Karavanda Araç İle Yaşam Aküsünün Bağlantı Metodları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 290
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 100,126

Etiketler
Teşekkürler ayrıntılı bilgi için.
Belki bu yazınız yeni konu olarak açılmalı, burada kaybolmamalı.
Türkiye'de olmayan ve eksikliği olan bir ürün de akü ile yük arasına konulan ve akü voltajı belli bir değerin altına düşünce, aküyü koruma amaçlı kapatan cihaz. Ben yurtdışindan almıştım, 3 kademesi var.
 

Öneriniz doğrultusunda yeni konu olarak açtık, forum kurallarını ihlal ettiysek lütfen yöneticimiz bizi uyarsın gerekli alana konuyu taşıyabiliriz. Amacımız ürün satmak değil ürünümüz hakkında doğru bilgiyi sizlere aktarmaktır.
 

Öncelikle konu için çok teşekkürler.

1 aydır transporterimi campervana çevirmeye çalışıyorum ve elektirik işine sora geldi. Şimdilik güneş enerjisi düşünmüyorum. Alternatörden şarj düşünüyordum ama aracım euro 6 olduğu için dc-dc charger almam gerekiyormuş. Benim sorularım şunlar;

1- Araç çakmaklığını kullanarak 50 yada 100 amperlik lityum aküyü şarj edebilir miyim? Konaklamalarım 1-2 gün olacağı için 50 amperlik bir lityum akünün bana yeteceğini düşünüyorum.

2- Alternatöre direk bağlanan lityum akülerde nasıl bir sorun ortaya çıkar? Akü anahtarı kullanarak mekanik olarak, aradaki bağlantıyı kesmeyi düşünüyorum. Dc-Dc konvertör kullanmazsam Euro 6 aracıma zararı olur mu? Yoksa yaşam akümün ömrü mü azalır sadece?

3- 50 amper lityum akümü şebeke ile sarj etmek istersem hangi ürünü tavsiye edersiniz?

Alacağım akü hafiflik, daha az yer kapladığı ve yüzde 90-95ine kadar kullanılabildiği için lityum akü olacaktır.


Cevaplaarınız için şimdiden teşekkürler.
 
Son düzenleme:

Sadece 1. sorunuza cevap veriyim. Çakmaklıktan sınırlı amper alabilirsiniz, ben 10 amper diye biliyorum.
Oto elektrikcilerden yardım alın, aküyü muhtemelen şoför koltuğu altına koyarsınız. İki akü arasina 16 mm2 kablo çektirin.On konsolu hafif sökerek bir yer delmeden yol bulurlar. Her iki akü hemen çıkışına DC DC çeviricinin izin verdiği büyüklükte sigorta koymayı unutmayın.
Ek: Yetip yetmeyeceği ekipmanları kullanımınıza bağlı.
 
Son düzenleme:



Cahilliğimi maruz görün 16mm2 kablonun net kalınlığı kaç mm?
 

Piyasada 16 lık kablo diye geçer. Kablo satanlar bilir. Araç akü kablonuz 35 liktir.

Bu kabloda dış çap 7.1 diyor.
Bakırın çapı 4.5 mm olmalı (Alan=3.14*cap*cap/4)
 

1. Euro5 veya Euro6 araçlarda DC-DC dönüştürücü kullanmak zorunluluk haline geliyor çünkü alternatör akü seviyesine marş aküsünü doldurmayı bırakıyor. Bu haliyle marş aküsü 13.0volt civarında kaldığı için bu gerilimin yükseltilmesi gerekiyor. Lityum pili şarj etmek için 14.6Volt civarında bir gerilim seviyesi yakalanmalı ve izlenmelidir. Şarj akımı belli seviyelere indiğinde şarj işlemi sonlandırılmalıdır. Bu sebeple lityum uyumlu DC/DC charger almalısınız.

2. Lityum aküler çok hızlı şarj olabildikleri için şarj akımları da çok yüksek. Akünüz boşken alternatöre paralel bağlamak neredeyse alternatörden kısa devre akımları çekilmesine sebep olacaktır. Diğer bir durum ise 1. maddede anlatılan direkt bağladığınızda alternatör Lityum aküyü tanımadığı için şarj voltajlarını da uygun şekilde ayarlayamaz. Piliniz ya hiçbir zaman %100 dolamaz, yada aşırı şarj olur ömrü azalır.

3. Lityum uyumlu şarj cihazı pili aldığınız satıcının tavsiyesini almanızı öneririz.
 

çok teşekkür ederim hocam. Şebekeden şarj için iyi bir alet bulamazsam sanırım dc-dc charger almak en mantıklı çözüm olacak.
 

lityum uyumlu şarj cihazı için sizin tavsiyeniz nedir?

Güneş enerjisi sistemine yapacağım yatırım yerine 100 değil 200 amper lityum batarya alıp 5-6 gün rahat rahat gezebilirim diye düşünüyorum.

Bir de sizin sattığınız dc-dc şarj aleti boş 100 amper lityum aküyü kaç saatte doldurur.
 



.
Foruma hoş geldiniz @zeroshut

Konuya genel yaklaşım açısından izninizle şöyle gireyim..
Karavanda enerji işlevinin çeşitli kazanım ve tüketim etkenleri yüzünden çok yönlü dinamik bir proses olduğunu düşünürsek, enerjisini farklı yollardan kazanabilen sistemlere beraberce sahip olmak daha güvenilir sayılmakta. Bu yüzden alçak yapısı yüzünden Transportör’ünüze çekinceyle yaklaştığınızı düşündüğüm solar sistemininin size yardımcı bir alternatif olmasını atlamayın derim.
Hep yollarda olmanın veya kamplarda şebekeye bağlanmanın teorik bir özelliği var. Yani öngördüğünüz gibi her zaman bu ritimde kamp yapamayabilirsiniz. Küçük kapasiteli olsa da solar, bu açıdan özellikle yaz ve baharları sisteminize esneklik kazandırmalı ?
Sadece yüksek akü kapasitesi hedefi ile böyle, biri olmazsa, diğeri tarzında bir esnekliğe ulaşmanın kolay olmadığını düşünüyorum.

Avrupalı karavancıların durumuna bakarsak..
Kademeli dolum yapabilen şebeke dolum cihazının aküler için demirbaş olduğu tartışmasız konumda. Avrupa marka karavanların hepsinde standart olarak şebeke dolum aleti olsa da hiçbirisi solar ile piyasaya sunulmamakta. Alternatörün yapısına göre de aküler için zorunlu olmadıkça ayırıcı röle ve benzeri alet kullanımı dolum güçlendirici kullanımının önünde yer almakta.
Araçları Euro 6 normunda olanlar için tabi ki DC/DC çeviriciler alternatifsiz çözüm durumunda !..

Bu karavanların enerji sistemleri en geç ikinci gün sonu mutlak şebekeye bağlanmayı gerektirmekte. Sistemlerini daha güvenilir ve esnek yapmak isteyen karavancılar da başta sıklıkla solar olmak üzere karavanlarını ender olarak da dolum güçlendirici aletlerle desteklemekteler.
Bu sıra aslında anlaşılır bir mantık izlemekte.
Solar; kısıtlı ışınlanma evrelerine kapasite artımıyla karşılık verebilse de, dolum güçlendiriciler sadece yeterli süre yollarda olunduğunda enerji üretebilmekteler.
Bu açıdan dolum güçlendiriciler dünya turu benzeri keşfe çıkanlar veya devamlı şehirden şehire gezen ürün temsilcileri için mutlak kaçınılmaz olsalar da normal karavancı profili için ayni derecede gerekli görülmemekteler.
İstanbul’dan Antalya’ya yola çıkarak İzmir üzerinden kıyıları takib eden 3 haftalık bir tatilde eğer 3-4 kamping konaklaması veya şebeke olasılığı varsa, solarlı bir karavan için alternatör akımı, röle ile bile yeterli yedek güç sunabilmeli ? VSR rölemi onuncu senesine giren ayni jel akümle sorunsuzca hala kullanıyor olmam, bence akü sağlığı üzerine sahadan güvenilir bir cevap veriyor.. Avrupa’daki (tahminimce) %95 üzeri karavanın durumu da bu zaten ve onlar da sistemlerini sorunsuzca kullanmaktalar.
İlaveten; akülerim kademeli dolum yapan solar regülatörüne bağlı olsa da yine de her dört haftada bir iki gün boyunca yine kademeli dolum yapan bir şebeke dolum cihazıyla da doldurulmakta.

En mükemmel bir alet bile, eğer beklendiği derecede kullanılmıyorsa durduğu yerdeki değeri de o oranda tartışmalı olmalı ?
Kısaca özellikle karavanda aletleri yalnızca kendileri ile değil, onları özellikle kullanma şeklimizle değerlendirmemiz yerinde olurdu ?
Karavanınızın kendisinden daha dayanıklı olduğu söylenen pahalı LFP aküler için de benzeri şekilde düşünmek yanlış olmamalı ?

Yine de yanlış anlaşılmasın, karavanımı bu gün yapsaydım Euro 5 araçlarda bile eğer fiyatı ve kalitesi uygun olur ise eskisi kadar olmasa da hala sıklıkla yer değiştiren biri olarak, DC/DC çevirici kullanırdım sanırım. Ama şu andaki sistemime alıştım ve yeterli buluyorum..
Zaten karavan, olmayanına bile esnekliği öğretiyor. Belki siz de sadece alıştığınız yüksek kapasiteli akünüze uyumla, başka enerji kaynaklarından faydalanmadan bile yaşayabilirdiniz ?

Aracınız akıllı alternatörlü olduğu halde cevap verirken galiba biraz kaptırmış gitmişim..
Olsun belki birileri yararlı bulabilir ?




* Karavanda enerji sisteminizin kurulumuna, olası günlük tüketiminizi isabetli hesaplayarak başlamanız yerinde olmalı. 100 ve 200 A oldukça farklı değerler.
Aşağıdaki iletideki çeşitli değişkenlere cevap verebilen cetvel, bu açıdan belki yararınıza olurdu ?


 
Son düzenleme:

çok teşekkür ederim hocam. Şebekeden şarj için iyi bir alet bulamazsam sanırım dc-dc charger almak en mantıklı çözüm olacak.
Solar + mppt charger+ Agm akü de yeter size. Kamplara girince keyfi artırmak icin şebeke şarj yapan ucuz smps redresör eklenebilir. Panel küçük geldı veya tüketimim fazla oldu derseniz sonradan dc to dc charger alınabilir.
 

Öncelikle yazdıklarımı önemseyip bu kadar uzun açıklayıcı yazdığınız için teşekkür ederim.

Size de @bartek ile birlikte cevap vereyim konu karışmasın
 


LFP akü istememin sebebi 100 amper agm aküden alacağım verim ile 50 amper LFP aküden alacağım verimin aynı olduğunu araştırmış olmam. Ama internette yazılanların yalancısıyım.

Agm yerine LFP tercih edersem yüzde 70e varan bir ağırlık ve yer kazanımım olacak gibi.

Sizin yazdığınız Solar + mppt charger+ Agm akü seçeneğini ilerde şebeke desteği eklersiniz demişsiniz. Böyle parça parça almak yerine her şeyi içinde barındıran linkini vereceğim ürünü almak mantıklı mı?


Özelliklerinden ve youtube da izlediğim kadarıyla her şey 1 cihazda.

-Şebekeden şarj. Ki bu benm için solara geçmeden hareket etmemi sağlayacak ve yaklaşık 20A lik bir şarj kapasitesi var. 50 amper LFP akümü 3-4 saatte şarj edecek gibi.

-Solar bağlantı sistemi hazır. Sadece panelleri almam gerekecek.

- 220v çıkışı da var. Gerek yok şimdilik diye düşünüyordum ama olursa neden olmasın


Karavanımda elektrik kullanımı olarak 3-4 tane led ampül ve indel b 12v luk buzdolabı var sadece. Su işini de şarjı 200litre su aktarabilecek güçte olan şarjlı batarya ile çözeceğim. Tipi hoşuma gittiği için almıştım
 
Son düzenleme:

Lityum akü için önerebileceğimiz bir ürün yok maalesef. Yanlış yönlendirmekte istemeyiz.

Havensis DC/DC Akü şarj cihazı saatte 30A verebilmektedir. Bununla 100Ah boş bir akü %100 olarak 3-3.5saatte dolar.

@Doğrucu Davut ve @bartek konu hakkında açıklama getirmiş, bizde karavanlar için özellikle öncelik Güneş Paneli sistemi, sonrasında Şebekeden Şarj Desteği ve son olarak DC/DC akü şarj cihazı olmalıdır diye düşünüyoruz. Eğer ki güneş paneli seçeneğiniz hiç yoksa o zaman DC/DC ürünler kurtarıcı olabilir. Bu tip ürünler nihayetinde sisteme destek amaçlı kullanılıyor.
 



Her işi yapan tek bir cihazı ben almam. Arıza anında tüm sistem gider . Sizin kullanacağınız ekipmanların aynısı ile, uzun süre sadece araçtan jel yada agm aküyü şarj ederek transporter kullandım. Günlük ortalama 40-45 AH akü kullanımım oldu. 75-90 AH agm ya da jel akü kullandım. Ben genelde durduğum yerde en fazla 24 saat geçirdiğim için sorun olmuyordu. Uzun yıllar kullanacaksanız hepsine de ihtiyacınız ayrı ayrı olacak . Tavanda güneş paneli olmasın , portbagaj (transporter kamper için candır, ne varsa içine tıkarsınız) kullanacağım derseniz şebekeden şarj için redresör+ araçtan şarj için dc to dc ile başlar , sonra duruma göre daha küçük seyyar güneş paneli eklersiniz.
Ya da enerji aklımdan çıksın derseniz daha önce önerdiğim solar + mppt charger+ Agm akü.
Kullanıma göre sizin tercihiniz olacak.