01 Tip Onaylı Karavanlar Hakkında Bildiklerimiz

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Akdeniz45 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 12
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 1,625

Akdeniz45

Otelde misafir karavanda evimizdeyiz
Mesajlar
3,281
Tepkime Puanı
4,610
Yer
Almanya
Neden 01 tip onaylı karavanlar çok yapılıyor?

Sadece tüve gitmemek ve ruhsat çıkarmaktan kurtulmak için mi?

750 altı karavanların şasileri ve tabanları karavanın 750 kilonun üzerindeki aǧırlıǧını taşıyacak saǧlamlıkta mı yapılıyorlar?

Bu sorulara kendi deneyimlerimizle ve bilgilerimizle cevap verebilir miyiz?

Bu ve benzer sorulara verilecek cevaplar Türkiye’de çekme karavanın geleceǧi bakımından bence çok önemli.
 

Neden 01 tip onaylı karavanlar çok yapılıyor?

Sadece tüve gitmemek ve ruhsat çıkarmaktan kurtulmak için mi?
750 altı karavanların şasileri ve tabanları karavanın 750 kilonun üzerindeki aǧırlıǧını taşıyacak saǧlamlıkta mı yapılıyorlar?

Bu sorulara kendi deneyimlerimizle ve bilgilerimizle cevap verebilir miyiz?

Bu ve benzer sorulara verilecek cevaplar Türkiye’de çekme karavanın geleceǧi bakımından bence çok önemli.
Ehliyet alma zorunluluğu da yok. Belki bu da bir tercih nedeni olabilir.
 

Karavanın 750 KG'dan hafif olması mover sistemi olmaksızın tek başına idare edilebilmesini de kolaylaştırmaktadır. Tek başına gezecekler zaten bence 1000KG'ı geçmemeli.
 

Neden 01 tip onaylı karavanlar çok yapılıyor?

Sadece tüve gitmemek ve ruhsat çıkarmaktan kurtulmak için mi?

750 altı karavanların şasileri ve tabanları karavanın 750 kilonun üzerindeki aǧırlıǧını taşıyacak saǧlamlıkta mı yapılıyorlar?

Bu sorulara kendi deneyimlerimizle ve bilgilerimizle cevap verebilir miyiz?

Bu ve benzer sorulara verilecek cevaplar Türkiye’de çekme karavanın geleceǧi bakımından bence çok önemli.
Ben şu anda yeni bir karavan yaptırıyorum. 750kg. altı. Elbette, öyle olmayacağını biliyorum, çünkü gerçekten 750 kg. altı bir karavan, içinde hiç bir yaşam kolaylaştırıcı unsur barındırmayan karavan demektir. Takır takır, kupkuru.

Bu yüzden, şasisini 1350 kg. taşıyacak nitelikte sipariş ettim. Yani ağırlığı yüklenme sorunu olmayacak. Toplam ağırlığın da, 1000 kiloyu geçmeyeceğini hesaplıyorum.

Neden O2 tip onaylı karavan yaptırmıyorum:

- Her yıl TÜV muayenesinde sinir harbi yaşamamak için ( otomobilimizden bu konuda derin tecrübelerimiz var )
- 10.000 TL verip ehliyete bir "E" harfi ekletmek zorunda kalmamak için.
- Aklına esince ödenmiş taşıt vergilerini ikinci bir kere daha toplamakta hiç beis görmeyen bir zihniyetin iradesine bir de karavan ruhsatı ikram etmenin muhtemel sakıncalarını hayal edebildiğim için.
 

Neden 01 tip onaylı karavanlar çok yapılıyor?

Sadece tüve gitmemek ve ruhsat çıkarmaktan kurtulmak için mi?

750 altı karavanların şasileri ve tabanları karavanın 750 kilonun üzerindeki aǧırlıǧını taşıyacak saǧlamlıkta mı yapılıyorlar?

Bu sorulara kendi deneyimlerimizle ve bilgilerimizle cevap verebilir miyiz?

Bu ve benzer sorulara verilecek cevaplar Türkiye’de çekme karavanın geleceǧi bakımından bence çok önemli.
01 tip onay belgeli römork ya da karavan yapmak için her hangi bir mevzuata tabi değilsiniz.
Dolayısıyla her önüne gelen tıpkı inşaat müteahhitlik müessesesi misali herhangi bir yetkinlik yada yeterlilik belgesi gerekmeden römork ve karavan üretebilir.

Cahil cesareti denen bu girişimcilik teşebbüsleri tüm denetimsiz piyasalarda görülebilmektedir.

Mühendislik ve fizik bilgisi gerektiren bu tip imalatlar maalesef ben yaptım oldu kafasıyla yapılıp tekerlekli gecekondu olarak trafikte boy göstermesi çok tehlike arz etse de, "bişi olmaz abicim" kafasıyla dolaşanların başına bir iş geldiğinde "kaza işte, olacağı varmış, ucuz atlattık" tesellisiyle geçiştirilmesi yaşanılan garabetin özetidir.

Korsan taksi, korsan kitap, korsan CD&DVD, korsan klinik vb örneklerde olduğu gibi korsan karavan popülasyonu da ciddi boyuta ulaştı.

Türk emniyeti daima korsana yol verir günü geldimi de müdehale eder ve basına yansıyan başarılı operasyon haberleriyle gündem olur.

Şimdilik korsan karavanlar sadece zabıta haberlerinde işgalci olarak konu olmakta, yakın gelecekte karayolları denetim haberlerine de konu olursa sürpriz olarak değerlendirilmemelidir.
 




Dediğiniz gibi O1 belgesi 750kg altı olan araçların sınıfını belirlemek için kullanılan bir belge.

Karavan üretimi konusu ile hiçbir bağı yok.

Şayet bir karavan yapıyorsanız yapılan araç TÜV yada TSE'nin belirlemiş olduğu standartlara uygun ise,

O1 belgenizi yani trafiğe çıkış belgenizi bu kuruluşlardan kendiniz de temin edebiliyorsunuz.

Bildiğim ve araştırdığım kadarıyla karavanı bir üreticiden satın alıyorsanız,

üretici, sattığı bir karavanın aynısı için daha önce O1 belgesi almış oluyor.

Bu çerçevede yetkili kurum üreticiye bir yetki veriyor ve diyor ki;

Sen bu karavanın aynısını üretip satacaksan sana bu yetkiyi veriyorum. Aynısı olmak şartı ile üretip satabilirsin.
Ben artık piyasada O1 belgesi ile satılan karavanlara da şüpheyle bakıyorum.

Yine bahsettiğiniz gibi bir denetimsizlik söz konusu.

Geçenlerde bir başlık altında da belirtmiştim. Piyasanın doymasını bekliyorlar bana göre.

Oluşabilecek sansasyonel bir karavan kazası bu denetimlerin fitilinin ateşlenmesini sağlayabilir.

Maalesef güzel ülkemizde üzücü bir olay yaşanmadan üzerine gidilmiyor.

Bu işlere başlarken bende 750kg altında bir karavan yapmayı düşünüyordum ama biraz araştırdıkça

O1 den vazgeçip O2 ye yöneldim. Aracımın ağırlığına fazla yaklaşmamak şartı ile istediğim gibi dizayn edebileceğim. Benim için büyük avantajı olacak.

Bunlarla birlikte O2'nin bazı handikapları var tabi.

Tescil, saçma olan yıllık muayene (bari 2 yıl olsa), BE sınıfı ehliyet..

Motoru olmadığı için bir tek vergisi yok 🙂

Bir de bu ehliyet işi tam bir muamma bana göre.

750kg altı veya üstü bir karavanın sürüş biçiminde en ufak bir fark yokken ehliyet konusunda ayrılmaları saçmalık.
Tahminimce denetimler başladığında bu konularda dile gelecektir.
Muhtemelen O1 belgeli karavanlara da BE ehliyeti zorunlu kılacak bir mevzuat değişikliği olacaktır diye düşünüyorum.
Römork ya da karavan fark etmez 750 Kg altındaki çeki topuzlu şase trafikte çeken aracın plakasıyla kullanılır.
750 Kg üstü ise tescile tabi olup ruhsatlandırılıp plakalandırılır.

Maslesef yol denetiminde polis ve jandarma çeken aracın ruhsatına çeki topuzu işlenmiş mi sadece bunu kontrol eder başka detaya bakmaz.

Yol denetiminde kontrolorün konu hakkında yeterli bilgiye sahip olmaması ve denetimlerde odaklanılan konu "romork ya da karavan" denetimi olmadığından "ŞİMDİLİK" konu kaynamaktadır.

Yol denetiminde romork ya da karavanın yola elverişlilik belgesine bakılmadığından tam bir başıboşluk sözkonusudur.

Tip onay belgesi 01 şaseyle alakalı bir belgedir üst yapıyla bir alakası yoktur. Garabette burada başlar zira üreticiden 01 tip onay belgeli çeki topuzlu şase satın aldığınızda üstüne ne inşa ederseniz edin denetimde ne 01 belgesine ne de üst yapı inşasıyla ilgili bir denetime tabi olmazsınız. Bu nedenle üreticiler ya 01 belgeli şase alıp üstüne karavan inşa edip satarlar ya da kendileri ürettikleri şaseye 01 belgesi alıp karavan üretip 01 belgesiyle satış yaparlar. Hiç bir zaman üst yapının tip onay belgesi sorulmaz!

Üreticiler bu başıboşluğu o kadar pervazsızca kullanırlar ki ürettikleri karavan donanımsız dahi 750 kg üstü olduğu halde bunu 750 kg altı olarak pazarlar ve alıcılar da bildikleri halde bilmemezlikten gelip alır bunu kullanırlar.

Ne bir mühendislik ne de fizik kurallarına tabi olmadan üretilen bu araçlar allaha emanet trafikte dolanırlar. Aslında pek dolanmazlar genelge götürüldükleri lokasyonda "Çakılı" kullanılırlar. Bu da zabıta konusu olarak ayrı bir sorunun konu başlığı olarak toplum gündeminde yerini almakta.

02 belgeli şase alıp üstüne karavan inşa ederseniz maharetli muameleci aracılığı ile belki ruhsat çıkarabilirsiniz ama muhtemelen bu sizi yoran bir süreç olacaktır. İyi araştırmadan başlamayın.

Römork, karavan ve tiny house konusunda mevzuata tam hakim olmayan denetimciler bu konuya odaklandığında köklü düzenlemeler yapılması kaçınılmaz olacaktır.

Tatil rotalarında KGM Denetim istasyonu önünde konuşlanacak Trafik denetim ekibi tüm römork ya da karavan çeken araçları tartıya yönlendirse neler yaşanılabileceğini düşünebiliyormusunuz?

Ben 2025'e kadar bu konu hakkında ciddi düzenlemeler ve buna bağlı denetimlere başlanacağını tahmin ediyorum.

Ehliyet konusunda da bazı boşluklar mevcut, römork karavan odaklı mevzuat düzenlemesi yapılırsa bu konuya da el atılması beklenmelidir.

B sınıfı ehliyet 3500 Kg tonaja kadar araç kullanır. + 750 kg aşmayan römorku da ek belge olmadan çekebilir. Kısaca 4250 Kg Katar ağırlığı limitleri dahilindedir. Bu katar ağırlığı tartışmaya açık bir boşluk yaratmaktadır yönetmelikte bu daha net ifadelerle düzeltilmesi gerekir.

BE sınıfı ehliyet 3500 kg'a kadar römork çekebilir diyor. B sınıfı ehliyetle kullanılabilen araçların Yüklü istiabı 3500 kg olup genelde max katar ağırlık limiti 5400 KG sınırındadır. Teknik olarak aslında yüklü ağırlığı max 1900 bilemedin 2500 kg römork çekebilir.

Yüklü istiabı 3500 kg olan römorklar ancak C sınıfı araçlarla çekilebilir dolayısıyla ehliyetinde C1E sınıfı olması uygun olur.

Kısaca römorklar yeni bir tonaj aralığıyla yeniden tanımlanıp uygun katar ağırlıklarına göre ehliyet sınıflamasına tabi tutulmalıdır.

Çeki topuzlu "özel" araçlar katarlı seyahat ediyorsa mutlak KGM Denetim istasyonu tartısına tıpkı ticari yük taşıtları gibi girmeleri zorunlu kılınırsa sistem otomatikman yoluna girmeye başlar.
 

.
Rivayet olur ki; Türkiye bürokrasisini inceleyen yabancı bir uzmanın kendi sorunlarımızı tespit ve tasvirde üstün bir kabiliyetimiz olduğundan hayranlıkla bahsettiği söylenir. Kendisine “Peki devamı ?” diye sorulunca da ”İşte tam ben de size onu soracaktım” dediği aktarılır.

Sevgili @ertunk , siz bu iki kulvarda da neredeyse başlığı noktalayacak kalitede yazmışsınız. 🙂
Hem de efradını cami, ağyarını mani olarak..
 
Son düzenleme:

Biraz da yüreklere su serpelim.

Bugünün gündemini tarayanlar “Ekonomide sinekten yağ çıkarma dönemine” girildiğini, cezaların önemli bir gelir kalemine dönüştüğü haberlerini okuyacaktır.

Trafik denetimleri; rivayete göre her ekibe belirlenmiş ceza kotasını doldurması şeklinde yapılmaktaymış.

Gerek navigasyon uygulamaları gerek trafik denetimleri sürücüleri paralı otoyollara yönlendirmekte. Bu durum “radar” tahsilatını olumsuz etkilemekte. Rivayet edilen kotayı doldurmak için yeni denetim kalemlerinin devreye sokulması anlamına geliyor. Mesela yazın kar zinciri, takoz kontrolü, ya da ehliyeti “Gözlüklü” olanların torpido da yedek gözlüklerini ibraz etmesi zorunluluğu gibi detaylara yakında Römork ve Karavanlar da eklenecektir.

Kamuoyu; tiny house ve karavan işgali konu başlıklı “kışkırtıcı” haberlerle yavaş yavaş oluşturulmakta, denetimler başladığında bunlar kamuoyunda “başarılı operasyon” şeklinde algılanacaktır, tıpkı uyuşturucu operasyonunda olduğu gibi.

Özellikle tartılı denetimlerde trafikten menedilen karavanlar ciddi mağduriyetlere yol açacak tıpkı EYT’lilerin mücadelesi gibi bir hak arayışına dönüşecektir.

Gene bir seçim öncesi tıpkı “imar affı – yapı kayıt belgesi – tekne sahiplik belgesi” uygulamasındaki gibi bir defaya mahsus “beyana dayalı ruhsatlandırma” ile illegal durum mevzuata uygun hale getirilerek sorun palyatif olarak çözülür, korsan karavanlar ruhsatlı gecekondu olarak trafikteki yerini tekrar alır.

Bu arada tekneler için ikinci bir sahiplik belgesi çıkarılması yönünde bir beklenti oluşmuş durumda.

Kısaca hükümet her zaman olduğu gibi önce döver sonra şefkatli kollarıyla sarılıp kucağa oturtur, teselli eder haracını ve de hak ettiği oy’unu mutlu mesut vatandaşından alır.

Bu o kadar kanıksanmış bir reflekstir ki yasa tanımaz bir toplumsal yapıya dönüşüm sağlanmıştır.

Toplumsal yaşam düzeninde cezalandırılanlar ise sadece yasalara saygılı bireyler olmakta.

Durmak yok, yola devam :smiley:)
 

.
Devletin zaten bizler olduğundan yola çıkarsak, işini bilen halk / yolunu bulan devlet kısırdöngüsünden çıkmak pek kolay olmamalı ?
Sanki alan da memnun, satan da.
Zaten Murphy bile “çalışan sisteme dokunma” diyor.. 😊

Yalnız, 2022 deki 1430 milyar TL bütçe gelirinin ancak yaklaşık 30 milyarının tüm ceza gelirleri olduğu düşünülürse, tahmininiz bence öyle anlamlı bir artış potansiyeline sahip gibi gözükmüyor ?
Enflasyon yüzünden orantıdan yola çıksak bile yarı yarıya artış ancak %1 fazla gelir anlamına geliyor çünkü.
Eh, bunla da bilmem ne halledilebilir ki ?
 
Son düzenleme:



01 Tip onayı belgesinin gerektiği gibi hazırlanmış olması, Son kullanıcı açısından bir güvence olarak görülebilir. Bence en çok bunun için önemlidir. Ne kullandığınızı bilmeniz açısından.
Ama altyapıya o1 belgesi yaptırıp üzerine karavan yaptıranlar varmış. Bunların yaptığı iş yanlış bir iştir. Çünkü üstyapı ve iç donanımla beraber ortaya çıkan araç başka bir araçtır bence.
Bir son kullanıcı alacağı karavanın o1 belgesini sadece görmesi yetmez, doğru olduğunu da denetlemeli, tabii kendi can ve mal güvenliğini düşünürse.
 



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,457
Mesajlar
1,518,160
Kayıtlı Üye Sayımız
172,110
Kaydolan Son Üyemiz
Bukrek

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst