Hücum açısı
Hava molekülleri ilk olarak ön kenara çarpar ve kanat çevresinde, altında ve üstünde olmak üzere iki farklı akım oluşturur. Alttan geçen hava akımı alt yüzeye az bir açıyla çarparken kısa bir yol izler ve yüksek basınç (itme) alanı yaratır.
Kanat üzerindeki kaldırma kuvvetinin yaklaşık üçte biri bu itmeden dolayı oluşur.
Hava akımı üst yüzeyi yalayarak geçerken kamburumsu üst yüzeyden dolayı daha uzun bir yol izler ve akım yukarıya doğru saptırılır ve alçak basınç alanları oluşturulur.
Hava akımı, yönünü değiştirmeden taşıyabileceği en yüksek düzeye burada (yukarı sapma sırasında) erişir. Bu işlem havanın doğal akım yönüyle desteklenir. Sonuç olarak, kanat üzerinden hava akıp geçerken kanatın fiziksel engellenmesi nedeniyle kanat aşağı doğru sıkıştırılırken hava yukarı doğru iter. Kaldırma kuvvetinin üçte biri de bur da oluşur. Kanat üzerine etkili olan üçüncü kuvvet ise sürüklenmektir. Bizi geriye doğru çekmeye çalışır, kanadın hızını ve etkinliğini azaltır. Bütün bu kuvvetler belli bir dengedeyse kanat süzülmesini sürdürür.
Resim1 Aerofoil ve aerodin kanat üzerindeki kuvvetleri
B: Basınç merkezi
L: Kaldırma kuvveti
D: Sürüklenme
W: Yerçekimi kuvveti
V: Uçuş hattı üzerinde ki ileri hız (kuvvet)
R: Ağırlığın (yerçekiminin) tersine kaldırıcı kuvvet L/D bileşkeni
AERODİN: Kanat profili sabit olan hava araçlarının kanat kesitlerine denir.
AEROFOİL: Kanat profili sabit olmayan hava araçlarının tahmini kanat kesitlerine denir.
YERÇEKİMİ: Ağırlığın aşağı doğru çekilmesine etki eden kuvvetdir.
--------------------------------------------------------------------------------
Kaynak : Orhan ÖZGÜLBAŞ
Hava molekülleri ilk olarak ön kenara çarpar ve kanat çevresinde, altında ve üstünde olmak üzere iki farklı akım oluşturur. Alttan geçen hava akımı alt yüzeye az bir açıyla çarparken kısa bir yol izler ve yüksek basınç (itme) alanı yaratır.
Kanat üzerindeki kaldırma kuvvetinin yaklaşık üçte biri bu itmeden dolayı oluşur.
Hava akımı üst yüzeyi yalayarak geçerken kamburumsu üst yüzeyden dolayı daha uzun bir yol izler ve akım yukarıya doğru saptırılır ve alçak basınç alanları oluşturulur.
Hava akımı, yönünü değiştirmeden taşıyabileceği en yüksek düzeye burada (yukarı sapma sırasında) erişir. Bu işlem havanın doğal akım yönüyle desteklenir. Sonuç olarak, kanat üzerinden hava akıp geçerken kanatın fiziksel engellenmesi nedeniyle kanat aşağı doğru sıkıştırılırken hava yukarı doğru iter. Kaldırma kuvvetinin üçte biri de bur da oluşur. Kanat üzerine etkili olan üçüncü kuvvet ise sürüklenmektir. Bizi geriye doğru çekmeye çalışır, kanadın hızını ve etkinliğini azaltır. Bütün bu kuvvetler belli bir dengedeyse kanat süzülmesini sürdürür.
Resim1 Aerofoil ve aerodin kanat üzerindeki kuvvetleri
B: Basınç merkezi
L: Kaldırma kuvveti
D: Sürüklenme
W: Yerçekimi kuvveti
V: Uçuş hattı üzerinde ki ileri hız (kuvvet)
R: Ağırlığın (yerçekiminin) tersine kaldırıcı kuvvet L/D bileşkeni
AERODİN: Kanat profili sabit olan hava araçlarının kanat kesitlerine denir.
AEROFOİL: Kanat profili sabit olmayan hava araçlarının tahmini kanat kesitlerine denir.
YERÇEKİMİ: Ağırlığın aşağı doğru çekilmesine etki eden kuvvetdir.
--------------------------------------------------------------------------------
Kaynak : Orhan ÖZGÜLBAŞ

