Ynt: Motokaravan Yapımında Şasesiz Araçların Avantajı - Dezavantajı Nedir?
Arkadaşlar,benim yıllardır gözlemim,yenilikleri çok zor kabul eden bir ulus olmamızdan gelmekte.İlk tanıdığımız araçlar şaseli idi,tamircilerimiz-karösercilerimiz bu araçlar üzerinde deneyim ve el becerisi kazandılar.Araç firmalarında milyonlarca dolar fon ayrılan,araştırma bölümleri var.Buralarda imalata sunulacak her değişiklik defalarca dayanıklılık değerlerinin üzerinde test ediliyor.Örneğin,1 ton taşıma kapasiteli bir araç 2 ton ile test edilir.Çoğu fabrikada deney pistleri ve arazileri vardır.Bu arazilerde şasesiz araçlar test edilir,atkı profillerinin dayanıklılığı,esneme ve bağlantı noktalarının sağlamlığı, hatta kaza anlarındaki durumlarını görmek için araç başka bir araç ile veya beton duvarlara çarptırılarak denemeleri yapılarak,zayıf noktaları giderme değişiklikleri yapılır.Hatta bazı firmalar piyasaya sunmadan önce bu araçların kullanılacağı piyasalardaki şirket ve şahıslara örnek modelleri verilerek bir kaç ay kullanmaları istenir.(örneğin TIR ve otobüslerde) daha sonra aracın artı ve eksileri ile ilgiligi görüşleri alınır. Satılan araçları kullananlarla yapılan anketlerle şikayetler belirlenir,bir sonraki modellerde düzeltmeler yapılır.Hatta zaman-zaman haberlerde de duyarız.Şu firma piyasaya sattığı araçları toplatıyor veya hata düzeltimi için servislere çağırıyor gibi.Şimdi bu kadar bilimsel çalışmalar sonrasında kullanılcılara sunulan bir araca şasesi yok zayıftır demek,bence bu aracı yapan mühendislere ''SEN BOŞUNA OKUMUŞUN BİZ DAHA İYİ BİLİRİZ''demek oluyor.Hani Türkiye'mde az ilaç yazan doktora iyi değil demek,çok ilaç yazan doktora methiyeler düzmek gibi meziyetimizden ileri gelen bir şartlanmışlıktan başka bir şey değil.Kısacası şirket ve fabrikalarda hergün 1-2 ton yük ile koşturan şasesiz araçlardan şikayet gelmediğine göre,araçları değil kulanmadığı halde fikir yürütenleri sorgulamak daha doğru olur. Son sözüm,şase bizim düşündüğümüz kadar gerekli olsaydı mühendislerde kaldırmazdı onu. Saygılarımla