Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan VitaEsMorte Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 23
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 25,117

VitaEsMorte

Zirve
Mesajlar
2,896
Tepkime Puanı
39
1. Öncelikle her zaman dikkatli ve yavaş ilerleyin!

2. Her zaman yanınızda kriko (mutlaka yanında bir destek takozu ile beraber), çekme halatı ve yangın söndürücü bulundurun. Ayrıca bir kürek, balta, su, ekstra yiyecek ve giyecek, uyku tulumu, motor için fazla kayış, takviye kabloları ve bir pompa (lastiklerin havasını azaltmak, gerektiğinde tekrar şişirmek için) taşımanız, aracınız zor durumlara düştüğünde size inanılmaz kolaylıklar sağlayacaktır.

3. Araziye çıkmadan bir yakınınıza mutlaka gideceğiniz yeri söyleyin ama döneceğiniz zamanı asla söylemeyin. Gittiğiniz yerin bilinmesi sizin açınızdan iyi olacaktır.

4. Arazide birkaç araçla beraber çıkmak her zaman konvoydaki araçlara kolaylık sağlayacaktır. Araçların en azından birinde bir vinç olması güç durumlarda işinizi kolaylaştıracaktır.

5. Kendi belirlediğiniz yol yerine daha önce geçilmiş yolları tercih edin. Eğer yoldan geçemiyorsanız yolun zeminini düzeltmeye çalışın, vinci kullanın veya geri dönün.

6. Zeminin bozuk olduğu durumlarda araçtan inerek keşif gezisi yapın ve en uygun geçiş rotasını belirleyin. Eğer ihtiyaç duyarsanız, izlediğiniz yol boyunca size rehberlik edecek bir kişiyi yanınızda götürün.

7. Arazide bir yükseltiyi tırmanmadan önce mutlaka araçtan inin ve arkasında ne olduğuna bakın. Yamacın arkasında başka bir tepe, uçurum, araç veya herhangi bir engel olabilir.

8. Sizi zorlayan durumlarda inat etmeden geri çekilin ve başka yollardan ilerlemeye çalışın.

9. Hava durumunu devamlı kontrol edin ve hızlı hava değişimlerine karşı dikkatli olun.
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

BAZI TEKNİKLER

- Arazide çarptığınız her bir engel etkiyi direkt olarak direksiyona iletecektir. Bu yüzden başparmaklarınızı ASLA direksiyon simidinin önünde tutmayın.

46620syfzt7.jpg


- Aracınızı yavaş ve dikkatli kullanarak kaputun üstünden bakmaya çalışın. Mutlaka görebildiğiniz kadar önünüze bakmaya çalışın.

- Kum, çamur veya kar gibi aracın hakimiyetinin zorlaştığı yerlerde çekiş kontrolünü kaybederseniz direksiyonunuzu sürekli sağa-sola çevirin. Bu hareketler lastiğinize yol kavrama şansını verecektir. Eğer bu kavrama metodu işe yaramazsa mutlaka durun. Aracı kurtarmak için gaz pedalına her yüklendiğinizde tekerlekler boşa dönecek ve sizi kaldığınız yere daha da saplayacaktır. Öncelikle geri çıkmayı deneyin ve daha önce üstünden geçilmemiş rotalar çizmeye özen gösterin. Lastiklerinizin çekiş güçünü yeniden kazanması için sert zeminlerde ilerlemeye çalışın.

46720syfgw2.jpg


- Arazi aracı kullanırken çevreye zarar vermemek, dikkat edilecek en önemli konulardan biridir. Ancak aracın da düzgün bir ekipmana sahip olması gerekir.

- Geniş kesitli arazi lastikleri kullanmak arazide yükü dağıtacağından yolu bozmayacak ve kötü yarıklar açmayacaktır. Bu şekilde işinizi kolaylaştıracaktır.

- Havası indirilmiş lastik arazide rahat kullanım sağlar. Büyük lastik kullanmak kadar havası inik lastik de dönüşlerde yardım eder ve kaymayı önler.

- Yumuşak süspansiyonlar aksların daha iyi işlemesini sağlayarak, dört lastiği de yolda tutar. Lastikleri kaydırmayacak ve hıza göre ihtiyacı karşılayacaktır.

- Diferansiyel kilidine sahip bir aracın kötü şartlar altında kayma şansı azalır. Ancak sert dönüşlerde açık bir diferansiyelin yapmayacağı tepkileri vererek aracın kaymasına ve hıza göre yoldan çıkmasına neden olabilir.

- Doğru aks ve / veya şanzıman seçimi, yukarıda belirtilen hususlarla birleştiğinde, hem yavaş ve sabit bir hızlanma sunar hem de sürücünün daha fazla zevk almasını sağlar.

- Vinç, arazide zor durumda kalan aracınızı kurtarmanızı büyük ölçüde kolaylaştırır.
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

aracınız battı, vinciniz de yok, çekecek başka bir araç ta ??? (biz çok yaşadık, yol ve iceman bilir ;D)
inip lastik çevresini kazmaya başlayın, bunun için küreğe ihtiyacınız olacak
eğer önden battıysa arka tekere çekiş kazandırmak için bagaj kısmında 2 kişi zıplasın, eğer yandan battıysanız 2 kişi aracı iterek sallayacak, siz de direksiyona geçip, direksiyonu düz tutup, 4L 2. vitesi seçip, differansiyeli kilitleyeceksiniz ve yavaş yavaş gaza basıp çekerek aracın zemine tutunmasını sağlayacaksınız
biz bu şekilde kar hendeğine yan yatan kabak lastikli bir discovery'i çıkartmıştık ;)
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

Bir miktar ekleme yapalım.

-Aracınızın varsa kullanma kılavuzunu incelediğinizden emin olun. Kısacası kullandığınız aracı öğrenin.

-Aracınızın hazırlıklı olduğundan emin olun. Yola çıkmadan önce olası arızaları için bilgilenmenizde fayda var. Bakım kılavuzunu okuyun.

-Direksiyon karşısında dik ve rahat bir oturma pozisyonunuz olsun

-Gaz pedalındaki ayağınızın vites kutusu tüneline yaslanmasında yarar var. Böylece gazı daha rahat kontrol edebilirsiniz. Ayağınızı debriyaj pedalı üzerinde sabitlemeyin.

-Aracınızın zeminden yüksekliğini (ground clearence) bilin. Bu mesafe aracın yere en yakın bölgesi ile zemin arasındaki yüksekliktir. Bağımsız ön süspansiyonu olan araçlarda tekerlekler birbirinden bağımsız olarak yükselip alçalabilirler. Özellikle frenaj sırasında ön tarafın yere olan mesafesi kısalır ve şasinin önü ile süspansiyon pivot noktaları darbeye maruz kalabilir. Makaslı süspansiyon sistemlerine göre bağımsız süspansiyon çok kolay hasar alabilir, bakımı aksatılmaması gereken ve darbe alabilen parça sayısı fazladır.

-Yaklaşma açınızı bilin. Yaklaşma açısı aracınızın yere bastığı nokta ile aracın en ön noktasını birleştiren doğrunun yerle olan açısıdır. Bu açı ne kadar geniş olursa aracın burnunu zedelemeden engelleri aşabilirsiniz.

-Uzaklaşma açınız da önemlidir. Uzaklaşma açısı arka tekerleklerin aracınızın en arka noktasını birleştiren doğrunun yere olan açısıdır. Aynı şekilde açının genişliği off road kabiliyetinizi iyi yönde etkiler.

-Aracınızın karın açısı ise tepe veya engel üzerinden geçme yeteneğinizi belirleyen açıdır. Ön ve arka tekerleklerin yere bastığı nokta aracın alt ortasının oluşturduğu açıdır. Yani bu açı ne kadar darsa o kadar iyidir. Kısacası ön ve arka akslar arasındaki mesafe ne kadar darsa (kısa şase) ve aracın yerden yüksekliği ne kadar fazlaysa arazi performansı o kadar iyi demektir.

-Hava durumunu kesinlikle takip edin. Yağışlı hava parkuru ağırlaştırmış olabilir. Hızlı akan sulara dikkat edin (dere, nehir geçişleri). Su yüzemeyeceğiniz kadar hızlı akıyorsa asla içine araçla girmeyin, sürüklenme ihtimaliniz yüksektir.

-Zor bir noktaya geldiğinizde vites seçiminizi iyi yapın. İnişlerde 1. viteste, frene basmadan motor kompresyonunu kullanarak yol alın ki, aracınızın kaymasının ve kontrolden çıkmasının önüne geçmiş olursunuz. Kayma durumunda direksiyonu kayma yönüne çevirerek gaz verin. Tutunma sağlandığında gazı kesin.

-Altınızdaki engellerin farkında olun, yaklaşma ve uzaklaşma açısını sürekli göz önünde bulundurun, yanlış bir hesap sonucu örneğin bir tepe inişinde düze çıkmak üzereyken aracın burnunu zemine sürtebilir hatta saplayabilirsiniz.

-Çamura 2. vitesle girin. Hızı sabitleyin, süratlenmeyin, patinaja düşmemeye çalışın. Patinajda kaldığınızda tekrar tutunma sağlayıncaya dek gazı yavaşça azaltın. Gaz ayarı ve tutunma çamurla baş etmenin püf noktasıdır.

-Tepe tırmanışı eğlenceli olduğu kadar belalıdır da. Yürür aksamdaki hareketli parçaların hasar alması olasıdır. Tırmanışın ortasında araç çekişten düşüyor örneğin, panik yapmayın, frenlere asılın, geri vitese alın. Tüm pedalları bırakın, frene asla basmayın, araç motor freniyle yavaşça iner. Tırmanışta öndeki motor ve arka aksa binen yük yüzünden araç oldukça dengesiz olacaktır, kolayca tepetaklak olabilir. Tırmanışta araç önden kayarsa, hızlı bir tepkiyle gaz vermek burnunu düzeltebilir. Düzelir düzelmez gaza yüklenmeyi kesin, frene asla dokunmayın.

-Tepe inişine 1. vitesle girin. Aracın burnunu tepeden aşağı salın, paniklemeyin, frene dokunmayın, motor freni herşeyi halledecektir. Eğer kaymaya başlarsanız gaza hafifçe yüklenin, düzelir düzelmez pedalı bırakın ki, motor frenleme yapabilsin.

-Aracı aşırı yüklemeyin, yükü eşit olarak dağıtmaya dikkat edin. Arka aksın üzerindeki fazla yük yerden yüksekliği ve uzaklaşma açısını daraltacaktır. Port bagajınız varsa yükü düzgün yerleştirdiğinizden ve aşırı yüklemediğinizden emin olun. Tavandaki yük ağırlık merkezinizi yukarı çekecek, araç dengesiz olacaktır.
 






Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

paylaşımlar için tesekkürler böyle öğretici yazılarınızı bekliyoruz
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

bilmememek değil öğrenmemek ayıp diyerek dediklerinizi kafamızın bir kenarına yazıyoruz teşekkürler
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

motorsikletlerde şu anda yaygınlaşmaya başlayan
güvenli sürüş ve ileri sürüş teknikleri eğitimleri veren yerler hızla çoğalıyor
4x4 araçlar hakkında eğitim veren bir kurum yada kuruluş varmı hiç duymadım da
 




Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

4x4 araç eğitimi almak istiyorsanız eğer bol bol araziye çıkacaksınız en iyi eğitim bence budur.birde farklı rota ve güzergahları deneyin sonuçta adrenalin seviyenizin nasıl da arttığına şahit olursunuz.yada sinir katsayınızın.saygılarımla
 

Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

en iyi eğitim tecrübedir herkeze teşekkürler
 


Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

Yeni başlayanlar için çok faydalı bilgiler, teşekkürler.
 



Ynt: Arazi Aracı Kullanmanın Temel Noktaları

cok onemli ve faydali bilgiler paylasan arkadaslara cok tesekkurler,
benim naciz tavsiyem,buradaki yazilarin derlenip,offroad bolumunde sabit hale getirilmesi ve her zaman en ustte gorunmesi saglanmali,nasil olur bilmiyorum ama offroad la ilgili arkadaslarin her zaman gozunun onunde olur.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
104,840
Mesajlar
1,531,423
Kayıtlı Üye Sayımız
166,940
Kaydolan Son Üyemiz
acelyakaratas

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst