Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan darkmajesty Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 31
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 49,112

Etiketler
Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Sistem otomatik olarak zaten 4LL pozisyonunda devre dışı kalır,gerekçe olarak da off road şartlarında (dik rampa iniş-çıkışlarında , kaygan yokuşta ,derin çamur, donmuş kar,buzlu zemin, bataklık , kum zemin,kayalık yol,.....v.s) araç kullanırken olası kaymalardan(ve bu şatlarda sistemin stabilize sağlama gayretinden dolayı ) fren balatalarının ısınmasını önlemek içindir .Gösterge tablosunda Esp Off yanar,bi süre sonra ve 30 km nin üstünde ikaz otomatik sönerek ESP tekrar devreye girmiş olur .Manuel off yapmak için düğmesine 6-7 sn basılı tutmak gerekiyor.
Bence olmazsa olmaz sistemlerdendir ve kullanım şartlarının iyi belirlenmesi gerekir ,bir öceki aracımda 1kez sağ tekerlekleri yüksek hızda mıcıra kaptırmam ve 1 kez de ani direksiyon hareketinden kaynaklanan savrulmayı engellediği için,mutlak devrilmeden ve belki de ciddi bir kazadan beni kurtardı.Ayrıca 1 kez de Kartalkaya donmuş kar-buzlu zemin inişinde yerinde bir kararla off yaptığımi için de yine mutlak bir yoldışına çıkmama devre dışı kaldığı için engel olmuştu.
Bu bilgilere istinaden hangi durumlarda mannuel off yapmak geretiği artık kullanıcı karar ve insiyatifindedir.
Umarım aydılatıcı olmuştur..
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

çok teşekkürler....
suzuki japonya-ESCUDO(japonya dışında grand vitara) bununla ilgili japonca tanıtım videosu var ama tam anlayamıştım.burda sizin yorumunuz orda görüntü tam üstü üstüne oturdu.
4L pozisyonunda devre dışı kalması neden? gerekçe?
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Anlaşılacak şekilde şöyle izah etmeye çalışayım ; araç 4 L-Lock moduna alındığında şartların da ağır olduğu alamına gelir(yukarıda belirttiğim gibi)şartlar ağır ve zor olduğunda ve araç bu modda iken zaten yavaş hatta çok yavaş gidiyorsunuz demektir ve bu şartlarda zaten kaymayı kendiniz kontrol edebilirsiniz ESP ye gerek yoktur ve devreden çıkar (manuel olarak çıkarmayı unutursanız diye) taa ki 30 km hıza ulaşılıncaya kadar,yani bu modda iken 30km/h yi geçince tekrar kendi devreye giriyor (hız artışına bağlı kayma durumunda riski kontrol edebilmek için,zaten 4LL de ne kadar hız yapılabilinir ki),bu da bence harika düşünülmüş sistem..
Farzedelim devreden çıkmamış olsun ; bir kar-buz-çamur-.... geçişlerinde araç sürekli kontrol dışı kayma meylinde olacağından sistem gerekli frenlemeleri sık sık ve gereksiz yapacağından ısınmaya ve buna bağlı olarak fonksiyonelliğini yitirmeye başlar,bu durumlarda da faydadan ziyade zararı dokunabilir.Şu da unutulmamalı ki ESP off olduğunda dahi ABS hep devrededir,hatta bazı offroad yapan arkadaşlar bilir ,tüm kontrollerin kendilerinde olması için ABS yi bile devredışı bırakmak isterler .
Sonuç olarak ESP belli bir süratin üstüne çıkıldığında ve belli kullanım şartları altında; kaymaya manuel müdahelelerimizin azalacağı veya imkansızlaşacağı durumlarda kullandığımız etkin bir güvenlik destek sistemidir
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Suzukil'lerde ESP düğmesine 6-7 sn. basılı tuttuğunuzda 30 km. sürate kadar hiç bir şekilde devreye girmemesi çok güzel uygulama. Jeep Grand WK da ise off-yaptığınız zaman 30 km. sürate çıkmasanız dahi çok extrem şartlarda kayıyor iseniz kendi kendine devrepe giriyor ve sizi daha zor durumda bırakıyor. Low seçeneğinde otomatik olarak off olması durumunda ise hiç devreye girmiyor. Ama sizin 4H konumunda dahi devreye girmemesi çok güzel.
Bundan dolayı ABS ve ESP sistemine müdahale butonu yaptırdım.
Anlatımınız çok açıklayıcı. Teşekkürler..
 



Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Sayın freebird ve Uğur Bey, verdiğiniz detaylı bilgi için ben de teşekkür ederim.
 


Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Rica ederim....önemli olan merak edilenlere,bilinmeyenlere dair kafalarda soru işareti kalmaması
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

3,5 yıl sonra konuyu hortlatmış oldum AMA tam da bu konuyu merak ediyordum.
ACABA, otomatik devreden çıktığı 4L'nin gerekli olduğu derin karlı, çamurlu, kaygan zeminler dışında,
örn 4H-Lock konumunda kullanılan, çok da ağır olmayan AMA yine de kaygan zemin şartlarında,
devreden çıkarılması gereken durumlar var mıdır?
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Merhaba Braveheart,
Teorik olarak ve mantıken bu sistem , moddaki (4H-4HL / 4HL-4H) transferler arası geçişlerde durmak gerekmediği ve max 80km civarı hıza musade ettiği için Esp devreden çıkmaz (diye düşünüyorum).
Yine Bence yağmur hariç kar ve buz sürüşlerinde Esp nin hiçbir espri ve faydası olmaz aksine hissedemediğimiz kaymalarda sürekli devreye girerek sürüşü etkiler (aracın pozisyonunu olası düzeltmelerde seninle ters koordineli olarak çalişabilir ve direksiyon hareketlerini sürekli tehtid kabul edebilir) bu sebepten de sistem bileşenleri aşırı ısınır.
Yine mantıken şöyle düşünelim; kuru yol sürüslerinde yanal bir kuvvet aracı doğrultusundan çıkarmak istediğinde Esp hassas ölçümlemeleriyle frenler yani "sürtünme ile oluşan direnç" vasıtasıyla ters -anti- bir kuvvet oluşturarak negatif etkileri bertaraf eder ve doğrultu korunur.Bu olayın projeksiyonunu kar ve özellikle buz satıhlarda yapacak olursak doğrultu sapmalarına normal durumların haricinde biz de refleksimizle kaymanın aksi yönünde direksiyonu çevirmek suretiyle mudahil oluruz yani kaş yapacağım derken göz çıkarırız ,aslında farkında olmadan ve istemeden resmen Esp ile savaşırız..sistem bu iki çelişkili durum karşısında resmen affallar ,sürekli düzeltmelerle uğraşır.
Bu sebeple soruya dönecek olursak bu detaylar ışığında yol sürüs durumuna göre en doğru kararı ve seçimi yapacak olan yine kendimiz olacağız.
Şahsen ben geçmişte kara bir kış günü -19C de Buz üzerine yağamayan tipide üstelik gece yarısını geçen saatlerde bir Kartalkaya tırmanışında araç kullanmış kişi olarak bu şartların dışında örneğin yeni yağmış derin karda düz satıhta ve düz yolda önümü görebildiğim ölçüde Esp kullanmayı düşünebilirim.
Bu arada o gecenin sabahinda yağan ve otelin köşesinde biriken 5 m karda araçları üstten sopalarla aramıştık.Zincir olduğu halde Frene basmanın dahi şarampol anlamına geldiği Dönüş-iniş yolu daha bi kabustu..haliyle hep Esp off idi.
Hayatımın unutulmaz bir tecrübesi olduğundan paylaşmak istedim..

Güvenli sürüşler..
 



Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Örnekle somutlaştırmak gerekirse;
kışın ortasında, 0 derecenin altında,
4-5cm kar yağdıktan sonra donmuş, buzlanmış, zemini asfalt bir yolda,
4H-Lock konumunda, 40 km/saat hızla ilerlerken,
ESP'nin kapalı olması daha güvenli olur MU, olmaz MI?

http://youtu.be/Zy8jocfu0bg

http://www.youtube.com/embed/Zy8jocfu0bg
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Bence bu durumda Esp kullanmak anlamsız,hız da düşük ve en alt tabaka da buzlu..hatta tehlikeli bile olabilir.
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

http://youtu.be/Zy8jocfu0bg daki videoda dikkatimi çeken bir nokta var.
Değişik modları denerken; ESP:OFF, TCS:ON yazan 1-2 deneme yapımışlar.
Tamam ESP'yi manuel kapatıp-açabiliyoruz AMA TCS üzerinde bir kontrolümüz yok.
ACABA farklı ülkelerdeki Grand Vitara'larda TCS: ON / OFF kontrol düğmesi de mi mevcut ???
Olmaması lazım AMA işte ::smiley:
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Videodaki durum biraz farkli orada tehlike olusturacak seyir durumu yok sadece buzlanmis rampada kalkis cabalari var.O pozisyonda Esp acik konumda iken motor torkunu da kontrol ettigi icin fazla gaza dokunmadan kaynaklanan patinaj durumunu bertaraf ederek harekete gecmeyi sagliyor..
TCS ,ABS sisteminin bir destek unitesidir ve Esp sensorleri tarafindan kontrol edilir kalkis ve ivmelenmeyi de kontrol ettigi icin yine o pozisyon icin konusacak olursak Esp on oldugundan Tcs de devreye girmis ve kalkista optimum sartlari saglayip araci harekete gecirmistir.
 

Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

freebird' Alıntı:
TCS ,ABS sisteminin bir destek unitesidir ve Esp sensorleri tarafindan kontrol edilir kalkis ve ivmelenmeyi de kontrol ettigi icin yine o pozisyon icin konusacak olursak; ESP "ON" oldugundan TCS de devreye girmis ve kalkista optimum sartlari saglayip araci harekete gecirmistir.
Orası tamam da; o videoda 4x-Lock, ESP: "OFF", TCS: "ON" diye bir kalkış da var, ben oraya takıldım.
ESP: "OFF" iken TCS: "ON" olabilir mi? veya bunun olmasını sağlayan bir kontrol düğmesi?

Böyle bir (TCS: On/Off) kontrol düğmesi bizim araçlarda YOK, en azından...
 



Ynt: Grand Vitara'da ESP Ne Zaman Devre Dışı Bırakılmalı ?..

Tcs nin ayri bir kontrol dugmesi oldugunu sanmiyorum,bizim arsclarda olasi degil.Bu ayrim ust model yuksek beygirli araclarda var tum elektronik kontrolleri ayri ayri off yaparak araci patinajli kullanip drift yapmak icin ,aksi taktirde bu tarz araclari birakin yoldan cikarmayi kaydiramiyorsunuz bile.
Esp olmayan bir aracta Tcs olabildigine gore Esp off iken Tcs on olabilir haliyle..
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


Geri
Üst