Alternatörden Yaşam Aküsüne Elektrik Kazanımı

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Doğrucu Davut Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 80
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 31,975
.
Bi dakka, bi dakka. :yum:
İkisi de yazdığınız gibi, ayni marka ve ayni kapasitede ise eski sahibine sadece ayni zamanda alınıp alınmadığını sorun.
Aküler de zaten parelel bağlanmışlardır.
Bu durumda arasına ayırıcı koymanıza gerek yok.

...
Sadece Bülent ve Ferhat beylere yahut bilgisinden emin olduğunuz (?) bir oto elektrikcisine, akülerdeki yüksek akım alma kapasitesinin alternatörle olan ilişkisini sormak gerekiyor.
Fakat bu güne kadar bir sorun çıkmamış olması da iyi bir işaret sayılmalı..
Sorun çıktı
2 gün arabayı kullanmadım, ertesi gün marş basmadı, takviye yaptık
Biraz arabayla gezindim, sonra elektrikçiye gittim, motor aküsünü 13 v ölçtü
Bir de geçen gün 3-4 saat vebasto çalıştırdım,yine marş basmadı, takviye yaptık
Hergün araba ile biraz gezince sabah çalışma sorunu olmuyor
Akülerin tipine bakınca sanki aynı zamanda alınmış gibi duruyor
Vebasto arkadaki yaşam aküsüne bağlı
 

Etiketler

Sorun çıktı
2 gün arabayı kullanmadım, ertesi gün marş basmadı, takviye yaptık
Biraz arabayla gezindim, sonra elektrikçiye gittim, motor aküsünü 13 v ölçtü
Bir de geçen gün 3-4 saat vebasto çalıştırdım,yine marş basmadı, takviye yaptık
Hergün araba ile biraz gezince sabah çalışma sorunu olmuyor
Akülerin tipine bakınca sanki aynı zamanda alınmış gibi duruyor
Vebasto arkadaki yaşam aküsüne bağlı

Akülerin ömrü bitmek üzere gibi görünüyor. Boşta ölçülen voltaj aldatır. Farlar açıkken yada vebasto çalışırken bir ölçüm yaptırın.
Aküleri ayırmak bence daha iyi olur, en azından yaşam aküsü bitince, marş aküsü işini yapar.
 


Bu cihazdan kullandım. Üzerinde yazdığı gibi gerilim 13,6 Voltu geҫince cihaz iki aküyü birbirine bağlıyor.

Ṣöyle bir durum ollabilir. Motor ҫalıṣtığında iki aküdeki gerilim kısa sürede denkleṣiyor. Motor fazla ҫalısmadan durdurulursa önce dolu olan aküdeki gerilimde düṣmüṣ olur.
 

.
Marka, kapasite ve yaşı ayni olan parelel bağlanmış dolayısıyla fabrika çıkışından daha yüksek akım değerine ulaşmış bir marş akü sisteminin beklenenden evvel tükenmesinin diğer bir sebebi de kısa mesafeli sürümlerde akülerin orjinal altarnatörleri ile yeterli kadar dolamıyacaklarından kolayca sülfatlaşmaları olmakta.
Böyle bir akü bankındaki aküler adı üzerinde akım ve gerilim olarak beraberce çalışmaktalar. Yani ısıtıcını veya araç tüketicilerinin hangi aküye daha yakın bağlanmış olmasının bir anlamı olmamalı.

İlker gibi ben de akülerinizin tükendiğini düşünüyorum.

* Ya yeni akülerinizi ayırıcı ile üstelik farklı kapasiteli olma avantajıyla kuracaksınız. ELO bu durumda iyi bir seçim. Eğer aracınızda akıllı alternatör varsa bu sefer de DC/DC cevirici kullanmak durumundasınız.

* Ya da araç aküsünün yüksek kapasitenin alternatörünüz için sorun olmadığını öğrendikten sonra yine aynisinin tıpkısı :yum: akülerle çözüm arayacaksınız. Tabi yukarıda yazdığım sebepten dolayı kısa mesafeli sürüşler bu çözüm için pek ideal gözükmüyor..


* Hatta belki daha evvelki iletimde yazdığım şekilde bağımsız ve parelel olarak küçük ama yeterli bir VRLA akü + az kapasiteli bile olabilen bir şebeke dolum cihazı beraberce uygun ve yeterli bir alternatif sayılabilir. Bu hareketli olma avantajına sahip çözüm tabi her gün yeniden şebeke dolumu gerektirmekte.


Hangi çözüm yeğlenirse yeğlensin şebeke bağlantısı bulunmadığı müddetçe ısıtıcının devamlı kullanımının sınırları olmakta..
Diğer bir deyişle şebeke bağlantısı sizi bütün bu düşünce ve masraflardan kurtarabilirdi ? Ama bu da her kamp için pratik bir çözüm sayılmamalı..
 
Son düzenleme:




Eskişehir küçük bir yer, uzun sürüşler olmuyor,bu nedenle aküler tam dolmuyor sanırım
Aslında evden şarj seçeneğim var,garajdan bir kablo çekip 220 ile şarj yapabilirim
 

Eskişehir küçük bir yer, uzun sürüşler olmuyor,bu nedenle aküler tam dolmuyor sanırım
Aslında evden şarj seçeneğim var,garajdan bir kablo çekip 220 ile şarj yapabilirim
Akülerin tamamen dolması için aracın en azından bir saat çalışması gerekiyor diyorlar. Bu arada araç 1.5 litre kadar da mazot yakıyor tabii.
 






Merhaba.
Öncelikle @Doğrucu Davut üstadımıza tüm paylaşımları için teşekkürlerimi iletmek isterim. Kendisi farkında değil ama şahsen ufkumu açmakta. iyi ki varsınız.

Aklıma takılan bir konuya gelirsek. Kablo uzunluğu ve kesiti. Enerji sistemini kuracağım yer ile akü arası yaklaşık 7 mt. 16mm2 kesitli bir kablo kullansam kayıpsız aktarım yapabilirmiyim ?
 






.

💡 ALTERNATÖRDEN YAŞAM AKÜSÜNE ELEKTRİK KAZANIMI 💡


Bilindiği üzere karavanda alternatörden yaşam aküsüne elektrik kazanımı, standart olarak, şebeke bağlantısından sonra ama solardan önce kabul görüp uygulama bulmakta.
Bu yazı, konuya yeni başlayanlar ve karavanını kendi yapanlar için “Karavanda Araç İle Yaşam Aküsünün Bağlantı Metodları”nın uygulamalarını, örnek ve şema vererek özetle işlemekte..

Araca ve araç aküsüne enerji sağlayan alternatörden, yaşam aküsüne de elektrik kazanmak için uygulanan yöntemler prensipte; iki akünün dolarken beraber fakat boşaltılırken kendi aralarında oluşabilen dengeleme akımlarını önlemek için ayrılmasını hedeflemekteler.


Karavancılar için pratikte üç ana sınıfta toplanabilecek bu yöntemler kısaca örnekleriyle;
A. akü anahtarı kullanarak mekanik olarak,
B. ayırıcı/birleştirici röle kullanarak elektronik olarak ve
C. yine elektronik olarak ama daha fazla enerji kazanımı avantajıyla dolum güçlendirici aletlerin akü ayırıcı/birleştirici işlevinden faydalanarak uygulanmakta.


A. En kolay ve ucuz çözüm, karavancının aktif açıp kapamasını gerektiren Akü anahtarı. Fakat bağlantının kontak kapatıldıktan sonra uzunca müddet unutulmasının dengeleme akımları yüzünden akülere zarar verdiği ve boşalttığı unutulmamalı. Anahtarın araç sürücüsüne yakın konumda olması, kullanımını kolaylaştırmakta.

Ekli dosyayı görüntüle 520531



B. Otomatik yapısıyla bu sınıf için ilk tercih, kolay sayılabilen montajı ve yaygın kullanımı ile VSR (Voltage Sensitiv Relay) yani voltaja duyarlı bir röle olmakta. En azından alternatör kapasitesinde olması gereken rölenin karavanlar için toz korumalı cinsleri bulunmakta.

Ekli dosyayı görüntüle 520532

Rölenin montajda, araç kontağının +12V ucuna veya kontak açıldıktan sonra akımın geldiği bir uca bağlanması yeterli.

ELO firmasının yukarıdaki VSR rölesi için ayrıntılı bilgilere buradan ulaşabilirsiniz.
Elo rölesi için açıklayıcı bir Video

Diğer bir örnek: Victron Cyrix-ct 12/24V 120A (Bağlantılar farklı !)

Yukarıdaki yöntemler için detaylı bir yazı.



C. Üçüncü katagoride ise aküleri ayırıp/bağlama işlevinin yanında, daha fazla enerji kazanım özelliği olan dolum güçlendirici aletler yer almakta. Tam da bu özellik diğer iki sınıf çözümün yetersiz dolum durumuna cevap vermekte. Çünkü beraberce dolumda, alternatör araç aküsünü esas aldığı için yaşam aküsünün yeterli dolamama durumu var. Aletler randımanı, akım ve gerilimi devamlı gerekli optimal değerlerde tutarak sağlamaktalar.

Ancak sıklıkla yollarda olanlar için anlamlı olan dolum güçlendiriciler, özellikle kısıtlı solar günlerine şebeke olanağı dışında da alternatif sunmaktalar.

DC-DC çevirici, B2B (battery to battery, yani aküden aküye) yahut Charge Booster olarak da bilinen, genellikle çok fazlı ve LFP aküler için de dolum yapma kabiliyetindeki bu dolum güçlendirici aletlerin diğer avantajları olarak;
* akıllı alternatörlü Eure 6 araçlar için anlamlı tek akü ayırıcısı olmaları,
* yüksek hızlı doluma dayanıklı LFP akülere olan uygunlukları,
* yeterli bağlantı zamanı sonucunda aküleri tam doldurabilmeleri,
* uzun kablolarında oluşan gerilim kayıplarını azaltmaları yüzünden çekme karavanlarda da özellikle kullanılabilmeleri yanında,
* 24V ve 48V ile 12V sistemler arası bağlantıyı sağlayabilmeleri gösterilmekte.


Ekli dosyayı görüntüle 520533

Bu katagoride resmî Türkiye temsilcileri tarafından Avrupa fiyatlarına yakın sunulan, Bluetooth ile Applet yönetimli ve ısı sensörlü Victron ürünleri, inovatif yapıları ile 2020 yılının başından beri göz doldurmaktalar.
30 Amper çıkışlı alet VRLA aküler için fazla verimli bulunursa, 18 Amperli olanı tercih edilebilir.

Aletlerin normalde alternatörün D+ noktasına yahut uyarıcı bir akım ucuna gereksinimleri olsa da, Victron'un motorun çalıştığını algılama düzeni yüzünden Orion-Smart'ın montajı daha kolay.
Isı sensörü ise randımanlı dolum için hepsine gerekli durumda !

Dolum güçlendiriciler şimdilik diğer çözümlerden farklı görülseler de yukarıdaki özellikleri dolayısıyla zaman içinde Euro 6 panelvan ve LFP (LiFePO4) akülerle beraber yaygınlık kazanacakları şüphesiz olmalı..

Diğer örnekler:
Votronic vcc 1212-30 12v zu 12v 30a
Schaudt WA 121525 Booster
Dometic Perfectpover DCC 1212-20


Kullanılacak kablo çapları ve sigortaların kapasitelerini, aletlerin kullanma kılavuzlarından öğrenebilirsiniz.

Ferhat bey 'in nazik yardım ve denetimleri için teşekkürü borç bilirim.
Ağustos 2020
.
İyi Günler,
Güzel paylaşım tebrik ederim.
Bir iki ilave katkı daha,
Manuel olarak Devre kesicili (Akü Şalteri) devre kurulur ise;
Aracın büyüklüğüne göre, Araç alternatörleri 60 ile 180A arasında akım transfer edebilirler.
4 mt altı uzunluk için en az 35mm2 kablo kullanılmalıdır.
Kullanılacak devre kesicide bu akım değerleri göz önüne alınarak belirlenmelidir.
Bu değerler VSR röle kullanıldığında da geçerlidir.
VSR röle planında Kontak anahtarı olarak adlandırılan yere ayrı bir anahtar bağlanacak ise, röle bobin akımına uygun çok düşük değerde sigorta kullanılması uygun olur.
Hatta kontak anahtarı ile eş zamanlı çalışan bir yapı oluşturulduğunda da sigortalanması uygun olur.
DC / DC şarj cihazı kullanııldığında,
Kullanılacak kablo kesiti genellikle 16mm2 olarak önerilmektedir.
Yüksek akım değerine sahip cihaz kullanıldığında; kablo kesiti ve sigorta akımı belirlenirken üretici firmanın katalog değerleri dikkate alınması gerekir.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,441
Mesajlar
1,517,991
Kayıtlı Üye Sayımız
172,096
Kaydolan Son Üyemiz
R.K. o.oğlu

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst