Bugünüm sanayide araştırma yaparak geçti. Önce kamyonumun ustasına gittim. Bazı kamyon modelleri hakkında bilgi aldım.
Önceliğim havalı fren yapmak. Unimog orjinalde hidrolikli fren sistemine sahip. Ve bu sistemde westinghouse dahi yok. Yani tamamen ayak gücü. Araç orjinal haliyle dahi durmuyordu. Ve ağırlaşacağı için hiç durmayacak. Ayrıca ilerde şanzıman ve diferansiyel ile oynayarak hızlandıracağım için frenin çok iyi olması gerekiyor.
Yeni nesil ağır vasıtalarda tam havalı fren var. Önceden kullandığım İveco marka kamyonda yarı hava yarı hidrolik sistem var. Ve bendeki unimogun fren merkezleri hidrolik ile çalıştığı için onu uydurması daha kolay. Yani ayağımla basmak yerine hava sistemi kuvvet uygulayacak. İveco kamyonda fren çok iyiydi. Boş hali 4 ton gelen kamyonda frene bastığımda tekerleri kilitleyecek kadar kuvvetliydi.
Bu araca onu takmam için alt üst fren merkezleri, hava tüpü, tahliye, imdat (el freni) , imdat kolu , borcular ve en önemlisi kompresör lazım. Kompresör motora takılıyor. Motor çalıştığı sürece hava verir tüplere. Tüp dolunca fazlayı tahliye atar. Belli bi basınçta tutar sürekli tüpteki havayı.
Kış geldi elim boş uzun uzun anlatayım. Biçok insan için zor ulaşılacak bilgiler bunlar. Gün gelir birine lazım olur internette aratınca bu konu karşısına çıkar. Arkamdan dua edin öyle biri çıkarsa.
Kamyonlarda hangi marka nasıl kompresör kullanmış onu araştırmaya başladım. Mesela kendi kullandığım kamyon BMC ve o motora direk bağlı bi yerden alıyor gücünü. Mercedes 2521 modeli kayış ile çalışıyormuş. Bana kayışla çalışan lazım. Onu takmam daha kolay. Ayrıca 2521 kamyonda kompresörün diğer tarafına hidrolik direksiyon pompası bağlanıyor. Zaten bana oda lazım. Unimog karadüzen. Ben dahi çeviremiyorum direksiyonu çoğu zaman. Ayrıca en ufak yoldaki bi engel taş kaya vb şeyleri direksiyona veriyor. Çok kişinin kolu bileği zarar gördü bu direksiyon yüzünden. Hidrolik olması lazım. Eşim dahi kullanmak istediğinde rahatça kullanabilmeli.
Böyle çıkma parçalara baka baka geçti biraz vakit. 2521 kamyonun sistemi uyarlamak istesem parçaları buldum.
Ordan Dodge ustasının yanına geçtim. Unimog'da şu an Dodge as600 6 silindir motor takılı. Onu söküp yerine İveco veya Fiat kamyon motoru takmak istedim. 4 silindir daha az yakacağı için. O konuyla alakalı konuştuk biraz.
Böyle eski motorları sehpa üstünde çalıştırıp tarlada su çekmede kullanıyorlar. Öyle bi adamla tanıştırdı beni. Ondanda bilgi aldım. Kendi motorumu verip ondan Fiat motoru alacaktım. Sırf az yaksın diye baya masraf çıkıyordu. Sonra o adamla yakıt konusunu konuştuk. Meğer bendeki motor zaten baya az yakıyormuş. Hatta bahsettiğim motorlarla aynı yakıyormuş. Yakıtdan dolayı motor değiştirmekten vazgeçtim.
Ayrıca biraz araştırdım. Çoğu kişi Dodge motorunu öldüremezsin dediler. Sorunsuz sağlam motormuş. Tekrar kendi motoruma ısındım. Gücüde çok iyi zaten. Takacağım ufak motorlar bazı yerlerde yetersiz kalabilirdi. Üzerindeki motor ile 6. vitese takınca dahi kaldırabiliyorum. Gücü çok iyi. Ve motor değişim işi rafa kalktı.
Dodge ustasının dükkanında bendeki motora direk uygun kompresör buldum. Orjinal Dodge kompresörü. Uydurmaya gerek kalmayacak. Kendine yerine takılacak şekilde.
Direksiyon pompasıda var Dodge'nin orjinali. Onuda alırım. Şimdi bana öncelikle direksiyon kutusu lazım. Unimog üzerindeki kara direksiyon kutusunu söküp onu takmalıyım. Sonrada hidrolik sistemi bağlamak kalacak geriye. Tabi bunlar böyle anlatıldığı gibi olmuyor. Araya parçalar yapmak gerekiyor tornacıda. Neyseki sağlam bi tornacı abi var. Yıllardır ben kafamdaki parçayı tarif ederim o beni anlatır üretir. Daha iyi bi fikri varsa onu üretir.
Akşamüstü unimog'un yanına gittim. Vinç ile kasayı da üzerinden indirecektik. Vinci olan arkadaşın vinç arızalıymış. İndirme işi sonraya kaldı. Çadır altında yatmaya devam.
Çadır altında motoruda inceledim biraz. Debriyaj sistemi mekanik. Mekanik olan debriyaj en zor basılanıdır. Artık çok eskide kalmış bi teknoloji. Otomobillerde ve bazı kamyonlarda hidrolik debriyaj kullanılır. En kolayı ise havayla çalışanı. Kullandığım kamyonda havalı debriyaj var. Çok kolay. Kullanım konforu açısından havalı debriyaja çevirmem en iyisi olacak. Mekanik hali ile kullanımı çok zor aracın. Havalıya çevirdiğim zaman otomobilden bile kolay basılır debriyaja.
Unimog'un şanzımanı başka bi araçta olmayacak şekilde özel. O yüzden onu değiştiremiyorum. Normalde çoğu arazi aracında şanzımandan arazi şanzımanına tek çıkış olur. Ordan öne ve arkaya şaft çıkar. Diferansiyele gider. Unimogda direk şanzımandan iki çıkış ile diferansiyellere gidiyor. Ve içini öyle güzel ayarlamışlar ki 1. vitese takınca tren dahi çekilebiliyor. Zaten unimogu unimog yapan şeyler şanzıman portak akslı diferansiyel ve esnek şasesi. Motor ve kupası bi işe yaramaz.