Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan balum Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 11
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 4,206

balum

Yalan Dünya
Mesajlar
1,143
Tepkime Puanı
0
Yer
Ankara
Bugün kullanma kılavuzunu karıştırırken baktım en az 50 setan dizel yakıt kullan yazıyor. Tabi bu benim aracın damak tadı; her yiğidin bir yoğurt yiyişi olmalı.
Yalnız bu işinde yazılı çizili bir kuralı-kaidesi olmalı dur bi bakıyım diye başladı hikaye. Ve nette bi kaç saatime mal oldu...
Sonuçları paylaşıyım dedim.
Nerden motorin yada daha yaygın adıyla mazot alsak bu soru hep aklıma takılmıştır. Hangi marka, hatta markanında ötesinde hangi istasyon daha iyidir acaba... Kullanıcı tavsiyelerine kullanım deneyimlerine bakmışımdır hep.
Bu işte kıstasımız nedir?
Bir setan sayısı ne kadar yüksekse o kadar iyidir. İki Kükürt oranı ne kadar düşük olursa o kadar iyi.
Setanla ilgili otomobul.com demişki

Setan sayısı ;dizel yakıtın kendi kendine tutuşabilme kabiliyetini gösteren bir ölçüdür. Setan sayısı yüksek olan yakıt kolay tutuşabilir ve hızlı bir şekilde yanabilir.
Dizel motorlarda yakıt silindir içerisinde yanma zamanında herhangi bir kıvılcım olmaksızın basıncın ve sıcaklığın etkisi ile kendiliğinden tutuşur. Setan sayısının önemi burada ortaya çıkar çünkü motorlarda yapılan hesaplamalar sonucu yakıtın yanmasının en verimli olduğu motor zamanı( pistonun üst ölü noktayı krank mili cinsinden 4-5 derece geçtiği an ) belirlenmiştir. Yakıtın tutuşma kabiliyeti (setan s¬¬ayısı) yüksek olmalıdır ki yanma zamanında kendiliğinden kolayca tutuşabilsin ve istenilen zaman içerisinde yanma olayı olup bitsin. Eğer setan sayısı yeteri kadar yüksek değil ise yakıtın tamamı yanması gereken zaman aralığında yanamaz. Yanma zamanından sonra yanan yakıt fazla verimli olmaz. Yani piston aşağıya doğru uzaklaştığı için yanmasının oluşturduğu basınç pistona fazla bir itme gücü sağlayamaz.

Kükürtle ilgili olarak (merak edene setanla ilgili bilgide var). Gazi üniversitesi ORBİTET-Otomotiv Bilim ve Teknoloji Topluluğuda demişki:
(http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/yakitlar_yaglar/motorin_.htm)

Yakıt içersinde kükürt varsa bu kükürtle yakıt beraber yanar, kükürt dioksit (SO) veya daha fazla oksijenle birleşerek kükürt trioksit (SO) hasıl eder. Yakıtın yanmasından meydana gelen su buharıyla (SO) nin birleşmesinden meydana gelen sülfürik asit (HSO) çok şiddetli bir aşındırıcı olduğu için motor elemanlarının aşınmasına sebep olur. Bu sebepten dolayı yakıttaki fazla kükürt motor için büyük tehlike arz eder.

Bu noktada kullanılan yağın önemi ortaya çıkıyor. Bu aşındırıcıya karşı en önemli silahımız kullandığımız yağ oluyor ki bu da başka bir yazının konusu olsun...
Şimdi efendim adettendir önce mevcut durum özetlenir. Bende öyle başlayım. Yasal düzenleme EPDK nın tebliği ile yapılmış: (http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/11/20101109-10.htm).
EPDK buyurmuş ki

Piyasaya akaryakıt olarak arz edilen veya dolaşımda bulunan motorin türlerinin, Türk Standardları Enstitüsü tarafından hazırlanan, ekli Haziran 2010 tarihli "TS EN 590+Al Otomotiv Yakıtları-Dizel (Motorin)-Gerekler ve Deney Yöntemleri" standardına uygun ve azami kükürt miktarının 10 mg/kg olması zorunludur

Merak edenler için TS EN 590+Al Haziran 2010 da icad olmuş. (http://www.tse.org.tr/TSEIntWeb/Standard/Standard/Standard.aspx?081118051115108051104119110104055047105102120088111043113104073086119116070116117112066079057108)

Ne var ki bu kural 1.1.2011 den itibaren geçerli olmuş.

Pekiii dedim o zaman bu akaryakıt dağıtım şirketlerinde durum nedir?
Maalesef pekde bu konuda tatmin edici, detay verici bir akaryakıt şirketi yok. Zaman zaman yapılan basın açıklamalarına yada reklamlara ait metinlere ulaşabildim bu kısa ve hızlı araştırmada... Yalnız en büyük akaryakıt kaynağı olarak tüpraş rafinelerini düşünür ve ithali göz ardı edersek birşeyler yakalamış oluyoruz.
Efendim bakınız tüpraş veb sayfası ne diyor:Bende sadece 403 kodlu motorin var, ben öyle ultra, pro, yuro dizel filan üretmiyorum.
(http://www.tupras.com.tr/detailpage.tr.php?redirect=products.tr.php&lProductCategoryID=1&lRedirectPageID=145)

Hemen soruyorum tekrar tüpraşa peki bu 403 ün mahiyeti nedir diye: Hemen cevap veriyor tüpraş, efenim benim ürettiğim mazottun kilosunda 10 miligram kükürt var. Hemen aklıma geliyor yakın zamanda kadar 50 gramın altına yurodizel diyorduk biz. Eeee iyiymiş diyorum.Peki setan dan ne haber diyorum
Ondan da en az 51 tane var diyor.
(http://www.tupras.com.tr/detailpage.tr.php?strProductKey=403&lRedirectPageID=145)

Eee iyiymiş diyorum. Sen böyle satıyosan bende kaçak göçek yerlerden almadıkça asgari şartları tutturuyorum. Ucuz nerden bulursam ordan alıyım diyerek bu karmaşık-kurmaşık-sıkıcı yazıya son noktayı koyuyorum.
Ne dersiniz?
 

Etiketler
Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Bu iş çok karışık adamın yakıt tankının içini görebilen süpermen gözümüz yok içindeki gerçek yakıtmı karışımmı reklamda,da diyorya "koyum kapda git abi diye" ne koyarsa depoya alıp gidiyoruz en güvenilir firmadan alıyorum diyorsun günü gününü tutmuyor araç bazen şahlanıyor bazen yığılıyor velhasıl bu iş ne çıkarsa bahtına hesabı şansına kalmış
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

ç.ü. yakıt analiz labaratuarı Adana daki istasyonlardan yakıt numuneleri alıp inceliyor ve rapor veriyordu. birkaç yıl önce Adana da guvenle yakıt alabileceğiniz 3 istasyon çıkmıştı sadece. İşe gidip gelirken hergun kullandığım yolda farklı istasyonlardan alım yaptığımda o üç istasyon herzaman en uzun mesafeyi yaptırıyordu.
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Normal mazotun üretiminin kaldırıldığı için kaçak ithalat ve yasa dışı katkılar (motorine 10 numara yağ koyma durumu) hariç sorun olmaması lazım.
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

motorine 10 numara yağ koyma durumu zaten hemen kendini belli eder.

sorun şurada ki sadece tüpraş'ın ya da opet , bp , shell vs vs nin tanklarında bitmiyor iş.

önemli olan istasyonun tankeri , deposu , pompaları ne kadar temiz ve kalibrasyonu ne zaman yapılmış ?
evlere stılması için uygun fiyata akaryakıt sağlayan anafirmalar bu yakıtın araçlara satılmasını önlemek üzere marker ilave ediyorlar. bu markeri piyasadn temin eden istasyon sahibi bunu tanklarına koyarak evlere servis için aldığı uygun fiyatlı motorini araçlara satıyor. ana firma gelip de aç bakiim tanklarını diyor numune alıyor ya , işte marker katmış olan istasyon da hiç problemsiz denetimi atlatıyor. hadi o neyse en azından yine ana firmadan aldığı yakıtı satıyor. bir de suriye den kaçak getirilen motorini araya sıkıştıran shel bp opet ya da diğer firmaların istasyonları var.
önemli olan ana markadan ziyade istasyonun kendisidir.
tank temziliği bile yaptırmayan istasyonun motorini ne marka olursa olsun zarar verecektir sonuçta... bu tabii basit bir filtre tıkanması da olabilir binlerce liralık zarar da.
 



Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

10 ton tanka yarım ton 10 numara yağ koyulursa bunu denetçiler dışında biz kullanıcılar farkedemeyiz.2008 de Adana da bu duruma şahit oldum.
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Zeytinyağı koyanı bile duymuştum :D Bu aralar gazyağı katıyorlarmış.
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

olasiliksiz' Alıntı:
Zeytinyağı koyanı bile duymuştum :D Bu aralar gazyağı katıyorlarmış.



Üstadım zeytinyağını yemeye bulamıyoruz hangi arap o zeytinyağını çar çur eden ?
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Gazetede vardı, bir ara zeytinyağının fiyatı mazotun fiyatının altına düşmüş, onu bile koymuşlar katkı olarak.
 

Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Doğrudur vatandaşıın ürettiği para etmeyince arabın eline geçene kadar depoya doldurayım demiştir
 



Ynt: Motorin Alırken İstasyon/Marka Seçmeye Gerek Var mı?

Sözü edilen zeytinyağı, atık (kullanılmış) ya da çok yüksek asitli yani ucuz olan yağdır; yoksa zeytinyağının üreticiden çıkışı bile, motorinin 1,5-2 katı civarındadır.

Cavid Sezen
 


Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,027
Mesajlar
1,527,437
Kayıtlı Üye Sayımız
166,771
Kaydolan Son Üyemiz
dralpk

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst