planlanan bir ağırlık, yok sadece kapasite var, içine 9+1 kişi yolculuk etmeli ve konforlu şekilde uyuyabilmeli, bunun için ne gerekiyorsa yapılmalı. tüm duvar, bölme vs marine deri, aliminyum ve çelik çıtalar ile yapılacak, totalde iş bittiğinde, bu kapasitedeki bir araç için son derece hafif olacak diye düşünüyorum lakin siz deneyimli arkadaşların yorumları çok kıymetli. açılır gövde ve aracın birçok kısmı şarjlı matkap ile çalışacak büyüyecek ve küçülecek şekilde bir tasarm hedefliyoruz. Saplama yada tij diye anılan uzun vidalar ile, somunları veya vidaları hareketli tasarlıyacaz, yani şarjlı matkabı bir civata başına takıp çevirerek yapıcaz. sürücü taraf ön arka teker arasındaki kısıma da ve birkaç yerde temiz ve pis su tankları olacak. bir dolu bir yedek 2 adet piknik tüp olacak. içinde 2.2 kva jeneratör var, eğlence modunda sinema dj, canlı performans zaten jenaratör deverede olacak. pilleri zamanla kapasite düşeceği için ihtiyacım olanın oldukca üstünde bir değerde almayı düşünüyorum. pilden beklentim kış günlerinde 5 tercihen 8 k lık webastoyu 12 saate kadar çalıştırabilmesi. yaz günlerinde de 12 volt, max60 litrelik kompresörlü tip bir buzdolabını 12 saate kadar çalıştırması. ve bunları 1 günde şarj edecek bir elektronik set ve panel lazım. bütün karavan modüler olmalı, yani tuvaleti veya mutfak alanını depolama alanına ihtiyaç duyduğumda çıkarabilmeliyim. Sanırım en zor kısmı yük dağılımı olacak. Zira maceraya çıkarken kendi araçlarımızdan honda crf rally motorumuz da dahil olmak üzere birçok versiyonu olacak iç tasarımın.
Aracınızın ruhsatını kontrol ederek başlayın.
Ruhsatta işli net ağırlık, azami yüklü ağırlık değerleri ile aracın motoru ile alınabilecek azami yüklü ağırlık izinlerini kontrol edin.
Net ağırlık;
- Ticari araçlarda: araç boş ağırlığı + sürücü (70kg olarak hesaplanır) + yakıt deposunun 80% doluluk ağırlığı olarak hesaplanır.
- Karavanlarda: Araç kurulu ağırlığı + sürücü (70kg olarak hesaplanır) + yakıt deposunun 80% doluluk ağırlığı + min. 20lt su olarak hesaplanır
bu belirtilenlerin üzerine gelen her bir gram ağırlık, net ağırlığa eklenir.
örnek ile gidecek olursak;
Belirttiğiniz 2003 MB Sprinter için en güçlü varyasyon 2.7L dizel motorlu 416CDI, boş ağırlığı 2229Kg ve bu motor ile izin alınabilecek maksimum yüklü ağırlık 4490Kg.
Şimdi burada bir parantez açıp, araç sınıflarını hızlıca bir göz atalım.
İzin verilen azami yüklü ağırlığı 3500kg kadar olan araçlar, kamyonet olarak sınıflandırılır.
İzin verilen azami yüklü ağırlığı 3500kg dan büyük olan araçlar kamyon olarak sınıflandırılır.
Önce aracınızın sınıfına karar vermeniz gerekiyor. Kamyonet sınıfında tutmak istiyorsanız, motorunuz yeteri kadar güçlü olsa bile izin verilen azami yüklü ağırlık 3500Kg'ı geçemez.
Bu durumda kamyonet sınıfında araca alınabilecek yük: 3500 - 2229 = 1271Kg.
Kamyon sınıfında ise (motorunuzun yeterli olduğunu varsayarak) 4490 - 2229 = 2261Kg.
İnsan taşıma limiti, taşınacak her kişi için yeterli emniyet kemeri donanımına sahip, araca güvenli olarak sabitlenmiş koltuk ağırlığı + kişi başı 70Kg olarak hesaplanır.
sürücü yanında ikili koltuk var olduğunu düşünürsek, arkaya 7 kişilik koltuk eklenecek, aracınıza uygun 4lü koltuklar minimum 120Kg, 3lü koltuklar minimum 100Kg, 2li koltuklar ise minimum 80Kg.
Karavanlarda kullanılan arka sıra universal ikili koltukların sadece metal iskeleti 80Kg.
4lü ve 3lü iki sıra yaparsak 220kg + 640kg = 980Kg sadece 9 kişinin taşınması için kullanılır.
Dikkat ederseniz, yatağa dönüşebilecek koltuklar yada konfora hiç girmedik bile. Hele bir de aracın iki taraftan açılabilmesi için hareketli parçaların üzerine ikişerli guruplardan kullanırsak koltuk ağırlığı 2 katına çıkacak.
Kamyonet sınıfında; kalan ağırlığı 9 kişinin valizi zaten doldurur.
Kamyon sınıfında ise; yukarıdaki hesaplamaya yalıtım, kaplama, mekanik düzenekler ile hayal ettiğiniz diğer sistem ve cihazları eklemeye başladığınızda, projenizin maalesef tatlı bir fanteziden fazlası olamayacağı gerçeği sizi bekliyor olacak.
Benim naçizane önerim, öncelikle imkanınız var ise bir kaç tane karavanı incelemeniz, teknik özelliklerini detaylı okumanız. En azından bir kaç farklı marka karavan üreticisinin sitesindeki konfigüratörlerden, hangi sistemin ne kadar ilave ağırlık gerektirdiği konusunda ilerki projeleriniz için fikir elde edebilirsiniz.