Alfonse
Zirve
- Mesajlar
- 4,954
- Tepkime Puanı
- 50
Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..
Motordan çıkan güün %50 öne %50 si arkaya veya 47 53 oranıda dağılıyor.....
Gç dağılıyor, dönüş sayısı değil...
orta tam kilitliyken iki şaftta aynı hızda döner fakat ön veya arka aksta tam kilit olmadığı için önden bir arkadan bir teker aynı sayıda döner. araç tutunan lasiğin ittiği kadar gider....
....................................
Doğrudur, akslarda kilit yoksa bile, orta kilitliyken ön şaftta arka şaffta aynı hızda dönmelidir, dönmek ister...
Kaygan olmayan zeminde düz gitmeyerek ikisi arasndaki tur sayısını değişitmeye zorlarsanız, mekaniği kırarsınız....
Porya kilidi farklı bi konu...
Porya kilidi, jantın hemen arkasını, poryayı akstan ayıırır, yani poryanın aksla birlikte dönmesini engeller, böylece giderken yuvarlanarak dönen porya, kendisi döndüğü için aksı döndürmez, aks dönmeyince ıstavroz kutusu dönmez, ıstavroz kutusu dönmeyince ayna dönmez, ayna dönmeyince mahruti dönmez, mahruti dönmeyince şaft dönmez

aktarma kutusunda tekere doğru tork basılmak istenmiyorsa, sadce yolda yuvarlanan bi teker olduğu için
bunları boşyere döndürerek eskitmek, ortaya çıkan ölü enerjiyle pahalı yakıt yakmak anlamsızdır....
Porya kilitlerinin orta kilitlerle veya defr kilitleriyle bi bağı yok, sadece gerekmediğinde aksla teker arasındaki bağlantıyı kesiyor...
Tekere tork basmak için poryaları bağlamak gerektiğinde ise durup durmamak üretim yapısına bağlı....
Aynı şekilde ortayı kiltlemekte iç tekniğine göre faklılık gösterir. Genelleme yok...
Bahsettiğiniz orta aktarma kutusu sistemi normalde açık defransiyeldir. Kilitsiz çalışır. Şaftlara tork dağılımı yapması gerektiğinde limitli olarak kilitlenir.....
Defender gibi tamamiyle mekanik sistemin avantajı kompleks olmayan yapıları sebebiyle kullanışlılık...
Sürücü becerisine odaklı verimlilik....
Diğer elektronik sistemler ise tembel işi
konfor kazanıyorsunuz, vites mites seçmeden sadce gaza basıp gidiyor, frene basıp duruyorsunuz. Alt limitlerde konforla birlikte başarılısınız, ama üst limitleriniz çok aşağıda....
Hiç boğmadınız
Yeterki hava filtrem boğulmasın 
Evren UYANIK' Alıntı:.....................................
............................
4H'ta diferansiyel kilitli değilken tork dağılımı ön %47, arka %53 diyor. 4H Lock'a alındığında bir kaynakta tork dağılımı %50-%50 olur denmiş, diğer kaynaklarda diferansiyel tamamen kilitlenir denmiş. Tork dağılımının %50-%50 olmasıyla diferansiyelin tamamen kilitlenmesi farklı şeyler olmalı, bu bilgilerden biri yanlış olmalı gibi geldi bana. Şöyle ki dik bir yokuşta ön tekerlerin buzda, arka tekerlerin asfaltta olduğunu varsayalım. Gaza çok az bastığınızda, 4H Lock'ta, tork dağılımı %50-%50 ise ön tekerler %50 torkla patinaj çekerken arka tekerlere %50 tork gitse ve asfaltta olduğu için patinaj çekmese de gaza çok az bastığınızdan yokuşu çıkacak kadar yeterli olmaz güç. Gaza daha fazla basarak çıkabilirsiniz belki ama gaza çok az bastığınız senaryoyu varsayıyorum. Diğer yandan 4H Lock'ta olay tork dağılımının %50-%50 olması değil de orta diferansiyelin tamamen kilitlenmesi ise (yani şu mekanik olarak vites koluna benzer sistemle kilitlenenlerdeki gibi), bu durumda yokuşta gaza hafif bastığınızda arka tekerler henüz hareket etmemişken ön tekerler patinaj çekmez. Bana Vitaradaki kilit sisteminin ikinci tarif ettiğim gibi olması gerekiyormuş gibi geliyor. Yani mekanik tam kilit gibi, ön aksı ve arka aksı tamamen aynı hızda çevirecek %100 kilitleyen bir sistem. Diğer türlüsü, yani lock'a aldığında %50-%50 tork dağılımı olur diyen kaynağa göre bakarsak, bunun pek bir manası olmaz zaten, lsd'den veya elektronik kilitten bir farkı kalmaz gibi geliyor. Sizin bu konuda bilginiz var mı, yani 4H Lock'a aldığınızda ön aks ve arka aks her halikarda aynı hızda dönecek şekilde %100 mü kilitliyor orta diferansiyeli?
.....................
.............
Motordan çıkan güün %50 öne %50 si arkaya veya 47 53 oranıda dağılıyor.....
Gç dağılıyor, dönüş sayısı değil...
orta tam kilitliyken iki şaftta aynı hızda döner fakat ön veya arka aksta tam kilit olmadığı için önden bir arkadan bir teker aynı sayıda döner. araç tutunan lasiğin ittiği kadar gider....
....................................
Evren UYANIK' Alıntı:.........
.....................
Bu sorunun cevabıyla da bağlantılı olan başka bir sorum var. 4H Lock'a alındığında kaygan olmayan yüzeylerde (kuru asfaltta diyelim) dönüşlerde risk oluşur deniyor, ön ve arka aksın dönüş hızlarının farklı olması gerektiği ama orta diferansiyel kilitliyken bu olamadığı için aktarım organlarına fazla yük düşer veya ön ya da arka tekerlerde kayma olabilir, örneğin araba kafadan kayabilir deniliyor. Böyle bir durum var mıdır?
........
Doğrudur, akslarda kilit yoksa bile, orta kilitliyken ön şaftta arka şaffta aynı hızda dönmelidir, dönmek ister...
Kaygan olmayan zeminde düz gitmeyerek ikisi arasndaki tur sayısını değişitmeye zorlarsanız, mekaniği kırarsınız....
Evren UYANIK' Alıntı:..............
........
Hızımı almışken başka bir soruya geçiyorumPorya kilidi olan araçlarda 4x4'e geçerken aracı tamamen durdurmak veya düş düşük hızda geçirmek vs. gerekiyormuş. GV'da 4H'tan 4H Lock'a geçerken böyle bir gereklilik var mı, yoksa seyir halindeyken istediğiniz hızda orta diferansiyeli kilitleyebiliyor musunuz?
.............
Porya kilidi farklı bi konu...
Porya kilidi, jantın hemen arkasını, poryayı akstan ayıırır, yani poryanın aksla birlikte dönmesini engeller, böylece giderken yuvarlanarak dönen porya, kendisi döndüğü için aksı döndürmez, aks dönmeyince ıstavroz kutusu dönmez, ıstavroz kutusu dönmeyince ayna dönmez, ayna dönmeyince mahruti dönmez, mahruti dönmeyince şaft dönmez
aktarma kutusunda tekere doğru tork basılmak istenmiyorsa, sadce yolda yuvarlanan bi teker olduğu için
Porya kilitlerinin orta kilitlerle veya defr kilitleriyle bi bağı yok, sadece gerekmediğinde aksla teker arasındaki bağlantıyı kesiyor...
Tekere tork basmak için poryaları bağlamak gerektiğinde ise durup durmamak üretim yapısına bağlı....
Aynı şekilde ortayı kiltlemekte iç tekniğine göre faklılık gösterir. Genelleme yok...
Evren UYANIK' Alıntı:.............
.......Okuduğum bir kaynakta 4H'tayken orta diferansiyelin LSD sayesinde LSD kapsamında kilitli olduğu yazıyordu, başka kaynaklarda ise orta tamamen açıktır diyordu, bu konuda bilginiz var mı bunu da sormuş olayım.
..............
.......
Bahsettiğiniz orta aktarma kutusu sistemi normalde açık defransiyeldir. Kilitsiz çalışır. Şaftlara tork dağılımı yapması gerektiğinde limitli olarak kilitlenir.....
Evren UYANIK' Alıntı:......................
..........
Sorularımla boğmamışımdır umarım. 2006-2007 model düşük kilometrede araçlara baktığımda veya sıfır km 4x4 araçların uygun fiyatlılarına baktığımda arazi yetenekleri çekiş anlamında en fazla olan Vitara gibi göründüğü için özellikle buna yoğunlaştım. Diğer araçların çoğu normalde önden çekiş, patinaja düşünce dört çeker, veya düğmeyle elektronik olarak dört çekere geçen türde, ama ortayı %100 kilitleyen hiç duymadım. Nissan Qashqai'de ve X-Trail'de de 4WD Lock düğmesi var ama bildiğim kadarıyla bu sadece önden çekişten dört çekere geçişi sağlıyor, yani muhtemelen ortadaki LSD devreye giriyor o kadar, %100 kilitleme gibi bir imkan sağlamıyor. Çok ağır bir koşulda kalınsa LSD belirli bir miktar torka kadar kilitleyebildiği veya yapısı gereği kaldırabildiği bir güç sınırı olduğu için %100 kilide göre yetersiz kalıyor. Gerçi bu araçların o kadar ağır koşullara sokulması da pek anlamlı değil de işte biraz da teorik bilgi açısından merak ediyorum bunlar arasındaki farkları ve avantajla dezavantajlarını.
Çok teşekkürler...
Defender gibi tamamiyle mekanik sistemin avantajı kompleks olmayan yapıları sebebiyle kullanışlılık...
Sürücü becerisine odaklı verimlilik....
Diğer elektronik sistemler ise tembel işi