Bizim de Bir Transatlantiğimiz Oldu!

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan SEVAL Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 1
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,051

SEVAL

www.sevalduban.com
Mesajlar
3,866
Tepkime Puanı
39
Web
www.sevalduban.com
Bakmayın genç kuşakların adını bile duymamış olmalarına…. Deniz ticareti tarihimizde bir Gülcemal gemimiz vardıki, Yavuz nasıl efsaneleşmiş bir savaş gemimiz ise, oda o kadar halka mal olmuş bir yolcu gemimizdir. Kaldı ki, ilk ve son gerçek transatlantiğimizdir! Bir ticaret gemisi olarak Amerika’ya ilk giden, New York limanının sayısız rıhtımlarından birine ilk palamar atan, işte bu Gülcemal olmuştur.

Sondan bir önceki padişah V.Mehmed Reşat’ın annesinin adını taşıyan Gulcemal, 1874’te İngiltere’de inşa edilmiş bir birinin ikizi iki uzun yol yolcu gemilerinden biriydi. 5.071 gros tonluk olup 142 m. uzunluğundaydı. Eni de tam tamamına 14m. !!

White Star denizcilik kuppanyası Germanic adını verdiği bu gemiyi İngiltere ile Birleşik Amerika arasında sefere koydu. Gemi baştan sona yüzen bir saraydan farksızdı.Yıllarca iki kıta arasında dönemin en üstün en konforunu sağlayarak dünyanın en varlıklı yolcularını taşıdı durdu.. Aynı zamanda o yılların en hızlı yolcu gemilerinden biriydi. Saatteki hızı 16 mile (yni 30km.ye) yaklaşıyordu. Böylece Atlantik’i rekor sayılabilecek bir sürede, 6 gün 21 saatten pek az bir zamanda aşabiliyordu. Öyle ki, Atlantik’i en kısa sürede kat eden transatlantiklere verilen Mavi Kurdele ödülünü kazanmayı başarmıştı.

Germanic adlı bu gemi 27 yıl boyunca Atlantik’n azgın dalgalarının üzerinden aşarak iki kıta arasında çalıştırıldıktan sonra 1902 de Dominian Lines adşlı bir firmaya satıldı. Yeni sahibi onu iki kıta arasında göçmen taşımak amacıyla satın almıştı. Lüks kamaralar bozularak geniş yatakhaneler haline getirildi, kuş sütünün eksik olmadığı yemek salonları, göçmen yemekhaneleri haline sokuldu. Bu arada adı da değiştirilmiş Ottawa olmuştu.

Sekiz yılda böyle çalıştırıldı... Sonra ikinci kez satışa çıkartıldı. O sıralarda yolcu gemisi filosunu güçlendirmek amacıyyla dünya piyasasında uygun fiyata gemi arayan Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi, 1910 yılında 35 yaşındaki bu gemiyi 25.110 altın liraya satın alıp filosuna kattı.

Gulcemal adı verilen bu gemi, çok geçmeden yolcu gemilerimizin en sevileni olarak gönüllerde taht kurdu. Böylesine rahat, böylesine konforlu bir gemiyle yolculuk etmenin keyfi başka nerede olabilirdi? Yıllarca limanlarımız arasında yolcu ve ticaret eşyası taşımakla kalmadı; süvarisi ‘’Topuz’’ Lütfi Kaptan’la birlikte 1920-21 yılları arasında dört kez de Amerika seferi yaptı.

Gulcemal, Cumhuriyet döneminde kah Karadeniz iskeleleri ne çalıştı, kah İzmir’e ve de Akdenizdeki İskelelere….Ataturk’ünde birkaç kez yolculuk yaptığı Gülcemal, 1937’de artık iyice çaptan düştüğü için çaresiz seferden alınarak Haliç’e bağlanmak zorunde kaldı. ikinci Dünya Savaş’nın karanlık yıllarını Haliç sularında demirli olarak bir ardiye gemisi olarak geçirdi. Uluslararası Lıoyd kayıtlarında Gülcemal’in adı son kez 1945’te yer aldı. Sonra? Sonra 1950 yılında bir gün, bir açık deniz römorkörü tarafından çekilerek limandan çıkartıldı, Marmara ufkunda giderek gözden uzaklaştı, kayboldu, gitti. Nereye mi? Messina’ya.. Onu hurda hesabına satın alan bir italyan firmasının söküm havuzuna… Yanlızca Müze’deki piyanosu kaldı yadigar!

Kaynak: Istanbul’un Unutulmayan Gemileri Eser Tutel
 

Etiketler
Ynt: Bizim de Bir Transatlantiğimiz Oldu!

1910 yılında Gülcemal isimli Transatlantiğimiz varken yıl 2009 üç yerimiz deniz şu anda bir tane Transatlantiğimiz varmı bunu merak ediyorum denizcilik alanında ileriyemi gittik yoksa geriyemi.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.

BENZER KONULAR



GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,030
Mesajlar
1,527,459
Kayıtlı Üye Sayımız
166,772
Kaydolan Son Üyemiz
feryboatcom

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst