Ynt: Türkiye'de Avrupa Standartlarında Karavan İmalatı
semih bey ve tüm forum üyelerine merhaba diyerek sözüme başlayayım.
bu benim hayatımda üye olduğum ikinci forum.birinci forum sitesinde yapacağım işleri ve özellliklerini olabildiğince dile getirdim ve bu sohbetimide karavan hayatageçene kadar bir daha açmıyayım düşüncesindeydim,ben şunu zannetmiştim,karavan sever herkez bir şekilde bu yazılarımı duymuştur zannettim,ama öyle değilmiş.....
o zaman biraz daha ayrıntıları açıklayayım.kendimi ve projemi...
öncelikle ben ankara da yaşıyan, iki ayrı ilçelerdeki işletmelerimin idaresinden başımı kaşıyacak zamanı bile zor bulan bir iş adamı olarak,karavan yaşamı hobi sine gönül verdim.öncelikle bir karavan almayı düşünürken,baktım ki adam akıllı bir tane karavan yok,sahibinden com da,olanlarda 20 yıllık avrupa döküntüleri,yerli firmalarınkilerde kimse üstüne alınmasın,polemik olsun istemiyorum ilk çağ yapıtları gibi,avrupadan elli yıl ötedeler.bu olaydan dert yanarken iş benim karavan üretimime kadar ilerledi.şu soruyu sormadan edemiyeceğim ve hemen hemen herkez de bu soruyu sormuştur,neden avrupa standartlarında karavan yapılmaz canım türkiye'mde...bir gidin bakalım yerli üreticilere araç hariç 20.000 euradan başlayan fiyatlar veriyorlar ve hemen hemen sıfır donanımla,daha ucuz verenlerde şikayetleri tüm karavan ile ilgili forumlarda olay olmuştur.fiyatları şöyle yukarıdan aşağıya bir sıralayın sahibinden com da göreceksinizki avrupa yapımlarını gördükten sonra beş para etmiyecek karavanları 60.000-100.000 ytl arasında (binilebilecek-alınabilecek fiyat aralığı)donanımlarına bakın,birinde olan birinde yok full donanımdan eksik çoğu ağırlığıyla kapıkuleden çıktığınız an arabanızın bağlanacağı(oralarda rüşvetde işlemez)karavan benzetmeleri.şunu belirtmemde fayda var bu işi ticari kaygıyla yapmıyorum ve bu işten ticari bir beklentim yok,benim işlerim başımdan aşkın ve bu kazanç kapısınada ticari açıdan ihtiyacım yok,neden yapıyorsunuz sorunuza da bir açıklama getireyim ,birileri yapım şeklini değiştirene kadar bu işe devam edeceğim,ne zaman standartlar ve istedikleri fiyatlar paralel oldu o zaman bu işi bırakacağım,bunu da karavancılığa gönül vermiş birisi olarak yapıyorum.çoğu firmanın mobilya bölümü 10 yıldır aynı model ,modelini bile değiştirmemiştir.çekmecelere kadar aynı....
şunu da belirteyim ,sadece estetik ve teknolojik olayın görünen yüzü,gözükmeyen bölümlerde de çok fazla mimari ve mühendislik bilgileri gerekiyor.bunu es geçmek mümkünmüdür?
benim iş anlayışımda hiç bir zaman şişirme,üstünkörü bir iş yapılmamıştır,bubenim iş ahlakımada terstir.yaptığım her işde mükemmelliyeti yakalarım,kimileri der ki ustalarla uğraşmak zordur...evet zordur,ama bende zorluyumdur
.yanımda 36 personel çalışıyor,az çok bu işlerden anlarım.
bu projeyle ilgili 3 aydır araştırma yapıyorum,karavanal ilgili ne sormak isterseniz sorun cevaplıyabilirim,her türlü araştırmayı öyle böyle değil,baya araştırdım,her ince ayrıntısıyla ilgili bilgisayarlarım notlarla dolmuştur,hangi malzeme nasıl hangi marka eksiklikleri nelerdir.karavanda yıllarca yaşamış insanların engin bilgileriyle bu notları aldım,bir örnek vereyim mesela hüseyin pelit(rüzgar) bu önemli şahsiyet yılın büyük bölümünü karavanda gezerek geçiren brisidir.şu hatırlatmayı yapmıştır,avrupa karavanlar da mutfak olabildiğince kısadır,halbu ki bizim kültürümüzde yemeklerimizden dolayı mutfağımız uzun olmalıdır.tuvaletleri döner kafalıdır buda bize ters musluk takılamamaktadır gibi...bunlar onlarca notlarımdan sadece ikisi.
aracımın dış kasası monoblog olacak,su geçirmesi söz konusu değil,profiller,bağlantıları,kaynakları gibi konulara değinmişsiniz.şöyle söyliyeyim;benim aracımı yapan firma,eski 302 otobüsleri sıfır trevego kasasına çeviriyorlar.bu benim projemi arkadaşım olduğu için yapıyor,anlıyacağanız sokak demircisi değildir.şunu bilmenizde yarar var.teknik açıdan hymer de ne görüyorsanız fazlası olacak,her açıdan.sadece şu farkı olacak ,araçlar farklı.onlar mercedes kullanıyor,biz ıveco.semih bey teknik konular da da kesik kesik bilgi vermek istemiyorum.şunu bilmenizi isterim,bırakın profillerin kırılmasını,araçta sesi olabildiğince kesecek darbe emici contalardan tutun,tüm dünyanın kullandığı hafele menteşe ve aksesuarları kullanacağım.(bu firma dubaideki 8 yıldızlı otelde kullanılan markadır).fiyatına gelince öyle uçuk bir rakamada çıkmayacak.o kadar para ve iş gücü vereceğim bu işe.onun için sizin bahsettiğiniz hayati hataları yapmıyacağımı bilmenizi isterim.birisi dese ki bir 3 yıl sonra ya levent beyden bir karavan aldık,estetik,teknolojik ama beş para etmez.işte o zaman benim karavan işimin bittiği andır.bu hatayada düşmem.
tüm karavan dostlarını selamlıyorum.
saygılarımla...
Levent KÖROĞLU