Ankara Rüzgar Tüneli

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan balum Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 6
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,437

balum

Yalan Dünya
Mesajlar
1,143
Tepkime Puanı
0
Yer
Ankara
RÜZGAR TÜNELİ NEDİR?
 
Havada hareket eden ya da bir hava akımının etkisinde kalan her türlü araç ve yapıların üzerine, aerodinamik kuvvet ve momentler etki eder. Bu kuvvet ve momentlerin bulunması, akım şeklinin ve yapısının belirlenmesi, tasarım açısından büyük önem taşır.
Bu olguları belirlemek için uçuş denemeleri, balistik tüneller, yol denemeleri ve rüzgâr tünelleri gibi çeşitli deneysel yöntemler kullanılır. Rüzgar tünelleri, hava akışına ilişkin kuramsal ve sayısal bilgilerin en güvenli, ucuz ve çabuk bir biçimde elde edilebildiği ortamlardır. Bu özellikleriyle, yapılan tasarımların uygunluk bakımından izlenip, geliştirilmesine de olanak sağlamaktadırlar. Uçak, helikopter, paraşüt, balon gibi hava taşıtları ile otomobil, kamyon, otobüs, motorsiklet gibi kara taşıtlarının aerodinamik özelliklerinin incelenmesi; özellikle yüksek binaların hava akımına etkilerinin bulunması, çanak anten, kule, köprü, şemsiye, kask gibi cisimlerin hava ile etkileşimlerinin bulunması, fırtına ortamında dayanımların incelenmesi gibi pek çok deney rüzgar tünellerinde yapılabilir. Rüzgar tünelinde deneyi yapılacak cismin kendisi veya ölçekli modeli deneyin yapıldığı test odasına monte edilir,  istenen hızda rüzgar verilir, gerekli açı ayarlamaları yapılır, ölçüm sistemleri ile ölçümler alınır veya akımın incelenmesi için değişik tekniklerle akım görüntüleme testleri yapılır.
Günümüzde rüzgar tünelleri tasarım biçimleri ve hız limitlerine göre değişik sınıflara ayrılırlar. Tasarım biçimlerine göre kapalı ve açık devre olmak üzere iki, hız limitlerine göre de ses altı, ses hızına geçiş ve ses üstü olmak üzere üç tür rüzgar tüneli vardır. Akım kalitesinin yüksek, enerji harcaması ve gürültüsünün az olması nedeniyle, kapalı devre sistemler daha avantajlıdır. ART sesaltı hızlarda çalışan kapalı devre bir rüzgar tüneli olup, en yüksek hızda çalıştığında bile düşük gürültü düzeyine ve deney odasında çok iyi akım kalitesine sahiptir.

rtcesitleri.gif


ART TARİHÇESİ

Cumhuriyet sonrası dönemde Atatürk’ün “İstikbal Göklerdedir” sözü uyarınca çalışmalara başlanmış, 1926 ile 1948 yılları arasındaki dönemde Eskişehir, Kayseri, Etimesgut ve Beşiktaş Özel Uçak Fabrikaları; Etimesgut Uçak Motor Fabrikası; Teyyare Makinist Mektebi; Ankara Akköprü Planör Atelyesi; Ankara Hava İkmal Bakım Merkezi, Yeşilköy ve Divriği Gök Uçuş Okulu; Türk Hava Kurumu (THK) ve Türkkuşu kurulmuş, Türk Havacılığı dünyada önemli bir yere sahip olmuştur.

Kurulmakta olan ulusal havacılık sanayiimiz için gerekli altyapının sağlanması, başka ülkelere muhtaç olmadan kendi hava savunma kabiliyetimizin oluşturulması gerektiğinden Cumhuriyet’in ilk yıllarında ülkemizde de bir rüzgâr tünelinin yapımına karar verilmiş, ama proje Atatürk’ün ölümünden önce bir türlü hayata geçirilememiştir. 1941 yılında, dönemin Başbakanı Şükrü Saraçoğlu, Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ve THK Başkanı Şükrü Koçak tarafından uçak ve motor fabrikalarının kurulması, üniversitelerde uçak mühendisliği eğitimine başlanması ile Ankara’da bu kuruluşlara hizmet verecek bir Araştırma-Geliştirme (ARGE) Enstitüsü’nün temelini oluşturacak bir Aerodinamik Araştırma Merkezinin kurulması kararları alınmıştır. 1944 yılında bir İngiliz şirketiyle anlaşılmasının ardından ART’nin yapımına 1947 yılında Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından başlanmış, mekanik ve motor aksamları 1950 yılında monte edilen tünel, kısmen işler duruma gelmiştir.

art_genel.gif


ANKARA RÜZGAR TÜNELİ GENEL GÖRÜNÜMÜ
Ne var ki 1950li yıllarda uçak fabrikasının kapatılması ile ART amaçsız kalmış, montaj çalışmaları durdurulmuştur. Sonraki altı yıl boyunca ART de hiçbir çalışma yapılmayıp 1956 yılında Milli Savunma Bakanlığı’na (MSB) devrinden sonra MSB-ARGE tarafından revize edilmiş ve eksik bölümleri tamamlanmış ancak ART’de 1993 yılına kadar hiç bir çalışma yapılmamıştır. 1972 yılında Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu’na (TÜBİTAK) bağlı olarak Güdümlü Araçlar Teknolojisi ve Ölçme Merkezi (GATÖM) adıyla kurulup daha sonra Balistik Araştırma Enstitüsü (BAE) ve son olarak da Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü (SAGE) adını alan enstitü ile mülkiyet sahibi Milli Savunma Bakanlığı (MSB) arasında bir protokol imzalanıp tesisin işletimi TÜBİTAK-SAGE’ye verilmiştir. İşletiminin TÜBİTAK-SAGE’ye geçmesiyle birlikte ART’yi yeniden çalıştırmak için bir proje başlatılmıştır. İlk olarak altyapı çalışmalarına girişilmiş, 1994’te ART’nin içinin temizlenmesi, boyutlandırma çalışmaları, pervane ve motor sistemlerinin bakımı, modernizasyonu ve bazı bölümlerin revizyonu tamamlanmıştır. Rüzgar tünelinin altyapı çalışmaları tamamlandıktan sonra, teknolojinin gerisinde kalan ölçüm sistemlerinin geliştirilmesi ve yenilenmesi amacıyla bir dizi çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalar 1998 yılı ortasında bitirildiğinde ülkemiz, deneysel aerodinamik alanında hizmet verebilecek bir yapıya kavuşmuştur.

1.jpg


1950’de kurulmasına karşın, üstün nitelikli akış özellikleri sayesinde, ART, dünyadaki rüzgar tünelleri arasında önemli bir yere sahiptir. ART dünyadaki düşük ses altı rüzgar tünellerinin oluşturduğu bir grup olan Subsonic Aerodynamic Testing Association (SATA) grubuna 2000 yılında kalitesi ve teknik donanımı ile üye olmayı başarmıştır.

ART'de sürekli iyileştirme çalışmalarına devam edilmektedir. Son yapılan çalışmalarla ART, havacılık, otomotiv, şehircilik ve çevre, aerostatik, danışmanlık gibi birçok alanda hizmet edecek konuma gelmiştir.
ART günümüze dek, hem sivil sektöre hem de savunma sanayiine büyük hizmetlerde bulunmuştur. Bunların arasında roket deneyleri, uçak harici yük denemeleri, savaş uçağı kararlılık denemeleri, akım görüntüleme çalışmaları, basınçölçer kalibrasyonu, havaalanlarında bulunan rüzgar güllerinin kalibrasyonu, doğal havalandırma ve bina aerodinamiği, çevresel etkilerin incelenmesi, hava kirliliği, rüzgâr enerjisinin kullanım alanları, uydu anteni ve vericilerin rüzgar dayanımının incelenmesi gibi birçok değişik alandaki çalışmalar sayılabilir.
Son yıllarda önemli ARGE projelerine imza atan TÜBİTAK-SAGE’ye bağlı ART, on yılda gerçekleştirilen çalışmalar sayesinde dünya düzeyinde bir rüzgar tüneli olma yolunda hızla ilerlemekte, kazanılan deneyim ve nitelikli insan gücü ile geleceğe umutla bakmaktadır.

ART KULLANIM ALANLARI

HAVACILIK
* Bir hava aracının ölçekli modelleri üzerinde aerodinamik başarımının incelenmesi ve aerodinamik katsayıların çıkarılması
* Hava aracının üzerine eklenmesi düşünülen parçaların (bombalar, yakıt tankları, anten,vb) aracın başarısına etkisinin incelenmesi
* Alt bütün tasarımlarının veya tasarım değişikliklerinin incelenmesi
* Özel amaçlı deneyler yapılması (uçaktan bomba veya yakıt bırakılması, pilot fırlatma incelemeleri,vb)

OTOMOTİV
* Bir motorlu kara taşıtının aerodinamik başarımının incelenmesi (aracın yakıt tüketimi ve yol tutuş özellikleri, vb)
* Ek parçalar kullanılarak yakıt tüketimini azaltma, yol tutuş özelliklerini iyileştirme, araç kirlenme probleminin giderilmesi konularında inceleme yapılması
* Motor soğutma ve havalandırma-ısıtma sistemleri gibi alt bütünlerin aerodinamik incelemesi

ŞEHİRCİLİK VE ÇEVRE
* Rüzgar ile yapıların etkileşiminin incelenmesi ve rüzgarın yapılar üzerine uyguladığı yükün ölçülmesi
* Ölçekli şehir modelleri üzerinde hava kirliliğini önleyebilmek için doğal havalandırma sistemlerinin incelenmesi

AEROSTATİK
* Rüzgar enerjisini elektrik enerjisine çeviren rüzgar jeneratörü gibi cihazların tasarımının veya verimliliğinin ölçülmesi
* Hava ile etkileşime giren her türlü sabit ayaklı sistemin (anten, radar kulesi, köprü, çadır, şemsiye, vb) aerodinamik açıdan incelenmesi

DANIŞMANLIK
* Rüzgar tüneli modeli tasarımı ve üretiminin yapılması
* Sayısal akışkanlar dinamiği yöntemleriyle aerodinamik inceleme yapılması
* Rüzgar tüneli deney sonuçlarıyla sayısal akışkanlar dinamiği sonuçlarının karşılaştırılması ve doğrulanması

Kaynak http://www.sage.tubitak.gov.tr/
 

Etiketler
Ynt: Ankara Rüzgar Tüneli

İlk olarak Ataturkun emriyle yapımına karar verilmistir. yapıldıgı tarihte (daha evvel 40larda baslayip sonraki yonetimlerin acizliginden oturu 50lerin baslarinda bitirildi yanlıs bilmiyorsam) avrupanın ve hatta dunyanın sayılı ruzgar tunellerinden biriydi ve ikinci dunya savasına giren almanya bile bu boyutlarda bu teknolojiye sahip kullanılabilir bir tunelleri olmadigi icin hayiflaniyordu. efektif olarak kullanilmaya baslansaydi turkiye buyuk ihtimalle ucak teknolojisinde bir devrim yapacak, su anki konumu amerika veya ingilterenin su an bulundugu konumdan farkli olmayacakti.

peki ne yapildi? tunelin onune duvar oruldu! amerikanin "durun yaa, siz ucak yapacaksiniz teknoloji gelistireceksiniz de ne olacak?" "biz yapip size hibe ederiz nasil olsa muttefik degil miyiz?" sozlerine kanılıp, basiretsiz politikacilar (veya herseyin farkinda olan vatan haini politikacilar artik hangisini secerseniz) tarafindan atil duruma gecirildi. genc turkiyenin en buyuk yatirimlarindan ve gelecek icin en umut vaad eden projelerinden biri su siralar ankarada besevler civarinda metruk bir bina olarak durmaktadir.

Turkiyenin teknoloji harikalarindan biri olan tunel icin bir kac soz daha soylemek isterim. bu tuneli muze yapmaya calistilar olmadi, ankara universitesindeki hangi moron akil etti bilmiyorum ama bunu dis hekimligi binasi yapalim dediler. allahtan o da olmadi. bu aralarda tunel depo, yemekhane ve mescit olarak da kullanıldı. sonra 90ların ortalarına dogru bigun "cok ses yapar cok titresimlidir" diye calistirmadiklari tuneli deneme mahiyetinde calistirmaya kalktilar. goruldu ki tunel zannedilenin aksine cok sessizdi ve dunyada halen haril haril kullanilmakta olan benzerlerinden cok daha az titresim veriyordu ve en az onlar kadar basariliydi. sonra ne oldu? bu kadar basarili ve teknoloji harikasi tunel (ki sadece ucak degil, bina otomobil, gemi uretimlerinde de kullanılabilecek ozelliklere sahip nadir hibrit tunellerden biridir) bari son 6-7 yidir kullanilmis olsun degil mi? degil iste! bir takim cevreler tuneli yine de ve inatla kullandirtmadilar. hala yilda bir iki sage veya aselsan deneyi disinda ise yaramaktadir ne yazik ki

bu ruzgar tuneli ilk acildigi yillarda dunyada ne kadar onemli bir yeri oldugunu anlatmak icin belki de su ornek manali olacaktir. ikinci dunya savasi sirasinda almanlar ucak gelistirmek icin gereken sayida tunele sahip degildirler ve bosta tunelleri olmadigi icin degisik bir yola basvururlar. deneyecekleri ucaklarin kanatlarina cok ince ptabaka olusturacak sekilde patates surerler ve ucaklarini fabrika bacalarinin uzerinden gecirirler. fabrika bacasindan cikan maddelerle nisasta tepkimeye girer ve uzerinden duman akimi gecen bolgeler mavilesir. burdan kalkip ucagin havada tutnmasini hesap ederler ve ingiltereye gidip oralari bombalayip geri donen ucaklar yaparlar. savas bittikten sonra almanlarin havacilik alaninda faaliyet gostermeleri yasaklanir ve almanlarin ruzgar tunelleri dinamitlenir. gunumuzde karakuvvetlerinde dunya liderlerinden olan almanyanin hava kuvvetlerinin bu kadar zayif olmasinin nedeni budur iste.
ayni donemlerde ise bizim dunya standartlarinin ustunde bir ruzgar tunelimiz vardi ve boeing mc donnell douglas vs. gibi bir dunya devi sirket kurmamiz icin onumuzde hicbir engel yoktu. kendimiz disinda

Kaynak:Ekşi sözlük
 

Ynt: Ankara Rüzgar Tüneli

23 Aralık 2002 tarihinde Prof. Dr. Cahit ÇIRAY ile yapılan söyleşiden alıntı:

...1950lere yaklaştığımızda bu rüzgar tüneli o günler için
, hatta bugün için dahi dünya çapında önemli sayılabilecek bir tesistir .
Aşağı yukarı 3 metreye 3 metre civarında bir test veyahut deneme odası
bulunmaktadır ve bu test odasında 100 metreye yakın rüzgar hızı temin
edilebilmektedir . Böyle bir rüzgar tüneli o senelerde bir takım gelişmiş
ülkelerde bile olmayan önemli bir tesis idi . Dolayısıyla 1950lere yaklaşırken
endüstri, bilfiil uçak dizayn edip ve ihraç edebilecek durumdadır . 1940lı
yıllarda Danimarka'ya THK-5 uçağı ihraç edilmiştir . Bu tamamen yerli olarak
, kendi imkanlarımızla tasarlanmış , geliştirilmiş , uçurulmuş bir uçaktır .
Danimarka bunu uzun yıllar kullanmıştır . Hatta daha sonra bu tip
uçaklardan külliyetli miktarda satın almak üzere İsveç ile beraber Türkiye'ye
müracaatlar olduğu bilinmektedir . Fakat her ne hal ise 1950’li yıllarda , o
günün idarecileri , havacılık endüstrisinin devam etmesinde bir yarar
görmemişlerdir . Bu günkü şartlarda değerlendirdiğimiz vakit bu kararın
gayet acıklı ve çok da yanlış bir karar olduğu görülmektedir . Yanlışlığı şu
şekilde görmek mümkün : o senelerde (1940-50 arasından bahse- diyorum)
İspanya'nın havacılıkta adı anılmıyor . İtalya aşağı yukarı bizim ayarımızda
bir havacılık endüstrisine sahip . İsveç , demin söylediğim gibi , bizim THK-5
uçağını almak üzere geliyor ...

Kaynak : http://www.ae.metu.edu.tr/welcome/bolumun_kurulusu.pdf
 






Ynt: Ankara Rüzgar Tüneli

http://www.dailymotion.com/video/xadbka_devrim-arabalary-filminden-alynty_shortfilms


güzel bir sahne .bu konuyla ilgli olarak
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,061
Mesajlar
1,528,187
Kayıtlı Üye Sayımız
166,807
Kaydolan Son Üyemiz
karavancı_34

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst