Son zamanlarda "onroad" sürüşlerde tecrübe ettiğim ve aklıma takılan bir konuyla alakalı sizlerin de fikir,düşünce ve yorumlarınızı rica ediyorum;
%10-20 arası eğimli-virajlı uzun asfalt iniş ve tırmanışlarında ,"Bilenler için Muğla-Marmaris arası Sakar geçidi-Gökova arasındaki rampalarda" özellikle ıslak-nemli zeminde vites destekli (duruma göre 3.- 4.) iniş sırasında,fren pedalına gerek duyulduğu enson noktada (sağ veya sol keskin viraja girişte)yumuşak basıldığı anda aracımın arkasının kaymaya eğilim gösterdiğini gördüm [veya tersi olarak aynı noktada virajı alıp tırmanırken de gaz verdiğim durumda yine arkasının direksiyon yönüyle paralel] .Hatta ESP olmasaydı gerçekten ciddi bir spin yaşayabilirdim,tam zamanlamayla aracımı düzeltti..Bu haraketin olası sebeplerini sorguladığımda aşağıdaki değerlendirmeleri yaptım ve sesli düşünerek başlıkları belirlemeye çalıştım;
-Lastikler yeni sayılabileceğinden bunun neg.etkilerini gözardı ediyorum
-Yine iniş süratimin limitler dahilinde veya çok az üzerinde olduğunu düşünüyorum(en azından bu aracın limitleri dahilinde)
-Islak zeminin neg.etkileri şüphesiz bu olaya sebep,ancak aynı yolu aynı şartlarda binek üstelik önden çekişli aracımla daha az tedirgin alıyordum(tabi ki burada binek-4x4 mükayesesi yapmıyorum farklarının bilincinde bir kullanıcı olarak yorum yapıyorum)
-Aracımın sürekli 4x4 modda seyrettiğini göz önüne alırsak,geriye kalan olasılıklar teknik-mekanik alana kayıyor sanırım..yani 43:57 ön arka rotasyon farkı bu konuda etken olabilir mi acaba? mantıken çekişteki arka tekerlekler de potansiyel kaymayı hiç çekiş olmayan tekerleklere göre tetikler-ivmelendirir.(O zaman da 4x4 kullanımın güvenli olduğu tezi ne olacak?bu da ayrı soru)
-Bu durumda 4H-L konumunda yani dif.kilitli olarak aynı olayı gerçekleştirsem fark ne olabilir?Yani kilit olayı ne derece-nasıl etkileyebilir veya değiştirebilir mi bu olayı?Yakıtı ve deviri arttırmanın dışında..
- 4x4 lerde kayma etkileri başlayıca direksiyonu kayma yönüne çevirip asla frene değil aksine hafif gaza dokunarak toparlamak gerektiğini işin uzmanları belirtiyor,çıkış o.k ama inişte bu şansımız yok maalesef..
Ben aracımı daha iyi tanımak ve limitlerimi sınamak adına ,yani çok daha güvenli ve ileri sürüş teknikleri adına bilmek istiyorum.
Siz ne düşünüyorsunuz?
Uzman görüş ve düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim
%10-20 arası eğimli-virajlı uzun asfalt iniş ve tırmanışlarında ,"Bilenler için Muğla-Marmaris arası Sakar geçidi-Gökova arasındaki rampalarda" özellikle ıslak-nemli zeminde vites destekli (duruma göre 3.- 4.) iniş sırasında,fren pedalına gerek duyulduğu enson noktada (sağ veya sol keskin viraja girişte)yumuşak basıldığı anda aracımın arkasının kaymaya eğilim gösterdiğini gördüm [veya tersi olarak aynı noktada virajı alıp tırmanırken de gaz verdiğim durumda yine arkasının direksiyon yönüyle paralel] .Hatta ESP olmasaydı gerçekten ciddi bir spin yaşayabilirdim,tam zamanlamayla aracımı düzeltti..Bu haraketin olası sebeplerini sorguladığımda aşağıdaki değerlendirmeleri yaptım ve sesli düşünerek başlıkları belirlemeye çalıştım;
-Lastikler yeni sayılabileceğinden bunun neg.etkilerini gözardı ediyorum
-Yine iniş süratimin limitler dahilinde veya çok az üzerinde olduğunu düşünüyorum(en azından bu aracın limitleri dahilinde)
-Islak zeminin neg.etkileri şüphesiz bu olaya sebep,ancak aynı yolu aynı şartlarda binek üstelik önden çekişli aracımla daha az tedirgin alıyordum(tabi ki burada binek-4x4 mükayesesi yapmıyorum farklarının bilincinde bir kullanıcı olarak yorum yapıyorum)
-Aracımın sürekli 4x4 modda seyrettiğini göz önüne alırsak,geriye kalan olasılıklar teknik-mekanik alana kayıyor sanırım..yani 43:57 ön arka rotasyon farkı bu konuda etken olabilir mi acaba? mantıken çekişteki arka tekerlekler de potansiyel kaymayı hiç çekiş olmayan tekerleklere göre tetikler-ivmelendirir.(O zaman da 4x4 kullanımın güvenli olduğu tezi ne olacak?bu da ayrı soru)
-Bu durumda 4H-L konumunda yani dif.kilitli olarak aynı olayı gerçekleştirsem fark ne olabilir?Yani kilit olayı ne derece-nasıl etkileyebilir veya değiştirebilir mi bu olayı?Yakıtı ve deviri arttırmanın dışında..
- 4x4 lerde kayma etkileri başlayıca direksiyonu kayma yönüne çevirip asla frene değil aksine hafif gaza dokunarak toparlamak gerektiğini işin uzmanları belirtiyor,çıkış o.k ama inişte bu şansımız yok maalesef..
Ben aracımı daha iyi tanımak ve limitlerimi sınamak adına ,yani çok daha güvenli ve ileri sürüş teknikleri adına bilmek istiyorum.
Siz ne düşünüyorsunuz?
Uzman görüş ve düşüncelerinizi paylaşırsanız sevinirim