Ridvan Filiz
Ana Kamp
Ben İsviçre de yaşayan bir yelken meraklısı olarak, Türkiye de açık deniz ehliyeti nasıl elde edilir bilmiyorum. Isviçre de ilk teori ve pratik sınavlarından sonra göllerde yelkenli kullanma ehlıyeti alıyorsunuz. İkinci aşama da üç aylık bir eğitimle Navigation, Harita kullanımı, Meteoroloji, Su akıntıları, gel-gitler, telsiz kullanımı, ,ilk yardım ve teknede yaşam konularında bilgileniyor ve yarım gün süren bir yazılı sınava giriyorsunuz. Eğer bu sınavı kazanırsanız açık denizlerde ehliyetli bir skipper nezaretinde 1,000 deniz mili yelken tecrübesi kazanmaniz gerekiyor. Tüm bu islemleri tamamladığınızda açık deniz yelken ehliyetini sahibi oluyorsunuz. Ben tüm bu işlemleri yaptım toplam 920 deniz mili seyahat ettim. Bu yaz bir aksilik olmazssa ehliyetimi alacağım.
2009 yazında 8 arkadaş zor bir yelken sahası olan İngitere ile Fransa arasında ki kanal adalarında (Jersey, Guernsey, Sarg) bir haftalık bir eğitim pratiği yaptık.
[attachment=5]
Fransanın kuzeyındeki Saint Malo limanından bir Ovni 435 DI kiraladık Gemimiz : Fransız yapımı Alumınıum gövdeli 34,5 ft bir tekne.
[attachment=1]
Macera başlıyor
21. August 2009, Cuma ; İsviçre – Saint Malo
İlk önce İsviçre ile Saint Malo arasındaki 1,100 kilometrelik mesafeyı geçmemiz gerekiyor. Uçak, tren seçenekleri uygun olmadıkları için spotmence bir seçenek olan karayolunu seçiyoruz. Bir arkadaşın büyük Chevrolet arabası ile Cuma gecesi İsviçreden başlıyan yolculuğumuzu Cumartesi sabahı saat 7 de Saint Malo Limanında sona erdiriyoruz.
[attachment=2]
Gruptan bir arkadaşımız bu uzun araba yolculuğunu göze alamadığından bir gün önce Paris üzerinden aktarmalı olarak Fransız hızlı trenı TGV ile Saint Malo ya gelip geceyi teknede geçiriyor.
1. Gün
22. August 2009, Cumartesi ; Saint Malo - Iles Chaussey
Saint Malo Yat limanina geldiğimizde teknede kahvaltımızı hazır buluyoruz. Bir gün önce gelen arkadas taze fransız ekmeği almış ve nefis bir kahvaltı masası hazırlamış. Kahvaltıdan sonra grubun yarısı kiralayıcı şirketin bir yetkilisi lle tekneyı kontrol etmeye başlıyor. Öğleden sonra başlıyacak kanal adaları seyahatinde bir problemle karşılaşmak istemiyoruz. Diğer arkadaşlar 8 kişi ye bir hafta yetecek yiyecek içecek almak için yakındaki bir Carrefour a gidiyorlar. 800 Euroluk bir alış veriş yapıyoruz.
Kanal adalarındaki yelkencilik hayatı her gün değişen Gelgit saatlerine göre yaşanıyor. Bazı koy ve limanlara sadece suların yüksek olduğu zamanlarda girmek mümkün. Devamlı yükselen yada alçalan sular kuvvetlı akıntılar oluşturuyorlar. Bazen bu akıntılar okadar kuvvetli oluyor ki, büyük gemiler bile akıntıya karşı yol alamakta zorlanıyorlar. Bunu yanında bu akıntıların yönü her 6 saatte bir değişiyor.
Bazen isteseniz bile limanlara ulaşma imkanınız olmuyor. Bu neden le bır hafta yetecek kadar erzağın teknede olması gerekiyor. Biz de bunu hallettik. Maceramız başlıyabilir.
Biz saat en geç 12.00 de Saint Malo limanından çıkmak istiyoruz. Bu saatten sonra gelgitlerde limandakı tüm suyun boşalmasını önlemek için liman ağzına yapılmış duvar geçilmez oluyor. Limandan çıkar çıkmaz bir zamanlama hatasi yaptıgımızı fark ediyoruz. Hedefimiz olan Iles Chaussey yönünde akıntıya karşı gitmek yorunda kalıyoruz. Hızımız saatte 1 knot (1852 metre). Akşam yola çıksaydık akıntı yardımıyla çok daha hızlı gitmemiz mümkündü. Ama yapacak bir şey yok yola devam. Akşama doğru motorun da yardımıyla bir tabiat güzelliği olan küçük adalar topluluğu Iles Chaussey e geliyoruz. Iles Chaussey Manş denizinde Fransaya ait olan İrili ufaklı 22 adacık. En büyükleri Grande Ile. Sadece bu adada birkaç ev, bir deniz feneri, yirmi yıldır kapalı olan küçük bir okul, yazları kullanılan tatil evleri ve bir de küçük otel var. Adada yol ve araba yok. Sadece otelin bir traktörü var. İçme suyu hergün gemiyle getiriliyor. Ada da balıkçılık ve Istakoz avcılığı yapılıyor.
[attachment=3]
Biz adaya geldiğimiz de sular yükselmeye başlıyor. Altı saat sonra sular 15 metre yükselecek ve etrafımızdaki kayalıkların hiç biri görünmiyecek. Bir arkadaşla Dinghi yı alıp (4hp motorlu lastik bot) tekneden 30m uzaktaki adaya çıkıyoruz. Akıntı çok kuvvetli. Suların nasıl yükseldiği gözle görülebiliyor, sanki bir nehir de gidiyorsunuz.
Tatilcileri almaya gelen gemi ilerlemekte ve manevra yapmakta büyük zorluk çekiyor. Arkadas beni iskeleye bırakıp diğer bir arkadaşı almaya gidiyor. Geldiklerine benim çıktığım iskele sular altında kalıyor. Başka yerden çıkmak zorunda kalıyorlar. Etraf dönüşe hazırlanan teknelerle dolu. Günü birliğine adacıklara gelenler geri dönüyorlar. Zaten hava da kararmaya başlıyor. Tekneye dönüyoruz. Tekneyi iyice sağlamlıyoruz. Arkadaşlar bir kaç meze türü birşeyler hazırlamışlar. Beyaz şarap eşliğinde güneşi batırıyoruz. Tekne de her akşam bir kişi akşam yemeginden sorumlu oluyor. Bu akşamın menüsünde Balık, salata, ekmek yanında beyaz şarap var. Yemekten sonra güverte de kahve ve konyakla biraz gecenin sessizliğini dinliyoruz.
[attachment=4]
Hepimiz çok yorulmuşuz, yataklarımıza çekilip uykuya dalıyoruz.
Günün bilançosu 20 deniz mili.
2009 yazında 8 arkadaş zor bir yelken sahası olan İngitere ile Fransa arasında ki kanal adalarında (Jersey, Guernsey, Sarg) bir haftalık bir eğitim pratiği yaptık.
[attachment=5]
Fransanın kuzeyındeki Saint Malo limanından bir Ovni 435 DI kiraladık Gemimiz : Fransız yapımı Alumınıum gövdeli 34,5 ft bir tekne.
[attachment=1]
Macera başlıyor
21. August 2009, Cuma ; İsviçre – Saint Malo
İlk önce İsviçre ile Saint Malo arasındaki 1,100 kilometrelik mesafeyı geçmemiz gerekiyor. Uçak, tren seçenekleri uygun olmadıkları için spotmence bir seçenek olan karayolunu seçiyoruz. Bir arkadaşın büyük Chevrolet arabası ile Cuma gecesi İsviçreden başlıyan yolculuğumuzu Cumartesi sabahı saat 7 de Saint Malo Limanında sona erdiriyoruz.
[attachment=2]
Gruptan bir arkadaşımız bu uzun araba yolculuğunu göze alamadığından bir gün önce Paris üzerinden aktarmalı olarak Fransız hızlı trenı TGV ile Saint Malo ya gelip geceyi teknede geçiriyor.
1. Gün
22. August 2009, Cumartesi ; Saint Malo - Iles Chaussey
Saint Malo Yat limanina geldiğimizde teknede kahvaltımızı hazır buluyoruz. Bir gün önce gelen arkadas taze fransız ekmeği almış ve nefis bir kahvaltı masası hazırlamış. Kahvaltıdan sonra grubun yarısı kiralayıcı şirketin bir yetkilisi lle tekneyı kontrol etmeye başlıyor. Öğleden sonra başlıyacak kanal adaları seyahatinde bir problemle karşılaşmak istemiyoruz. Diğer arkadaşlar 8 kişi ye bir hafta yetecek yiyecek içecek almak için yakındaki bir Carrefour a gidiyorlar. 800 Euroluk bir alış veriş yapıyoruz.
Kanal adalarındaki yelkencilik hayatı her gün değişen Gelgit saatlerine göre yaşanıyor. Bazı koy ve limanlara sadece suların yüksek olduğu zamanlarda girmek mümkün. Devamlı yükselen yada alçalan sular kuvvetlı akıntılar oluşturuyorlar. Bazen bu akıntılar okadar kuvvetli oluyor ki, büyük gemiler bile akıntıya karşı yol alamakta zorlanıyorlar. Bunu yanında bu akıntıların yönü her 6 saatte bir değişiyor.
Bazen isteseniz bile limanlara ulaşma imkanınız olmuyor. Bu neden le bır hafta yetecek kadar erzağın teknede olması gerekiyor. Biz de bunu hallettik. Maceramız başlıyabilir.
Biz saat en geç 12.00 de Saint Malo limanından çıkmak istiyoruz. Bu saatten sonra gelgitlerde limandakı tüm suyun boşalmasını önlemek için liman ağzına yapılmış duvar geçilmez oluyor. Limandan çıkar çıkmaz bir zamanlama hatasi yaptıgımızı fark ediyoruz. Hedefimiz olan Iles Chaussey yönünde akıntıya karşı gitmek yorunda kalıyoruz. Hızımız saatte 1 knot (1852 metre). Akşam yola çıksaydık akıntı yardımıyla çok daha hızlı gitmemiz mümkündü. Ama yapacak bir şey yok yola devam. Akşama doğru motorun da yardımıyla bir tabiat güzelliği olan küçük adalar topluluğu Iles Chaussey e geliyoruz. Iles Chaussey Manş denizinde Fransaya ait olan İrili ufaklı 22 adacık. En büyükleri Grande Ile. Sadece bu adada birkaç ev, bir deniz feneri, yirmi yıldır kapalı olan küçük bir okul, yazları kullanılan tatil evleri ve bir de küçük otel var. Adada yol ve araba yok. Sadece otelin bir traktörü var. İçme suyu hergün gemiyle getiriliyor. Ada da balıkçılık ve Istakoz avcılığı yapılıyor.
[attachment=3]
Biz adaya geldiğimiz de sular yükselmeye başlıyor. Altı saat sonra sular 15 metre yükselecek ve etrafımızdaki kayalıkların hiç biri görünmiyecek. Bir arkadaşla Dinghi yı alıp (4hp motorlu lastik bot) tekneden 30m uzaktaki adaya çıkıyoruz. Akıntı çok kuvvetli. Suların nasıl yükseldiği gözle görülebiliyor, sanki bir nehir de gidiyorsunuz.
Tatilcileri almaya gelen gemi ilerlemekte ve manevra yapmakta büyük zorluk çekiyor. Arkadas beni iskeleye bırakıp diğer bir arkadaşı almaya gidiyor. Geldiklerine benim çıktığım iskele sular altında kalıyor. Başka yerden çıkmak zorunda kalıyorlar. Etraf dönüşe hazırlanan teknelerle dolu. Günü birliğine adacıklara gelenler geri dönüyorlar. Zaten hava da kararmaya başlıyor. Tekneye dönüyoruz. Tekneyi iyice sağlamlıyoruz. Arkadaşlar bir kaç meze türü birşeyler hazırlamışlar. Beyaz şarap eşliğinde güneşi batırıyoruz. Tekne de her akşam bir kişi akşam yemeginden sorumlu oluyor. Bu akşamın menüsünde Balık, salata, ekmek yanında beyaz şarap var. Yemekten sonra güverte de kahve ve konyakla biraz gecenin sessizliğini dinliyoruz.
[attachment=4]
Hepimiz çok yorulmuşuz, yataklarımıza çekilip uykuya dalıyoruz.
Günün bilançosu 20 deniz mili.