Bilbo
www.masalkaravan.com
Selam,
Merak ettiğim bir konu var, forumu araştırdım ve orjinal motoru modifiye etmekle ilgili bir konu veya yazı bulamadım. Defenderın orjinal motorlarının performansından bu kadar şikayet edilirken neden hiç bu motorları modifiye etme yoluna gidilmiyor. Genelde Nissan veya Puma motor değişikliği yapılıyor ama bu çok daha masraflı değilmi, çıkma puma motoru takmanın masrafı en az 8000-9000 tl. neredeyse bir defender parası.
Burada modifiyeyle ilgili birşey bulamayınca bende yabancı siteleri araştırmaya başladım ve bakın benzinli 2500 motor için bir modifiye seçeneği buldum. Sıkıştırma oranını 8/1 den 9/1 'e arttırarak silindir kapaklarına port polish uygulaması, headers ve dereceli egzantrik değişikliği ile 87 beygirden 115-120 beygire ulaşıyormuş. Bu güce ulaştıktan sonra lpg'li kullanımda da çok rahatsız edici bir performans kaybı olmaz diye düşünüyorum.
işte size bu konuyu okuduğum sitenin linki ve yazısı; http://www.expeditionlandrover.info/engine_conversions.htm
'4 cylinder petrol
The 2.25L (2286cc) 3 main bearing engine came in two versions, one with a 7:1 head and one with a 8:1 head. Early versions all had 7:1 cylinder heads. I have a FAQ web page that explains how to tell a 7:1 Series Land Rover head from an 8:1 cylinder head. In 1980 the 3 main bearing engine block was replaced by a stronger 2.25L 5 main bearing engine block. Land Rover used the same basic engine for both a petrol engine and a diesel engine. The 5 main bearing version allowed a turbo to be used on the diesel version. Starting in 1985, Land Rover stroked the crank (longer throw). The new crank increased the engine displacement to 2.5L (2495cc), adding additional torque at the low end and increasing power from the 2.25L's 70 hp@4000 RPM and 120 lbft @2000 RPM to the 2.5L's 83hp@4000 RPM and 133 lbft@2000 RPM. This was the last and most powerful petrol four cylinder engine that Land Rover built and sold. The 2.5 was discontinued in 1992 when the 200tdi was introduced. A 2.5 cam will fit into a 2.25 engine and is a performance upgrade over the stock 2.25L cam. If one were to do a performance rebuild of a 2.25L engine, a 2.5 cam and raising the compression to 9:1 should be the first steps. Sourcing a 2.5 engine and raising the compression to 9:1 would be a much better option. A performance 2.5 engine with 9:1 compression, 30 over pistons, ported and polished head, street cam, and headers might get as much as 115 - 120 HP. As comparison, a stock 200tdi is factory rated at 111hp@4000 RPM and 146lbft@1800 RPM.'
Dizel motorlar için ise kitler mevcut yaklaşık 650 euro civarında ve yazıldığına göre 200tdi veya 300 tdi motoru 135 beygire çıkarıyormuş.
Bu konuda araştırmalarım devam ediyor, sizin fikirleriniz nedir, ya da forumda bu şekilde motorunu modifiye eden hiç oldumu?
Merak ettiğim bir konu var, forumu araştırdım ve orjinal motoru modifiye etmekle ilgili bir konu veya yazı bulamadım. Defenderın orjinal motorlarının performansından bu kadar şikayet edilirken neden hiç bu motorları modifiye etme yoluna gidilmiyor. Genelde Nissan veya Puma motor değişikliği yapılıyor ama bu çok daha masraflı değilmi, çıkma puma motoru takmanın masrafı en az 8000-9000 tl. neredeyse bir defender parası.
Burada modifiyeyle ilgili birşey bulamayınca bende yabancı siteleri araştırmaya başladım ve bakın benzinli 2500 motor için bir modifiye seçeneği buldum. Sıkıştırma oranını 8/1 den 9/1 'e arttırarak silindir kapaklarına port polish uygulaması, headers ve dereceli egzantrik değişikliği ile 87 beygirden 115-120 beygire ulaşıyormuş. Bu güce ulaştıktan sonra lpg'li kullanımda da çok rahatsız edici bir performans kaybı olmaz diye düşünüyorum.
işte size bu konuyu okuduğum sitenin linki ve yazısı; http://www.expeditionlandrover.info/engine_conversions.htm
'4 cylinder petrol
The 2.25L (2286cc) 3 main bearing engine came in two versions, one with a 7:1 head and one with a 8:1 head. Early versions all had 7:1 cylinder heads. I have a FAQ web page that explains how to tell a 7:1 Series Land Rover head from an 8:1 cylinder head. In 1980 the 3 main bearing engine block was replaced by a stronger 2.25L 5 main bearing engine block. Land Rover used the same basic engine for both a petrol engine and a diesel engine. The 5 main bearing version allowed a turbo to be used on the diesel version. Starting in 1985, Land Rover stroked the crank (longer throw). The new crank increased the engine displacement to 2.5L (2495cc), adding additional torque at the low end and increasing power from the 2.25L's 70 hp@4000 RPM and 120 lbft @2000 RPM to the 2.5L's 83hp@4000 RPM and 133 lbft@2000 RPM. This was the last and most powerful petrol four cylinder engine that Land Rover built and sold. The 2.5 was discontinued in 1992 when the 200tdi was introduced. A 2.5 cam will fit into a 2.25 engine and is a performance upgrade over the stock 2.25L cam. If one were to do a performance rebuild of a 2.25L engine, a 2.5 cam and raising the compression to 9:1 should be the first steps. Sourcing a 2.5 engine and raising the compression to 9:1 would be a much better option. A performance 2.5 engine with 9:1 compression, 30 over pistons, ported and polished head, street cam, and headers might get as much as 115 - 120 HP. As comparison, a stock 200tdi is factory rated at 111hp@4000 RPM and 146lbft@1800 RPM.'
Dizel motorlar için ise kitler mevcut yaklaşık 650 euro civarında ve yazıldığına göre 200tdi veya 300 tdi motoru 135 beygire çıkarıyormuş.
Bu konuda araştırmalarım devam ediyor, sizin fikirleriniz nedir, ya da forumda bu şekilde motorunu modifiye eden hiç oldumu?