Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trmemo Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 34
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,972
Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Yarın dağlarda bir offroad gezimiz olacak durumu gözleyip size tekrar yazarım.
 

Etiketler
Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

sizin yarınki deneme benim için kılavuz olacak.
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Pazar günü hava şartlarından dolayı geziye gidemedim. onun için arabayı deneyemedim. ilk fırsatta denedikten sonra yazacağım.
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

günlük kullanımda bir haftadır normal seyirde giderken harareti takip ettinizmi bi değişiklik varmı? Rampa çıkarken çabuk yükselme felan gözlemledinizmi?
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Tansu bey merhaba
Aracı yüksek hızda düz yolda ve rampalarda ve inişlerde denedim. Herhangi bir aşırı hararet yükselmesi olmuyor. Eskisine göre çok daha iyi. Daha önce 2. vitesle ile ayıla bayıla çıktığım rampalı yollarda 3. vitesle gidiyorum. Yani eskiden araç bazen bayılıyor gibi oluyor ve harerette yükseliyordu. ama şimdi hararet çok daha düşük ve daha rahat gidiyor.
 



Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

faydalarını bılıyorumda acaba zararları nelerdır yanı bılınen bı zararı varmı enis bey pek sıcak bakmıyo?
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

3 termostat denedim,bakır rayatör vardı hatasız ve temizdi sıfır alüminyum yaptırdım, devirdaime baktık,kayış olması gerektiği gibi,fan termiği sağlam,müşürler sorunsuz,antifirizli su kullanıyorum eksilmiyor,motor yağı yeni yağbasınç göstergesi basıncı gösteriyo,yağ kaçağıda yok,ben çözemedim açıkçası.bi kaç gündür egr konusunu inceliyorum bazı yerlerde motor içine basılan egsoz gazının yanma odasındaki sıcaklığı düşürme dolayısıyla ısısal dengeyi sabitleme ve motoru koruma amaçlı olduğu yazıyor.egr olmayan araçlarda bu işi yapan başka bi parça varmı tam bilemiyorum ama bu motora bu ilave edilmiş ve bu parça çalışırken ısısal işleme etki ediyor ve benim aracımda eksikse benim de böyle bi problemim varsa değiştirdiğim diğer parçalardan sonra sıra buna geldi benim için.sizin durumunuzuda takip edip durumu değerlendiricembenim aracımın motoru 2.5 tds GM.

Başlık oldukca eski tarihli ancak görünce yazmak istedim. Navara aracımda son 1 yıldır yazın yaşadığım özellik rampalarda kendini gösteren bir hararet yükselmesi sorunu var.Malum önümüz yaz aceba gene olur mu diye düşünürken geçenlerde bir arkadaşım EGR yi iptal ettiysen eksoz gazı dönüşünü kestiğin ve yanmanın daha verimli ve yüksek oksijenle gerçekleştiği için yanma odası son sıcaklığının EGR si iptal olan araçlarda yükselttiğini söyledi. Aynende aldıktan sonra hararet sorunu boy göstermeden EGR sini iptal ettirmiştim.

İlk fırsatta gidip yeniden devreye aldırıcam.Bakalım hararet sorununa etkisi olacak mı.
 

Egr valfi iptali yanma odasındaki sıcaklığı düşürmek amaçlı olsaydı, 2003 modele kadar egr ye giden egsoz gazı üstüne soğutucu neden koymadılar sorusunu gündeme getirir
Bence tam tersi egr valfi iptal edilen araçlarda belki ilk çalışmada geç ısınma problemi oluşabilir
Benim şahsi fikrime göre iptali daha hayırlı, yanmış egsoz gazını tekrar yanma odasına göndermek nedir yahu...
Emme manifoltunu girişini söküp içinin halini görülürse bu konusa herkes ikna olur görüşündeyim
 

Ayrıca performans yanma odasına giden havayı soğutarak elde edilir ısıtarak değil, intercoler bunun için icat edildi
İntercolerla soğut egr ile ısıt, zaten soğutucu o yüzden sonradan ilave edildi egr hattına
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

EGR valfinin iptali: Herhangi bir boruyu ya da EGR valfini sökmeden ya da EGR iptal kiti almadan EGR yi iptal edebiliriz. Tek yapılması gereken şey EGR valfinin üstündeki vakum borusunu tıkayarak EGR valfine geri takmak (Araç Çalışmaz iken bunu yapın). İstenildiği zaman geri devreye sokabilirsiniz. Ben yaptım. Sistem uyarı vermiyor ve şu ana kadar sorun yaşamadım. Maliyeti "O" TL dir. (Araç 2001 Discovery TD5 motor)

Uyarı: Vakum borusuna zarar vermeyin. Çünkü bu boru hattı Fren sistemini de beslemektedir. Mümkünse yetkili servise yaptırın diyeceğim ama servisler bu fikirleri pek beğenmezler....

Ekli dosyayı görüntüle 491274
Merhaba,
EGR ile ilgili tüm bilgilendirici yazdıklarınızı okudum. Teşekkürler. Ben de EGR yi iptal etmeyi düşünüyorum. İki sorum olucak.
1.EGR iptali ile emisyon oranlarını değiştirdiğimiz için egzos muayenesinin sonucunu etkiliyormu?
2.Valften çıkan vakum borusunu nasıl zarar vermeden tıkadınız?
 



Merhaba,
EGR ile ilgili tüm bilgilendirici yazdıklarınızı okudum. Teşekkürler. Ben de EGR yi iptal etmeyi düşünüyorum. İki sorum olucak.
1.EGR iptali ile emisyon oranlarını değiştirdiğimiz için egzos muayenesinin sonucunu etkiliyormu?
2.Valften çıkan vakum borusunu nasıl zarar vermeden tıkadınız?
Araba kaç model ? Egr borusu hattı üzerinde soğutucu varsa da yoksa da tıkamayı egsoz manifoltu üzerinden yapacaksınız
Onun için aparat satılıyor
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

EGR (Egzoz Gazi Resirkülasyonu) Sistemi:

Içten yanmali motorlardan atmosferi kirleten temel üç kirletici CO, HC, NOx lerdir. Bu kirletici oranlan H/Y oraniyla dogrudan orantilidir. Bunun içindir ki H/Y oranini degistirerek CO ve HC oranlan kontrol altina alinmaktadir. Fakat yanma sonu sicakliginin artmasi sonucu NOx oraninda artis diger kirleticilerle ters orantili oldugundan büyük sorunlar ortaya çikmistir .

Motorlarda NOx (nitrojen oksit) emisyonlarini kontrol edebilmek için iki yol vardir. Birinci yol katalitik konvertör kullanilarak egzoz gazini kimyasal isleme tabi tutmak. Diger yol ise yanma esnasinda nitrojen oksit olusumunu azaltmaktir. Bir kisim egzoz gazlari yanma odasi içerisinde tutularak NOx in kontrolü için kullanilir. Bu egzoz gaz resirkülasyonu (geri dönüsüm- EGR) ile saglanir .

H/Y orani 15/1 oranina getirildigi zaman nitrojenin oksitlenmesi daha da artmaktadir ve NOx oraninda büyük bir artis görülmektedir. H/Y oranini 18/1 veya 20/1 seviyelerinde tuttugumuz zaman yanma sonu sicakligi düstügü için NOx miktarinda da düsme meydana gelmektedir. Öte yandan karisim oraninin fakirlesmesinden dolayi da motor performansinda büyük bir düsme meydana gelmektedir. Silindir içine giren havanin içerigindeki gazlar: %75.5 Nitrojen ve %23 ise oksijenden olusmaktadir. Bu iki element normal kosullarda tehlike arz etmez iken yüksek sicakliklarda birleserek NOx gazini olusturmaktadir. Bu iki elementin silindir içinde birlesmesi 1370 °C’de olmaktadir. Bu yanma sonundaki sicakligi düsürmek amaciyla bir metot uygulanmaktadir. Yanma odasi içerisindeki egzoz gazlari ile seyreltilmesi sonucu yanma sonu sicakliklari, dolayisiyla üretilen NOx miktari düsmektedir.

Uygulanan bu metotta karisim içine bir miktar egzoz gazi verilerek yanmayi biraz olsun kötülestirerek yanma sonu sicakligini düsürmek suretiyle NOx miktarini düsürülmektedir . Motor dizaynina bagli olarak emme manifolduna giren egzoz gaz miktari %6 ile %13 arasinda degisir . Benzinli motorlarda, egzoz gazi geri dolasimi yanma odasina emilen toplam dolgunun %10’u düzeyinde oldugunda. NOx emisyonu % 50- 60 kadar azalmaktadir . Zengin H/Y karisimini seyreltmek amaciyla N2, su buhari ve CO2 gazi silindir içerisine emdirilerek yanma sonunda egzoz gazlarinin emisyonlari azaltilmaktadir . Benzin motorunda bu yöntemin, yakitin daha hizli buharlasarak karisimin olusmasini hizlandirma ve tutusmaya hazirlama gibi bir faydasi da vardir. Bu sekilde, özellikle düsük yüklerde HC ve CO emisyonlarinda da iyilesme elde edilmektedir . Egzoz gazlarindaki NOx miktari, emme anindaki nitrojene, oksijenin miktarina, yanma sonu sicakligina ve bu sicaklikta kalma sürecine baglidir .

EGR Sistemlerinin Çesitleri

1. Floor-Jet Sistemi

Manifold içerisine giren egzoz gaz miktarini, ayarlayan bu sistem ile . Egzoz gaz kesismesine, emme manifoldunun zeminine yerlestirilen iki küçük fiskiye ile egzoz gazlarinin geçisi saglanir. Motor çalisirken, egzoz gazinin ayarlanan bir miktari (fiskiyenin çapina bagli olarak) fiskiyelerden emme manifoldu içerisindeki yakit hava karisiminin içerisine geçer. Ve böylece EGR saglanmis olur . Bu sistem, motorun tüm çalisma kosullarinda istenilen randimani veremedigi için fazla kullanilmaz.

2. Vakum Kontrollü EGR Sistemi

Egzoz manifoldunda bulunan egzoz gazlarini emme manifolduna transfer eden bir çelik boru baglantisi vardir ve emme manifoldunda vakum degismesini sinyal sekline getirip bir valfe vererek egzoz geçisini gaz kelebek açikligina göre kontrol eden bir de vakum yardimli kesme valfi mevcuttur. Manifold vakumuyla çalisan bu valfe vakum, motor sogutma suyu sicakligi ile çalisan bir termo valf tarafindan saglanir. Motor henüz isinma esnasinda iken termo valf kapali oldugu için EGR valfi çalismaz. Motor isisi arttikça termo valf açilarak emme manifoldunda ki vakum degisimlerini EGR valfine iletir ve motor hizina göre geri verilen egzoz gazi miktari ayarlanmis olur. Isi ile çalisan valf motor su sicakligi 40°C’nin üstüne çiktigi anda bimetal disk genleserek kanali açar

2.1. Relanti Devrinde EGR'nin Çalismasi
Motor relantide çalistigi durumlarda gaz kelebegi kapali konumda oldugu için atmosfer basinci ve diyafram yayi EGR kesme valfini kapatarak egzoz gazlarinin emme manifolduna geçmesine izin vermez .

2.2. Düsük ve Orta Devirlerde EGR'nin Çalismasi

Motor ara hizlarda çalisirken gaz kelebegi yavas yavas açildiginda emme manifoldunda ki kismen yüksek vakum EGR kesme valfine tesir ederek diyafram yayin kuvvetini yener ve kanali yavasça açar. Egzoz gazlari emme manifolduna girerek H/Y karisimina karisir. Bu durumda emme manifolduna egzoz gazi akisi çok az olmaktadir Fakat gaz kelebegi açilip motor devri arttigi anda emme manifoldunda ki vakum miktari artacagindan EGR kesme valfi daha çok açilir ve egzoz gaz geçisi daha da artar. Bu anda maksimum bir egzoz gaz akisi vardir .

2.3 Tam Yükte EGR' nin Çalismasi

Motor tam yükte çalisirken motordan istenen güç çok fazla olacagindan motorun çalismasini olumsuz yönde etkileyen EGR sisteminin çalismamasi istenir. Motor tam açik gaz kelebegi konumunda çalisirken EGR sisteminde bulunan bir sinirlayici emme manifoldunda ki havanin hizinin artmasiyla vakum o kadar düserki sinirlayici vakumun EGR kesme valfine ulasmasina izin vermez. Motor tam yük ve hizlarda çalisirken EGR sistemi devre disi kalir. Aynen rölanti devrindeki durum gibidir .

3. Degisik Tip EGR Sistemleri

Valf ile kontrol edilen bir sistemde ayri bir geçis ile emme manifoldu egzoz manifoldu baglanir. Bu geçis vakum kontrolü ile çalisan EGR valfi ile açilir veya kapanir Valini üst kismi diyaframlidir. Karbüratör vakum kanali vakum borusu ile valfin üzerine baglanir Vakum kanalinda vakum olmadigi zaman EGR valfindeki diyaframa vakum etki etmez. Bundan dolayi yay supabi kapali tutar. Egzoz gaz resirkülasyonu olmaz. Bu, motorun bosta çalisma durumudur. NOx olusumu en azdir .

Gaz kelebegi açilmaya baslayinca vakum kanalinda olusan vakum, EGR valfinin diyaframina etki eder . Diyafram supabi açmaya baslar. Egzoz gazlari, emme manifolduna geçer. Yakit-hava karisimi ile egzoz gazlan karisarak silindirler içerisine girer.

Gaz kelebegi açikligi arttigi zaman emme manifoldu vakumu düser. Yanma olusumu esnasinda, yakit-hava karisimindaki egzoz miktarinin artmasi yanmayi kötülestirir. Bundan dolayi gaz kelebegi açikligi arttikça egzoz gaz resirkülasyonuna daha az ihtiyaç duyulur. Vakumun azalmasi ile EGR valfi hemen hemen kapanir .

Motor sicakligi 37.8 °C ye ulasincaya kadar çogu arabalarda termik vakum degisimi egzoz gaz resirkülasyonunu önler. Termik vakum degisimi de sogutucu-isi düsürücü (CTO) salteri ile saglanir Motorun sicaklik degerini hissetmesi için, CTO su ceketlerine yerlestirilir. Bu sicaklik 37.8 °C'den (100 °F) düsük olursa salter kapali kalir. Bu EGR valfine vakumun gitmesini önler böylece egzoz gaz resirkülasyonu yapilamaz. Çalismaya basladiktan hemen sonra soguk motorun performansi gelisir. Motor sicakliginin artmasi ile egzoz gaz resirkülasyonuna müsaade edilebilmesi için CTO'nun valfi açilir. Vakum EGR valfine ulasabilir böylelikle egzoz gaz resirkülasyonu baslayabilir.

Temel EGR sistemi üzerine görüldügü gibi bazi degisiklikler uygulanabilir. Bazi EGR valfleri ikinci bir diyaframa sahiptir. Buradaki amaç, motorun ani ivmelerime esnasinda ve agir yüklerde egzoz gaz resirkülasyonunu artirmaktir. Ayrica, bazi motorlarda kullanilan ek ayarlayici sistem arabanin hizindan yararlanilarak saglanir. Sekil 9'da görülen bu tip bir sistemdir. Ayarlayici sistem sekilde çizgilerle kare içerisine alinmistir. Bura da normalde açik selenoid valf dahil edilir ve emme manifoldu vakumunun direk geçisi saglanir. Motor sicakligi yeterince yükseldiginde termik salter açilir, gaz kelebegi kismen açiktir ve EGR valfi çalisabilir. Egzoz gaz resirkülasyonu baslar. Bununla birlikte, araba belirli seviyeye kadar hizlandiginda, hiz sensörü elektronik yükseltece bir sinyal gönderir. Bu yükselteç selanoid valfin kapanmasina neden olur. Su anda vakum hatti kapalidir ve egzoz gaz resirkülasyonu durur .

EGR vafinin çalismasinda yeterli vakum artisi için bir vakum yükselteci kullanilmistir. Tam gaz konumunda yükselteç diyaframin iç kismim düsürmesi ile resirkülasyon sona erer. Devamli olarak yükseltece gelen vakum sinyalleri EGR valfi ve emme manifoldu vakumu ile kiyaslanir. Benzerlik görüldügündeki gaz kelebeginin tam açikliginda (hemen hemen ayni vakum benzerliginde), yükselteçdeki vakum sinyallerindeki yükseltme durur. Su anda EGR valimi açik tutmak için yeterince vakum yoktur bu da valfin kapanmasina neden olur ve resirkülasyon duraksar .

Soguk bir motorun çalismasinin ardindan 35 saniye içinde EGR’nin faaliyeti, EGR geciktirme kronometresi ve EGR gecikme selenoidi ile geciktirilir. Bu motorun ilk harekete kolay geçmesini temin eder. Motor isinmaya basladiktan sonra motorun çalismasinda bozulma olmaksizin EGR baslayabilir. Motor çalismaya basladiktan sonra hemen EGR baslar ise motor tekleyebilir veya stop edebilirdi. Bunu EGR geciktirme sistemi önler .

EGR'nin Motor Performansina ve Egzoz Emisyonlarina Etkisi

EGR sistemi kullanilan bir araçta gibi emme manifolduna uygulanan egzoz gazi miktarinin CO, HC. ve NOx miktari nasil degistirdigi görülmektedir .

Egzoz gazi resirkülasyonunun (EGR) iki etkisi bulunmaktadir.

1. Silindir içine geri dönen egzoz gazlan yanma sonu sicakligini düsürür.

2. Içeri giren taze H/Y miktarini azaltir.

Emme manifolduna giren H/Y karisimina direkt olarak etki eden bu egzoz gazlari motor gücünü ve NOx miktarim düsürmektedir ve de özgü! yakit tüketimini artirmaktadir. EGR'nin degisik araç hizlarina bagli olarak degisimi gösterilmistir. Gaz kelebek açiklik miktari arttikça buna bagli olarak araç hizi artmaktadir araç hizinin artmasina bagli olarak yapilan EGR miktarinda bir artis görülmektedir. Düsük araç hizlarinda ve rölanti çalismasinda EGR olmaz .

Klasik ve EGR Sisteminin Egzoz Emisyonlarinin Karsilastirilmasi

Düsük hizlarda ve rölanti devrinde EGR' de bir kararsizlik meydana gelir. Bu yüzden EGR bu devirlerde çalismaz. klasik araçlarin aksine EGR'li araçlarda, NOx emisyonlarinin araç hizinin artmasiyla birlikte bariz bir sekilde azaldigi görülebilir. Klasik sistemli araçta tasit 60 km/h hizda seyir esnasinda egzoz gazindaki CO ve HC oraninda epey bir düsme vardir fakat araç hizi arttikça NOx miktarinda bir artis meydana gelmektedir. Ayni araçta EGR sistemi kullanildiginda 60 km/h hizda CO oraninda bir artis olmasina ragmen NOx oraninda bir düsme meydana gelmektedir. Araç 20 km/h" in altindaki hizlarda seyrettigi zaman EGR' de bir kararsizlik olusmaktadir .
H/Y : Hava yakıt oranı
Bu yazıyı yeni gördüm (belki daha önce görmüş olabilirim ama hatırlayamadım.).Konu tam manası ile anlatılmış başka bir şey kalmamış.Son olarak,şunu ilave edeyim;motor teknolojileri araçların kullanımına göre hesaplandığından,herşeyi (her türlü konforu;az yakıt sarfiyatı,düşük emisyon,yüksek verim vs.) aynı anda motordan alınamaz,bu yüzden ne istiyorsanız ona göre motor dizaynı yapılır.Yani yakıt sizin siçin önemli değilse EGR ye de ihtiyacınız yok,veya havayı kirletsin ama güçlü ve hızlıda gitsin vs.Sanırım kısa bir süre sonra tüm bu teknolojiler tarih olacak,elektrikliler artınca.Gerçi o zamanda pilller üzerine kafa yormaya başlarız artık...
 

Araba kaç model ? Egr borusu hattı üzerinde soğutucu varsa da yoksa da tıkamayı egsoz manifoltu üzerinden yapacaksınız
Onun için aparat satılıyor
Süleyman Bey merhaba Timur ben. Biliyorum kitleri sizin ki gibi alacağım. Ama önce arkadaşın dediğini denemek istedim. O yüzden sordum nasıl vakum borusunu tıkadığını.

Bu arada soğutma yok araç 2000.

Bir de EGR iptal edildikten sonra hiç egzos muayenesine girdinizmi? nasıl geçiyormu?
 

Timuçin egsoz muayenesine girmedim ama geçer sıkıntı olmaz dışarda yaptırıp gitmek lazım ama
Borudan tıkanmaz patlatıyor o şekil boruyu , boruya sürekli basınç yapıyor egsoz o şekil, egr hafif hafif vanayı açıp basıncı azaltıyor ,genelde soğutuculu olanlar soğutucu çıkışından kapatıyor ama soğutucuyla egsoz arasındaki boru patlıyor bu sefer
Bi arkadaşınki patladı, geç farketti çevresindeki plastikleri eritti
Sen niye boru ucundan kapatmak istiyorsunki o daha zor
 




Timuçin egsoz muayenesine girmedim ama geçer sıkıntı olmaz dışarda yaptırıp gitmek lazım ama
Borudan tıkanmaz patlatıyor o şekil boruyu , boruya sürekli basınç yapıyor egsoz o şekil, egr hafif hafif vanayı açıp basıncı azaltıyor ,genelde soğutuculu olanlar soğutucu çıkışından kapatıyor ama soğutucuyla egsoz arasındaki boru patlıyor bu sefer
Bi arkadaşınki patladı, geç farketti çevresindeki plastikleri eritti
Sen niye boru ucundan kapatmak istiyorsunki o daha zor
Kiti almadan şimdilik performansı denemek için bir bakıyım dedim.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,453
Mesajlar
1,518,122
Kayıtlı Üye Sayımız
172,106
Kaydolan Son Üyemiz
Ahmet AKGÜN

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst