Ben Vitara JLX aracımı alalı 6. yıl bitmek üzere ve 180 bin km'dir benzinle biniyorum, kişiye özel diyebileceğimiz sebeplerle böyle binmeye de devam ediyorum.
Yakıt tasarrufuna yönelik kullanımla parasal olarak LPG lia raçların tüketimine yakın bir benzin tüketimim var.
Siz de bu şekilde kullanarak minimum tüketim yakalatyabilrsiniz, motor hacmi, gücü, ağırlığı vs.... farklı araçlar olsa da temel kriterlere dikkat ederek siz de aracınızda minimum tüketim yaklayabilirsiniz.
Fakat ön şart aceleniz olmayacak, hızla işiniz olmayacak. Bu sayede aracınızda yakıt tasarrufu yanında fren , debriyaj vs.... bir ço parça ömrü uzun olduğu gibi kaza riski de minimize edilmiş olur. Tabi ki bu teknikler off road'da geçerli değil, o zaman kavgada yumruk sayılmaz deyip Allah ne verdiyse veriyoruz coşkuyu, ortalama tüketim 80 lt /100 km ye bile çıkabiliyor benim 1.6 araçta.
Sakin kullanımın yanında aracın bakımlı olması ve orjinalde yol bilgisayarı yoksa bile sonradan takılması çok önemli.
Forumda başka bir başlıkta yakıt tüketimi ile ilgili yazdıklarımı, o başlığı görmemiş olabileceğinizden buraya kopyalıyorum.
Benim araç 2000 md, 1.6 JLX Benzinli, 2.5 inch Yükseltme Kiti ve 235-75-15 AT sınıf lastik var.
Başka bir modifiye yok.
Bu araçlarda yakıt tüketim verisi orjinal 195-80-15 lastikleri ile şehir dışı 6.5 lt/100 km'dir.
Benim araç şu an mevcut lastik ve yükseltme ile, sakin sürmek şartıyla GPS navigasyon cihazının ölçtüğü km'ye göre yapılan hesapta şehir dışı güzergahtaki yol dümdüzse 5 lt/100 km, kısmi rampalar varsa 6-7 lt/100 km, tamamen yokuşyukarı bir güzergahsa 8 lt/100 km tüketiyor. (tüketimi aracıma sonradan taktırdığım yol bilgisayarıyla ve her depo bitiminde aynı pompadan ağzına kadar fulleyerek hassas şekilde ölçerim)
Hızlı ve agresif sürüşle tüketim %20-30 civarı daha artar.
ARAÇ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Buji ve buji kablolarını kontrol ettiriniz. Genelde titreme, silkeleme tarzı belirtileri olur. Sorun varsa ateşleme düzgün olmayacağından yakıt tüketimini artırır.
2-Hava filtresini kontrol ettirin, kirli ise yakıt tüketimini artırır.
3- Kaliteli bilindik marka yakıt kullanın.
4- Termostat tam arızalı olmasa bile dört dörtlük çalışmıyorsa araç geç ısınıp kolay soğuyacağından yakıt tüketimini arttırır. En iyisi orjinali ile değiştirin.
5- Kalitesiz, yetersiz oranda antifriz, saf su yerine çeşme suyu kullanılması tıkalı- kirli radyatör, kalorifer peteği ve hortumlar ısı transferini zorlaştıracağından aracın ısınma-soğuma durumunu etkileyerek yakıt tüketimini arttırır.
6- Kalın motor yağı kullanımı özellikle motor soğukken iç sürtünmeyi arttıracağından yakıt tüketimini arttırır.
7-Diferansiyel ve şanzıman yağlarının kalın olması aynen motordaki gibi soğukta iç sürtünme fazla olacağından yakıt tüketimini arttırır. Orjinal yağ 75W-90 dır.
8- MT veya Kış lastikleri marka, desen, hammadddeye göre %10'a kadar yakıt tüketimini artırabildiği söylenmektedir.
9- Ateşleme-avans-subap ayarlarının düzgün olmaması yakıt tüketimini artırır.
10- Yıpranmış debriyaj balatası aracın çekişini düşürüp yakıt tüketimini arttırır.
11- Normalde 3 bar basınçla çalışması gereken benzin pompası tamamen bozulmayıp aracın çalışması için gereken minimum basınç olan 2 bar civarına düşmüşse sürücüye araç gitmiyor hissi verip gaza daha fazla basmasına sebep olarak dolaylı şekilde yakıt tüketimini arttırabilir.
12- Oksijen sensörü, hava debimetre, MAF-MAP- TPS-IAT sensörleri gibi ECU nun yakıt püskürtmede ölçü aldığı parametreleri etkileyen elektronik arızalar, yakıt tüketimini artırır. Bu tip sorunlarda genelde arıza ışığı yanmakla beraber nadiren de olsa arıza olduğu halde ışığı yakmayabilir. Aracı OBD cihazına bağlatarak varsa hata kodunu okutunuz.
13- Kirlenmiş gaz kelebeği /boğaz kelebeği yakıt tüketimini arttırır. Mümkünse manifoldla birlikte temizletin.
14- Tıkalı benzin filtresi de yakıt tüketimini arttırır.
15- Tıkalı katalizör de yakıt tüketimini artırır. İptal ettirmeniz faydalı olabilir.
16- Port bagaj, karter koruma, demir tamponlar gibi aero dinamik yapıyı bozan ve ağırlık yapan her şey yakıt tüketimini arttırır.
17- İçine toz, balata tozları birikmiş frenler yağışlı havalarda veya su geçişlerinde içine su alırsa tozlar çamura dönüşüp her fren basmada yapışmaya sebep olur, freni bırakıp gaza bastığınızda bu yapışma ayrılana kadar kısa süreli de olsa zorlanma ile yakıt tüketimini arttırabilir. Kampanaları söküp içlerini temizletip gerekirse tornalatın.
18- Enjektörler test edilip gerekiyorsa ultrasonik cihazla temizlenmeli veya değiştirilmeli.
SÜRÜŞ STİLİ İLE İLGİLİ TAVSİYELERİM
1- Motoru ısıtmak için bekleme beklememe konusu ihtilaflı ve karmaşık. Ama genel eğilim ısıtmadan yürüyüp düşük devirde sürerek yolda ısıtmak.
2-Mümkün olan en çabuk şekilde, mümkün olan en üst vitese çıkıp aracın titremeden gidebildiği en alt devirde sürün.
Mesela benzinli JLX de şehir içinde düz yolda 5. vites 1500-1800 rpm 40-50 km/s hız civarı araç titremeden yürüyor ve bu sırada tüketim yol bilgisayarında 4-5 lt/100 km civarı oluyor.
3- Ayağınızı gazda sabit tutmaya çalışın, hızı korumaya çalışmayın. Mesela tatlı bir rampa geldi, araç biraz yavaşlayarak da olsa o viteste rampayı tamamlayabilecekse gazı yükseltmeden sabit çıkın. Aynı şekilde acil bir durum yoksa hızlanırkende aniden köklemeden ağırca hızlanın.
4-Çok dik rampalarda 3500, orta dikliklerde 2500-3000, düzde 1500-1800 devir civarı gitmek en az yakıtı sağlar.
5-Hız olarak yolun durumuna göre 60-90 arası en az yakıtı sağlar.
6- Şehir içinde trafiğin ilerisine bakarak yavaşlamak gerektiğinde duruma göre ilk planda ayağı gazdan çekip yüksek viteste ilerlemek, olmazsa boşa almak son çare freni kullanmak en az yakıtı sağlar.
6- İnişlerde araç 1800 devire yakın gidebiliyorsa 5. viteste gaza basmadan inmek, araç gaza basılmayınca sürekli yavaşlama veya 1500 devir altına düşme eğilimindeyse motor da sıcaksa boşa almak en az tüketimi sağlar.
Yokuş aşağı inerken motor ısısı yeterliyse (70 derece civarı yani göstergede alt çizgiyi birkaç mm geçmiş ) devir de 1800 ve üzerindeyse 5. viteste ayak gazdan çekilirse cut-off devreye girer, araç yakıt püskürtmeyi durdurur, tüketim 0 olur. Devir azalırsa araç tekrar yakıt püskürtmeye başlayacağından meyil müsaitse bir alt vitese alıp deviri yükselterek tekrar cut off'u devreye sokulur ve böylelikle yol durumuna göre km'lerce 0 tüketimle gidilebilir.
Sonuç olarak rampa çıkarken 15-20 lt/100 km'ye fırlayan fazla tüketim ortalamada telafi edilmiş olur.
Eğer meyil ve motor sıcaklığı cutt of'a müsait değilse inişlerde vites boşa alınırsa tüketim hıza göre 1-2 lt /100 km civarı olur.
7- Soğuk motorda manevra tüketimi artıracağından araç uzun süreli park edileceğinde çıkarken manevrasız çıkabilecek şekilde park etmek en az tüketimi sağlar. Böylelikle manevra sıcak motorla yapılmış olacağından tüketim minimum olur. Manevra esnasındaki tüketimin büyüklüğü konusunda fikir vermesi açısından aracımdan örnek vereyim. Benim aracımdaki yol bilgisayarının anlık tüketimi 99.9 lt/100 km'ye kadar okuyabiliyor. Daha yüksek tüketimde ekranda --- işareti görülüyor. Aracımı akşamdan garaja geri sokmazsam sabah soğuk motorda manevra yaparak garajdan çıkmaya çalıştığımda anlık tüketim 100 lt/100km veya daha üzeri olduğundan ekranda --- görülüyor.
8-Klima, güçlü ses sistemleri, gereksiz far yakmak dahi yakıt tüketimini arttırır.
9-Motor ısınırken suyun bir kısmının kalorifer peteğine gitmesi motorun ısınmasını geciktirir. Dolayısıyla yakıt tüketimi artar.
Mümkünse araç çalıştığında hararet en üst seviyeye gelene kadar kalorifer düğmesini soğuk olan mavi bölümde tutun.
Fan üfleme kademesini mümkün olan en az rakamda tutun.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[[font=arial black]Önce konu sahibi ve yeni araç sahibi arkadaşa araçı hayırlı olsun, allah kaza bela vermesin diyeyim,
Sanra, Sayın veteriner beye; arkadaşın yeni araçı hem benzinli hem, 2.0 motor hemde otomatik, böyle bir araçın çok yakması gayet normal, nasıl önlem alacakta, Fabrika verileri tüketimini aşağıya çekecek doğrusu merak ettim.
Sizin araç 1.6 manule tabiki 2.0 otomatik araça göre az yakacak...Galiba gözden kaçırdınız arkadaşın yeni araçının teknik verilerini...kolay gelsin....esen kal....][lpg den başka şansı yok bu arkadaşın....]