Güneş Paneli Sisteminde Ne Tip Ve Kaç Amper Sigorta Kullanmalıyım?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan denizari82 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 33
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,890
.
İzninizle araya girip, karavanda solar ile ilgili Almanca bir kitaptan örnek vereyim:
85 Wp kapasiteli ve 36 hücresinden 9 u kapalı yani sadece 1/4ü kısmi gölgelenmiş bir panelin verimi, yazın 4,30 Amperden 0,5 Ampere düşüyormuş. Yani %25 gölge yüzünden %88 enerji kaybı olmakta.
Bu durumda gölgeli tek bir hücre bile orantısız kayba sebep olacağı halde, regülatörün cinsine ve panellerin bağlanma şekliyle ilgili olarak akımın devam edebileceği beklenmeli.

Karavan ve marin kullanımlarda, gölgede akım kaybı sorununu azaltmak için aslında 36 dan fazla hücreli veya CIS tipi solar panel kullanmak yerinde olurdu. Fakat Türkiye panel ilanlarında bu türlerine hiç rastlamadım. Gerçi Almanya’da da pahalılığından kullananı çok değil.

Ahmet bey, yalnız yerinizde olsam panelimi çeşitli şekillerde örterek, doğrudan solar regülatörümün göstergesinden veriminin cevabını alırdım. Bu hesabı ile uğraşmaktan daha kolay ve sizin sisteminize somut cevap verecek bir yöntem olmalı..



Son günlerde yazmadınız, konumunuz nedeniyle merak etmiştim.
Üstadım kısa cevap vereceğim.
MERSİN Müstakbel Hatay olmak üzere. Çoğunlukla Hatay'dan gelenleri misafir ediyoruz.
Şehir nüfusu 350000 arttı. Tsunami riski ile karşı karşıyayız.
Ve 1 hafta -1 ay 3 ay veya 1 yıl ne zaman olacağı belli olmayan ADANA depremi bizi korkutuyor.
6 şubat taki 3 deprem beni korkutmadı 7,8/7,4 ve öğlen 7,5 depremi korkutmadı.
20 Şubat 6,4 Samandağ depremi korkuttu ve çeşitli binalara hasar verdi.
Bir an önce deprem olsun bitsin. İstiyoruz. Karavanda yaşıyorum.
 

Etiketler
.
Geçmiş olsun Ahmet bey.
Mersin kıl payı resmî deprem alanı dışında kalsa da demek ki görülen, her açıdan etkisinin hemen duyulduğu bir bölge durumunda. Binlerce kilometre uzaktakilerin ruh haline bile etki ettiği düşünülürse karavanda kalmanızı gayet iyi anlıyorum. Hani derler ya, neye niyet neye kısmet.

Deprem sadece fiziksel olarak yeri sarsmıyor, ayni zamanda yeri de ruhen
insanın ayaklarının altından çekiyor olmalı. Umarım bir an evvel dediğiniz “artık deprem olsun bitsinden”den normale(?) geçiş yaparsınız..
 
Son düzenleme:

Mppt akü arasında, akünün ısısına bağlı sigorta kullanımı konusunda ne diyorsunuz?
Karavanlar aşırı şarjdan yanmaya başladı.
Gözüm korktu. Bendeki mptt de bu özellik yok ve karavan tek başına kalıyor.
 

Mppt akü arasında, akünün ısısına bağlı sigorta kullanımı konusunda ne diyorsunuz?
Karavanlar aşırı şarjdan yanmaya başladı.
Gözüm korktu. Bendeki mptt de bu özellik yok ve karavan tek başına kalıyor.
Aşırı şarj gibi bir durum olmaması gerekir. MPPT arızalı ise fazla gerilim üretebilir tabiki. Akü gerilimini takip etmek gerekir. MPPT'nin kendisi özellikle havasız yerdeyse aşırı ısınabilir. Genel prensip olarak aküye bağlı bütün hatlara uygun akım değerlerinde sigortalar kullanmak gerekir.
 

.
Solar regülatörlerin taşkın dolgu yapma olasılığının diğer bir fiziksel kaynağı da su ve dolayısıyla soğuk kamp sabahları havalanmanın yetersiz olduğu karavanlarda oluşan yoğunlaşma ile ilgili olmalı ? Bundan pek emin olmamamın sebebi ise regülatörün yerine bağlı olarak ortamdan daha soğuk olma zorunluluğu. Uzak doğuda bir dijital fotoğraf kameramı klimalı odadan nemli dış ortama çıkarken onu naylon torbaya koymamam yüzünden kaybetmiştim.
Suyla ilgili akla yatkın bir olasılık da temizlik yaparken yanlışlıkla alete suyun kaçması olabilir.

Fakat en beklenenin Ferhat beyin dediği ısı sorunu olduğu kesin. Uslübuna uygun montajlansa da havalanma açıklıklarının kapanma durumu bile atlanmamalı.
Zaten elektronikte yaşlanma, sanırım ısıya maruz kalma ile tanımlanmakta. Hatta ayni durum ortam ısısı olarak LFP aküler için de geçerli.

Benim solar regülatörüm pek havadar bir yerde değil ama kapasitesi panellerin iki katından bile daha fazla. Bileşenleri güvenli bir solar regülatör belki verilen garanti yılıyla da tespit edilebilirdi ?
Benimkine 5 yıl verilmiş. Doğruluğu da iki mislinden fazla gerçekleşti.



Şimdi klavuzuna baktım %100 su geçirmez diyor fakat kondesasyona garanti vermiyor..
 



.
Uzak doğuda bir dijital fotoğraf kameramı klimalı odadan nemli dış ortama çıkarken onu naylon torbaya koymamam yüzünden kaybetmiştim.
Naylon torbaya koymak güzel bir çözüm. Oldu da farketmeden serin ortamdan nemli sıcak bir ortama girdiniz. Bu durum soğuk havada içerde çay kaynayan ısıtılmış karavana girdiğinide de başınıza gelebilir. Fotoğraf makinesi telefon gibi cihazları hemen korumaya almak gerekir. Gözlüklülerde gözlüğün buğulanaması işarettir. Nem üzerinde yoğunlaştıysa mümkünse pili çıkartıp hemen ısıtmak gerekir. Güneşe koymak hatta daha iyisi sıcak hava üfleyen ısıtıcının çıkışında ısıtmak kurtaracaktır.:smiley:

Konuyu serbet muhabbet köşesine döndürdük affola. :wink:
:smiley:
 


Gölgenin konumunun önemini bu sayfada güzel açıklamış. LİNK
Sayfadaki videonun 2:40'ında uygulamalı olarak gölgenin etkisini ölçüyor.

Panellerdeki Bypass diyotlarının yerleşiminden ve sayısından dolayı gölgenin konumu önemli. Bu yüzden, half-cut olanlarda daha çok diyot olduğu için kısmi gölgelenmelerde performansları daha az düşüyor.

1677237287303


Ben de bu sebeple 2 tane 190Wp panel koymak yerine en az gölge düşme olasılığı olan bir bölgeye 340Wp tek panel koymaya karar verdim. Diğer türlü heki, klima gibi tavandaki diğer çıkıntıların gölgesi mutlaka günün en az yarısında gölge yapacaklardı. 340Wp paneli biraz da yüksek koyacağım, gün boyu en az etkilenecek tavandaki diğer çıkıntılardan.
 

Mppt akü arasında, akünün ısısına bağlı sigorta kullanımı konusunda ne diyorsunuz?
Karavanlar aşırı şarjdan yanmaya başladı.
Gözüm korktu. Bendeki mptt de bu özellik yok ve karavan tek başına kalıyor.
Hocam, son zamanlarda yanan karavan haberleri arttı gerçekten. Ama sadece aşırı şarjdan dolayı kaç tanesi yandı acaba?

Gevşek elektriksel bağlantı noktaları da ciddi risk teşkil ediyor. Terminaller sıkıca temas etmezse aşırı ısınma oluyor. Bir noktadan sonra etrafındaki plastikleri tutuşturabiliyor. Bir kere gözümün önünde oldu, makinenin fişi tutuşmaya başladı. Neyse ki anında müdahale edebildik. Ben laptopun hdmi kablosu dahil her türlü konnektörü, fişi ara sıra yerine tam oturmuş mu diye kontrol ederim.

Adria akü bağlantısını hazır göndermiş. Kablonun ucunda quick connect dediği basit bir kilit mekanizması vardı. Aceleden aküye bağladım, idare ediyor gibiydi. Bir kaç ay sonra baktım, çok gevşemiş. İyi ki erken fark ettim yoksa karavanın yanması işten bile değildi. Klasik sıkmalı kutupbaşlarından sıktım da, içim rahat etti.

Yangının diğer bir sebebi, kışın elektrikli ısıtıcılar kullanıldığı için yanlış seçilmiş kablo kesiti - sigorta ikilisi de olabilir.

Yine de akü ısısına bağlı sigorta konusundaki piyasa araştırmanız varsa bizimle paylaşmanızı rica ediyorum. Yangın çıkarsın ya da çıkarmasın akünün sıcaklığını kontrol etmek çok faydalı bir uygulama.
 

Aşırı şarj gibi bir durum olmaması gerekir. MPPT arızalı ise fazla gerilim üretebilir tabiki. Akü gerilimini takip etmek gerekir. MPPT'nin kendisi özellikle havasız yerdeyse aşırı ısınabilir. Genel prensip olarak aküye bağlı bütün hatlara uygun akım değerlerinde sigortalar kullanmak gerekir.
Avrupa çekme karavanların hemen hepsinde Truma sobanın üstünde gardırop var ve elektrik dağıtım ve kontrol kutusunu buraya koydukları için güneş sistemlerinin şarj regülatörlerini de buraya koyuyorlar. Sorun şu ki, soba çalıştığı zaman bu dolap kapalı olduğu için aşırı ısınıyor. Başka nereye koyulabilir diye düşünüyorum ama kolay müdahale edilebilecek ve akü-panel arasındaki en kısa mesafe burası olduğu için başka bir konum da bulamıyorum.
 



Avrupa çekme karavanların hemen hepsinde Truma sobanın üstünde gardırop var ve elektrik dağıtım ve kontrol kutusunu buraya koydukları için güneş sistemlerinin şarj regülatörlerini de buraya koyuyorlar. Sorun şu ki, soba çalıştığı zaman bu dolap kapalı olduğu için aşırı ısınıyor. Başka nereye koyulabilir diye düşünüyorum ama kolay müdahale edilebilecek ve akü-panel arasındaki en kısa mesafe burası olduğu için başka bir konum da bulamıyorum.
Birde o dolabın altında gizli sigorta kutusu var. Benim sigortalar atmaya başladı neden atıyor neden atıyor derken. 15 A sigortanın bağlı olduğu plastik konnektör nasıl denir (yalama olmuş) sigorta ısınınca yerinden çıkıyor ve ark yapıyor sonra atıyor.İlk defa böyle birşey ile karşılaşıyorum.(15A sigorta arabalarda kullanılan 12v cinsi)
 


Sorun şu ki, soba çalıştığı zaman bu dolap kapalı olduğu için aşırı ısınıyor.
@İYİMühendis ve @bartek , ben yanlışlıkla gardırop yerine dolap demişim yazarken. Aslında gardırop bölümü ısınıyor demek istedim. Sanırım sizler dolap deyince, dağıtım kutusunu anladınız (mı acaba?) 🙄

Yani "nasi diyo siz tüklee?" buna dağıtım kutusu diyorum ben:
1677279857224


Bu dağıtım kutusunun bulunduğu kıyafet asılan dolaba gardırop diyorum. Gardırobu sobayla ayıran ince yatay bir kontraplak var sadece. Yukarıdaki resimde biraz ucu görünüyor.
 

Birde o dolabın altında gizli sigorta kutusu var. Benim sigortalar atmaya başladı neden atıyor neden atıyor derken. 15 A sigortanın bağlı olduğu plastik konnektör nasıl denir (yalama olmuş) sigorta ısınınca yerinden çıkıyor ve ark yapıyor sonra atıyor.İlk defa böyle birşey ile karşılaşıyorum.(15A sigorta arabalarda kullanılan 12v cinsi)
Şu bıçak sigortaların ayaklarına temas ederek onları tutan metaller mi yalama olmuş? Eğer öyleyse, ben de hiç böyle bir şey duymadım. Öteki sigortaların durumu nasıl? Belki hepsinde aynı sorun vardır da 15A olduğu için onda belirgin oluyordur.


1677280471060
 

[QUOTE Sanırım sizler dolap deyince, dağıtım kutusunu anladınız (mı acaba?)
[/QUOTE]

Yok, doğru anladım. O bölümü soğutmanın tek yolu gardırop kapağını açmak diye düşündüm.
 



.
İnternet kaynaklı bir ara not:
“Teknoloji serin ve gölgeli yerlerde çalışmayı sever.
Elektronik cihazlar 35 santigrat derecenin üstündeki sıcaklıklarda hasar görebilir, Aküler kapasitesini kaybedebilir veya ekran kristalleri tahrip olabilir. Teknik cihazlar için ideal sıcaklık yaklaşık 20 santigrat derecedir”


Hımm🤔, sanırım cep telefonu da popoda taşınmamalı ?
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,440
Mesajlar
1,517,975
Kayıtlı Üye Sayımız
172,096
Kaydolan Son Üyemiz
R.K. o.oğlu

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst