Geçenlerde, arıza nedeniyle sürüklenip yardım isteyen tekneye ulaşabilmek için bayağı bir uğraşmak zorunda kaldım, çünkü teknedekiler bulundukları yeri tarif etmekte çok zorlandılar. Ben de öncelikle hiçbir denizcinin böyle bir durumla karşı karşıya kalmamasını dileyerek, dilim döndüğünce, aklım erdiğince bildiklerimi açıklamaya çalışayım dedim.
Öncelikle belirtmem gereken en önemli konu iletişim. Telsiziniz, telefonunuz açık olmalı. Telsiz ve telefonunuzu asla gereksiz meşgul etmeyin. Unutmayın, sizi bulmaya çalışanlar sık sık arayıp son konumunuzu sorabilir, soruları ile sizin konumunuzu tesbit edecek bilgilere ulaşabilir ya da kendilerini yönlendirmenizi isteyebilirler.
Tekne bilgilerinizi eksiksiz vermeniz gerektiğini unutmayın (teknem yelkenli/motoryat, bordası xxx renk, boyu xxx m. Gibi) ki, onlar da ne arayacaklarını bilsinler.
Eğer GPS’iniz varsa, işiniz kolay. Hele size yardıma gelecek teknede de GPS varsa, verin koordinatları, sizi eliyle koymuş gibi bulur. Ya GPS’iniz yoksa?Ya yardıma gelen teknede de GPS yoksa? O zaman çözüm klasik yöntemlerde.
“Ben Kınalı - Ahırkapı feneri arasına çizilen çizgi üzerinde, Fenerbahçe feneri hizasındayım, şu anda Moda burnundan 1,5 mil açıkta, aynı hat üzerindeyim,” açıklaması mevki vermenin çok güzel bir örneğidir. [Kınalı- Ahırkapı transitinde (ya da transit hattı üzerinde) diye de açıklanabilir ama anlamayan da olabilir]
Pruva ve pupanızda ya da iskele ve sancak vasatlarınızda bir hat üzerinde gördüğünüz kerteriz noktalarını bildirin ki, sizi o hat üzerinde arasınlar. Sizi arayan tekne yakınınızdan geçerken el-kol işareti ile ya da havlu v.s. sallayarak, yardım isteyen teknenin dikkatini çekin. Rahat rahat oturursanız, sizi denizin tadını çıkarıyor ya da balık tutuyor sanabilirler .
Böyle bir hat veremiyorsanız;
Örneğin; adaların arkasına düştünüz, Kınalıada’yı 55 derecede görüyorum dediğinizde, sizi arayan tekne Kınalıada’ya doğru gider, sizin 55’in üzerine 180 daha ekler ve Kınalıada’dan 235dereceye rota tutarsa size ulaşabilir.
Ya da gördüğünüz iki noktanın pusula değerlerini verirseniz, arayanlar mevkinizi haritada tesbit eder ve sizi bulması kolaylaşır.
“Pusulam yok, ne yapacağım?” derseniz, el cevap;
Ayağa kalkın, yüzünüzü bir ada, fener v.s. ye dönün. Kollarınızı iki yana açın, sağ veya sol kolunuzun gösterdiği kerteriz noktasını tesbit edin, ondan sonra arayan tekneye, örneğin “Pruvamda Büyükada, iskele vasatımda Yassıada var” diye mevkinizi bildirin.
Hava kararmışsa, ya da kararmak üzere ise mutlaka ışıklarınızı yakın, arayan tekne ile irtibat halinde kalın ve ışıklarınızı yakıp söndürün. Sizi görünce ışıklarınız açık vaziyette bekleyin. Işığınız yoksa, arayan teknenin projektörünü ya da ışıklarını görmeye çalışın ve kendisini, iskeleli-sancaklı gel, pruvandayım şeklinde yönlendirin.
Selametle.
Öncelikle belirtmem gereken en önemli konu iletişim. Telsiziniz, telefonunuz açık olmalı. Telsiz ve telefonunuzu asla gereksiz meşgul etmeyin. Unutmayın, sizi bulmaya çalışanlar sık sık arayıp son konumunuzu sorabilir, soruları ile sizin konumunuzu tesbit edecek bilgilere ulaşabilir ya da kendilerini yönlendirmenizi isteyebilirler.
Tekne bilgilerinizi eksiksiz vermeniz gerektiğini unutmayın (teknem yelkenli/motoryat, bordası xxx renk, boyu xxx m. Gibi) ki, onlar da ne arayacaklarını bilsinler.
Eğer GPS’iniz varsa, işiniz kolay. Hele size yardıma gelecek teknede de GPS varsa, verin koordinatları, sizi eliyle koymuş gibi bulur. Ya GPS’iniz yoksa?Ya yardıma gelen teknede de GPS yoksa? O zaman çözüm klasik yöntemlerde.
“Ben Kınalı - Ahırkapı feneri arasına çizilen çizgi üzerinde, Fenerbahçe feneri hizasındayım, şu anda Moda burnundan 1,5 mil açıkta, aynı hat üzerindeyim,” açıklaması mevki vermenin çok güzel bir örneğidir. [Kınalı- Ahırkapı transitinde (ya da transit hattı üzerinde) diye de açıklanabilir ama anlamayan da olabilir]
Pruva ve pupanızda ya da iskele ve sancak vasatlarınızda bir hat üzerinde gördüğünüz kerteriz noktalarını bildirin ki, sizi o hat üzerinde arasınlar. Sizi arayan tekne yakınınızdan geçerken el-kol işareti ile ya da havlu v.s. sallayarak, yardım isteyen teknenin dikkatini çekin. Rahat rahat oturursanız, sizi denizin tadını çıkarıyor ya da balık tutuyor sanabilirler .
Böyle bir hat veremiyorsanız;
Örneğin; adaların arkasına düştünüz, Kınalıada’yı 55 derecede görüyorum dediğinizde, sizi arayan tekne Kınalıada’ya doğru gider, sizin 55’in üzerine 180 daha ekler ve Kınalıada’dan 235dereceye rota tutarsa size ulaşabilir.
Ya da gördüğünüz iki noktanın pusula değerlerini verirseniz, arayanlar mevkinizi haritada tesbit eder ve sizi bulması kolaylaşır.
“Pusulam yok, ne yapacağım?” derseniz, el cevap;
Ayağa kalkın, yüzünüzü bir ada, fener v.s. ye dönün. Kollarınızı iki yana açın, sağ veya sol kolunuzun gösterdiği kerteriz noktasını tesbit edin, ondan sonra arayan tekneye, örneğin “Pruvamda Büyükada, iskele vasatımda Yassıada var” diye mevkinizi bildirin.
Hava kararmışsa, ya da kararmak üzere ise mutlaka ışıklarınızı yakın, arayan tekne ile irtibat halinde kalın ve ışıklarınızı yakıp söndürün. Sizi görünce ışıklarınız açık vaziyette bekleyin. Işığınız yoksa, arayan teknenin projektörünü ya da ışıklarını görmeye çalışın ve kendisini, iskeleli-sancaklı gel, pruvandayım şeklinde yönlendirin.
Selametle.

