Ynt: Frontera B Arka Diferansiyel'e Hangi Yağ (lsd Li) Konur
LSD ile ilgili çeşitli açıklmalarda bulunulmuş,bir de ben konuya bildiklerimi ekleyeyim.
Arkadaşlarımızın yazdığı gibi plaklardan oluşan bir yapı ve biri bile hasarlıysa sorun.
Yağı gerçekten özel ve o araç için ne yazıyorsa onu kullanın.Üçe beşe bakmayın.
Hatta bulunması zor ise ne yapın edin bulun çünkü bir pul için seti değiştirmek gerek.
Çıkma,sadece hasarlı olan plak bulunabilir ama illaki aşınma derecesi diğerlerinden farklı olacaktır.
Takım değiştirmek tek olandan daha iyi sonuç verecektir,hassas ayarı olan bir bölüm çünkü.
Olmasa olur mu,olur ama vazifesini tam yapamaz.Zorlandığında değil hemen bırakır yada bırakmaz.
Hemen bırakırsa işinizi görmez,bırakmazsa başka yerdeki bir parçayı kırabilme ihtimali var.
Amaç bir çok yerde arazi vitesine bile almadan geçmeyi sağlamak,az da olsa kurtarabilmek.
LSD olan araçta virajlarda ıslak kuru farketmez zaten dikkatli olmak gereklidir.
Bir çok yeni çift kabin 2WD kamyonette vardır,bilmiyenler bu yüzden azıcık sert harekette kaza yapar.
Bunların 90 lı modellerin öncelerinde pek LSD bulunmaz,o yüzden yeni diye yazdım.
Bir çoğu bilmeden arazide bu iki çeker kamyonet gidiyorsa her türlü iki çeker gider zanneder.
Halbuki LSD olan araç olmayana göre çok yerden rahat rahat geçer gider.
(Kartal ve Renault 12 leri tenzih ederim heryerde karşımıza çıkabiliyorlar.)
Hatta biraz pilotajla dört çekerlerin geçtiği bazı yerlerden LSD sayesinde geçebilirsiniz.
Burada lastikle ilgili seçimler o anki koşullarla ilgilidir ve her ortamda etkisi değişir.
Arada sırada kar,genelde çamur,arazi,kayalık,taşlık vs ise A/T veya M/T seçin.
Kışlık bölgede ve epeyce kar ile mücadele varsa kesinlikle kış lastiği tercih edin.
Kış lastiğinin avantajları,sıcaklığın 7 derecenin altına düşmesiyle ortaya çıkar.
Buz olmadıkça zincir takmaya gerek duymayan yumuşak bir hamuru vardır.
Dikkat,yumuşak hamur kayalık,taşlık şartlarda çok çabuk yıpranır,bilinçli sürmek lazım.
Gelelim Turgay arkadaşımızın sadece bir tekerinin tutunma olayına.
LSD tam kilit değildir,gerek plakları gerekse diferansiyeldeki dişlileri korumak için zoru görünce bırakır.
Amaç, yere basan ama dönmeyen tekere, basmayan ama boşa döneni frenleyerek,gücü aktarmaktır.
İşte bu esnada yere basan teker,araç çok sıkışık duruyorsa tek başına itemez ve LSD bırakır.
Tam kilitte siz ne kadar zorlarsanız,motorunuz güçlüyse araç yürümeye çalışır ve zayıf olanı kırar.
Kırılma diferansiyelde olursa işçiliği,parçası zorlu ve tamiri daha uzun süreli sıkıntı yaratır.
Şaft mafsalı yada aks başı ise nispeten daha makul sonuçlar doğar.Bilerek zorlamak lazım.
Zayıf yer yoksa,pozisyon uygunsa yürür gider,kırılmaz.Pozisyon uygunsa LSD de yürür gider zaten.
Tam kilitli ile LSD li aracın duruş şekillerine göre vereceği tepkilerde elbette farklı olacaktır.
Tam kilitli araçlarda limitleri LSD li araçlara göre daha fazla zorlamak mümkündür.
Aracın pozisyonu yani yokuş yukarı veya aşağı,sağa veya sola yatıklığı,içindeki yükü vs hepsi etkilidir.
Çıkılmak istenen durumdan,duruşunuza göre hareket kabiliyetinizi hesaplamanız gerekir.
Pozisyon uygun değilse,orta diferansiyeliniz yoksa,benim önler yada arkalar çalışmıyor bile diyebilirsiniz.
Orta diferansiyeli olan araçlar kilitlediğinde güç,öne ve arkaya eşit dağılır,olmayanlarda farklı dağılır.
Yokuş yukarı biraz dik duruyorsanız arkalar iter,önler debriyajı silkelerseniz ancak yakalar.
Aynı pozisyonda,hareket halindeyseniz hiç sıkıntısızca size çekiş fazlasıyla bir artı sağlar.
Yokuş çok dik ve duruyorsanız bu seferde ne yazık ki arkalar yerine önler döner,arka itmiyor sanırsınız.
Burada uzun şase kısa şase araçlar,içindeki yükü arkaya basmış araçlar vs hep farklı sonuçlar doğurur.
Çok yükselmiş,az yükselmiş,lastikleri dışa çıkarılmış,çıkmamış,onlarca etken sayılabilir.
Yıllar önce burada yine bir tartışma konusu olmuştu,araçlarımız 4x4 mü 4x2 mi,hangileri 4x4 şeklinde.
Çokta haksız değildiler.Tam ön arka kilitli araç gerçek 4x4 diye kafalar karışık bir halde konu kalmıştı.
Neyse konu çok dağılmadan LSD önemli ve tercih meselesi bir uygulamadır.
Mümkün olan maksimum ölçüde aracın service manual de yazan yağını kullanınız.
Bu yağ diferansiyeli doğru çalıştıracak ve sistemi koruyacak olan tek sarf malzemesidir.
90 numara yağ ile çözüm üretirsiniz ama doğru yapmış olmazsınız.
Katkı maddeleri de basit çözümlerdir ama profesyonel yaklaşımlar değildir.
Eh biz de profesyonel değiliz,basarız marşa gittiği kadar gideriz diyebilirsiniz.
Amaç hedefe varmak,severek,sorunsuzca uzun yıllar araçlarımızı kullanmaktır.
"Olmadı değiştiririm,başka araçların tadına bakarım" a her zaman imrenmişimdir.
Yazarak,yaşayarak yani paylaşarak hem öğreniyoruz hem yardımcı olmaya çalışıyoruz.
Bizimki sadece bilgi paylaşımı,bu gün sanırım deneyeceksiniz.Umarım faydası olur.