tayfunsozer
Kamp III
Değerli Dostlar.Yine ilham geldi ve Uzman olmadığım bir konuda daha topik açıyorum. 
Aydınlatma ile ilgili kendi aracımda yaptığım uygulamalardan çıkarak öğrendiklerimi paylaşmayı amaçladım.Katkılarınızı bekliyorum.
Saygılarımla.
Tayfun Sözer.
G E N E L O L A R A K A Y D I N L A T M A
Görmek ,görülmek ve sürüş güvenliği açısından aydınlama aparatları araçlarımızın önemli parçalarından birini oluşturuyor.Bilindiği gibi Araçların kısa ve uzun farları, gece iyi bir görüş gündüzleri de erken farkedilmek gibi önemli bir görevi üstlenmekteler.Bunlara ilave olarak özellikle yol aydınlatmasının bulunmadığı,hatta yol bile olmayan güzergahları kullanan bizler ilave farlara ihtiyaç duymaktayız.Bunları Sis farları,Delici ve yayıcı aydınlatma farları , arka aydınlatma projektörleri ve kar lambaları olarak sıralıyabiliriz.
Genellikle sarı renkli olan sis lambaları ,aracın alt kısımlarına yakın yerlere monte edilerek gözümüzün hizasındaki sis bulutlarını perde haline getirmeden,aşağıdan yolun uzak masafelerini görülür kılmayı amaçlamaktadır.Normal havalarda (Sözde) gösteriş amacı ile diğer sürücüler rahatsız edecek biçimde yakılması Trafik Yasasında '''Trafik Güvenliğinin ihlali '''olarak müeyyidelendirilmektedir.
Tampon üzerine ya da tavana uygulanan Sürüş Lambaları.Ek Normal Sürüş Lambalarıı(Soft Driving Lights) Genelde tampon üzerine takılan 600-800 metre ileriyi biraz yaygın şekilde aydınlatan lambalardır.Delici Sürüş lambaları (Off-Road Driving Lights) genellikle tavana monte edilerek 900 metre ve daha ileriyi aydınlatarak iyi bir uzak görüş sağlayan Normal farların arazide çamurlanma, kırılması gibi durumlarda çok işe yarayan lambalardır.(Foto-1)
Aracın arka üst kısmına takılan sağa sola ve aşağı yukarı hareket yeteneğine sahip Arka aydınlatma-İş lambaları-Projektörler ise, özellikle Avcılık Kampçılık etkinliklerinde,gece bozuk arazide geri gitme, kamp ateşi yanana kadar alanı aydınlatma durumlarında imdadımıza yetişmektedirler
[attachment=1]
Montaj_Kural/Ölçüleri Hk.
[attachment=4]
Çoğunlukla Kırmızı camlı olan ve arka tamponda tek olarak yer alan Kar Lambaları yoğun kar yağışı altında arkamızdan gelen araçların bizi daha iyi ve çabuk fark etmelerini sağlarlar.
Flaşör ve Sinyaller.Acil durumlarda kullandığımız flaşörlerin gereksiz kullanımının(Tünellerde yakılması gibi) sinyallerimizi kullanma imkanımızı kaldırması nedeniyle risk getireceğini de hatırlatmadan geçemiycem.
Bunlara ilave olarak tek yanabilen Park,Stop,geri vites lambası,iç lambaları,kapı içi-yer aydınlatma ,bagaj,Okuma ve Harita lambalarını da sayabiliriz.
Bazan hayatımızı kurtaracak öneme haiz bu cihazları kuralına uygun kullanmak ve belli periyotlarla kontrollerini yapmayı unutmamak gerektiğini de unutmamak gerek.
F E R O Z A A Y D I N L A T M A
1) İÇ AYDINLATMA
Ferozamı aldığımda iç lambanın önde, aynanın altında olması nedeniyle ve sürüş sırasında açıldığında gözümü aldığını ve arka tarafları aydınlatmada yetersiz kaldığını farkettim.Aldığım pilli-mıknatıslı lambayı (5 TL) yan direk içine takarak rahat ettim.Çakmak grişi 3 lü çoklayıcı yardımı ile seyyar harita lambamı kullanılır duruma getirdim.Kapılar açıldığında yanmayan iç lamba ve bagaj lambalarını onardım.
2) HARİCİ AYDINLATMA
Sürüş Lambaları :
Elektrikli far yükseklik ayarı olmadığı ve muhtemelen eski sahibi tarafından daha iyi aydınlatması için yükseltilmiş olduğunu sandığım kısa far yüksekiğini aşağıya normal konumuna indirdim.Onun yerine Üste koyduğum bar üzerine Delici Sürüş Lambaları Hella FF 50 leri takarak sorunu çözdüm.
[attachment=2][attachment=3]
Uygulaması şöyle:
a) Aküye yakın bir noktaya 15 lik bir sigorta konarak gelen ceryan kablosuna yine aküye yakın bir yerde röle koyarak kabloyu kapı aralığından (Ezilmiyecek şekilde) kokpite monte ettiğim anahtara getirip bağladım.anahtardan aldığım kabloyu görünmeyecek şekilde fitillerin altından sanrufun kenarından üste koyduğum bar üzerindeki Hella F 50 lerin (+) sına bağladım.Hellaların (-) uçlarına bağladığım kabloyu da şasedeki en yakın civataya bağladım.
b) Bu durumda arada röle bulunması nedeniyle henüz lambalar yanmıyor.Röle nin bir ucu şaseye bağlı,diğer iki ucunda aküden gelen ve lambaya giden kablolar var.Kalan son uca Uzun Farları yakan fişden aldiğim ceryan telini bağladım.Uzunları yaktığımda ya da selektör yaptığımda röle devreyi kapayıp içerdeki anahtara elektiriği ulaştırıyor.Anahtar açık konumda ise Hellalar uzunlarla birlikte yanıyor.Anahtar kapalı ise uzunlar tek başına yanıyor.Hellaları tek başına yakmak için uğraşmaya gerek görmedim.Sonuç beni tatmin etti.(Foto-4)[attachment=5]
Arka Aydınlatma :
Gezenbilir'den İlker Beyden aldığım aslında iş makinelri ve kamyonlarda kullanılan 24 volt ampullü projektöre 12 volt ampul takarak,üstteki taşıma bar-aparatına bağladım.Aşağı yukarı ve yana dönme imkanı var.Ceryanı da şimdilik arka cam rezistansına gelen kablodan aldım, içerdeki rezistans düğmesinden kumanda ediyorum.
Şimdi sıra arazide karanlıkta araçtan inerken yeri aydınlatacak lamba ve kapı içine konacak ,geriden gelen aracı uyaracak reflektör uygulamasında.
Sevgiler
Tayfun Sözer
Aydınlatma ile ilgili kendi aracımda yaptığım uygulamalardan çıkarak öğrendiklerimi paylaşmayı amaçladım.Katkılarınızı bekliyorum.
Saygılarımla.
Tayfun Sözer.
G E N E L O L A R A K A Y D I N L A T M A
Görmek ,görülmek ve sürüş güvenliği açısından aydınlama aparatları araçlarımızın önemli parçalarından birini oluşturuyor.Bilindiği gibi Araçların kısa ve uzun farları, gece iyi bir görüş gündüzleri de erken farkedilmek gibi önemli bir görevi üstlenmekteler.Bunlara ilave olarak özellikle yol aydınlatmasının bulunmadığı,hatta yol bile olmayan güzergahları kullanan bizler ilave farlara ihtiyaç duymaktayız.Bunları Sis farları,Delici ve yayıcı aydınlatma farları , arka aydınlatma projektörleri ve kar lambaları olarak sıralıyabiliriz.
Genellikle sarı renkli olan sis lambaları ,aracın alt kısımlarına yakın yerlere monte edilerek gözümüzün hizasındaki sis bulutlarını perde haline getirmeden,aşağıdan yolun uzak masafelerini görülür kılmayı amaçlamaktadır.Normal havalarda (Sözde) gösteriş amacı ile diğer sürücüler rahatsız edecek biçimde yakılması Trafik Yasasında '''Trafik Güvenliğinin ihlali '''olarak müeyyidelendirilmektedir.
Tampon üzerine ya da tavana uygulanan Sürüş Lambaları.Ek Normal Sürüş Lambalarıı(Soft Driving Lights) Genelde tampon üzerine takılan 600-800 metre ileriyi biraz yaygın şekilde aydınlatan lambalardır.Delici Sürüş lambaları (Off-Road Driving Lights) genellikle tavana monte edilerek 900 metre ve daha ileriyi aydınlatarak iyi bir uzak görüş sağlayan Normal farların arazide çamurlanma, kırılması gibi durumlarda çok işe yarayan lambalardır.(Foto-1)
Aracın arka üst kısmına takılan sağa sola ve aşağı yukarı hareket yeteneğine sahip Arka aydınlatma-İş lambaları-Projektörler ise, özellikle Avcılık Kampçılık etkinliklerinde,gece bozuk arazide geri gitme, kamp ateşi yanana kadar alanı aydınlatma durumlarında imdadımıza yetişmektedirler
[attachment=1]
Montaj_Kural/Ölçüleri Hk.
[attachment=4]
Çoğunlukla Kırmızı camlı olan ve arka tamponda tek olarak yer alan Kar Lambaları yoğun kar yağışı altında arkamızdan gelen araçların bizi daha iyi ve çabuk fark etmelerini sağlarlar.
Flaşör ve Sinyaller.Acil durumlarda kullandığımız flaşörlerin gereksiz kullanımının(Tünellerde yakılması gibi) sinyallerimizi kullanma imkanımızı kaldırması nedeniyle risk getireceğini de hatırlatmadan geçemiycem.
Bunlara ilave olarak tek yanabilen Park,Stop,geri vites lambası,iç lambaları,kapı içi-yer aydınlatma ,bagaj,Okuma ve Harita lambalarını da sayabiliriz.
Bazan hayatımızı kurtaracak öneme haiz bu cihazları kuralına uygun kullanmak ve belli periyotlarla kontrollerini yapmayı unutmamak gerektiğini de unutmamak gerek.
F E R O Z A A Y D I N L A T M A
1) İÇ AYDINLATMA
Ferozamı aldığımda iç lambanın önde, aynanın altında olması nedeniyle ve sürüş sırasında açıldığında gözümü aldığını ve arka tarafları aydınlatmada yetersiz kaldığını farkettim.Aldığım pilli-mıknatıslı lambayı (5 TL) yan direk içine takarak rahat ettim.Çakmak grişi 3 lü çoklayıcı yardımı ile seyyar harita lambamı kullanılır duruma getirdim.Kapılar açıldığında yanmayan iç lamba ve bagaj lambalarını onardım.
2) HARİCİ AYDINLATMA
Sürüş Lambaları :
Elektrikli far yükseklik ayarı olmadığı ve muhtemelen eski sahibi tarafından daha iyi aydınlatması için yükseltilmiş olduğunu sandığım kısa far yüksekiğini aşağıya normal konumuna indirdim.Onun yerine Üste koyduğum bar üzerine Delici Sürüş Lambaları Hella FF 50 leri takarak sorunu çözdüm.
[attachment=2][attachment=3]
Uygulaması şöyle:
a) Aküye yakın bir noktaya 15 lik bir sigorta konarak gelen ceryan kablosuna yine aküye yakın bir yerde röle koyarak kabloyu kapı aralığından (Ezilmiyecek şekilde) kokpite monte ettiğim anahtara getirip bağladım.anahtardan aldığım kabloyu görünmeyecek şekilde fitillerin altından sanrufun kenarından üste koyduğum bar üzerindeki Hella F 50 lerin (+) sına bağladım.Hellaların (-) uçlarına bağladığım kabloyu da şasedeki en yakın civataya bağladım.
b) Bu durumda arada röle bulunması nedeniyle henüz lambalar yanmıyor.Röle nin bir ucu şaseye bağlı,diğer iki ucunda aküden gelen ve lambaya giden kablolar var.Kalan son uca Uzun Farları yakan fişden aldiğim ceryan telini bağladım.Uzunları yaktığımda ya da selektör yaptığımda röle devreyi kapayıp içerdeki anahtara elektiriği ulaştırıyor.Anahtar açık konumda ise Hellalar uzunlarla birlikte yanıyor.Anahtar kapalı ise uzunlar tek başına yanıyor.Hellaları tek başına yakmak için uğraşmaya gerek görmedim.Sonuç beni tatmin etti.(Foto-4)[attachment=5]
Arka Aydınlatma :
Gezenbilir'den İlker Beyden aldığım aslında iş makinelri ve kamyonlarda kullanılan 24 volt ampullü projektöre 12 volt ampul takarak,üstteki taşıma bar-aparatına bağladım.Aşağı yukarı ve yana dönme imkanı var.Ceryanı da şimdilik arka cam rezistansına gelen kablodan aldım, içerdeki rezistans düğmesinden kumanda ediyorum.
Şimdi sıra arazide karanlıkta araçtan inerken yeri aydınlatacak lamba ve kapı içine konacak ,geriden gelen aracı uyaracak reflektör uygulamasında.
Sevgiler
Tayfun Sözer

