.
Foruma hoş geldiniz
@zeroshut
Konuya genel yaklaşım açısından izninizle şöyle gireyim..
Karavanda enerji işlevinin çeşitli kazanım ve tüketim etkenleri yüzünden çok yönlü dinamik bir proses olduğunu düşünürsek, enerjisini farklı yollardan kazanabilen sistemlere beraberce sahip olmak daha güvenilir sayılmakta. Bu yüzden alçak yapısı yüzünden Transportör’ünüze çekinceyle yaklaştığınızı düşündüğüm solar sistemininin size yardımcı bir alternatif olmasını atlamayın derim.
Hep yollarda olmanın veya kamplarda şebekeye bağlanmanın teorik bir özelliği var. Yani öngördüğünüz gibi her zaman bu ritimde kamp yapamayabilirsiniz. Küçük kapasiteli olsa da solar, bu açıdan özellikle yaz ve baharları sisteminize esneklik kazandırmalı ?
Sadece yüksek akü kapasitesi hedefi ile böyle, biri olmazsa, diğeri tarzında bir esnekliğe ulaşmanın kolay olmadığını düşünüyorum.
Avrupalı karavancıların durumuna bakarsak..
Kademeli dolum yapabilen şebeke dolum cihazının aküler için demirbaş olduğu tartışmasız konumda. Avrupa marka karavanların hepsinde standart olarak şebeke dolum aleti olsa da hiçbirisi solar ile piyasaya sunulmamakta. Alternatörün yapısına göre de aküler için zorunlu olmadıkça ayırıcı röle ve benzeri alet kullanımı dolum güçlendirici kullanımının önünde yer almakta.
Araçları Euro 6 normunda olanlar için tabi ki DC/DC çeviriciler alternatifsiz çözüm durumunda !..
Bu karavanların enerji sistemleri en geç ikinci gün sonu mutlak şebekeye bağlanmayı gerektirmekte. Sistemlerini daha güvenilir ve esnek yapmak isteyen karavancılar da başta sıklıkla solar olmak üzere karavanlarını ender olarak da dolum güçlendirici aletlerle desteklemekteler.
Bu sıra aslında anlaşılır bir mantık izlemekte.
Solar; kısıtlı ışınlanma evrelerine kapasite artımıyla karşılık verebilse de, dolum güçlendiriciler sadece yeterli süre yollarda olunduğunda enerji üretebilmekteler.
Bu açıdan dolum güçlendiriciler dünya turu benzeri keşfe çıkanlar veya devamlı şehirden şehire gezen ürün temsilcileri için mutlak kaçınılmaz olsalar da normal karavancı profili için ayni derecede gerekli görülmemekteler.
İstanbul’dan Antalya’ya yola çıkarak İzmir üzerinden kıyıları takib eden 3 haftalık bir tatilde eğer 3-4 kamping konaklaması veya şebeke olasılığı varsa, solarlı bir karavan için alternatör akımı, röle ile bile yeterli yedek güç sunabilmeli ? VSR rölemi onuncu senesine giren ayni jel akümle sorunsuzca hala kullanıyor olmam, bence akü sağlığı üzerine sahadan güvenilir bir cevap veriyor.. Avrupa’daki (tahminimce) %95 üzeri karavanın durumu da bu zaten ve onlar da sistemlerini sorunsuzca kullanmaktalar.
İlaveten; akülerim kademeli dolum yapan solar regülatörüne bağlı olsa da yine de her dört haftada bir iki gün boyunca yine kademeli dolum yapan bir şebeke dolum cihazıyla da doldurulmakta.
En mükemmel bir alet bile, eğer beklendiği derecede kullanılmıyorsa durduğu yerdeki değeri de o oranda tartışmalı olmalı ?
Kısaca özellikle karavanda aletleri yalnızca kendileri ile değil, onları özellikle kullanma şeklimizle değerlendirmemiz yerinde olurdu ?
Karavanınızın kendisinden daha dayanıklı olduğu söylenen pahalı LFP aküler için de benzeri şekilde düşünmek yanlış olmamalı ?
Yine de yanlış anlaşılmasın, karavanımı bu gün yapsaydım Euro 5 araçlarda bile eğer fiyatı ve kalitesi uygun olur ise eskisi kadar olmasa da hala sıklıkla yer değiştiren biri olarak, DC/DC çevirici kullanırdım sanırım. Ama şu andaki sistemime alıştım ve yeterli buluyorum..
Zaten karavan, olmayanına bile esnekliği öğretiyor. Belki siz de sadece alıştığınız yüksek kapasiteli akünüze uyumla, başka enerji kaynaklarından faydalanmadan bile yaşayabilirdiniz ?
Aracınız Euro 6 olduğu halde cevap verirken galiba biraz kaptırmış gitmişim..
Olsun belki birileri yararlı bulabilir ?
* Karavanda enerji sisteminizin kurulumuna, olası günlük tüketiminizi isabetli hesaplayarak başlamanız yerinde olmalı. 100 ve 200 A oldukça farklı değerler.
Aşağıdaki iletideki çeşitli değişkenlere cevap verebilen cetvel, bu açıdan belki yararınıza olurdu ?
sayın arkadaşlar 2x165w güneş panelim ve 180A kurşunlu aküm var.güneş görebildiğim anlarda paneller karavanın ihtiyacını karşılıyor.ama gece olunca akü voltajı ve doluluk oranı hızla düşüyor.iki saat sonra sistem devredışı.gece boyunca (8saat)1500 w ihtiyacımı karşılayacak hangi derin döngülü...