Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Evren UYANIK Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 52
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 46,036
Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
.....................................
............................
4H'ta diferansiyel kilitli değilken tork dağılımı ön %47, arka %53 diyor. 4H Lock'a alındığında bir kaynakta tork dağılımı %50-%50 olur denmiş, diğer kaynaklarda diferansiyel tamamen kilitlenir denmiş. Tork dağılımının %50-%50 olmasıyla diferansiyelin tamamen kilitlenmesi farklı şeyler olmalı, bu bilgilerden biri yanlış olmalı gibi geldi bana. Şöyle ki dik bir yokuşta ön tekerlerin buzda, arka tekerlerin asfaltta olduğunu varsayalım. Gaza çok az bastığınızda, 4H Lock'ta, tork dağılımı %50-%50 ise ön tekerler %50 torkla patinaj çekerken arka tekerlere %50 tork gitse ve asfaltta olduğu için patinaj çekmese de gaza çok az bastığınızdan yokuşu çıkacak kadar yeterli olmaz güç. Gaza daha fazla basarak çıkabilirsiniz belki ama gaza çok az bastığınız senaryoyu varsayıyorum. Diğer yandan 4H Lock'ta olay tork dağılımının %50-%50 olması değil de orta diferansiyelin tamamen kilitlenmesi ise (yani şu mekanik olarak vites koluna benzer sistemle kilitlenenlerdeki gibi), bu durumda yokuşta gaza hafif bastığınızda arka tekerler henüz hareket etmemişken ön tekerler patinaj çekmez. Bana Vitaradaki kilit sisteminin ikinci tarif ettiğim gibi olması gerekiyormuş gibi geliyor. Yani mekanik tam kilit gibi, ön aksı ve arka aksı tamamen aynı hızda çevirecek %100 kilitleyen bir sistem. Diğer türlüsü, yani lock'a aldığında %50-%50 tork dağılımı olur diyen kaynağa göre bakarsak, bunun pek bir manası olmaz zaten, lsd'den veya elektronik kilitten bir farkı kalmaz gibi geliyor. Sizin bu konuda bilginiz var mı, yani 4H Lock'a aldığınızda ön aks ve arka aks her halikarda aynı hızda dönecek şekilde %100 mü kilitliyor orta diferansiyeli?
.....................
.............

Motordan çıkan güün %50 öne %50 si arkaya veya 47 53 oranıda dağılıyor.....
Gç dağılıyor, dönüş sayısı değil...

orta tam kilitliyken iki şaftta aynı hızda döner fakat ön veya arka aksta tam kilit olmadığı için önden bir arkadan bir teker aynı sayıda döner. araç tutunan lasiğin ittiği kadar gider....
....................................

Evren UYANIK' Alıntı:
.........
.....................
Bu sorunun cevabıyla da bağlantılı olan başka bir sorum var. 4H Lock'a alındığında kaygan olmayan yüzeylerde (kuru asfaltta diyelim) dönüşlerde risk oluşur deniyor, ön ve arka aksın dönüş hızlarının farklı olması gerektiği ama orta diferansiyel kilitliyken bu olamadığı için aktarım organlarına fazla yük düşer veya ön ya da arka tekerlerde kayma olabilir, örneğin araba kafadan kayabilir deniliyor. Böyle bir durum var mıdır?
........

Doğrudur, akslarda kilit yoksa bile, orta kilitliyken ön şaftta arka şaffta aynı hızda dönmelidir, dönmek ister...
Kaygan olmayan zeminde düz gitmeyerek ikisi arasndaki tur sayısını değişitmeye zorlarsanız, mekaniği kırarsınız....

Evren UYANIK' Alıntı:
..............
........
Hızımı almışken başka bir soruya geçiyorum :smiley: Porya kilidi olan araçlarda 4x4'e geçerken aracı tamamen durdurmak veya düş düşük hızda geçirmek vs. gerekiyormuş. GV'da 4H'tan 4H Lock'a geçerken böyle bir gereklilik var mı, yoksa seyir halindeyken istediğiniz hızda orta diferansiyeli kilitleyebiliyor musunuz?
.............

Porya kilidi farklı bi konu...
Porya kilidi, jantın hemen arkasını, poryayı akstan ayıırır, yani poryanın aksla birlikte dönmesini engeller, böylece giderken yuvarlanarak dönen porya, kendisi döndüğü için aksı döndürmez, aks dönmeyince ıstavroz kutusu dönmez, ıstavroz kutusu dönmeyince ayna dönmez, ayna dönmeyince mahruti dönmez, mahruti dönmeyince şaft dönmez :smiley: :smiley:

aktarma kutusunda tekere doğru tork basılmak istenmiyorsa, sadce yolda yuvarlanan bi teker olduğu için :smiley: bunları boşyere döndürerek eskitmek, ortaya çıkan ölü enerjiyle pahalı yakıt yakmak anlamsızdır....

Porya kilitlerinin orta kilitlerle veya defr kilitleriyle bi bağı yok, sadece gerekmediğinde aksla teker arasındaki bağlantıyı kesiyor...
Tekere tork basmak için poryaları bağlamak gerektiğinde ise durup durmamak üretim yapısına bağlı....

Aynı şekilde ortayı kiltlemekte iç tekniğine göre faklılık gösterir. Genelleme yok...

Evren UYANIK' Alıntı:
.............
.......Okuduğum bir kaynakta 4H'tayken orta diferansiyelin LSD sayesinde LSD kapsamında kilitli olduğu yazıyordu, başka kaynaklarda ise orta tamamen açıktır diyordu, bu konuda bilginiz var mı bunu da sormuş olayım.
..............
.......

Bahsettiğiniz orta aktarma kutusu sistemi normalde açık defransiyeldir. Kilitsiz çalışır. Şaftlara tork dağılımı yapması gerektiğinde limitli olarak kilitlenir.....

Evren UYANIK' Alıntı:
......................
..........
Sorularımla boğmamışımdır umarım. 2006-2007 model düşük kilometrede araçlara baktığımda veya sıfır km 4x4 araçların uygun fiyatlılarına baktığımda arazi yetenekleri çekiş anlamında en fazla olan Vitara gibi göründüğü için özellikle buna yoğunlaştım. Diğer araçların çoğu normalde önden çekiş, patinaja düşünce dört çeker, veya düğmeyle elektronik olarak dört çekere geçen türde, ama ortayı %100 kilitleyen hiç duymadım. Nissan Qashqai'de ve X-Trail'de de 4WD Lock düğmesi var ama bildiğim kadarıyla bu sadece önden çekişten dört çekere geçişi sağlıyor, yani muhtemelen ortadaki LSD devreye giriyor o kadar, %100 kilitleme gibi bir imkan sağlamıyor. Çok ağır bir koşulda kalınsa LSD belirli bir miktar torka kadar kilitleyebildiği veya yapısı gereği kaldırabildiği bir güç sınırı olduğu için %100 kilide göre yetersiz kalıyor. Gerçi bu araçların o kadar ağır koşullara sokulması da pek anlamlı değil de işte biraz da teorik bilgi açısından merak ediyorum bunlar arasındaki farkları ve avantajla dezavantajlarını.

Çok teşekkürler...

Defender gibi tamamiyle mekanik sistemin avantajı kompleks olmayan yapıları sebebiyle kullanışlılık...
Sürücü becerisine odaklı verimlilik....

Diğer elektronik sistemler ise tembel işi :smiley: konfor kazanıyorsunuz, vites mites seçmeden sadce gaza basıp gidiyor, frene basıp duruyorsunuz. Alt limitlerde konforla birlikte başarılısınız, ama üst limitleriniz çok aşağıda....

:smiley: Hiç boğmadınız :smiley: Yeterki hava filtrem boğulmasın :smiley:
 

Etiketler
Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
....................
...............
Bilerek değil varsayımlarım üzerine konuşuyor olsam da, bana %50-%50 tork dağılımıyla orta diferansiyelin tamamen kilitli olması farklı şeyler gibi geliyor. Şöyle ki, arabanın ön tarafını askıya aldık diyelim, havaya kaldırdık, sadece arka tekerler yere değiyor. %50-%50 tork dağılımı olan bir araçta gaza 10’da 1 oranında basıyorken atıyorum motor 20 Nm güç üretiyorsa ön aksa 10 Nm, arka aksa 10 Nm güç gider, ön tekerler havada olduğundan hızla dönerler, ama arka tekerler yerde olduğundan ve araba dik bir yokuştaysa diyelim, arabayı ileri götürecek kadar da torka sahip olmadıkları için hareket edemezler. Yani ön tekerler döner ama arka tekerler dönmez.
...................................
........................

Ortada kilit yoksa, evet... Güç %100 öne gider...

Evren UYANIK' Alıntı:
....................
...............
Diğer yandan orta diferansiyel %100 kilitli olursa (sizin land’larda ortayı elle kilitleyince böyle oluyor galiba) 20 Nm güç verdiysen ön tekerler havada da olsa %100 kilit olduğu için arka tekerler dönmediği sürece ön tekerler de dönmez, yani gücün tamamı arkaya gider. %100’e torku arkaya iletmiş olur yani sistem.
...................................
........................
Hayır, orta tam kilitli olduğu için güç eşit olarak iki şafta dağılır... İki şaftta aynı hızda döner....
Ön ağaca asılıysa,
önün döndüğü kadar arka patinaj atar,
Veya aks keser :smiley:
Veya def kırar :smiley:
Veya Ağaca Çıkar :smiley: :smiley:
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
Bu konuda tam bilgili değilim ama benim bildiğim kadarıyla diferansiyel kilidi, diferansiyelin içine takılan bir mekanizma. Kilitli diferansiyel olması için diferansiyeli komple değiştirme şeklinde bir seçenek duymadım.

Istavroz kutusunun içinde olup bitiyor herşey...
Biyel dişlilerinin kendi eksenlerinde dömesini engelliyor mekanizma....
Bu mekanizma bazı ıstavroz kutuarının kilitsiz haline göre büyümesine sebep oluyor....
Dolayısı ile büyük kovan gerekiyor...
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Alfonse' Alıntı:
"Ortayı elle kiltlemek" : Ortada defransiyel yok, aktarma kutusu var, ortayı elle kilitlediğinizde kaydırma şansı -işide bu zaten- olan viscause couplen tam sıkışarak ön şafta ve arka şafta giden torku aynı yapıyor. Yani %100 kilitleme yapıyor.
Bu seçeneği sürücüye sunmasındaki amaç, etap içinde öngürülemeyen kalma riskini sıfıra indirmek.
+
%100 kilitli olmanın mecburiyetinin öngürüldüğü engellerde bu seçenek kullanılmalıki sistem herromu yapsam merromu :smiley: yapsam diye uğraşıp kendini yormasın.....

Sistem mekaniktir, mekanik hareketleri elektrikli veya manyetik araçlar devreye iter... Bu elektrik/manyetik mekanizmayıda kontrol eden elektroniktir.... Sonuçta iş ufacık, arkasında devreler içeren bi düğmeyle başlatıp sonlandırıldığı için adı elektroniktir....


bu viscause coupling dediğinizi bir türlü anlayamadım. Gerek netten gerekse servislerden öğrenmeye çalıştım ama nafile. '92 model RR classic' im var. aracımda sadece L ve H seçenekleri var. bu bahsettiğimi bir kaç discovery td5 te de gördüm. merak ettiğim konu ise aracımda diff.kilidinin olup olmadığı :smiley: yada bunu nasıl test edebilirim?

selamlar, fatih.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

mfthk' Alıntı:
bu viscause coupling dediğinizi bir türlü anlayamadım. Gerek netten gerekse servislerden öğrenmeye çalıştım ama nafile. '92 model RR classic' im var. aracımda sadece L ve H seçenekleri var. bu bahsettiğimi bir kaç discovery td5 te de gördüm. merak ettiğim konu ise aracımda diff.kilidinin olup olmadığı :smiley: yada bunu nasıl test edebilirim?

selamlar, fatih.

Fatih selam,
Uzun zamandır siteye girmiyordum....

Seni son hatırladığımda araç arıyordun galiba... Yanlış hatırlamıyorsam...

Almışsın, hayırlı olsun....

Ne iş yaptığını biraz biliyorum, şeklinide bilyorum ama tam olarak bende çalışma prensibi anlayabilmiş veya birinden öğrenebilmiş değilim viskozun.....

RR Classic te kullanıldığınıda bilmiyordum...
 



Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Alfonse' Alıntı:
Fatih selam,
Uzun zamandır siteye girmiyordum....

Seni son hatırladığımda araç arıyordun galiba... Yanlış hatırlamıyorsam...

Almışsın, hayırlı olsun....

Ne iş yaptığını biraz biliyorum, şeklinide bilyorum ama tam olarak bende çalışma prensibi anlayabilmiş veya birinden öğrenebilmiş değilim viskozun.....

RR Classic te kullanıldığınıda bilmiyordum...

:smiley: sonunda aldım evet. iyi dilekleriniz için teşekkür ederim. aracımın eski sahibi yine gezenbilirden. ankaradan gönençmete isimli arkadaşımızdan satın aldım. gayet keyifliyim bu aralar anlayacağınız :smiley: göz atmak isterseniz;

http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=70496.new#new

aracımda viskozun olup olmadığını, bu araçlarda kullanılıp kullanılmadığını bilmiyoruz. kulaktan dolma hep, nereye baksam herkes farklı bişey söylüyor :D :smiley:)

selamlar.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Ankara' dayım ama bu makinadan haberim yoktu...
Çok güzelmiş...
Kazasız belasız inşallah, güle güle kullan...
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Alfonse' Alıntı:
Arka sağ havada diyelim, boşa dönüyor...
Frene basınca veya el frenin çekince hem sağda hem solda fren balataları diskleri sıkıyor...
Soldaki teker zaten dönmüyor -yerde-...
Sağdaki dönüyordu, balatalar diski sıkınca dönmeyi durdurdu sağdaki. Ve defransiyel gücünü sola aktarmaya başladı, yani "sola aktarmaya çalıştı" daha doğrusu.
Gaza biraz daha yükleniyorsunuz ve fren yapılmış tekerleğe daha fazla dönme gücü uyguluyorsunuz, döndürme gücü frenleme gücünü geçerse işe yarıyor.

Öncelikle zaman ayırıp detaylı bir şekilde yanıtladığınız için teşekkür ederim. Sorularımın bir kısmı 2 yıl öncesine dayanıyordu ve zamanında Nejat Bey sağolsun baya bilgilendirmişti beni ama fazla bilgi göz çıkarmaz ;)

Anlattığınız bu yöntemi anladım, ancak bana hala hata var gibi geliyor. Sağ dönüyordu, balatalar sıkınca sağ durdu, diferansiyel gücü sola aktarmaya çalıştı, sol dursa da, sola da fren yapılsa da gaza biraz daha yüklendiğinde araç yürüyecektir diyorsunuz; ancak gaza biraz daha yüklendiğinizde sağ teker de tekrar dönmeye başlayacak. Sağ dönmesin diye el frenini biraz daha çekeceksiniz, bu sefer sola da fren uygulandığı için solu döndürmek için daha da fazla gaza basmanız gerekecek, derken yine sağ teker dönecek. Bu döngü böyle devam eder ve yöntem işe yaramaz gibi geliyor bana. Ancak siz tabi tecrübenize dayanarak söylüyorsunuz. İşe yarıyor diyorsanız yarıyordur. Ben işin matematiğine fiziğine göre aklıma yatıramadım ama sorun değil. Bir gün uygun ortam denk gelirse şansımı denerim :smiley:

Burnout yaparken frene basıyorken arka tekerlerin patinaj yapabilmesinin nedeni aracın ön tekerlere düşen ağırlığının daha fazla, arka tekerlere düşen ağırlığının daha az olması ve bununla ilintili olarak da zaten arka fren basıncının daha az olmasıdır diye düşünüyorum. Arka tekerlekleri bir şekilde patinaja düşürdükten sonra dönen tekerleğin sürtünme kuvvetinin, öndeki duran tekerleklerden daha düşük olması nedeniyle de araba hareketsizken frene basıyorken patinaj yapabiliyor. Ön arka ağırlık dağılımları ve fren basınçları aynı olsa burnout yapmak mümkün olmaz veya çok zor olur; ancak zaten genel sürüş dinamiklerinde hareket halindeki araçta frene basınca ağırlık öne bindiğinden dolayı her zaman ön fren basınçları arkaya göre daha yüksek olur, bu nedenle arkadan çekişli arabada burnout yapmak kolaytır. Önden çekişli arabada olmaz örneğin, frenle gaza aynı anda bassanız da araba hareket eder, arka el frenini çekseniz dahi hareket eder, zira önde ağırlık ve dolayısıyla çekiş gücü daha fazla. Yani burnout'taki durum sizin anlattığınız yöntemden biraz farklı diye düşünüyorum.

Heel and toe genelde pist yarışlarında vites düşürürken aracın fren dozlamasına ve viraj içindeki dengesini kontrol etmek için kullanılan bir yöntem. Vites düşürme esnasında debriyajdan ayağı çekerken motor devrinin yükselmesi sırasında oluşan kompresyon farkını absorbe etmek için gaza basarak deviri bir düşük vitesin devrine getirmeye ve bu sayede fren dozajını sabit tutmaya yarıyor. Sol ayak frenini kastediyor olabilirsiniz belki diyeceğim ama sol ayak freni de rallide 4 çeker turbo araçlarda sağ ayağı gazdan çekmeden sol ayakla frene basarak turbo basıncını düşürmeden ve turbo lag oluşturmadan viraj dönmekte kullanılan bir yöntem. Önden çekişli araçlarda da frenle gaza aynı anda basarak ön tekerlerin gaz ve frenle birbirini dengelemesi, arka tekerlerin sadece fren yapması neticesinde bir nevi el freni etkisi yaratarak aracı toprak zeminde kontrollü bir şekilde kaydırmak için kullanılıyor. Arazide kullanıldığını duymamıştım ama uygun düştüğü bir yer vardır belki.

Porya kilidiyle ilgili verdiğiniz bilgileri daha önceden duymamıştım, öğrendiğim iyi oldu, tekrar teşekkürler.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Bu arada ESP dediğiniz gibi sadece boşta dönen tekere fren uyguluyor. Ancak uyguladığı fren gücü çok kısıtlı olduğu için çoğu zaman bir işe yaramıyor. Saplandığınız bir yerden çıkmaya veya çıkamadığınız dik bir yokuşu çıkmaya yardımcı olacak kadar etkili değil. Sadece karda, yağmurda, buzda patinaja düşen tekerin dönüş hızını biraz sınırlamaya yarıyor olsa gerek. Zira tekerin hızını sadece bir miktar yavaşlatıyor o kadar. Hızını iyice yavaşlatacak veya tamamen durduracak ve torku diğer aksta kullanılabilir hale getirecek kadar etki yaratamıyor.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

mfthk' Alıntı:
bu viscause coupling dediğinizi bir türlü anlayamadım. Gerek netten gerekse servislerden öğrenmeye çalıştım ama nafile. '92 model RR classic' im var. aracımda sadece L ve H seçenekleri var. bu bahsettiğimi bir kaç discovery td5 te de gördüm. merak ettiğim konu ise aracımda diff.kilidinin olup olmadığı :smiley: yada bunu nasıl test edebilirim?

selamlar, fatih.

Viscous Coupling hakkında Google'dan çok sayıda açıklayıcı sayfaya ulaşabilirsiniz. Bir iki link vereyim:

http://auto.howstuffworks.com/differential5.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit

Ayrıca Youtube'da da bununla ilgili test videoları bulabilirsiniz.

Tekerlekler patinaja düştükten sonra çekişi diğer tarafa aktaran bir mekanizma olduğu için pek off-road'a yönelik değil. Daha ziyade önden çekişli arabalar patinaj yapınca devreye girip patinajın durmasını ve gücün bir kısmının arkaya aktarılmasını sağlayan basit bir mekanizma. Bir ara VW Golf, Bora, Audi A3 vb. araçlarda bulunuyordu. Sonraki yıllarda geliştirdiler, iyileştirdiler. İlk çıkanları pek etkili değildi.

Ortada kilit olup olmadığını en kolay şekilde ön veya arka tarafı askıya alarak anlayabilirsiniz sanırım. Sizin araçta çekiş öncelikli olarak öne gidiyorsa arabanın önünü havaya kaldırırsınız, kilit yoksa sadece ön tekerler döner, kilit varsa arka da döneceği için araba krikodan düşer, müessesemiz mesuliyet kabul etmez ;D Çekiş öncelikle arkaya gidiyorsa tam tersini denersiniz. Grand Vitara'da öncelikli çekiş arkada diye biliyorum mesela, ama çoğu araçta önde. Sizin araçta da arkada olabilir. Ama sizinki gibi bir araçta ortada kilit olmaması gibi bir ihtimal olacağını hiç sanmıyorum. Youtube'da awd roller test diye aratırsanız orada görünen rollerlarla en iyi anlaşılıyor bu kilit olayları, ama bu rollerlar nerede bulunur, bizim sanayilerde birilerinde var mıdır bilmiyorum. Ben tanıdık bir serviste arabayı lifte kaldırıp krikodan düşme ihtimali olmadan lift üzerinde birkaç deneme yapmıştım.
 



Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
....................................
.................
Anlattığınız bu yöntemi anladım, ancak bana hala hata var gibi geliyor. Sağ dönüyordu, balatalar sıkınca sağ durdu, diferansiyel gücü sola aktarmaya çalıştı, sol dursa da, sola da fren yapılsa da gaza biraz daha yüklendiğinde araç yürüyecektir diyorsunuz; ancak gaza biraz daha yüklendiğinizde sağ teker de tekrar dönmeye başlayacak. Sağ dönmesin diye el frenini biraz daha çekeceksiniz, bu sefer sola da fren uygulandığı için solu döndürmek için daha da fazla gaza basmanız gerekecek, derken yine sağ teker dönecek. Bu döngü böyle devam eder ve yöntem işe yaramaz gibi geliyor bana.
.................................
.....................

El freninin düğmesine basılı tutuyorsunuz ve kolla devamlı oynuyorsunuz... Evet döngü doğrudur... İşte o arada derede yürüyor makina....
Banada yıllarca bu yöntem hep söylendi, hiç aklım yatmazdı... Ama karda kalkmayan binek araçları bu yöntemle hareket ettiren çok yaşlı şöför görmüştüm... Kendim deneyip verim alınca inandım, uyguladıkça keyif aldım...
Israr Ettiğim Bişey Yok, zaten mekaniği yoran bişeyede ısrar etmem...
Sadece öylesine bi tıklatayım :smiley: dedim konunun tamponuna, laf düşündüğümden fazla uzadı....
Yazdıkçada bununla ilgili ısrar ediyormuş gibi oluyorum, hoşlanmıyorum...
Ben paylaştım, alanada almayana da helal olsun...

Evren UYANIK' Alıntı:
.................
Ben işin matematiğine fiziğine göre aklıma yatıramadım ama sorun değil. Bir gün uygun ortam denk gelirse şansımı denerim :smiley:

Matematik, fizik herkese aynı.... Göreceli değildir bilim.... Fiziğe, tekniğe, bilime -teoride- uygunsa bişi, pratikte elbet olur....

Teoride olan bişey; pratikte olmaz ise Uygulamada HaTa vardır...

Pratikte olan bişey; teoride -kağıt üstünde- olmuyorsa ya Bilgi Eksikliği vardır, yada Hesap Hatası...

Yoktan Var etmek, Vardan Yok etmek biz insanoğluna atanmamış skilller....

Size dostça tavsiyem aklınıza yatırmak için uğraşmayın, gereksiz çünkü, öylesine bişi söylemiştim.... Bu da dağınık kalsın :smiley:

Evren UYANIK' Alıntı:
Burnout yaparken frene basıyorken arka tekerlerin patinaj yapabilmesinin nedeni aracın ön tekerlere düşen ağırlığının daha fazla, arka tekerlere düşen ağırlığının daha az olması ve bununla ilintili olarak da zaten arka fren basıncının daha az olmasıdır diye düşünüyorum. Arka tekerlekleri bir şekilde patinaja düşürdükten sonra dönen tekerleğin sürtünme kuvvetinin, öndeki duran tekerleklerden daha düşük olması nedeniyle de araba hareketsizken frene basıyorken patinaj yapabiliyor. Ön arka ağırlık dağılımları ve fren basınçları aynı olsa burnout yapmak mümkün olmaz veya çok zor olur; ancak zaten genel sürüş dinamiklerinde hareket halindeki araçta frene basınca ağırlık öne bindiğinden dolayı her zaman ön fren basınçları arkaya göre daha yüksek olur, bu nedenle arkadan çekişli arabada burnout yapmak kolaytır. Önden çekişli arabada olmaz örneğin, frenle gaza aynı anda bassanız da araba hareket eder, arka el frenini çekseniz dahi hareket eder, zira önde ağırlık ve dolayısıyla çekiş gücü daha fazla. Yani burnout'taki durum sizin anlattığınız yöntemden biraz farklı diye düşünüyorum.


Heel and toe genelde pist yarışlarında vites düşürürken aracın fren dozlamasına ve viraj içindeki dengesini kontrol etmek için kullanılan bir yöntem. Vites düşürme esnasında debriyajdan ayağı çekerken motor devrinin yükselmesi sırasında oluşan kompresyon farkını absorbe etmek için gaza basarak deviri bir düşük vitesin devrine getirmeye ve bu sayede fren dozajını sabit tutmaya yarıyor. Sol ayak frenini kastediyor olabilirsiniz belki diyeceğim ama sol ayak freni de rallide 4 çeker turbo araçlarda sağ ayağı gazdan çekmeden sol ayakla frene basarak turbo basıncını düşürmeden ve turbo lag oluşturmadan viraj dönmekte kullanılan bir yöntem. Önden çekişli araçlarda da frenle gaza aynı anda basarak ön tekerlerin gaz ve frenle birbirini dengelemesi, arka tekerlerin sadece fren yapması neticesinde bir nevi el freni etkisi yaratarak aracı toprak zeminde kontrollü bir şekilde kaydırmak için kullanılıyor. Arazide kullanıldığını duymamıştım ama uygun düştüğü bir yer vardır belki.

Burnout, hill and toe, sol ayak fren v.s.

showun veya bu ileri sürüş tekniklerinin detaylarının konuyla ilişkisi olduğunu düşündüğüm için yazmamıştım... Sadece pedallama veya frenlemedeki uygulamayı örneklendirmek, daha kolay tarif etmek için söylemiştim...

gazdan ayağını çektiğinde araç stop ediyorsa, aracın eskiyse de sol ayak fren basarsın, veya becerebiliyorsan sağ ayak topuk burun gaz fren yaparsın
sol ayak freni veya "hill and toedaki pedallama" yani pedallara basış şekli illada rallide turbo 4 çeker araçtamı kullanılır sadece....?

ben şehir içinde sadece sağ ayak kullanınca sıkılıyorum ve benim otomatik makinayı go kart sisteminde sol ayak fren sağ ayak gaz kullanıyorum bazen... olmaz mı....? kullanılmazmı? ouyor ama mis gibi?
sol ayak freni veya "hill and toedaki pedallama" yani pedallara basış şekli illada rallide turbo 4 çeker araçtamı kullanılır sadece....?

burnouttada sol ayak fren basılır, hem otomatikte hem düzde.... videolar var bisürü....
sol ayak freni veya "hill and toedaki pedallama" yani pedallara basış şekli illada rallide turbo 4 çeker araçtamı kullanılır sadece....?

Neyse... Ne güzel şeyler internette bidaha yazılmış oldu....

Ben teşekkür ederim...

Sağlıcakla...
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
Bu arada ESP dediğiniz gibi sadece boşta dönen tekere fren uyguluyor. Ancak uyguladığı fren gücü çok kısıtlı olduğu için çoğu zaman bir işe yaramıyor. Saplandığınız bir yerden çıkmaya veya çıkamadığınız dik bir yokuşu çıkmaya yardımcı olacak kadar etkili değil. Sadece karda, yağmurda, buzda patinaja düşen tekerin dönüş hızını biraz sınırlamaya yarıyor olsa gerek. Zira tekerin hızını sadece bir miktar yavaşlatıyor o kadar. Hızını iyice yavaşlatacak veya tamamen durduracak ve torku diğer aksta kullanılabilir hale getirecek kadar etki yaratamıyor.

Teşekkürler....

Bu durumda;

havada dönen tek tekerle ve lsd ile kaldığım yerden,
gene tek tekeri havada olmasına rağmen, diğer tekerdeki tork ile hareket eden sıfır kilitsiz arkadaşımın
EsP si BozuK... demekki...

Tanıdığımdan beri bozuk hemde demekki ki :smiley:, defalarca izledik makinayı.....

-bozuk- Esp çok fazla fren yaptırıyor havadaki tekere ve tork öbür tekere gidiyor....

Söyleyimde tamir ettirmesin :smiley:
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Evren UYANIK' Alıntı:
Viscous Coupling hakkında Google'dan çok sayıda açıklayıcı sayfaya ulaşabilirsiniz. Bir iki link vereyim:

http://auto.howstuffworks.com/differential5.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Viscous_coupling_unit

Ayrıca Youtube'da da bununla ilgili test videoları bulabilirsiniz.

Tekerlekler patinaja düştükten sonra çekişi diğer tarafa aktaran bir mekanizma olduğu için pek off-road'a yönelik değil. Daha ziyade önden çekişli arabalar patinaj yapınca devreye girip patinajın durmasını ve gücün bir kısmının arkaya aktarılmasını sağlayan basit bir mekanizma. Bir ara VW Golf, Bora, Audi A3 vb. araçlarda bulunuyordu. Sonraki yıllarda geliştirdiler, iyileştirdiler. İlk çıkanları pek etkili değildi.

Ortada kilit olup olmadığını en kolay şekilde ön veya arka tarafı askıya alarak anlayabilirsiniz sanırım. Sizin araçta çekiş öncelikli olarak öne gidiyorsa arabanın önünü havaya kaldırırsınız, kilit yoksa sadece ön tekerler döner, kilit varsa arka da döneceği için araba krikodan düşer, müessesemiz mesuliyet kabul etmez ;D Çekiş öncelikle arkaya gidiyorsa tam tersini denersiniz. Grand Vitara'da öncelikli çekiş arkada diye biliyorum mesela, ama çoğu araçta önde. Sizin araçta da arkada olabilir. Ama sizinki gibi bir araçta ortada kilit olmaması gibi bir ihtimal olacağını hiç sanmıyorum. Youtube'da awd roller test diye aratırsanız orada görünen rollerlarla en iyi anlaşılıyor bu kilit olayları, ama bu rollerlar nerede bulunur, bizim sanayilerde birilerinde var mıdır bilmiyorum. Ben tanıdık bir serviste arabayı lifte kaldırıp krikodan düşme ihtimali olmadan lift üzerinde birkaç deneme yapmıştım.

İlave bilgi vereyim naçizane;

"Tekerlekler patinaja düştükten sonra çekişi diğer tarafa aktaran bir mekanizma olduğu için" "pek off-road'a yönelik Olmayan" ???
viscous coupling;

gene pek off road' a yönelik olmayan Jeep markasının tüm cherokee modellerinin np247 v.s. kodlu pek off-road'a yönelik olmayan aktarma şanzmanlarında yıllardır kullanılmakta...

Güzel İzmir'e selamlar sevgiler.....

:smiley: Kumru olsa da yesek :smiley: Bostanlı'da olsaktasahilde V8' le gezsek :smiley:
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Alfonse' Alıntı:
Sadece öylesine bi tıklatayım :smiley: dedim konunun tamponuna, laf düşündüğümden fazla uzadı....
Yazdıkçada bununla ilgili ısrar ediyormuş gibi oluyorum, hoşlanmıyorum...

Yok hocam ne demek ısrar etmek. Tam tersi bu tür bilgi alışverişleri bence her zaman faydalı oluyor. Bildiklerimiz, bilmediklerimizden her zaman az. Bilgi paylaştıkça çoğalıyor. Teorikten pratiğe, pratikten teoriğe dönüşüm modellemeniz hoşuma gitti. Belki benim pratiğimde bir eksik var, belki de teorik bilgim yetersiz, ikisi de mümkün, neticede ne 40 yıllık ustayız, ne de profesyonel yarışçıyız, meraklıyız sadece. Vakit buldukça iki lafın belini kırarken biraz da bir şeyler öğrenmek amacımız.
 

Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Alfonse' Alıntı:
havada dönen tek tekerle ve lsd ile kaldığım yerden,
gene tek tekeri havada olmasına rağmen, diğer tekerdeki tork ile hareket eden sıfır kilitsiz arkadaşımın
EsP si BozuK... demekki...
Tanıdığımdan beri bozuk hemde demekki ki :smiley:, defalarca izledik makinayı.....
-bozuk- Esp çok fazla fren yaptırıyor havadaki tekere ve tork öbür tekere gidiyor....
Söyleyimde tamir ettirmesin :smiley:

Sitemkar yazmışsınız ancak ben yanlış biliyorsunuz anlamında yazmamıştım yazdıklarımı. Araçtan araca farklılık gösteriyordur belki. Benim şimdiye kadar internetten izlediğim videolarda bu sistemin işe yaramadığı çok yer gördüm. Kendi aracımda da işe yaramadığı yerler oldu. En basitinden geçen gezideki bir videoyu paylaşayım. 10. ve 20. saniyeler arasında sağ ön ve sol arka tekerin boşa döndüğü görünüyor. Ortada kilit olduğu için ön ve arka tekerler dönüyor ama sadece önde bir arkada bir teker dönüyor. Benim arabada da ESP, VCS bi ton elektronik hikaye var ama araba yürümüyor işte. Bu sistem mekanik kilit kadar etkili değil. Qashqai, X-Trail, CRV, Grand Vitara vb. birçok farklı arabanın da aynı durumlarda yürümediğini Youtube'da takılırken izlediğim videolarda gördüm. Belki sizin arkadaşınızın aracında daha profesyonel bir uygulama vardır.

http://www.youtube.com/watch?v=8Ey8_NiLSGE
 



Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..

Bu sitede bir arkadaş başka bir başlıkta şu videoyu paylaşmıştı yanlış hatırlamıyorsam. Burada da ESP olduğu halde gidemeyen araçlar var, benimki de dahil :smiley:

http://www.youtube.com/watch?v=FOmZIu_y1js
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,013
Mesajlar
1,527,262
Kayıtlı Üye Sayımız
166,760
Kaydolan Son Üyemiz
Stronger

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst