alper5005
Kamp I
- Mesajlar
- 166
- Tepkime Puanı
- 1
Benzinli patrollar çok sağlam makineler. Ancak Subap ayarı konusunda hassas olmak lazım. Subaplar bu araçlarda gevşeme yerine sıkma yapıyor ve el kitabında da belirttiği gibi her 20 bin km de kontrol edilmeli.
Benim aracım 4000 cc P40 Patrol. Fabrika verilerine göre soğuk 0.40 ayarladıktan sonra sıcak 0.38 değerine ayaralamanız gerekiyor. Ancak Tecrübelerimden yola çıkarak olası sakıncaları önlemek ve LPG ile subapların biraz daha sıcak çalıştığını düşünerek (Benim aracımda böyle) sıcak 0.40 ayarlamanın nasıl olduğunu anlatmaya çalışacağım.
Subap ayarı bu tür işleri seven herkes tarafından yapılabilir. Ancak eğer hata yapmaktan korkuyorsanız hatayı subabı fazla sıkı ayarlayarak değil gevşek ayarlayarak yapmaya özen gösterin
Gevşek subap ses yapar sıkı subap ise bir süre sonra subabın yanmasına sebep olur.
Subaplar ile ilgili hemen herşey için : http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/supap_sistemi/vvt1.htm
Şimdi motoru çalışma sıcaklığına getirin.
[attachment=1]
Resimde 1 numara ayar yapmamıza yarayan ayar civatası
2 numara ayarın bozulmaması için ayardan önce gevşetip ayardan sonra sıktığımız tespit somunu
3 numara 0.40 mm kalınlığında sentil. (örnekte 3 numaralı subabı ölçerken)
4 numara ise boşluğu ölçtümüz subap ile külbütör arasındaki mesafe.
Resimdeki subaplar en yakını 1 numara en uzağı ise 12 numara olamk üzere önden arkaya doğru sıralanmıştır.
Evet başlayalım ....bujileri sökün (yoksa motoru çeviremezsiniz). Ama kabloların sırasını not edin.
Subap kapağını tutan tepedeki 3 somunu çıkarın. Üzerindeki gaz teli, jikle teli vs çıkarın. Kapağı aracın soluna doğru devirerek açın (4000 cc patrolda sağa sola takılmadan)
yapmanın en kolay yolu bu.)
İşte resimdeki gibi subapları gördünüz. 1 nolu pistonu fanı çevirerek üst ölü noktaya getirin. (1 ve 2 nolu subaplar kıpırdamaz olur ve 1 nolu piston en üst noktaya gelir. Buji deliğine bir uzun bir tornavidayı diklemesine sokarak pistonun en üst noktaya geldiğinden emin olabilirsiniz)
Şimdi 1,2,3, 6, 8, 9 nolu subapları kontrol edin.
Sentil subap ve külbütör arasında hafif sürtünerek hareket etmeli. Çok kolaylıkla giriyor ise subap gevşek, girmiyor yada sentilimize baskı yapıyor ise sıkı demektir. Bu durumda resimdeki 2 nolu tespit somunlarını gevşetin. Ayar civataları ile boşluğu kapatın yada açın. Tekrar ölçün. Eğer sentil hafif bir sürtünme ile hareket edecek kıvama gelmişse civatamızı tornavida ile o ayarda tutarken somunu sıkın. Genelde bu işlem sırasına somunun içindeki civatada dönmek ister ve sıkılaşır. Buna engel olmaya dikkat etmelisiniz.
Sonra 6 nolu silindiri üst ölü noktaya getirin.
4, 5, 7, 10, 11, 12 nolu subapları da kontrol edin ve ayarlayın.
Aracı kapak açık iken çalıştırın. Anormal bir durum olup olmadınığını kontrol edin. Subaplar eşit bir şekilde hafif bir tıkırdama ile çalışıyorlar ise ayar doğru demektir. Hiç ses yapmayan subaplar sıkı olabilirler. Ritmi bozan sesler varsa işlemi tekrar edin.
Aşağıdaki video da sanayide yapılan bir subap ayarından sonra sıkan subapları ve benim normalden fazla gevşek ayarlayarak yaptığım ayardan sonraki egzos sesini dinleyebilirisiniz. Videodan hemen sonra tüm subapları 0.40 yapmanın en sağlıklı olduğunu gördüm ve öyle yaptım.
http://www.dailymotion.com/video/xdv1uf_nissan-patrol-p40-subap-ayary_auto
Benim aracım 4000 cc P40 Patrol. Fabrika verilerine göre soğuk 0.40 ayarladıktan sonra sıcak 0.38 değerine ayaralamanız gerekiyor. Ancak Tecrübelerimden yola çıkarak olası sakıncaları önlemek ve LPG ile subapların biraz daha sıcak çalıştığını düşünerek (Benim aracımda böyle) sıcak 0.40 ayarlamanın nasıl olduğunu anlatmaya çalışacağım.
Subap ayarı bu tür işleri seven herkes tarafından yapılabilir. Ancak eğer hata yapmaktan korkuyorsanız hatayı subabı fazla sıkı ayarlayarak değil gevşek ayarlayarak yapmaya özen gösterin
Subaplar ile ilgili hemen herşey için : http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet/supap_sistemi/vvt1.htm
Şimdi motoru çalışma sıcaklığına getirin.
[attachment=1]
Resimde 1 numara ayar yapmamıza yarayan ayar civatası
2 numara ayarın bozulmaması için ayardan önce gevşetip ayardan sonra sıktığımız tespit somunu
3 numara 0.40 mm kalınlığında sentil. (örnekte 3 numaralı subabı ölçerken)
4 numara ise boşluğu ölçtümüz subap ile külbütör arasındaki mesafe.
Resimdeki subaplar en yakını 1 numara en uzağı ise 12 numara olamk üzere önden arkaya doğru sıralanmıştır.
Evet başlayalım ....bujileri sökün (yoksa motoru çeviremezsiniz). Ama kabloların sırasını not edin.
Subap kapağını tutan tepedeki 3 somunu çıkarın. Üzerindeki gaz teli, jikle teli vs çıkarın. Kapağı aracın soluna doğru devirerek açın (4000 cc patrolda sağa sola takılmadan)
yapmanın en kolay yolu bu.)
İşte resimdeki gibi subapları gördünüz. 1 nolu pistonu fanı çevirerek üst ölü noktaya getirin. (1 ve 2 nolu subaplar kıpırdamaz olur ve 1 nolu piston en üst noktaya gelir. Buji deliğine bir uzun bir tornavidayı diklemesine sokarak pistonun en üst noktaya geldiğinden emin olabilirsiniz)
Şimdi 1,2,3, 6, 8, 9 nolu subapları kontrol edin.
Sentil subap ve külbütör arasında hafif sürtünerek hareket etmeli. Çok kolaylıkla giriyor ise subap gevşek, girmiyor yada sentilimize baskı yapıyor ise sıkı demektir. Bu durumda resimdeki 2 nolu tespit somunlarını gevşetin. Ayar civataları ile boşluğu kapatın yada açın. Tekrar ölçün. Eğer sentil hafif bir sürtünme ile hareket edecek kıvama gelmişse civatamızı tornavida ile o ayarda tutarken somunu sıkın. Genelde bu işlem sırasına somunun içindeki civatada dönmek ister ve sıkılaşır. Buna engel olmaya dikkat etmelisiniz.
Sonra 6 nolu silindiri üst ölü noktaya getirin.
4, 5, 7, 10, 11, 12 nolu subapları da kontrol edin ve ayarlayın.
Aracı kapak açık iken çalıştırın. Anormal bir durum olup olmadınığını kontrol edin. Subaplar eşit bir şekilde hafif bir tıkırdama ile çalışıyorlar ise ayar doğru demektir. Hiç ses yapmayan subaplar sıkı olabilirler. Ritmi bozan sesler varsa işlemi tekrar edin.
Aşağıdaki video da sanayide yapılan bir subap ayarından sonra sıkan subapları ve benim normalden fazla gevşek ayarlayarak yaptığım ayardan sonraki egzos sesini dinleyebilirisiniz. Videodan hemen sonra tüm subapları 0.40 yapmanın en sağlıklı olduğunu gördüm ve öyle yaptım.
http://www.dailymotion.com/video/xdv1uf_nissan-patrol-p40-subap-ayary_auto