Ynt: Vitara Maksimum Tork Devri - Hıza Göre Vites Değiştirme - Yakıt Tasarrufu
veteriner' Alıntı:
Arkadaşlar bildiğim kadarıyla genel bir prensip olarak otomobiller maksimum tork ürettikleri motor devrinde minimum yakıt tüketir. 1.6 Vitara JLX için maksimum tork devri 4000 d/d. olduğuna göre minimum yakıt için araç mümkün olduğunca 4000 devir civarı mı kullanılmalıdır? Yoksa bu konuda yanlış bilgiye mi sahibim?
Benzer bir konu da Vitara Kullanma El Kitabında " Vites Değiştirme" başlığı altında geçen
"....en iyi yakıt tasarrufu ve kullanım için tablolarda gösterildiği gibi vites büyütüp küçültünüz
Vites Pozisyonu
1 41 km/s
2 78 km/s
3 110 km/s
4 152 km/s
5 Top speed yazıyor (bölüm 5 - s 10) Bu hızlarda vites değiştirmek motoru çok bağırtıp yıpratmaz mı? Kitapçıkta yakıt tasarrufu için diyor ama tersine bu hızlarda vites değişimi yakıtı arttırmaz mı?
Ben genel olarak mümkün olduğunca erken vites büyütüp arabanın zorlanmadan ilerlediği en düşük devirde ilerlemenin daha ekonomik olduğunu zannediyordum kafam karıştı.
Bu konularda bilgi ve tecrübesi olan arkadaşlar açıklama yaparlarsa sevinirim. Teşekkürler.
Saygılarımla.
Sevgili Meslektaşım :=)
Motorun Maximum tork ürettiği devirlerde daha verimli çalıştığı doğru. Bununla beraber motorun verimli çalışmasının yanında rüzgar direncide yakıt tüketimi açısından çok önemli. Çünkü araç hareket edebilmesi için ortaya çıkan rüzgar direncinden daha fazla bir güç üretmek zorunda.
Rüzgar Direnci = 1/2 * d * a * cd * v^2
d=havanın yoğunluğu (ki sabit diyelim)
a=taşıtın hava içinde ilerlediği izdüşüm (projeksiyon) alanı(ki sabit diyelim)
cd=taşıt hava sürtünme katsayısı (ki sabit diyelim)
v=hız
Motor devrinin dolayısı ile aracın hızının yakıt tüketimine etkisini bulabilmek için D , A, CD değerlerini sabit olarak alalım sadece V yani hızın değiştiğini düşünelim. Tüm diğer sürtünme faktörlerini (lastik yüreyen aksam, sepet vs sabit kabul ediyoruz)
Böyle bakar isek rüzgar direnci direk hızın karesi ile orantılı
Yani 3 birim hız için 3*3=9 iken
4 birim hız için 4*4=16
dolayısı ile hız arttıkça rüzgar direnci çooook artıyor.
Uzun lafın kısası sadece verimli deviri yakalayım diye 70km/h dan 90 km/h a çıkarsanız yakıt tüketiminiz düşmez aksine artabilirde.
Bu arada kitapçıktaki o hızlar sanırım vitelerin max hızları , daha doğrusu max beygir gücünün verildiği 6000 (sizin aracınkini tam bilmiyorum) hızlar. O devirler yakıt tüketimi için değil max ivmelenme için işinize yarar.
Bu arada Ne kadar çok Rüzgar Direnci demişim , Belkide oğlumun adı Rüzgar diye affinitem var bu konuya.
Umarım çok karışık olmadı, işinize yarar.
Gökhan Akyıldız