 olmalıdır. Bu rakamı sağlayan standarda uygun motorin en teknolojik dizellerde bile garantili iş görür. Daha yüksek setan sayısı ise yüksek devirli dizel uygulamalarında biraz performans artışı sağlayabilir, ama setan sayısı 55 ve üzerinde bu artış biter. Türkiye'de satılan dizel yakıtın setan sayısı genellikle 51,5-56 arası değişmektedir. Ama aracınızda 51 ve 55 setanlı yakıtın normal kullanımda farkını anlayabilmeniz pek mümkün değildir. (Tabi chip olayında ne olur onu da denemeden bilemeyiz.)
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

10 yildir otomobil kullaniyorum.
Senede ortalama 120.000 km yapiyorum.
Yakasik 1.200.000 km yapmisimdir
Gencken cok aptalca koru korune olumune kullanmisim araclarimi
Bunu simdi daha iyi anliyorum.

1 tane ufak kazam var. Ondada kamyona carpmamak icin bariyere carptim.

Allahima sukur hicbir canliya zarar vermedim.

Artik arac surmuyorum. Sadece offrooad yapiyorum.

2012 yilindan sonrada ata binmeyi planliyorum.
Yoruldum. Artik sanirim.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

@semaver

Duymak istediklerimi sizden duydugum ve Teknik aciklamalariniz icin tesekkur ederim.
 

Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?

SERKANEFE' Alıntı:
Arkadaşlar dizel araçlar devirli mi kullanılmalıdır yoksa devirsiz mi kullanılmalıdır, forumda bazı arkadaşlar devirli diyorlar bazılar devirsiz, sizler ne diyorsunuz ?


Herzamanki gibi arkadaşımızın sorusuna gerçek bir cevap çıkmamış ancak bol cevap yazılmış.
Yeni nesil araçlar düşük devirli dizellerdir.2500 devir üzerinde ürettikleri güç ters oranda değişmeye başlar.
Bende 1.3 cdti astra var 6 vites devirli kullanmayı becerebilen birisi varsa 2500 devir ve üstü buyursun gelsin denesin bakalım kullanabilecekmi.
Düşük devirde zarar görür diyen arkadaşlara sorarım arabayı 150bin km yakın hep düşük devirli kullanıyorum daha bir sorun olmadı.
Ancak dizellerin en büyük sorunu egr ve turbo valfleri sorunlu ise düşük devirlerde tekleme yapabilir.ayrıca tıkanmış air intake durumlarında geç devirlenme olabilir.bunların olduğu bir araçta düşük devirde verim zor alınır.bu durumlarda araçtan daha yüksek devirlerde verim almaya başlarsınız. bu sizi yanıltabilir.

Nacizane tavsiyem ise; eğer bir konu hakkında gerçek bilginiz yok ise yanlış bilgi verip insanları yanıltmayın.

Tek sorunumuz mesleğimiz dışında herşeyi iyi bilmek, ancak mesleğimizi tam bilmemektir.İdda ediyorum burda yorum yapanlardan pek çoğu dizele binmiyordur bile.
 



Ynt: Dize Araçlar, Devirli mi kullanılmalıdır ?


Bunca bilgilendirici mesaja biri geliyor ve ne dediği belli olmayan böyle bir mesaj yazıyor. Kim olduğu belli değil, ne demek istediği hiç belli değil ??? ??? ???