Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan mehmet_mtrs Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 35
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 41,814
Ynt: Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

Konu Alman karavanforumda heryıl gündemde. Benzin istasyonları kış aylarında dizelde olduğu gibi gazı da donmayacak karışımda satıyorlar. Kışın gazdaki propan oranı yükseltiliyormuş.
 

Ynt: Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

Ben de şimdi inceledim ülkemizde Total, Milangaz ve İpragaz'da propan oranı %30 yerine %50 imiş. (kesin doğruluğunu bilemiyorum.)

Bilindiği üzere LPG Bütan ve Propan karışımı. Bütan kaynama sıcaklığı -0.5°C, propan ise -42.2°C'de kaynıyor. Bu durumda sıfırın bir hayli altındaki sıcaklıkta da ocağımız yanar demektir.
 

Ynt: Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

Tercümelere önem gösteren herkeze candan teşekkürler...

Genel anlamda söylersek; artık bilgi çağında birçok bilgiye herkez için internet yoluyla kolayca erişebilmek mümkün. Açıkcası dil bazen sorun olabilsede, temelde araştıranın nerede olduğundan çok, konuya yaklaşım tarzı önemli olmalı ?
Bu yüzden forumda tecrübeli ve bilgili yabancı ülke kaynaklarına ulaşabilenlerin paylaşımlarının azlığı, açıkcası bence bir bilmece.

Hazırı ve bilgisi varken, herşeyi yeniden keşfetmeye, deneye deneye sonuca ulaşmaya çalışmanın, ideal olduğunu söylemek ise doğrusu zor olmalı ? Çözümleri ucuzlukla gerekçelendirirken tehlikeli konularda sınırı dikkatli çizmeyi istemek, artık bize de yabancı olmamalı diye düşünüyorum.
Yazdıklarım lütfen sadece bu başlıkla ilgili anlaşılmasın...

Türkiyede her çeşit LPG kullanımı ile ilgili bilgi, tecrübe ve kapsamlı kanunlar var. Olmayan tek şey melez yapısı ile bizim karavanlar için söz konusu olan bilgi, uygun kalitede eleman ve kanuni düzenlemeler.
Kanunlar bu haliyle karavanların ocak, ısınma ve buzdolablarında yani amaç dışı kullanımı için, otogaz tanklı LPG kullanımında boşluk bırakmadığı bir yana Mehmet beyin dediği gibi lisanslı ustaların bilgileri sadece likit kullanım üzerine. Bu bana Türkiye'de kamyon romörklerinin şasileri ilgili ciddi bir sanayi olduğu halde, çeşitli yönleri ile çekme karavan şasileri hakkında gerekli çağdaş bilgi ve tecrübe birikiminin olmaması dolayısı ile, düzenlemelerinin de olmadığını çağrıştırıyor. En azından otogaz tüpünde değişim yaptığınızda, bu sefer tip onay belgesine ihtiyacınız olmalı. Almanya'da TÜV, karavanını kendi yapanlara, elektrik ama özellikle gaz sistemini ehliyetli ustalara yaptırtmayı tavsiye ediyor.

Belki federasyonun ilgi alanına girebileceği bir durum söz konusu denebilir mi ?

Sadede gelirsek..
Aşağıda ilave edeceğim maddeler, bu durum göz önünde bulundurulursa, çözümleri desteklemek değil, sadece bilgi verme amaçlı. Üstelik başka kaynaklardan da bulup tercüme ettiğim bilgilerin hepsini, yapılacak girişimin kanun kapsamında olmaması bir yana, ne kadar da riskli olduğunun altını cizme açısından, tümüyle yazmayı pek düşünmüyorum.
Umarım hoş görüle...

Sistemde kullanılan plastik hortumların özellikleri var mı ?

Hortumlar en fazla 75cm uzunlukta, kaportayı geçmeyecek şekilde bağlantılı, -30 derece de bile katılaşıp çatlak oluşumuna uğramıyacak ve güneş ışığındaki UV den etkilenmiyecek yapıda, yüksek basınca dayanaklı, kelepçe yerine fabrikasyon metal bağlantılı olup, her durumda 10 senede bir mutlaka değiştirilmelidir.
[attachimg=1]

Ana vananın ne özellikleri olmalı ?

Ani gaz kesimi gerektiren kritik durumlar için 1/4 çevirim ile gazı hemen kesebilecek, mümkünse tekerlek tarz yerine metal kollu, yabancısı olanın bile kolayca anlayacağı şekilde "açık-kapalı" durumu işaretlenmiş ve açıklıkla görülecek yerde konumlandırılmış olmalıdır.
[attachimg=2]

Arıza ve kaza benzeri durumlarda, sistemde farkında olunmayan ani gaz kaybı için çözüm var mı ?

30 ve 50 milibar sistemler için üretilen, debideki %10 değişim durumunda hemen gaz akımını kilitleyen donanımlar, çözüm sunmakta.
[attachimg=3]

Hangi dedantör kullanılmalı ?

Sadece karavanlar için, çap, debi ve basıncı sisteme uygun, özellikle iç yapısı yüzünden işler bile olsa 10 sene kullanım sonucu mutlak değiştirilmesi gereken dedantörler kullanılmalı.
Dedantör çeşitlerinin çokluğu, forumda bazen yazıldığı üzere, (belki seçimin zorluğu ve doğruluğu ile ilgili olsa gerek ?) neden sıklıkla bozulduklarının açıklaması olabilir ?

Yakıtı sıvı ve gaz halinde ayni depodan alabilen böylelikle farklı bağlantıları beraberce üzerinde toplayan sistemler bile var !
[attachimg=4]

Bu da yukarıda yazdığım boru bükme aleti.
[attachimg=5]

Şimdilik bilgiler bu kadar...

Sonuçta; karavanında böyle bir sistem kurmak isteyenler için, neredeyse hepimizin araçlarının mazotlu olduğunu düşünürsek, ısıtmayı araç deposundan, buzdolabının enerjisini, zaten güneşi bol ülkemizde solar panellerden alıp, sadece mutfağımızdaki ocak yakıtımızı, Avrupa'nın hiçbir yerinde görülmeyen ağı ile LPG bayilerinden üstelik böylelikle azaltılmış miktarı ile temin etmek, neden alternatif olmasın ?

Forumda, ülke dışı geziler için ise çeşitli çözümlerden bahsedilmişti...

Yazdıklarımla istemeyerek herhangibir "karavankardeş"imin gönlünü dolaylı bile olarak kırdı isem, özür dilerim.









 

Ynt: Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

Karavanda mutfak tüpü dışında LPG kullanılmaması konusundaki paranoyamı pekiştirdiğiniz için teşekkürler. (Mutfak tüpü için bile endişeliyim. O da ayrı bir mesele.)

Ben bunu 50-60 TL'lik yangın söndürme tüpünün masrafından kaçındığı için risk alanların durumuna benzetiyorum. 80 TL'lik 12 kg mutfak tüpünün masrafından kaçınmaya değer mi? Alınan riski göz önüne alırsanız BENCE değmez. Tabii herkesin farklı öncelikleri var. Ben bir vakitler İstanbul'un resmi kayıtlara geçmiş ilk ve tek gönüllü itfaiyecisi olarak bu konuda saplantılıyım. Her zaman ilk önceliğim güvenlik. Farklı öncelikleri olanlardan özür diliyorum.
 


Konu 1 yıl öncede kalmış ama her yeni başlayan için referans niteliğinde.
Sn Evliya Çelebi2, Yurdışında mutfak tip tüpleri Benzin istasyonlarında mı satılıyor anlamadım, yani, gece yarısı da olsa pazar günüde olsa bulma imkanı var mı? Birde yine forumlarda okuduğum kadarıyla kış koşullarında güvenlik nedeniyle düşük ortam ısınına maruz kalacağı ve kullanılamayacağı yönündeydi. Ne dersiniz?

Ynt: Karavanda Sabit Lpg Tankı Uygulaması..!

Her zaman ilk önceliğim güvenlik. Farklı öncelikleri olanlardan özür diliyorum.


Sn, TA2RX . Güvenlik benimde 1. önceliğim. Son 1 yılda ne kadar gelişme olmuştur. Sizce hala LPG tankı uygulaması güvenli değil mi?

Şimdiden teşekkürler
 



 

 

 


 



Merhabalar,

20-30 sayfa karavan ve gaz okuduktan sonra aklımda halen oturmayan bikaç konuyu tartışmaya açmak/sormak istiyorum..

..1. Konu...
LPG tankı ile tüp kullanımı arasındaki avantajlar ve dezavantajlar.. Deneyimsiz bir karavancı olarak, lpg tankını çok daha kullanışlı buluyorum normal olarak.. (yer kaybı, ağır bir nesneyi taşıma/taşıtma, gece vakti gazın bitmesi vb...)

ancak yine çok satan/ünlü firmalara baktığımızda, büyük çoğunluğunun tüp kullandığını görüyoruz

Benim almayı düşündüğüm az ünlü firmada ise, aracın altına monte 25 lt. lik tank var. Motorhome Underfloor Mounted LPG Gas Tank | Auto-Sleepers

Hep mi beni buluyor bu farklı üretimler?

Niçin ünlü firmalar tüpü tercih ediyor genelde ?


...2. Konu ise...
Yine aynı araçta, “harici barbekü soketi” diye bişey var.. Biraz araştırdım, şöyle bir şey anladığım kadarıyla.. aracın dışında bir gaz bağlantı noktası var.. buraya uygun bir hortum takılarak, gazlı bir mangal şipşak yapılabiliyormuş.. bana acayip kolay bir sistem gibi geldi.. ama sormam lazım, doğru mu anlamışım?
 

Ben olsam diye basliyim; cogu firmanin yaptigi gibi tup kullanirdim ama saseye bagli, havalandirma kanalli, saglam bir celik kutu icerinde. Nedeni kaza olursa riski azaltmak.
Digerini de ben de sizin gibi anladim.
 
Son düzenleme:

.

1. Avrupa ve Türkiye’de de yasalar, yollardaki LPG istasyonlarında araç yakıtı dışı kullanım için, dolumu yasaklamakta. Türkiye’deki dezavantaj ise Avrupa’ya göre karavanların durumunun, şamandıralı sabit tüplerle bile olsa, istisna kabul edilmemesinde yatmakta.

Eğer bizde yasalar “yakıt dışı kullanım” yerine, sadece “aygıtsız depo dolumu”nu yasaklasaydı, durum değişik olurdu.
Kısaca; Avrupa’da sorun yok. Gazlı ısıtıcı ve soğutucu ile sene boyu yollarda olanlar için biçilmiş kaftan.

Tanınmış firmaların müteharrik tüp tercihinde ise masraf sorunu yatmalı...


2. Evet doğru anlaşılmış.

Fakat burada sorun, Türk olup “kömürsüz mangal” istemekte yatıyor..
Yani bu sefer de durum ağız tadı, dolayısıyla ceddimizin yazısız kanunlarına uygun değil..

.
 
Son düzenleme:

Yanıtlar için teşekkür ederim.

Türkiyede İki tane benzinci arkadaşla konuştum az önce.. biri total, diğeri opet..

ikisi de, benzincide dolumun yasak olduğunu, ancak herhangi bir ara aparatsız dolumu, pompacının büyük ihtimalle farketmeyeceğini söylediler

Hasar halinde sigortacının bakışı ne olur bilemiyorum tabi
 

Mehmet Bey ve forumdaki diğer arkadaşlar merhaba. Bir arkadaşım ekte fotoğrafları görülen minivan Kanada'dan Türkiye'ye geldi. Şimdi gemiyle aracı Güney Afrika'ya göndermesi gerekli. Gümrük idaresi bunun için kendisine propane tankının boşaltılması gerektiğini, içeriye gaz basıldıktan sonra gümrük işlemlerinin başlatılması ve nakliye izin verilmesi için sertifika alınması gerektiğini söyledi. Bu konuda bilginiz varsa lütfen yardımcı olabilir misiniz? Şimdiden teşekkürler.





 



Alman karavanforumda okudum, Avrupa’dan Amerika ve Kanada’ya gemi ile gönderilen karavanların da gaz deplarının boş olması gerekiyormuş.

Kanada’da gemiye binerken aynı sorun olmamış mı?