Arkadaşlar, kulaktan dolma bilgilerle veya eksik bilgilerle yola çıkarsanız ya hayallerinizden vazgeçersiniz ya da cebinizden gereğinden fazla gereksiz para çıkar. Konuya açıklık getirelim.
Otobüs alıp karavan'a çevirmek sanıldığı kadar zor birşey değildir. Hatta büyük otobüsler kucuk ve daha lüks tanımlanan bir çok minibüsten daha ucuza gelebilir. Örneğin şuan piyasada 100.000TL-120.000TL bandında motoru yeni yapılmış. Size çok fazla sorun çıkartmayacak 2000 model Mercedes O403 tarzı otobüsler bulabilirsiniz ve içinin genişliği sayesinde çok daha rahat bir araç yapar içinde uzun süre vakit geçirebilirsiniz. Hatta bagaj kısmında yapılacak ufak bir çalışma ile içine küçük bir araç daha koyabilir ve gittiğiniz yerlerde kısa mesafe turlarınızda bu aracı kullanabilirsiniz.Örneğin fiat 500 tarzı bir araç.
Bir otobüsü Karavan'a nasıl çevirirsiniz? Buyrun size adımları:
1- Uygun bir otobüs satın alınır.
2- Otobüs gerekli projeleri bir mühedislik firmasına çizdirilerek TSE'den ve Muayeneden geçirilir ve Motokaravan ruhsatı alınır. Bu işlemlerin maliyetleri mühedislik firması vb. bir kaç faktöre göre değişiklik gösterebilir. Ancak 2-3 binTL ortalama maliyet ile bu işlem halledilebilir. (Projelendirme: 1500-2000TL, TSE, Muayene, Ruhsat ortalama 1000TL tutar. Türkiye'de bu masraflar heran değişebilir
)
3- SON
Extra bilgiler:
1- Projeye uygun bir şekilde aracınızı dizayn edersiniz. İster kendiniz yaparsınız isterseniz yaptırırsınız. Ancak şunu unutmayın yaptığınız dizayn projeye uymalıdır. Aksi durumda TSE ve muayeneden gecemeyebilirsiniz.
2- Otobüslerde mutlaka D (E kalktı. Artık onun yerine D var.) sınıfı ehliyet gereklidir. Piyasada hazır satılan otobüsten cevrilmiş karavanlar vardır ve bunların B sınıfı ehliyet ile kullanıldığı iddia edilir. Bunlara kanmayın. Otobüs için D sınıfı şarttır.
3- Karavan'ın vergisi çok değildir. Aracınız ruhsatınızın değişmesi ile birlikte artık moto karavandır. Gidip otobüs vergilerine bakmayın. Motokaravan güncel vergileri şu şekildedir(Otobüs için 1900cm3 üzeri olduğunu varsayıyorum)
1-6 yaş arası: 2324TL
7-15 yaş arası: 1536TL
16 yaş ve üzeri:958TL dir
4- Motokaravan trafik sigortası için 2020 yılı tavan fiyatı 3.921 TL’dir.
5- 2000 model O403 otobüs 100km'de ortalama 27-30Lt mazot yakar. 25Lt yaktığını iddia aden de vardır
Artık aldığınız otobüsün durumuna göre ve sizin kullanımınıza göre değişir. Yakıt dışında bakım masrafları bir otomobile göre fazladır ama öyle bakıma sokup 10-15 bin tl de vermezsiniz. (Arıza durumları hariç) Karavanda otobüs tercih ediyorsanız gittiğiniz yerlerde uzun süreli konaklamalısınız. Öyle zırta pırta yer değiştirecekseniz maliyetleriniz artacaktır. O nedenle altına ufak bir araba tavsiye edilir. Örneğin biryere gider çekersiniz karavanı. Şehir içi gezilerinizi ufak arabanız ile yaparsınız. Ya ufak arabayı içine koyacak sisteme dünyanın parasını verirsin diyecek arkadaşlara da yorumum şu: Sanayide imkan verseler uçan araba yaparım diyen ustalarla dolu. Birine ayarında gaz verip sizin ufak otomobilin ayağını yerden kesecek bir sistem ile otobusun içine koydurabilirsiniz. Hatta otobüsün modeline göre ufak bir rampa bile iş görüyor.
Demem o ki; sağdan soldan duyduğunuz şeylerle hayallerinizden vazgecmeyin.
11.10.2020'de yazılmıştır