Ynt: Otobanda Duster ile Hız Yapmanın Riskleri
Aks geometrisinin temel prensipleri Dingil mesafesi ve iz açıklığı
· Dingil mesafesi (A) ön ve arka tekerleklerin merkezleri arasındaki mesafedir.
· İz açıklığı ise tekerleklerin temas düzleminde sol lastiğin ortasından sağ lastiğin ortasına kadar olan mesafedir.
· İz açıklığı ve dingil mesafesi ne kadar geniş olursa aracın özellikle virajlardaki sürüş güvenliği de o denli artmaktadır.
Genel
Aracın ağırlık merkezine etki eden merkezkaç kuvveti ağırlık merkezinin konumuna göre ön ve arka tekerleklere dağıtılmaktadır.
Bu durum aracın istenilen hareket yönünden farklı bir yönde hareket etmesine neden olabilmektedir.
Yanal bir sapma oluşmaktadır. Kayma açısının etkisi uygun önlemler alınmak suretiyle azaltılabilmektedir (kontra direksiyon hareketi).
Arkadan kayma
Viraj içersinde aracın arka kısmı dışarıya doğru ön kısmından fazla savrulduğunda araç arkadan kayacaktır.
Bu durumda arka aksın kayma açısı
a ön aksınkinden çok daha geniştir.
- Bu nedenle araç daha dar bir çember içersinde hareket edecektir. Dönüş azaltılmadığı takdirde aracın arkası “kopacaktır”.
Önden kayma
Viraj içersinde aracın ön kısmı dışarıya doğru arka kısmından fazla savrulduğunda araç önden kayacaktır.
Bu durumda ön aksın kayma açısı
a arka aksınkinden çok daha geniştir.
Araç daha geniş bir çember içersinde hareket edecektir. Daha geniş bir dönüş açısı uygulanarak viraj çizgisinde döndürülmesi gerekmektedir.
Araç önden kaydığında virajın dışına doğru savrulabilecektir.
Önden motorlu araçlar ağırlık merkezlerinin araç merkezinin önünde yer alması nedeniyle önden kayma eğilimi göstermektedir.
Nötr
Ağırlık merkezi aracın merkezinde bulunmaktadır. Tüm tekerleklere eşit ağırlıkta yük binmektedir.
Viraj kuvveti eşit bir şekilde dağılmışır.
Viraj koşullarında bir değişiklik olması halinde araç önden ya da arkadan kayabilecektir.
http://www.google.com.tr/#hl=tr&gs_nf=1&cp=32&gs_id=69&xhr=t&q=ara%C3%A7+a%C4%9F%C4%B1rl%C4%B1k+merkez+de%C4%9Fi%C5%9Fkenleri&pf=p&sclient=psy-ab&oq=ara%C3%A7+a%C4%9F%C4%B1rl%C4%B1k+merkez+de%C4%9Fi%C5%9Fkenleri&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=440db9aaf6ecd2b5&biw=1366&bih=625
Subaru Boxer Motor şasi içerisinde mümkün olduğunca yere yakın yerleştirilmiştir.Buna bağlı olarak şanzıman,diferansiyel ve aktarma organları aynı eksende yerleştirildiğinden araçta yere yakın bir ağırlık merkezi elde edilmiştir…. (bu durumda da öne yakın ağırlık merkezi nedeniyle, arkadan savrulma-yatma riski oluşur)