Dünyanın Anakaradaki en Kuzey Feneri Slettnes Feneri
Gamvik'in içinden durmadan geçip Saat 21:10'da Gamvik Fenerine yani “Slettnes” fenerine ulaştık. [GPS75]. Hava sıcaklığı artık 10°C. Küheylan'ı parkedip fenerin olduğu yeri dolaştık. Şiddetli bir rüzgar var. Dolaşırken çok rahatsız ediyor. 20 Haziran ile 15 Ağustos arasında saat 11 ile 18 arasında fenerin içi ziyarete açıkmış. Biz hem tarihi hem de saati geçirdik. Burada turizm sezonu kapanmış. Ancak bahçesi açık. Çevresinde dolaştık. Bu fener 71° 05' 33” enlemi değeriyle dünyanın anakaraya bağlı en kuzeyindeki feneriymiş. 1905 yılında yapılmış. 1944 yılında ikinci dünya savaşında yıkılmış ve 1946-48 yıllarında yeniden yapılmış. Yüksekliği 39 metre ve bulunduğumuz Finnmark bölgesindeki tek dökme demir kuleymiş.
Fenerden sonra toprak yolla, biraz daha batıya doğru geldik ve burada yol bitti. [GPS76]. Artık buradan sonrası deniz, kutba doğru gider bu da bizi aşar. Burası Nordkapp'tan sadece 0.078° güneyde. Burada son derece şiddetli bir rüzgar var. Yürüyerek ilerideki kulübeye kadar gittik ama rüzgar nedeniyle döndük. Hava sıcaklığı da 8.3° ve saat 21:56. Geceyi burada geçireceğiz. Bizimle birlikte burada iki büyük karavan ve bir de otomobil var. Komşularımız Hollanda, İngiltere ve Almanya'dan.
Karşımızda Slettnes Feneri görülüyor. Deniz şiddetli rüzgar nedeniyle çılgın gibi. Uzun süre bir balina görürmüyüm umuduyla, uzaklara dürbünle baktım. Dışarı çıkamayınca biraz hesap yapmaya da zamanım oldu. Aldığımız yakıtları topladım, buraya kadar 413.07lt yakıt almışız. Tahminen depoda seviye olarak 11lt daha fazla mazot var. Bu durumda 402 lt harcamış oluyoruz, kilometremiz de 5206 olduğuna göre tüketim değerimiz ortalama 7.7lt/100km. Fena sayılmaz. Finlandiya'da tanıştığımız genç karavancı Sebastian'ın fotoğrafladığımız harita notlarından işimize yarayan yerler olabilir mi diye de baktık. Biz uğramadık ama işe yarayabilecek Naturkamp var N70° 03' 66” E21° 55' 72”.
Geceyarısı Güneşi ve Kutup Gecesi
Saat 21:30 ile 22 arasında güneş battı. Burada o kadar eğimli alçalıyor ki uzun bir sürede batıyor. Burada 14 Mayıs ile 29 Temmuz arasında güneş hiç batmıyor zaten. Hatta güneşin üst kenarının batabilmesi için 2 gün daha geçip 31 Temmuzun gelmesi gerekiyormuş. Bugün 18 Ağustos olduğundan yaklaşık 20 gündür güneş batıyor olmalı ama gece karanlığı henüz oluşmuyor sadece akşamın kararması şeklinde oluyor ve kuzey her zaman aydınlık. Bu işin bir de tersi de var tabiki 20 Kasım ile 22 Ocak arasında da güneş hiç doğmuyor. Son derece kasvetli bir durum olsa gerek. Düşünün 2 ay boyunca hiç güneş doğmuyor. Güneşin hiç batmadığı duruma “geceyarısı güneşi” (Midnight Sun), güneşin hiç doğmadığı döneme ise; “kutup gecesi” (Arctic Night) deniyor. Kuzeye çıktıkça bu süreler artıyor, güneye indikçe azalıyor. Kutup çemberinde 12 Haziran ile 1 Temmuz arası geceyarısı güneşi oluşurken, kutup gecesi hiç oluşmuyor. Kutup noktasında ise; 20 Mart ile 23 Eylül arası geceyarısı güneşi, 25 Eylül ile 18 Mart arası kutup gecesi oluşuyor.
Bugün artık yola çıkışımızın 20. günü; 19 Ağustos 2012 sabah burada epeyce keyif yaptık. Ama rüzgarın hiç kesilmeye niyeti yok. Öğlen oldu hava sıcaklığı ise 9.4°C. Biraz önce sabah yürüyüşü yaptık. Dışarıda güneş var ama faydası yok. Polarlarımızın üzerine yağmurlukları giyip yürüyüş yaptık. Denizin kenarına kadar gittik. [GPS77]. Bu kadar kuzeyde insanın az olduğu yerde bile denizden gelen her türden çöpe raslıyoruz. Tahta parçaları, metal toplar, plastik balık kasaları bir sürü ıvır zıvır var. Bitki örtüsü olarak hiç ağaç yok. Sadece küçük bitkiler, mantarlar ve çilekler var. Hem de o çok hoşumuza giden böğürtlen tipinde olanları var.
Burası, gezimizin en kuzey noktası, bu gezinin en önemli hedefine ulaşmış olduk. Evden 30° kuzey kutbundan ise; 19° uzaktayız. Kuzey kutbu sanırım sadece 2100km kadar ileride. Eski rahmetli GarminII GPS cihazım olsaydı kuş uçuşu mesafeleri çok iyi hesaplardı. Bundan sonra artık güneye doğru yöneleceğiz.
Zeynep'e eve gidelim dedim. Hesapladı hesapladı uzuuun uzuun hesapladı ve sonunda 5499km buldu. Buraya kadar 5206km'de gedik. Meğerse, feribot seçili değilmiş köprüden Danimarka geçişi yapmış. Sürüş zamanı olarak 62 saat 33 dakika yani günde 6 saatten 10 günü geçiyor. Bir de buralardan dönmesi var şimdi. Ama hemen dönmek niyetinde değilim buralarda biraz daha vakit harcayıp hızlı dönmeyi tercih ediyorum.
Slettnes fenerinin olduğu ve konakladığımız bölgeden ayrıldık. Burada saat 14'e kadar vakit harcamış olduk.
Gamvik'in de içinde bulunduğu, Nordkinn halvoya adasındaki en büyük yerleşim Mehamn. Nermin bir taraftan deftere sürekli notlar alıyor. Burada Coop markete uğradık ve pahalılık yüzünden hiçbir şey almadan çıktık. Ekmek bile 30-35kron yani 10TL . Şimdilik henüz malzememiz var.
Şiddetli rüzgar sanırım burada hiç kesilmiyor. Bundan 8 yıl önce de geldiğimizde yine şiddetli rüzgar vardı da kiraladığımız arabamızın kapısını bile zor açıyorduk. Şimdi de dönüş yolunda yanımızdan bir ara bir kamyon geçti rüzgarın bir kesilmesi sonra da yeniden gelmesiyle neredeyse bizi yoldan fırlatacaktı.