sevgili lr ci forumdaşlarım bugün yeni öğrendiğim ve çok önemli olduğunu düşündüğüm bir konuyu sizlerle paylaşmak istiyorum. Freelander lerin (2001 Öncesi) Kronik sorunlarından olduğu söylenen arazi şanzmanı arızası. Bende 2000 mod. 1.8 var. Araç dönüşlerde kasılıyor ve mekanik olarak sıkışıyor. Yaptığım araştırmalar sonucu arazi şanzmanı arızası teşhisi kondu. Bunun sebebini araştırdığımda 150000 KM civarında bu arızanın kronik olarak ortaya cıktığını öğrendim. Bir ingiliz sitesinden arazi şanzmanı teknik çizimini indirdim. Eski bir mekaniker olarak hiçbir tasarın hatası bulamadım. Daha sonra aynı siteden edindiğim bilgilere göre arazi şanzımanından arka tekerleklere hareket ileten şaft üzerinde ingilizcesi ''Viscous Coupling Unit'' (VCU) denen türkçeye viskoz kaplin olarak çevrilen parçanın ömrünün 70.000 KM azami 100.000 KM olduğunu, değiştirilmediğinde arazi şanzmanını arka difransiyeli bozduğunu ve hatta ana şanzımanı da bozduğunu öğrendim. Bu parça şu anda 1500 TL civarında. Arazi şanzımanı ise 4500 TL. Ana şanzıman ve arka diferansiyeli de hesaba katarsanız VCU aracınızı ve cüzdanınızı mahvedebilir.
Şimdi dilim döndüğünce ve anlayabildiğim kadarıyla VCU çalışma prensibini ve arızasını anlatmaya çalışayım. Frelander'de sürekli dört çeker sistemi var,ancak ön diferansiyel ile (Arazi şanzımanı içinde bulunur) arka diferansiyel arasında diğer bazı arazi araçlarında bulunan ara diferansiyel bulunmaz. Bunun anlamı ön tekerleklere ulaşan bir tur mekanik hareket arka tekerleklere de eşit oranda bir tur olarak ulaşır. Araç dönüş yaparken ön tekerleklerin dönüş çapı arka tekerleğin dönüş çapından daha büyüktür dolayısıyla dönüşte ön tekerlek daha fazla arka tekerlek daha az döner. Ancak mekanik hareket öne ve arkaya eşit ulaştığından tekerleklerde eşit dönmek istiyor. Bu da dönüşlerde mekanik zorlanma oluşturuyor. Bu zorlanma ilk etapta arka diferansiyel ve arazi şanzımanı nı zorluyor. zamanla da arızaya sebebiyet veriyor. Bunu önlemek için diğer bağzı arazi araçlarında ara diferansiyel kullanılmış. Freelander de ise viskoz kaplin aynı işi görüyor. yani ön ve arka tekerlekler arasında hareketi farklı oranlarda iletiyor ve mekanik gerilimi önlüyor. 70.000 KM de viskoz kaplinin içindeki yarı sıvı yapışkan madde özelliğini yitirmeye başlıyor ve zamanla esnekliğini yitirdiğinden hareketi birebir arka diferansiyele iletiyor.Mekanik sıkışma oluşuyor ve sonuçta arazi şanzımanı ölüyor.
Çok uzattığın için kusuruma bakmayın açıklayıcı olsun istedim. Tabi yanlış bildiğim ve aktardığım kısımlar var ise üstadlardan düzeltmelerini rica ederim. sevgi ve saygılar.
benimde 2000 1.8 frelander var,aynı kasmalar başlayınca şaftı çıkardım yaklaşık 2 senedir rahatım ,zaten bu araç ile araziye falan girilemeyeceğine göre ancak muayene zamanı şaftı takmayı düşünüyorum,satmaya kalkınca motorsiklet fiyatı veriyorlar bendxe kenarda dursun dedim şaftı olmadan sorunsuzca kullanıyorum ..
vw t3 syncro modellerinde de aynı viskoz kaplin var. onların içerisindeki sıvı değiştiriliyor. Bu sıvıyı bulabilirsem ve değişim yapabilirsem buradan paylaşırım inşallah.
benimde 2000 1.8 frelander var,aynı kasmalar başlayınca şaftı çıkardım yaklaşık 2 senedir rahatım ,zaten bu araç ile araziye falan girilemeyeceğine göre ancak muayene zamanı şaftı takmayı düşünüyorum,satmaya kalkınca motorsiklet fiyatı veriyorlar bendxe kenarda dursun dedim şaftı olmadan sorunsuzca kullanıyorum ..
henüz araca monte etmedim sonucu inşallah buradan paylaşırım yalnız sizin araç grand çeroke ise viskoz kaplin ön dingil akslarından birinde diye biliyorum.yanlış da olabilir. Bu durumda belirtiler farklı olabilir.
Arkadaşlar kaplin tamirini bitirdim çok şükür. Kısaca anlatayim yaptıklarımı. Önce bir tamirciye şaftı söktürüyoruz sonra şaft askılarını söktürüyoruz kaplini şafttan ayırıyoruz. Orijinal dolum yerine yakın bir yeden 6 lık matkap ucu ile kaplini her iki yüzünden deliyoruz. Yalnız bu deliklerin her iki yüzde de birbirinin tam simetrik karşısında olması gerekir yoksa kaplin balans yapar. Daha sonra sentetik tineri resimlerdeki gibi bu delikten içeri basıyoruz. Viskozun yumuşaması için birkaç saat bekleyip tineri boşaltıyoruz. Bu işlemi defalarca yapıp kaplini boşaltıyoruz. Ben 2 litre tiner ve iki hafta zaman harcadım boşaltır iken. Yani gerçekten sabır istiyor.
Kaplin tamamen boşalınca almanyadan Wacker ak 100.000 vizkoz sipariş ediyoruz. 150 TL civarı.Viskoz gelince kaplini resimdeki gibi bir kutuya hafif çapraz olacak şekilde koyup tiner bastığımız hortumu dolum ağzına (altta kalan dolum ağzına) yerleştiriyoruz bir pet şişeye yeni viskoz u doldurup serum gibi yüksek bir yere asıyoruz. Sabırla dolmasını bekliyoruz. Üstte kalan dolum ağzından taşınca daha önceden diş çektirdiğimiz dolum ağızlarına 6 mm alyen cıvataları teflon sararak tapa gibi monte ediyoruz. Böylece tamirat bitiyor. 70.000 KM daha 4*4 keyfini sürüyoruz........
HAYDİ BAKALIM LR DOSTLARI ''HADIM EDİLMİŞ'' FREELANDER KALMASIN!!!!!!!!!!!
Ben uğraşamam diyen arkadaşlara yardımcı olabilirim.
paylaşımınıza teşekkürler,zaman içinde bakalım ne olacak,anlatırsanız sevinirim.Ben orta bölmeyi yeni alıp değiştirmiştim,aynı kasmalar kısa bir süre sonra yeniden başlamıştı,,tekrar teşekkürler anlatımınız için.