Hafif olması güzel de. Akrilik levhaların güvenliği nasıldır acaba. Zamanla solmaya ve ışığın az geçmesine neden olabilir mi? Malzeme özelliğini pek bilmediğim için soruyorum. :-\
Akrilik malzeme bildiğim kadarıyla UV ışınlarına en dayanıklı plastiklerden. Bu nedenle araçların far ve stop camları bu malzemeden yapılıyor. Mutlaka değişik kaliteleri vardır ve hiç bir zaman cam kadar UV ışınlarına ve çizilmeye dayanıklı değildir, ama alternatifi 2mm cam kullanmak ki, temperlesek bile çok kırılgan olacaktır...
48V için 5-6m kablodakigüç kaybı yüzde kaç olur ve uygun kontrolör bulunur mu piyasada acep?
Geçen Sapanca buluşmamızda portatif solar güç ünitesini daha büyük ölçekte yapmayı düşündük...
Biraz fikir yürütelim:
1. Panellerin ağırlığını düşürmek için cam yerine akrilik levha kullanan panel üretsek/ürettirsek
2. Güneşe yönlendirilebilen rijit bir çerçeve oluşturacak şekilde, örneğin 4 tane 50W paneli birleştirebilsek
3. Bu panelleri seri bağlayıp voltajı arttırarak karavandaki akülere kadar uzanabilecek 5-6m küçük kesitli kablolar kullanabilsek
4. Bu voltajı 12V akülerimize uygun hale getirecek mppt kontrolör bulsak
5. Hatta, paneller, karavanımızın üzerindeki bağlantılara da portatif şekilde bağlanıp istenirse seyahat sırasında da kullanılabilse
Haftasonu solar güç ünitemizle uğraşacak fırsat buldum. Sahibinden den oldukça kaliteli 100W lık bir inverter almıştım. Uçak koltuklarının arkasındaki çıkışlara göre bağlantı adaptörü var üzerinde. Fansız olduğundan enerji sarfı da düşük. Boştayken 0.2A kadar güç çekiyor.
Devresini söküp güç ünitesinin içine monte etmeyi planlıyorum. İçindeki devrenin yüksekliği 34mm olduğundan kutu içine sığmadı. Zaten alucobond dan yaptığım panel taşıyıcılarına pek ısınamamıştım. 1mm lik çelik sacdan lazerde iki yeni taşıyıcı kestirip mat siyah renge boyadım.
Bu durumda paneller 3mm kadar inceldiğinden artık devre sığıyor
Başka bir sorun da, li-ion pillerimiz tam şarjlı durumda 14.8V gerilim sağladığından, fazla kaliteli inverterimiz çalışmayı reddediyor
6A lik 3 diyodu seri bağlayıp bunu bir anahtarla (pillerin voltajı biraz düşene kadar) devreye sokabilmeyi sağlayacak bir çözüm geliştirdik "danışmanımızla"
Deneme için 40W lık bir havyayı çalıştırdım düzeneğin üzerinden, ancak geçen güç 3A civarında olmasına rağmen diyotlar epeyce ısındı. Bu durum normal midir bilmiyorum, ama diyot sayısını 6 ya çıkartarak 3S2P bağlantı yapmayı planlıyorum. Bakalım bu sefer de ısınacaklar mı...
Diyotların ısınması doğal. 3A geçiyorken 0.7V gerilim düşümü olsa, her birinde 2.1W ısıya dönüşür. 3 diyot 6.3W olur ki epeyce ısınacak demektir. Aslında böyle bir güç kaybı güzel bir şey değil ama ilave gerilim düşürücü güç kaynağı eklemek de düşünülebilir. :-\
Paralel diyot ilavesi kayıp gücü ikiye dağıtacağından daha az ısınacaktır. Paralel olacağından gerilim düşümü de birazcık azalacaktır. Belki 0.7V yerine 0.6V olur. Kolay gelsin.
Bugün öğle arasında panelleri saclara yapıştırdım. Yapıştırıcı olarak Sika' nın WT40 ürününü kullandım.
Presledim, yarına kadar kürlenmesini bekleyeceğim.
Diyotları ise bir PCB üzerinde kullandığım kutunun yan tarafına dışa alacağım; burada çanta boyunca korunaklı bir boşluk var. Belki üzerine kazara el yakmaması için bir metal koruyucu da eklerim, şık durur
Bugün öğle arasında panelleri saclara yapıştırdım. Yapıştırıcı olarak Sika' nın WT40 ürününü kullandım.
Presledim, yarına kadar kürlenmesini bekleyeceğim.
Diyotları ise bir PCB üzerinde kullandığım kutunun yan tarafına dışa alacağım; burada çanta boyunca korunaklı bir boşluk var. Belki üzerine kazara el yakmaması için bir metal koruyucu da eklerim, şık durur
Diyotları baskı devre olarak hazırlanmış bir PCB üzerine dizecekseniz, ayakların geçtiği yerleri (lehim adalarını) mümkün olduğunca geniş tutun. Soğutmaya katkıda bulunacaktır.
İyi fikir
Baskı devre gibi hazırlamaya üşeniyorum aslında; aklıma diyotları 12x12mm aluminyum U profilinin içine ardarda dizip aluminyumun yüzeyini arttırmak için dilimlenmiş kanat şeklinde kesmek geliyor...
Dur biraz çalışayım tasarıma :-\