LPG Hayat Bile Kurtarıyor

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan YOL Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 6
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,890

YOL

SEDAT AÇIL
Mesajlar
10,420
Tepkime Puanı
553
Yer
İstanbul, Acıbadem
Web
www.sedatacil.com
Telsiz Çağrı Kodu
TB2FKL
Oto LPG sistemlerinin, standartlara uygun olarak montaj yapıldığında benzin kadar güvenli olduğu, hatta arkadan çarpmalarda hayat kurtarabildiği bildirildi.

6931144.jpg


Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümü Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın, AA muhabirine yaptığı açıklamada, oto LPG sistemleri hakkında tüm literatürlerde, en az benzin kadar güvenli olduğu bilgisinin yer aldığını kaydetti.

Ancak, bunun için LPG sisteminin montajının doğru yapılması gerektiğini söyleyen Aydın, “tabii ki montajla da bitmiyor. Belli periyotlarda kontrol edilmesi lazım. Örneğin, Karayolları Trafik Yönetmeliğine göre her yıl LPG için 'sızdırmazlık raporu' alınması gerekmekte” dedi. Montaj aşamasında sıkça gerçekleştirilen hatalar arasında, motora giden LPG borularının araç içerisinden geçirilmesinin bulunduğunu söyleyen Aydın, aracına LPG montaj ettirenlerin şunlara dikkat etmesi gerektiğini söyledi:

"LPG boruları aracın dışından geçmelidir. Dolum ağzının araç ya da bagaj içerisinde olmaması da gerekmekte. Ayrıca, tankın bulunduğu bagaj içerisinde bir sızıntı durumunda gazın dışarı atılması için havalandırma borusu olmalı. LPG tanklarının 10 yılda bir yenilenmesi gerekiyor. Takılan LPG sisteminin, Avrupa'da geçerli ECR-64 standardına uygun olması lazım. Bu bilgi kitin üzerinde yazmalı. LPG'nin popüler olduğu ilk zamanlar bu standarda uymayan fason kitler vardı. Neyse ki şu anda bu piyasada fason kitler yok.

Ayrıca, 'simit tank' olarak adlandırılan, stepnenin yerine konan tanklar yasak olmasına rağmen halen kullanılmakta. Stepne arabada bulunması gereken zorunlu teçhizattan birisi. LPG tankı konunca, stepne çıkarılıp araçtan kaldırılıyor. Bu nedenle yasaklandı."

LPG'de geçmişte yaşanan bir başka sıkıntının ise birinci nesil LPG sistemlerinin enjeksiyonlu motorlara uyumsuzluğu olduğunu belirten Aydın, “şimdi enjeksiyonlu motorlara uygun, gaz püskürtmeli, yani 'sıralı sistem' olarak adlandırılan sistemler çıktı. Sıralı sistemin maliyeti biraz daha fazla ama sıkıntı çıkarmıyor. Zaten Türkiye'de, Avrupa'da da olduğu gibi LPG'nin fiyatı benzinin yarısından daha az. Aracını çok kullanan bir kişi 6 ay 1 yıl gibi bir sürede amorti edip kara geçebiliyor” dedi.

“PATLAMA” ENDİŞESİNE GEREK YOK

Aydın, çok sayıda trafik kazasında bilirkişilik yaptığına değinerek, şöyle devam etti:

“LPG tankları özel bir saçtan yapılıyor ve benzin deposundan daha dayanıklı. Bazı kazalarda, çarpmanın etkisiyle tankın yerinden kopup uçtuğunu, ancak patlamadığını dahi gördüm. Hatta, Emniyet Müdürlüğü için yaptığımız bir çalışmada, LPG tankına M-16, G-3 ve Kalaşnikof gibi silahlarla, normal ve izli mermi kullanarak ateş ettik. Delindi, ancak, patlamadı. Tank delindiğinde, içerisinde sıvı halde bulunan LPG buharlaşırken, anında buz haline dönüşüp deliği tıkıyor. Çünkü buharlaşmak için ısıya ihtiyacı var ve çevresindeki ısıyı emip anında buz haline geliyor. Yani gaz çıkışı dahi olmuyor.”

Aydın, iyi monte edilmiş bir LPG tankının, arkadan çarpma durumlarında insanların hayatını kurtarabildiğini de ifade ederek, “burada önemli olan, kurallara uygun şekilde tankın şasiye monte edilmesi. Doğru monte edilirse, çarpan araçla yolcular arasında bir bariyer görevi görebiliyor. Buna birkaç kazada rastladım” dedi.

LPG'nin patlama değil, benzin gibi yanma özelliği olduğunu ifade eden Aydın, “LPG sıvı halde borulardan geçip motora gelene kadar sorun yok. Motora geldiğinde gaz haline getirilip, öyle püskürtülüyor. O bölgede sorun çıkması halinde tutuşma ihtimali var. Ama bu durum benzin için de geçerli. Zaten LPG tankındaki regülatörde, kaçak ve kaza gibi durumlarda gazı kesen güvenlik sistemleri mevcut” dedi.

LPG'nin zehirsiz, ancak, havadan ağır bir gaz olduğunu da ifade eden Aydın, “Havadan ağır olduğundan, sızıntı durumunda yerde birikmeye başlıyor. Birikip insanın burun seviyesine kadar gelirse, havayı yukarı ittiği için insan oksijen alamayıp ölebiliyor. Bu nedenle yer altlarındaki kapalı otoparklar gibi yerlere LPG'li araçların girmesi yasak” diye konuştu.
 

Etiketler
Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

Türkiye'de, Avrupa'da da olduğu gibi LPG'nin fiyatı benzinin yarısından daha az. Aracını çok kullanan bir kişi 6 ay 1 yıl gibi bir sürede amorti edip kara geçebiliyor” dedi.

???!!!!
 

Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

Eline kalemine sağlık yol , çoğu kimse lpg olayını hala tehlikeli buluyor.Bunları bir okusa belki ikna olur,mesele kuralına uygun kullanmakta , ben bundan önceki aracımda ve ondan önceki olmak üzere toplamda sekiz yıl lpg kullandım;aylık km ortalama 10.000 falandı ama düzenli,bakımlı olunca hiç sorun yaşamadım.Tekrar kalemine sağlık :smiley:
 

Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

Süper bi yazı....
Bence çok çok faydalı......

Teşekkürler Sedat bey......
 

Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

Teşekkürler Sedat Bey. Ben de bir şey eklemek istiyorum :

Off road aracınızda LPG kullanıyorsanız binek araçlardan çok daha fazla sarsıntı, vibrasyon, kasıntı, toz, su ve çamura maruz kalan tank, boru ve rekorların deformasyona uğrama riski çok daha fazla oduğundan tüm kontrolleri çok daha sık yapmanızı tavsiye ediyorum.
 



Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

ergunucyasar' Alıntı:
Teşekkürler Sedat Bey. Ben de bir şey eklemek istiyorum :

Off road aracınızda LPG kullanıyorsanız binek araçlardan çok daha fazla sarsıntı, vibrasyon, kasıntı, toz, su ve çamura maruz kalan tank, boru ve rekorların deformasyona uğrama riski çok daha fazla oduğundan tüm kontrolleri çok daha sık yapmanızı tavsiye ediyorum.
Evet buda güzel bir uyarıydı.. ;)
Bende ilk defa lpg araç kullanıyorum CJ'de sızdırmalık raporunda tesisata kadar baktılar ve sıkıntı olmadığı için tabiki geçtim...
 

Ynt: LPG Hayat Bile Kurtarıyor

Tamamen çelikten üretilmiş bir yakıt tankının araca iyi monte edilmemiş olması durumunda neler yapacağını düşünmek bile istemem.
Sonuçta bagaj bölümünde yer alan bir küçük alet çantası bile yüzlerce kilo basınçla öne fırlıyor.

Doğru monte edilmiş tankın kaza anında hayat kurtardığını filan söylemek bana komik ve bilim dışı geliyor. Sonuçta iyi monte edilmekten ne anlıyorlar acaba?

Tankın kendi başına çok sağlam olduğundan hiç kimsenin süphesi yok. Sonuçta tank kendi başına çok sağlam... Ama günlük hayatta hem aracın dinamiğini, kaza anında ise kaza deformasyon karakterini büyük ölçüde etkiliyor.

Bizlerin kullandığı şekilde profil şasili araçlarda deformasyon az, darbe sönümleme az olduğu için arkada monte halde durduğunu sandığımız tankın yerinden kurtulma riski çok yüksek... Sonuçta tankın zemine bağlantılarının iyi olduğundan emin olmak lazım.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,830
Mesajlar
1,531,184
Kayıtlı Üye Sayımız
166,935
Kaydolan Son Üyemiz
rcagatay

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst