Çekme Karavan Hakkında Aklımdaki Sorular

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan pasolvon Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 156
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 33,321

Akıl akıldan üstün demişler. Hiç aklıma gelmemişti uzak doğuya bakmak. Çok makbule geçti. Şimdilik basit bir branda ile sarmalayıp bu gelince bununla değiştireyim en iyisi.
 

Etiketler
Benim gibi acemi olan ya da olacak arkadaşlara şimdiye kadarki genel gidişat hakkında güncel bilgi paylaşayım.

Karavanı aldıktan sonra ilk iş ölçme biçme işlerine giriştim. Akabinde ilk ihtiyaçlar olan elektrik kablosu, temiz su hortumu ve su terazisi siparişi verdim. Elektrik kablosunu 3x2,5 kesitte 40m. aldım. Su hortumunu yarım parmak 1/2'lik 20m bahçe hortumu aldım. Üçü de hepsiburada'dan toplamda 140TL gibi bir rakama geldi.

Ben zemin için halı tercih ettim. Seveni var sevmeyeni var. Tamamen kişisel bir tercih. Halı için, herhangi bir halıcıdan halı kestirebiliyorsunuz. Benim planım her yaz başında koku yapmaması için yenilemek olduğu için yüksek fiyatlı halılardan seçmedim. Altı kendinden kaydırmazlı 205x75 ve 126x70 iki parça halı maliyeti overloklu bir şekilde 165TL tuttu. Giriş için 70x40'lık bir paspas alanım vardı. Onu da hediye etti esnaf kardeşim sağolsun.

Kaplin koruyucuyu uzakdoğudan sipariş verdik. @alperdos 'a bu vesileyle tekrar bir teşekkür edeyim. Yaklaşık 40TL maliyeti oldu. Faydalanmak isteyenler için verdiğim kaplin koruyucu linki şurada;

https://www.aliexpress.com/item/Red...89.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.6c526e0e6aq6wA

Daha önceden belirttiğim bidon ve profille taşıma fikrinden bidonun yüksekliği karavandan daha yukarda kaldığı için biraz soğudum. O nedenle Fiamma Roll-Tank 23W siparişi verdim. Onun maliyeti de yaklaşık 350TL tuttu. Tüplüğe rahatlıkla sığan hafif bir ürün. Yaklaşık 2.5kg ağırlığı var.

Şimdi sırada alko aks 3004 stabilizatörlü kaplin ve portatif wc var. Onların siparişini önümüzdeki aya halledeceğim.

Önümüzdeki aya kadar ölçme biçme işlemlerine devam edeceğim. Öncelikle çeki demirine düşen yükü ölçeceğim. Ardından http://www.ukkf.org/yararli-bilgiler/ adresindeki evdeki baskül ile sağ sol ağırlığın ölçülmesi konusundaki gibi sağ sol ağırlığı ölçüp ağırlık merkezini daha dengeli hale getirip ve yükleme dengesi için planımı oluşturacağım.

Şimdi gelelim üstatlara sorularıma.

1- Çekici aracımın lastikleri 17inch karavanın lastikleri 14inch. Henüz çeki demirini taktırmadığımdan bilemiyorum ancak bu karavanın dengesinde problem teşkil eder diye düşünüyorum. Karavan kafa kaldırır gibi geliyor yükseklik farkından. Bunun olmaması için yükseklik ayarlı çeki topuzu gibi bir topuz var mı piyasada? Varsa güvenli mi? Ya da başka bir yöntem söz konusu mu?

2- Eski sahibi 200AH'lık jel yaşam aküsü'nün pozitif kutup başından kalın ayrı bir kabloyla kapline kadar ayrı hat çektirmiş. Alternatöre bağlanıp kendi akünle birlikte kullanabilirsin ve yolda şarj edebilirsin dedi ancak bu durumun jel aküye zarar vereceğini düşünüyorum. Özellikle de marş esnasında. Bu konuda derin araştırmaya henüz başlamadım ancak tahminim böyle bir sistemin bir ucunda jel akü teknik değerlerine uygun şekilde DC2DC regülatör tarzı bir eke ihtiyacı olacağıdır . Örneğin şöyle basit bir cihaza fan ve ekstra alüminyum soğutucu ile soğutma desteği ve çıkışına uygun bir sigorta sağlasak 5A ve teknik değerlere uygun bir şekilde sabit gerilimde zarar vermeksizin alternatör'den jel aküyü şarj edebiliriz diye düşünüyorum.

https://www.direnc.net/6-35vdc-giris-6-35vdc-cikis-yukseltici-dusurucu-dc-dc-konvertor

Fakat gel gelelim akü dolduğunda alternatör şarjı bırakmayacağından bu da büyük bir problem. Bu konudaki üstadlarımın tecrübeleri nelerdir?
 

5A'lik cihaz, çok düşük bir akım. Karavandaki buzdolabı üç sistem değilse bırakın aküyü şarj etmek buzdolabına bile yetmeyecektir. Madem kablo çekilmiş her iki kutup başına sigorta ekleyin bir de kontrol edebilmek için röle veya manuel akü şalteri ekleyin. Uzun bir kablo olduğundan akım sınırlamalı olarak şarj olacaktır diye tahmin ediyorum. Şarj esnasında akımı ölçerseniz 20A altında ise; sorun yok.
 

5A'lik cihaz, çok düşük bir akım. Karavandaki buzdolabı üç sistem değilse bırakın aküyü şarj etmek buzdolabına bile yetmeyecektir. Madem kablo çekilmiş her iki kutup başına sigorta ekleyin bir de kontrol edebilmek için röle veya manuel akü şalteri ekleyin. Uzun bir kablo olduğundan akım sınırlamalı olarak şarj olacaktır diye tahmin ediyorum. Şarj esnasında akımı ölçerseniz 20A altında ise; sorun yok.
 

5A'lik cihaz, çok düşük bir akım. Karavandaki buzdolabı üç sistem değilse bırakın aküyü şarj etmek buzdolabına bile yetmeyecektir. Madem kablo çekilmiş her iki kutup başına sigorta ekleyin bir de kontrol edebilmek için röle veya manuel akü şalteri ekleyin. Uzun bir kablo olduğundan akım sınırlamalı olarak şarj olacaktır diye tahmin ediyorum. Şarj esnasında akımı ölçerseniz 20A altında ise; sorun yok.

Hızlı dönüşünüz için çok teşekkür ederim üstad. Sadece yola çıkılacağı zaman kutup başından gelen jakı takacağımdan elle bile jakı çıkartıp takabilirim araç çalıştıktan sonra. Sigorta da problem değil. 30A sigorta yeterli olur iki kutup başı önüne diye düşünüyorum.

Ancak şu konuda uzman görüşünüze ihtiyacım var. Jel akü 3 güneş panelinden akıllı invertör kontrolünde şarj halinde. Bunun üzerine yola çıkarken pozitif kutuplar yol boyunca sürekli paralel bağlıyken jel akü dolduğunda alternatörün şarja devam etmesi gerek akü sağlığı açısından gerek güvenlik açısından gerek invertör sağlığı açısından bir risk oluşturur mu acaba?
 



.

Alternatörünüzün milyonlarca karavanda olduğu gibi dolum esnasında ne şarj aküsünü ne de yaşam aküsünü taşkın doldurarak zarar verme durumu var.
Konjektör zaten bu gerilim değerlerini ayarlamak için alternatörün üzerinde. Akülerinizi bırakın taşkın doldurmayı ne kadar giderseniz gidin %85 den fazla alternatörle doldurmanız bile mümkün değil. Zaten çoğu solar regülatöre de ayni durum var.
İçiniz rahat olsun.:yum:

Kısaca alternatörde taşkın dolum için önlem almak, su depoları için gereksiz dalgakıran yapmakla ayni sınıfta. ;)

İlaveten;
Solar regülatör + alternatör beraberce bağlı kalabilirler. Sizin bu korktuğunuz da dediğim o milyonlarca karavancının günlük pratiği. :yum:
Solar + şebeke akımı da sorun değil.

...
Şubat ayında vaktim olunca gerekçelerini yeni bir başlıkta yazarım.

.
 
Son düzenleme:

.

Alternatörünüzün milyonlarca karavanda olduğu gibi dolum esnasında ne şarj aküsünü ne de yaşam aküsünü taşkın doldurarak zarar verme durumu var.
Konjektör zaten bu gerilim değerlerini ayarlamak için alternatörün üzerinde. Akülerinizi bırakın taşkın doldurmayı ne kadar giderseniz gidin %85 den fazla alternatörle doldurmanız bile mümkün değil. Zaten çoğu solar regülatöre de ayni durum var.
İçiniz rahat olsun.:yum:

Kısaca karavanda taşkın dolum için önlem almak, su depoları için gereksiz dalgakıran yapmakla ayni sınıfta.

İlaveten;
Solar regülatör+ alternatör beraberce bağlı kalabilirler. Sizin bu korktuğunuz da dediğim o milyonlarca karavancının günlük pratiği. :yum:
Solar + şebeke akımı da sorun değil.

...
Şubat ayında vaktim olunca gerekçelerini yeni bir başlıkta yazarım.

.

Paylaştığınız faydalı bilgiler için çok teşekkür ederim. Bu forumu gerçekten günden güne daha çok seviyorum. Yine yeni bir şeyler öğrendim.

Anladığım kadarıyla ve diğer başlıklardan toparladığım bilgilere dayanarak 200AH akü için konjektör üzerinden 20A maks olacak şekilde şarjın bir mahsuru yok. Bunu ölçebilecek ampermetresi ve şantı olan bir oto elektrikçi bulmakta fayda var bu durumda. Bulamasam da şöyle bir cihaz buldum çekik gözlü kardeşlerimizden şant dahil. Fiyat gayet alınabilir seviyede.

US $6.64 |Tahmini Teslimat Zamanı

Şu durumda yapacaklarım; kablo kesitini kontrol etmek ve her iki kutup başına her ihtimale karşı 30A sigorta eklemek olacak. Çok sık kullanmayacağım için de röle ile kontrol eklemeyi düşünmüyorum. Kaplin üzerinden jakları birbirine araç çalıştıktan sonra takarak manuel kontrol ederim. Şebekede zaten bir problem yok çünkü invertör şebeke geldiğinde şebekeye öncelik veriyor.

Diğer sorum hala fikirlere açıktır. Yani aracımda 17" lastik var karavanda 14". Kabaca 5 ila 7,5cm kadar fark olacaktır diye düşünüyorum. 2 çeşit ayarlı çeki topuzu buldum ancak teknik dökümantasyonu CE belgesi var mıdır belli değil. Örneğin şu ürün iş görecektir ancak teknik hesaba bir etkisi olur mu emin değilim. Üzerinde pek düşünmedim.

Ducki Sökülebilir Çeki Demir Seti 4inc

Fakat kaç KG dirayeti var CE belgesi tarzı hiç bir bilgi yok. Ha bir de pahalı kerata. Bu konuda başka bir çare var mıdır?
 

.

Sizin durumunuzda eektriğin aküye akması için gerilimin müsaade etmesi gerektiğini unutmayın. Alternatörde emin ellerdesiniz.
Konu için konjektörün müsaade ettiği ve jel akünün dolumdaki gerilimlerinin bilinmesi önemli. Bunları araştırırsanız konu açıklığa kavuşur.

Ferhat bey ise sadece akımın üst limitini vermiş. Ama o da mesela şebekeden dolumun kontrolünü voltmetre ve saat ile de yapıyor.

Üstelik;
* Çekme karavanda alacağı yol yüzünden, dolum akımı için önemli olan gerilimdeki düşme, motokaravanlara göre daha fazla. Yani dolumun daha erken kesileceği düşünülmeli.
* Alternatörlerin randımanı cinsine göre sadece % 50-75 arası. Gerisi ısı olarak kayıp.
* Hiçbir tüketiciyi açmasanız bile araç elektroniği fazla sarfiyat yapıyor.

...
Benim yollarda alternatörden (şarj aküsü üzerinden) dolum yapan jel aküm 8. senesine girdi. Marş aküsünü ise evvelki sene değiştirmek zorunda kaldım.
Dedim ya, korkunuz boşuna..
Sigorta hariç hiçbirşey yapmanıza gerek yok.


.
 
Son düzenleme:

.

Sigorta için bir ilave yapayım;

Sigortanın her iki kutup için gerekliliği hakkında şüphem var.
30 cm uzaklığı geçmeden sadece (+) kutuba tek uygun bir sigorta yeterli diye biliyorum.
Tabi tüketicilere de ekstra tekrar gerekiyor.

Ayrıca;
Yine marş dinamosundan beslenen; vantilatörleriyle beraber Klima kompresörü ve ısıtıcılar gibi ek üniteleri, aynı zamanda dizel yüksek basınç pompası, elektrikli yağ pompası veya manyetik enjektörler gibi modern motor üniteleri hesaba katarsanız, bırakın akünün taşkın dolmasını, fakirin bazen neden yardıma gelmek zorunda olduğu kolayca anlaşılır.

Eğer spekülasyon yaparsam: yazın yollarda klima, ışık ve radyo açıkken sıklıkla 20A üzeri dolumu görürseniz bence kendinizi şanslı saymalısınız ?
Akü sisteminizin değerlerini bilmediğimden, istikameti ne kadar doğru olsa da bu değeri “atmasyon” kabul edin.

Benim 2011 Ford Transit’imin jel yaşam aküsüne Westfalia fabrika çıkışı olarak bu tüketimden marş aküsünü rahatlatmak için, radyo, kapı elektroniği ve karavan içi 12V kullanım prizlerini bağlamış.
Aslında bu çözümün sorunları da var ama nasıl bağlandığının şemasını bulsam gönderirdim.
Bu en azından sizin çekik gözlü çözümünüzden daha yararlı olmaz mıydı ? :yum:


..
Bu arada benim gibi bir motokaravancının, diğer sorunuz için haddini aşarak bir spekülasyon daha yapmasına izin verirseniz; :yum:

Lastikleriniz için 17-14=3:2 =1.5 inç= 3,81 santimlik dingil altı yükseklik farkının, bırakın problem olmasını, bu eğimi karavanda gözle bile fark etmeniz mümkün olmamalı ? ;)

Sakın soyadınız “Evham” olmasın ? :p


...
Aman yanlış anlamayın lütfen, benimki sadece şakaydı.. :yum:
Bu internet ortamında ne zaman baltayı taşa vuracağımız belli olmuyor da...;)

.
 
Son düzenleme:

Her iki kutup basi derken her iki akunun + kutup basina sigorta koyacagim demistir arkadas.
Aku - ucuna sigorta gereksiz ; bu uca olsa olsa aku kesici baglanabilir.
 



Merhaba, araçların max sınırlarına yakın olması bile istenmez iken siz bu sınırların üzerine çıkıyorsunuz.
Çok dikkatli olmanız lazım, kara yolarında ne olacağı hiç belli olmaz, 50 ile bile giderken acil fren yapmamız gerekebilir bu durumda aracınızın arkasında 1.5 tonluk bir yük ne kadar frenli römork da olsa normal bir arabadaki 4 teker gibi sizi yavaşlatmayacak ve arabanızı ittirecektir. Karavanlarda disk freni ben görmedim denk gelmedi bizde ve avrupa karavanlarda alko şase ve üzerinde alko nun kampana frenli mekanızması var. Kampana lı frenlerin uzun kullanımda ısındığını ve ısındıkçada performans kaybettiği fren gücünde azalma olduğu biliniyor, birde üzerine aracınızla giderken sürekli fren yapıp kampanalarınızın ısındığını düşünün, o karavanı uzun bir mesafede durdurabilirsiniz. Bu arada bu mesafe içerisinde karşınıza çıkanada Allah korusun çarpacaksınız.

Ama çekme karavanın en güzel yani ki benim tercih sebebim, aracınızı istediğiniz gibi her sene değiştirebilirsiniz, baktınız zorlanıyorsunuz ve yakıt aşırı, şanzıman sıkıntı çıkartıcak, satıp 2 lt dizel bir araca geçin. Çok daha stabil kullanırsınız.

Sağlıcakla.
 

Merhaba, araçların max sınırlarına yakın olması bile istenmez iken siz bu sınırların üzerine çıkıyorsunuz.
Çok dikkatli olmanız lazım, kara yolarında ne olacağı hiç belli olmaz, 50 ile bile giderken acil fren yapmamız gerekebilir bu durumda aracınızın arkasında 1.5 tonluk bir yük ne kadar frenli römork da olsa normal bir arabadaki 4 teker gibi sizi yavaşlatmayacak ve arabanızı ittirecektir. Karavanlarda disk freni ben görmedim denk gelmedi bizde ve avrupa karavanlarda alko şase ve üzerinde alko nun kampana frenli mekanızması var. Kampana lı frenlerin uzun kullanımda ısındığını ve ısındıkçada performans kaybettiği fren gücünde azalma olduğu biliniyor, birde üzerine aracınızla giderken sürekli fren yapıp kampanalarınızın ısındığını düşünün, o karavanı uzun bir mesafede durdurabilirsiniz. Bu arada bu mesafe içerisinde karşınıza çıkanada Allah korusun çarpacaksınız.

Ama çekme karavanın en güzel yani ki benim tercih sebebim, aracınızı istediğiniz gibi her sene değiştirebilirsiniz, baktınız zorlanıyorsunuz ve yakıt aşırı, şanzıman sıkıntı çıkartıcak, satıp 2 lt dizel bir araca geçin. Çok daha stabil kullanırsınız.

Sağlıcakla.
Merhaba, araçların max sınırlarına yakın olması bile istenmez iken siz bu sınırların üzerine çıkıyorsunuz.
Çok dikkatli olmanız lazım, kara yolarında ne olacağı hiç belli olmaz, 50 ile bile giderken acil fren yapmamız gerekebilir bu durumda aracınızın arkasında 1.5 tonluk bir yük ne kadar frenli römork da olsa normal bir arabadaki 4 teker gibi sizi yavaşlatmayacak ve arabanızı ittirecektir. Karavanlarda disk freni ben görmedim denk gelmedi bizde ve avrupa karavanlarda alko şase ve üzerinde alko nun kampana frenli mekanızması var. Kampana lı frenlerin uzun kullanımda ısındığını ve ısındıkçada performans kaybettiği fren gücünde azalma olduğu biliniyor, birde üzerine aracınızla giderken sürekli fren yapıp kampanalarınızın ısındığını düşünün, o karavanı uzun bir mesafede durdurabilirsiniz. Bu arada bu mesafe içerisinde karşınıza çıkanada Allah korusun çarpacaksınız.

Ama çekme karavanın en güzel yani ki benim tercih sebebim, aracınızı istediğiniz gibi her sene değiştirebilirsiniz, baktınız zorlanıyorsunuz ve yakıt aşırı, şanzıman sıkıntı çıkartıcak, satıp 2 lt dizel bir araca geçin. Çok daha stabil kullanırsınız.

Sağlıcakla.
Oncelikle bilgiler icin tesekkurler
2 soru sormak istiyorum size
Salynin 4.25 karavanina sicak bakiyoruz calisir agirligi 960 kg yukarda yazdiginiz sorunlari bu agirlikta yasarmiyiz ayni aracla
2.ci sorum salynin sitesinde alt takimda yuruyende kaplinde vs hangi marka kullandiklarini yazmamislar alko ilemi calisiyorlar bir bilgi sahibimisiniz yoksa detaylari salydenmi ogrenmeliyim ve saly markasini onerirmisiniz ?
 

Merhaba, araçların max sınırlarına yakın olması bile istenmez iken siz bu sınırların üzerine çıkıyorsunuz.
Çok dikkatli olmanız lazım, kara yolarında ne olacağı hiç belli olmaz, 50 ile bile giderken acil fren yapmamız gerekebilir bu durumda aracınızın arkasında 1.5 tonluk bir yük ne kadar frenli römork da olsa normal bir arabadaki 4 teker gibi sizi yavaşlatmayacak ve arabanızı ittirecektir. Karavanlarda disk freni ben görmedim denk gelmedi bizde ve avrupa karavanlarda alko şase ve üzerinde alko nun kampana frenli mekanızması var. Kampana lı frenlerin uzun kullanımda ısındığını ve ısındıkçada performans kaybettiği fren gücünde azalma olduğu biliniyor, birde üzerine aracınızla giderken sürekli fren yapıp kampanalarınızın ısındığını düşünün, o karavanı uzun bir mesafede durdurabilirsiniz. Bu arada bu mesafe içerisinde karşınıza çıkanada Allah korusun çarpacaksınız.

Ama çekme karavanın en güzel yani ki benim tercih sebebim, aracınızı istediğiniz gibi her sene değiştirebilirsiniz, baktınız zorlanıyorsunuz ve yakıt aşırı, şanzıman sıkıntı çıkartıcak, satıp 2 lt dizel bir araca geçin. Çok daha stabil kullanırsınız.

Sağlıcakla.
Merhaba, araçların max sınırlarına yakın olması bile istenmez iken siz bu sınırların üzerine çıkıyorsunuz.
Çok dikkatli olmanız lazım, kara yolarında ne olacağı hiç belli olmaz, 50 ile bile giderken acil fren yapmamız gerekebilir bu durumda aracınızın arkasında 1.5 tonluk bir yük ne kadar frenli römork da olsa normal bir arabadaki 4 teker gibi sizi yavaşlatmayacak ve arabanızı ittirecektir. Karavanlarda disk freni ben görmedim denk gelmedi bizde ve avrupa karavanlarda alko şase ve üzerinde alko nun kampana frenli mekanızması var. Kampana lı frenlerin uzun kullanımda ısındığını ve ısındıkçada performans kaybettiği fren gücünde azalma olduğu biliniyor, birde üzerine aracınızla giderken sürekli fren yapıp kampanalarınızın ısındığını düşünün, o karavanı uzun bir mesafede durdurabilirsiniz. Bu arada bu mesafe içerisinde karşınıza çıkanada Allah korusun çarpacaksınız.

Ama çekme karavanın en güzel yani ki benim tercih sebebim, aracınızı istediğiniz gibi her sene değiştirebilirsiniz, baktınız zorlanıyorsunuz ve yakıt aşırı, şanzıman sıkıntı çıkartıcak, satıp 2 lt dizel bir araca geçin. Çok daha stabil kullanırsınız.

Sağlıcakla.
Peki calisir agirligi 940 kg olan bir karavanlada ayni arac ile yukarda yazdiginiz sorunu yasarmiyim sizce
 

Anladığım kadarıyla ve diğer başlıklardan toparladığım bilgilere dayanarak 200AH akü için konjektör üzerinden 20A maks olacak şekilde şarjın bir mahsuru yok. Bunu ölçebilecek ampermetresi ve şantı olan bir oto elektrikçi bulmakta fayda var bu durumda. Bulamasam da şöyle bir cihaz buldum çekik gözlü kardeşlerimizden şant dahil. Fiyat gayet alınabilir seviyede.

US $6.64 |Tahmini Teslimat Zamanı

Dinçer Bey merhaba.
Aynı konu benim de sorunum.
Burada en önemli konu zannederim, iddiaların haricinde,
muhtelif devirlerde allternatör akımını bilmek, yani ölçmek.
Ama bunun için, benim de düşündüğüm,
daha önce de lmaya niyetlenip sonradan pratik olmayışı nedeniyle vazgeçtiğim,
şöntlü (Orta okulda bize şönt olarak okutmuşlardı :smiley: )
sabitlemeli ampermetre yerine,
biraz daha pahalı ama her yerde rahatlıkla kullanılabilen,
AC/DC pensampermetre.
Hepsiburada da Üni-t 203 var ben onu almayı düşünüyorum, öneririm. 170 TL civarı.

Yalnız Çelebimiz Mesut Bey in gerçekten.kıymetli gözlem ve tecrübeye dayanan
önerileri de çok çok önemli. Mesut Bey in boş bir şey yazdığını görmedim.
Yalnız konu araçta, yanlış uygulamada, önemli hasarlara yol açabilirliği yüzünden,
ben de konuyu epey inceledim.
Bir başka forumda bu konuda epey yazıştım;
gene de tam oturmuş bir sonuca varamadım.

Nasrettin Hocanın damdan düşünce, kırılan kolu bacağı için,
40 kafadan 40 ayrı tavsiye olunca Hoca;
"Onu bunu bırakın, bana damdan düşmüş birini bulun getirin" demesi gibi;
ben de akıllı tecrübeye çok saygı duyarım.

Dikkatli Çelebimiz Mesut Bey damdan düşmemiştir ama,
zannederim epey damdan düşmüş görmüştür.
Bu nedenle önerilerine saygı duyuyorum.

Ben bir karara varınca ve tatbikatı yapınca burada açıklarım.
Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:




.

Akın bey,:smiley:
belki yazdıklarımı tekrar etmiş olacağım ama sizin ve @pasolvon ‘ın tedirginliği karşısında aslında 40 çeşit tez ya da açıklama değil sadece bir tek durum var ki bu da inanın milyonlarca karavanın günlük pratiği.

Yazımın bundan sonraki teorik bölümünün istenmeden de olsa, didaktik havası için peşinen özür dilerim. Yazdığım bilgiler diğer kaynaklardan desteklense bile sonuçta internet bilgiçi benim gibi meslek dışı bir emekli için, maddenin ruhu gereği bu tarzın biraz da kaçınılmaz olduğunu anlayışla karşılarsınız sanırım ? :smiley:

Taşkın dolgunun jel aküye zarar vermesi hakkındaki temel düşünceniz tamamen doğru olsa da aslında burada konu olan; kontrolsüz şebeke ceryanı değil, konjektör kontrollü (voltaj regülatörlü) şarj dinamosu dolumu olmakta.

Bilindiği gibi; jel akülerdeki elektrolitin bağlı olması, ideal tam dolumun sonuna doğru elektrolitlerin kimyasal değişimlerle oluşan çeşitli katmanlardaki yoğunlaşma farklarını ortadan kaldırmak için gerekli, gaz kabarcıkları dolayısıyla oluşan az yüksek gerilimli karıştırma işlemi, jel akülerde sulu aküler gibi tolere edilememekte, yani oluşan fazla gaz absorbe olamamakta, kapalı olmaları ve jel yapıları yüzünden de onlara su ilavesi yapılamamaktadır.
Bu yüzden fazla akım jel akülere daha fazla zarar vermekte.

Biliyorsunuz; döngüsel kullanım için, kurşunlu sulu aküler ana şarj aşamasında 14.6V'la şarj edilip ve daha sonra 13.5V'da tutulmakta.
Jel aküler ise ana şarj aşamasında 14.4V'la şarj edilip, sonra 13.8V'da tutulmaktalar.

Fakat voltaj kontrollü maksimum 13,8V'daki bu alternatör dolumunun ise ne sulu aküleri ne de jeli aküleri bırakın taşkın doldurmasını, ideal doldurması bile olası değil. Sayılar tekrar kontrol edilebilir.
Araçlarda voltaj bu kabarcık oluşum değerine bile ulaşamamakta, daha doğrusu bilerek bu aşama amaçlanmamakta. Yoksa dediğiniz gibi önlenemez taşkın dolgu söz konusu olacaktı ki bu da belki her uzun yolculuk sonu yeni akü almak durumu ortaya çıkacaktı..

Hatta bu en fazla %85lik bu alternatör dolumunun, kırılması sorunlu sülfat kristallerine yol açarak akü ömrünü kısaltmaması için, Exide gibi sorumlu üreticiler tarafından akülerin en geç her 4 haftada bir 48 saat çok kademeli akıllı otomatik şarj cihazı ile şebeke ceryanına bağlanılması salık verilmekte. Sayfalarından bilgilere erişilebilir. Westfalia da bu yetersizliğe araçlarının kullanma kılavuzlarında dikkat çekmekte.

Üstelik bildiğim hiçbir profesyonel karavan üreticisi bu amaçla şönt ya da benzeri akım yutucu ara eleman kullanmakta. Açıkcası benzeri tedirginliğe okuduğum hiçbir forumda ve makalede de rastlamadığımı söylemeliyim.

Benim Transitin 150 Ampere kadar dayanıklı alternatörüne göre sizin otomobilin bunun yarısı yahut yarısından biraz fazla kapasitesi ile beraber, onun akü kablo uzaklığının gerilimi düşürebilmesi bile, en azından tedirginliğinizi azaltmalı ? Üstelik bu alternatör değerlerine güvenlik açısından, en yüksek turda bile erişilemediğini sanıyorum.

İçiniz rahat olsun, güzelim jel akünüzü satmayın derim. :yum:
Şönt ile zaten zulanızdaki akımı heba etmek bir yana, onun parasıyla kaç ml anasonlu sıvı alabileceğinizin hesabı bence daha isabetli olmalı ? ;)


...
Hadi ne bana, ne rakam ve bilgilere ne de milyonlarca karavancının pratiğine güvenemediniz diyelim, açın yazın klimanızı, kışın arka cam resistansınızı yahut radyonuzu, olmadı her durumda farlarınızı, en azından şönt ile öyle boşa fren yapmadan daha faydalı şeyler yapmış olursunuz diye düşünüyorum.. :smiley:
Hatta arada şarj lambanıza dikkat edin, belki akünüz yardıma gelmiş bile olabilir...;)

Tekrar akıl öğretiyor gibi, üstelik size yazılmış bu tarz için anlayışınızı rica ederim... :smiley:

.
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,441
Mesajlar
1,517,994
Kayıtlı Üye Sayımız
172,097
Kaydolan Son Üyemiz
nakturk25

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst