.
Arazi araçlarının mesleki gereksinim dışı kullanımının çevreye tolere edilemeyecek zararı olmakta !
…
Off-Road araçlarınının akrabası olan SUV’lar üzerine Almanca’dan tercüme bir derleme.
1 Ocak 2023 itibariyle Almanya'da SUV segmentinde yaklaşık 5 milyon binek araç tescil edilmiştir. Bu rakam 1 Ocak 2022'ye kıyasla yaklaşık yüzde on bir oranında bir artışı temsil etmektedir. SUV'lar Almanya'daki toplam binek araç nüfusunun yaklaşık yüzde on birine sahiptir.
SUV'lar neden bu kadar başarılı?
Yağmur ormanları yanıyor, okul çocukları çevrenin korunması için gösteri yapıyor - ve SUV'lar Almanya'da en popüler segment. Bu tıknaz benzinli araçlara olan sevgimiz nereden geliyor?
Golf sınıfını tahtından indiren SUV'lar artık düzenli olarak ruhsat listelerinin başında yer alıyor - sürdürülebilir yaşam giderek daha önemli hale gelirken ve et üreticileri bile çevresel nedenlerle daha az et satmak istiyor. Ağır arazi araçlarının buna rağmen giderek daha popüler hale gelmesini nasıl açıklayabiliriz?
Bochum Ruhr Üniversitesi'nden iş psikoloğu Rüdiger Hossiep bu olguyu açıklıyor.
SUV'ların başarısı nasıl açıklanabilir?
İnsanları bu arabalara çeken nedir?
Hossiep: Arabayı zırhlı bir benlik olarak anlayabilirsiniz. Bir SUV ile kendimi dış dünyadan daha fazla soyutlayabiliyorum ve aynı zamanda dışarıya bir şeyler taşıyabiliyorum. Üstünlük hissi gibi bir şey yaratıyor. Daha yüksekte oturuyorsunuz, sözde her durum için daha donanımlısınız ve yerden daha fazla yüksekliğe sahipsiniz.
Ancak bu aynı zamanda orantısız yakıt tüketimiyle de el ele gidiyor. Çünkü araçların birkaç santimetre daha yüksek olması ve buna bağlı olarak geniş ön alanlara sahip olması, düşük bir Cd değeriyle sonuçlanır.
SUV sürücüleri düşüncesiz ve gösterişe eğilimli maçolar mıdır?
Bu kesinlikle erkek ve kadın sürücüler için kısmen doğrudur. Dumanın olduğu yerde genellikle ateş de vardır. Bazı önde gelen futbolcuların ne tür arabalar satın aldıklarına bakabilirsiniz. Otoyolda 40 litre tüketen sekiz veya on iki silindirli arazi araçları kesinlikle var.
Bu son derece alçak spor SUV'lar neredeyse hiç yuvarlanma konforuna ve çok az yerden yüksekliğe sahip. Bunu neden yapıyorlar? Bunun artık hiçbir mantıklı nedeni olamaz. Duygusal yönlerle ilgili olmadığı sürece hiçbir anlam ifade etmiyor.
Ancak çoğu kişi sadece daha rahat girip çıkmak istiyor.
Bu daha çok sahte bir argüman. Bunu küçük bir araba veya bir minibüs gibi diğer birçok araçla yapabilirsiniz. Onlara da aynı rahatlıkla inip binebilirsiniz. İnsan rasyonel bir varlık değil, rasyonelleştiren bir varlıktır. Bu da her zaman iyi nedenleri olduğu anlamına gelir. Trend SUV'lara doğru ve eğer Waltraud ya da Dieter bir Tiguan alırsa, ben de bir tane isterim.
Ama somut avantajları da var mı?
Bir SUV belli bir üstünlük hissi yaratır. Daha sessizdir ve sizi çevreden daha fazla ayırır. Sadece daha güvende hissetmiyorsunuz, bu doğru. Çünkü bir kaza durumunda, daha ağır araca sahip olan kişi genellikle daha avantajlıdır. Ve diğer yol kullanıcılarının sert davranışlarına daha az maruz kalırsınız.
Bir SUV ile saygı kazanabilir misiniz?
Yeşil ışıkta duran sürücülere, arkalarındaki araç ne kadar büyükse o kadar geç korna çalındığını gösteren araştırmalar var. Önce çok küçük bir arabayla, sonra da büyük bir SUV ile dolaşmayı deneyin. Trafikte tamamen farklı bir deneyim yaşayacaksınız. Büyük SUV ile diğer insanları oldukça yalnız bırakırsınız.
Peki ya küçük bir SUV ile? O zaman diğer küçük arabalar beni yalnız mı bırakacak?
Sanırım insanların bununla ilişkilendirdiği umut bu, evet.
SUV'lar genel olarak belirli bir korunma ihtiyacını mı temsil ediyor?
Evet ve bu koruma ihtiyacı muhtemelen daha da artacak, çünkü karayolu trafiği giderek daha sıkı ve sert hale geliyor. Bunun sonucu olarak araçların ön kısımları da giderek daha agresif bir şekilde şekillendiriliyor. Bu eğilim, daha zorlu trafik ortamı, trafik yoğunluğu, daha fazla zaman baskısı ve daha hızlı araçlar nedeniyle yoğunlaşacaktır.
Nihayetinde, kişinin kendi arabası yollarda olmak onu eve götürmek için bir inziva yeridir. Toplu taşıma bunu sunmaz, dolayısıyla kişi kelimenin her iki anlamıyla da daha savunmasızdır. Bireysel ulaşımın, özellikle de kendilerini daha güvende hisseden kadınlar arasında bir rönesans yaşamamızın bir başka nedeni de budur.